WRC - nyt ja tulevaisuudessa...

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Jos 1,6ltr autoissa on ensi vuonna sama 34 mm kuristin kuin nykyisissä 2ltr, niin kuinkakohan alas tehot oikein tippuvat. Melko munattoman näköistä ja kuuloista menoa varmaan luvassa, ainakin verrattuna tähän:
http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE :eek:
Vai munattoman näköistä. Äänethän on toki hienot mutta hei, jo ihan silmällä pystyt näkemään että kuinka uskomattoman huono alusta tollasessa autossa oli. Taitaa olla nykyisin amis-DX-Rolloihin verrattava Bilstein.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ovathan nykyäänkin mm. nämä aavikkokilpurit:


ja Pikes Peak-autot:


sekä Rallicrosstykit:


melko vapaastirakennettuja prototyyppikilpureita.

Turvallisuus on toki tärkeä asia; kukaan meistä tuskin tahtoo kenenkään enää kärventyvän autoonsa kuten Henkka, mutta WRC-autot saisivat silti olla selvästi rajumpia olemukseltaan kuin jotkin N-ryhmäläiset. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

pikkujarru

Member
Liittynyt
19.2.2010
Viestit
7
Proto-rallin MM-sarjasta saatiin valitettavan huonoja kokemuksia 80-luvulla (ylitehokkaita kangaspusseja, jotka eivät sitten kestäneet mitään)
Se, että B-ryhmän vehkeet oli aikanaan pahvia ei tarkoita sitä, että proto-luokan turvallisuus suunniteltaisiin tänäpäivänä muinaisen B-ryhmän tasolle. Eihän tässä olisi mitään järkeä. Turvallisuus olisi tottakai protoissa paljon parempi, kun nyky WRC:ssä.

Nykyistä WRC-sarjaa voisi myös kehittää antamalla vapauksia käyttää sekaosia eri autoista. Esimerkkinä mistä tahansa markettimoottorista voisi kisamyllyn rakentaa. Saataisiin äänimaailmaltaan hyvin erilaisia autoja samaan sarjaan ja samalla kustannuksia alemmaksi. Eri kokoisille moottoreille erilaiset kirrosluku rajoitukset tms...

MM-sarjalle sekaosat voisi olla hyvän asia, autonvalmistajien imagolle ei niin hyvä. Onko kaikessa pakko kulkea valmistajien talutusnuorassa... ilmeisesti on.

Olishan se mukava nähdä yksityistallin Ford, Citikan tai Ladan koneella.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Se, että B-ryhmän vehkeet oli aikanaan pahvia ei tarkoita sitä, että proto-luokan turvallisuus suunniteltaisiin tänäpäivänä muinaisen B-ryhmän tasolle. Eihän tässä olisi mitään järkeä. Turvallisuus olisi tottakai protoissa paljon parempi, kun nyky WRC:ssä.
Autot voisivat olla vaikka terästä, mutta sillä on rajansa millaisista törmäyksistä ihminen selviää, vaikka rakenne ympärillä kestäisikin. Silläkin on rajansa, kuinka kaukaa katsojat ilman optisia apuvälineitä nuo autot näkevät. Mitä kovempi vauhti, sitä suuremmat turva-alueet.

Nykyautoilla erikoiskokeet suhataan nopeammin kuin koskaan ennen. Tuntuu, että porukalta unohtuu kaikki realiteetit lisätehoja haikaillessa. Ralli ei tule palaamaan mihinkään protosarjaan sadoista miljoonista eri syistä, joista suurin osa on euroja ja ne jäljelle jäävät liittyvät pääosin turvallisuuteen. Nykyralleja ja niiden reittejä ei yksinkertaisesti voi kiertää vapaasti rakennetuilla autoilla, tai ainakaan sinne ei voisi päästää katsojia sekaan. Se on toinen asia, jos rallit siirretään lentokentille ja muille pelloille, missä vaarana ei ole osua mihinkään. Mieluummin kuitenkin katson s2000 -autoja Ouninpohjassa kuin lentokentillä tötteröitä kiertäviä protoja.

