WRC - nyt ja tulevaisuudessa...

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2178
Nostetaan ylös tämäkin aihe. PALJON spekuloitavaa riittä rallista ja onko sillä tulevaisuutta nykymuodossaan?

MINI ja Ford jo isoissa vaikeuksissa ja kauanko Citroen jaksaa ajella yksinään?

Tuoko VW mitään uutta peliin vaiko onko uusi dominoiva/tai onko enää kilpakumppaneita kun he tulevat mukaan?

Taitaa olla nykyiset kustannukset aivan liikaa, kulut taisivat vain nousta uusien autojen myötä??
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Ennustan, että 2012 Fordia ei nähdä tehdastallina, Hirvonen ja Loeb Citikalla, Ogierille joku energiajuomamerkki sponsoroi Fordin alle, Latvala siirtyy ajamaan Historic-SM sarjaa ja ajaa Suomen mm-rallin yksityis Fordilla, Mini ajaa pari rallia ja lopettaa virallisen toiminnan.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
766
Fordhan ei ole ollut tehdastalli nytkään, vaan ajavat tehtaan merkittävällä tuella.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
766
Mut eikö nuo fordin jatkoneuvottelut ole joka kerta menneet aivan kalkkiviivoille, ei tämä muistaakseni ole eka kerta kun asiasta neuvotellaan.
Tuntuu täällä olevan varmaa tietoa että ford lopettaa, mutta näin ei taida välttämättä olla?!
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Joo eihän se ihan samanlainen tehdas tiimi ole, kuin Citikka.
Melkein samahan se on Minilläkin.

Toivotaan että Fordi jatkaa. Nyt jos Fordille tulee kolmoisvoitto niin ei se ainakaan mahdollisuuksia heikennä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4106
Sijainti
Event horizon
Joo eihän se ihan samanlainen tehdas tiimi ole, kuin Citikka.
Melkein samahan se on Minilläkin.

Toivotaan että Fordi jatkaa. Nyt jos Fordille tulee kolmoisvoitto niin ei se ainakaan mahdollisuuksia heikennä.
Ei se heikennä, mutta ei juuri parannakaan. Kun Lööppi voitti kuskien mestaruuden ja Citroen Total valmistajien mestaruuden niin siinä yks Walesin rallin voitto ei anna juurikaan eväitä henkseleiden paukutteluun markkinointiosastolla. Fordille (siis emoyhtiö) tärkeintä olisi ollut saada valmistajien mestaruus hoidettua kotiin.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1186
Härskiä mainostusta, mutta olen aloittelemassa omaa blogiani, ja toinen kirjoitukseni koskee juuri rallin tulevaisuutta. Olisi mukava jos jaksaisitte antaa palautetta siitä, kirjoitinko ihan höpöjä vai onko alla edes pieni totuuden siemen.

http://turvakaari.blogit.fi/

Kaikenlainen palaute on tervetullutta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4106
Sijainti
Event horizon
Härskiä mainostusta, mutta olen aloittelemassa omaa blogiani, ja toinen kirjoitukseni koskee juuri rallin tulevaisuutta. Olisi mukava jos jaksaisitte antaa palautetta siitä, kirjoitinko ihan höpöjä vai onko alla edes pieni totuuden siemen.

http://turvakaari.blogit.fi/

Kaikenlainen palaute on tervetullutta.
Ihan jees näkökulmia. Fordin jatko ei ole tosiaan lainkaan kirkossa julistettua ja siltä suunnalta voi odottaa ihan mitä tahansa... JOS Fordilla on haluja jatkaa niin luulis sieltä joku rahakas sponssi Abu Dhabin tilallekin löytyvän. Nasserille tallipaikka ja Q8 takas pääsponsoriksi kuten Sierra-aikoina. Monsterin rahat ei ehkä riitä ihan pääsponsorin paikkaan ja 1. tason paikan ostamiseen Blockille.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8114
Täytyy sanoa tuosta Mini+BMW -kuviosta vielä sen verran että ihmeen lyhytnäköistä touhua Bemarilta ylipäätään lähteä moiseen ralliseikkailuun mukaan, tuen ja sponsorien puutteessa kehityskelpoinen projekti vetää vesiperän (Monten ja Ruotsin testit ilmeisesti jo peruttu). Ja vaikkei BMW olisikaan enää hommassa konkreettisesti mukana niin saahan se silti osansa siitä huonosta mainoksesta mitä tällaisesta pikavisiitistä seuraa, kun oli aikoinaan tätä Minin paluuta turuilla ja toreilla toitottamassa. Markkinointinäkökulmasta, en ymmärrä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Täytyy sanoa tuosta Mini+BMW -kuviosta vielä sen verran että ihmeen lyhytnäköistä touhua Bemarilta ylipäätään lähteä moiseen ralliseikkailuun mukaan, tuen ja sponsorien puutteessa kehityskelpoinen projekti vetää vesiperän (Monten ja Ruotsin testit ilmeisesti jo peruttu). Ja vaikkei BMW olisikaan enää hommassa konkreettisesti mukana niin saahan se silti osansa siitä huonosta mainoksesta mitä tällaisesta pikavisiitistä seuraa, kun oli aikoinaan tätä Minin paluuta turuilla ja toreilla toitottamassa. Markkinointinäkökulmasta, en ymmärrä.
Ihmeellisen asiasta tekee sekin että minustahan BMW:n halu DTM kohtaan on ollut selvillä jo jonkin aikaa. Onko BMW:llä sitten ajateltu vaan laittaa Mini projekti alulle ja toivottu, että joku sponsori jatkaa ylläpitorahoitusta?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
http://www.autosport.com/news/report.php/id/96219
Wilson: "I think my first priority is to make sure we keep Ford in the WRC and there is no question they want to be in and there is no question about myself and M-Sport, so we're in discussions and hopefully we will have a decision before the closing date for the entries on 12 December," he said.