Suositten protohehkuttajilla rallicrossia. Hieno laji sekin, muttei rallia.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
B-ryhmän superautoja voisi ehkä osittain verrata näihin 1. maailmansodan aikaisiin hävittäjiin:

nämä puusta ja pellistä vaijereilla ja niiteillä kyhätyt härvelit kysyivät lentäjiltään rohkeutta ja taitoa. Siksipä näitä "paroneja":

ym. tuon ajan lentäjäsankareita kunnioitetaan tänäpäivänäkin.
Toki nämä tämänpäivän hornetit (F18:kaan ei ole enää kovin nykyaikainen, koska on esitelty jo 1978):

ovat nopeampia ja turvallisempia lentää, mutta suihkumoottoreiden suhina ei nostata kaikissa samanlaisia fiiliksiä kuin:
http://www.youtube.com/watch?v=vvE8oWzmKPQ

Takaisin asiaan: B-ryhmäläisistä Lancia Delta S4 oli teknisesti hieno auto kaksoisahdetulla moottorillaan, mutta tästä autosta ja turvallisuudesta ei voi puhua samana päivänä. En haluaisi tämänpäivän ralliautojen olevan >500hv lasikuituhirmuja, jotka törmäysessä repeävät riekaleiksi ja palavat poroksi, mutta kaipaan B-ryhmän ajalta tällaista Audimaista rajua ulkonäköä ja kunnon ääniä!
:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ralliauton kuuluu näyttää ralliautolta. Siro ulkonäkö ei tuo vauhtia. Tämä Subaru Legacy ei näyttäisi ilman teippauksia ralliautolta laisinkaan:
:dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ralliauton kuuluu näyttää ralliautolta. Siro ulkonäkö ei tuo vauhtia. Tämä Subaru Legacy ei näyttäisi ilman teippauksia ralliautolta laisinkaan:
Ei minulla mitään teippauksia vastaan ole (vaikka toki nekin voi tehdä rumasti). Tuon Audin laatikkolevennykset ja spoilerit vain ovat minusta naurettavan, eivät "rajun" näköisiä. Mutta rajuus on katsojan silmässä.

Noista ajoista lienee aerodynaaminen tietämyskin vähän parantunut, eikä moisia laatikoita enää nähtäisi muutenkaan.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Ei minulla mitään teippauksia vastaan ole (vaikka toki nekin voi tehdä rumasti). Tuon Audin laatikkolevennykset ja spoilerit vain ovat minusta naurettavan, eivät "rajun" näköisiä. Mutta rajuus on katsojan silmässä.

Noista ajoista lienee aerodynaaminen tietämyskin vähän parantunut, eikä moisia laatikoita enää nähtäisi muutenkaan.
Tuo Audi vain oli sen ajan tietämyksellä ja konstruktiolla äärimmilleen viety kilpa-auto, ulkonäköä myöten. Tietty särmikkyys ja brutaalius tekee autosta kiehtovan, vaikka ilmestystä voi toisaalta haukkua rumaksikin.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tokihan tuo Audi Quattro S1 Pikes Peak versiona meni jo vähän liiallisuuksiin, mutta mielestäni ralliautossa kuuluu olla jotain ulkonäöltään normiautoista poikkeavaa esim. kunnon spoilerit tai ilmanottoritilät. A-ryhmän aikakaudeltakin löytyy pari esimerkkiä ralliauton ulkonäköä piristävistä "vempelistä":

Nissan Sunny GTI-R:n nokkaskuuppi, ei ehkä kaunis, mutta ralliautomainen, samoin kuin tämä Ford Escort Cosworthin takaspoileri:
:cool:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo Audi vain oli sen ajan tietämyksellä ja konstruktiolla äärimmilleen viety kilpa-auto, ulkonäköä myöten. Tietty särmikkyys ja brutaalius tekee autosta kiehtovan, vaikka ilmestystä voi toisaalta haukkua rumaksikin.
En minä sitä kiistäkään. 80-luvun teininä muistan B-ryhmän ajan, mutta en minä noita laatikkoautoja silloinkaan hyvännäköisinä pitänyt. Liian isoja siipiä ja kulmikkaita pullistumia. Ikään kuin vakiokoreja, joihin on kasvanut rumia kasvaimia. Sinänsä ironista, koska 80-luvun F1-autojen ulkonäköä muistan lämmöllä ja toivoisin nykyisinkin mentävän enemmän siihen suuntaan.

B-ryhmä ei siis synnytä minulla nostalgisia tunteita (mutta saman ajan F1 kyllä). Sen sijaan Lancia Stratos oli mielestäni todella komea (tai kaunis) ralliauto ja kontrasti samassa Alitalia-värityksessä olleeseen Fiat 131 Abarthiin tyrmäävä. Silti 131:kin oli siisti verrattuna näihin muotopuoliin.