"Of course everybody knows that Jari is contracted to us next year and my priority at the moment is that we keep Ford in the WRC."
Tosin eipä tuosta nyt voi päätellä yhtään mitään. Ei nyt täysin toivottamalta kuitenkaan kuulosta.

Eikö jossain ollut mainittu (MTV3:n uutinen tjsp) että kyse myös noista S2000 Fiestoista ja muustakin? Se antaisi olettaa, että vänkäystä vain yksityiskohdista.
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Ehkäpä Fordilla on huomattu että Wilson tekee liian hyvää bisnestä Ford-merkkisillä ralliautoilla. Joten rahasta väännetään.

Onko kenelläkään ihan faktaa millaista liikevaihtoa ja tulosta M-Sport tekee?
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Ehkäpä Fordilla on huomattu että Wilson tekee liian hyvää bisnestä Ford-merkkisillä ralliautoilla. Joten rahasta väännetään.

Onko kenelläkään ihan faktaa millaista liikevaihtoa ja tulosta M-Sport tekee?
Vilkaisin m-sportin sivuille ja siellä näyttää olevan aika kivasti duuni paikkoja auki jotka kaikki liittyy 2012 auton rakentamiseen. Joten siitä päätellen kyllä touhu jatkuu.
Googlettelu toi tuloksen myös liikevaihto kyssäriin. m-sportin liikevaihto on n. 17 miljoonaa dollaria.

Hullua on että yrityksen toimiala on rautatie tarvikkeiden valmistaminen :D
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
863

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
863
Rallin tulevaisuus ja vihreät arvot:
Täällä on jo ketju Rallia sähköautoilla , mutta laitetaan tänne keskustelua laajemmin ajankohtaisesta aiheesta; Mikä on rallin ja muutenkin moottoriurheilun tulevaisuus, kun ilmastonmuutoksen torjuminen ja vihreät arvot ovat yhä enemmän tapetilla. On ihan selvää, että moottoriurheilu ei nykyisellään voi enää kauaa jatkua, vaan rajujakin muutoksia tarvitaan, että automerkkien markkinointi ei ole ristiriidassa moottoriurheilun kanssa. Suunnitelmat hybridimoottoreista WRC-autoihin ei vaikuta hyvältä, koska kustannukset nousisivat niin paljon ja se voi lopulta karkottaa tehdastallit pois. Sen sijaan J-M Latvalankin ehdottama biopolttoaineiden käyttö kuulostaisi hyvältä, koska kustannukset ei nousisi ja se olisi aidosti ympäristöystävällisempää. Rallissa oleelliset äänet säilyisi myös verrattuna esim. täyssähköautoihin.
Hybridimoottorit ei vastaavasti olisi kuin pelkkää omantunnon hyvittelyä, että jotain ollaan muka tehty. Todellisuudessa tuo ei päästöihin vaikuttaisi paskankaan vertaa, koska suurin osa rallin reitistä ajettaisiin edelleen polttomoottorin turvin.
Toki niiden muutaman WRC-auton päästöt ovat joka tapauksessa pieni kärpäsenpaska kokonaiskuvassa, oli voimanlähde mikä tahansa, mutta imagosyistähän tuota muutosta täytyy tehdä. WRC-autot ovat kuitenkin se rallin keulakuva, jotka siellä julkisuudessa esiintyy ja niiden pitää olla linjassa automerkkien ympäristöarvojen kanssa. Eniten ympäristökuormaa aiheuttaa todellisuudessa sen koko sirkuksen pyörittäminen; logistiikka ja yleisömäärät ym.
Toisaalta nämä ovat periaatteessa asioita, jotka ei sinänsä ole moottoriurheilun vika, koska erilaisia massatapahtumia tulee aina olemaan ja yleisö liikkuu niihin autoilla, lentokoneilla ym. , oli sitten kyseessä olympialaiset tai mikä tahansa tapahtuma. Siviililiikenteen päästöt joka tapauksessa menevät omalla painollaan oikeaan suuntaan.
Mutta mitkä olisivat sitten ne parhaat ratkaisut, jotka pitäisivät moottoriurheilun ja varsinkin rallin hengissä myös tulevaisuudessa?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
Heitetääs tämä keskustelu vaikka tänne

Jos nyt tehtäisiin radikaali peliliike ja tehtäisiin R5:sta MM-sarjan pääluokka, voisi tilastoista tulla komeaa luettavaa. Siellä on jo nyt monta tiimiä ja luultavasti lisää tulisi, plus sitten monta yksityistallia. Vaikka autojen vauhti ja näyttävyys vähän kärsisi, olisi kilpailu kyllä ennennäkemättömän tasaista ja monipuolista. Kun -87 siirryttiin A-ryhmään, autot näytti ihan mopoilta B-ryhmän jälkeen, mutta jo vuoteen -89 mennessä kehitys oli mennyt niin paljon eteenpäin, että voitiin taas puhua ihan kunnon ralliautoista. Nyt voisi tuntua vähän samalta R5:iin siirryttäessä, mutta parissa vuodessa nekin olisi kehittynyt varmasti sille tasolle, että ei tarvisi enää ikävöidä nykyisiä WRC-autoja.
Tällä hetkellä R5-kalustoa olisi jo Hyundai, Citroen, Skoda, VW, Ford, Peugeot, (kohta Toyota) joko tehdas-tai yksityistallin autoina. Plus luokittelemattomat Proton ja Mitsu. Uusia merkkejä voisi kyllä tulla useampikin, jos kyseessä olisi pääluokka.
Tavallaan ymmärrän tämän näkökulman, että autoja olisi paljon, mutta toisaalta näistä mainituista talleista Citroen ja Skoda ovat juuri vetäytyneet kilpailutoiminnasta tänä vuonna ja VW on ilmoittanut jo aiemmin ettei polttomoottoriautoilla rallin ajaminen kiinnosta. Jos ensi vuonna tehtäisiin tämä muutos, olisi yhtäkkiä tehdastalleja mukana vain Hyundai ja M-Sport, koska Toyotalla ei ole vielä autoa. Lisäksi hyvä muistaa, että Peugeotin auto on jo iänkaikkisen vanha, eikä Mitsua ja Opelia varmaan koskaan tulla luokittelemaan virallisesti (Protonilla kaiketi luokitus on kunnossa, mutta miksi kukaan sillä ajaisi muualla kuin Brittien kyläkisoissa?).

Autotehtaan pomolle saattaa näyttää vihreää valoa jos sarjassa ajetaan edes nimellisesti hybrideillä, olkoonkin sitten että nämä polttomoottoriset R5/Rally2-autot olisivat halvempia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1751
Sijainti
JKL
Vaikea tilanne. Päivän selvää että ennemmin tai myöhemmin MM-sarjassa tullaan siirtymään joko hybridi tai sähköautoihin. Tai polttokenno tekniikkaan ja vetyautoihin. Perinteiset polttomoottorit on tulossa tiensä päähän, halusimme sitä tai emme. Kehitystä on mahdoton pysäyttää. Mikä on sitten se aikataulu miten tuo muutos tullaan tekemään? Nyt tuntuu olevan monella ihan tallipääliköistä lähtien pelko että nuo hybridit tulevat liian nopeasti. Tekniikka on kallista eikä sitä päästä testaamaan riittävästi. Varsin ymmärrettäviä huolia.

Olisiko se sitten parasta että laitettaisiin nuo säännöt jäihin hetkeksi ja tehtäisiin kunnolla ja ilman kiirettä hybridi tekniikkaa? Ajettaisiin väliajalla pari-kolme kautta R5 autoilla. Ei sekään muuta sitä tosiasiaa että tehdas talleilla olisi silti parhaat autot. Ja samat ukot siellä kärjessä olisi. Mutta autoja olisi silti enemmän ja ne olisi edullisempia kuin nykyiset.

Mutta löytyykö niitä tehdas tiimejä sitten takaisin MM-sarjaan kun hybridit on saatu kehitettyä kestävemmiksi ja toimivimmiksi? Miten saataisiin esim nykyiset tallit sitoutumaan asiaan mikä tapahtuu vasta muutaman vuoden päästä? Ja onko varaa kaikkiaan odottaa ja ajella R5 autoilla muutamaa vuotta? Mutta onko nyt varaa edes ajaa näillä nykyisillä? Hybrideistä puhumattakaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4106
Sijainti
Event horizon
Ihan ehdoton vaatimus olisi se, että mikä tahansa "Haimakaisen paja" voisi hoitaa nuo luokittelut eikä siihen tarvittaisi autotehdasta väliin. Jos PSA-konsernia ei kiinnosta Opelin luokittelu tai japanin päätä Mitsubishin niin jotakuta muuta tahoa voisi hyvinkin kiinnostaa.
 
Ylös