Mutta makunsa kullakin.

-Edit- Niin tosiaan, Pikes Peakissa mentiin vielä pitemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tämä Rod Millenin Pikes Peak Toyota Tacoma on eräs näkemys tämän päivän prototyyppi ralliautosta:

Itse ainakin koen keskimoottorisuuden jotenkin kiehtovana kilpa/urheiluautossa.:rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näyttää kyllä maavaran(kin) puolesta enemmän ratavehkeeltä.
Itseäni täydentäen: Nykyisin tietysti Pikes Peakista puolet on jo asfalttia ja jos tuo näkemys on edes puoliksi totta, loppukin on varsin sileää hiekkatietä. Ei ehkä "ihan" toimisi Kreikassa tai Kyproksella. Lumirallien spooreista puhumattakaan. Joten ei taida kelvata ralliauton malliksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
En väittänytkään, että tuolla voisi ajaa MM-ralleja. On vain hienoa, että B-ryhmän perintöä vaalitaan jossain muodossa. Audi Quattroa pidetään usein 1. superautona nelivetonsa vuoksi, mutta jossain mielessä näkisin myös tämän SAAB 99 osaltaan käynnistäneen tehokehityksen, koska toi ralliautoihin turbot:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Otetaas ylös. Viime aikoina on ollut paljon keskustelua rallin tilasta ja tulevaisuudesta. Aihetta tavallaan sivuaa se, kun vaahdotaan b-ryhmäläisten ihanuudesta; Tuomisen blogissa on juttua ensi vuodesta ja uutisissa on paljon kommentteja ensi vuoden tiimipaikoista ja voimasuhteista:

Vauhdin maailman Malcomin tallin jutussa oli maininta, että Citikalla autoa on suunnittelee 40 henkeä, kun Fordia suunnittelee 8.
Tää on autotehdasvetoisen autourheilun suurin ongelma tällä hetkellä. Siis yleisön ja viihteen kannalta. Kovin huono lähtökohta tasaiselle kilpailulle...

Tässä voisi nyt avautua FIA:sta ja sen sysipaskoista päätöksistä, voisi syytellä autotehtaita, mutta mitä sitä itseään toistelemaan ja alkaisi vaan vituttamaan koko homma.

Siksi on parempi miettiä, miten rallista tulisi taas hienoa. Itse olen päätynyt siihen, että pitäisi mennä kohti yksityyppisarjaa kuten Nascarissa. Enkä tarkoita yksityyppisarjalla sitä, että kaikkien pelien pitäisi tulla samasta pajasta ja olla samasta muotista tehtyjä. Ei pitäisi. Sen sijaan pitäisi:

-Siirtyä putkirunkoisiin koreihin, joiden rakenne ja materiaalit ovat tarkasti säännöissä määritelty. Tiimin päätettäväksi jäisi käytännössä ainoastaan raideleveys ja akseliväli: autotehtaiden runkojen olisi niiltä osin vastattava jotain tuotannossa olevaa mallia, yksityiset saisivat valita nuo parametrit rajojen puitteissa vapaasti.

Putkirungon etu on se, että se on huomattavasti halvempi valmistaa ja ylläpitää kuin pellistä prässätty kori. Yksityisillä ei käytännössä ole edes mahdollisuutta peltikoriin muutoin kuin ostamalla autotehtailta.

-Siirtyä voimansiirrossa, ripustuksissa ja jousituksessa standartoituihin osiin, eli että kaikki käyttäisivät ulkopuolisten valmistajien saman kaavan mukaan tehtyä voimansiirtoa, jousia, iskareita jne.

Joskus 5-10 vuotta sitten muistan Wilsonin esitelleen Focusta ja todenneen, että yhden kulman (siis jousitus ja ripustus) kiveen ajaminen ja paskaksi laitto maksaa noin 40 tuhatta euroa. En edes uskalla kuvitella, mitä se maksaa nykypäivänä ja siinä nyt vaan ei ole mitään järkeä, jos halutaan, että rallia voivat ajaa muutkin kuin sheikit, kenkätehtailijat ja muut miljonäärit.

Jousituksessa pitäisi miettiä myös rajoituksia. Käytännössähän esim. alasjoustoa rajoittamalla voisi olla mahdollista autojen luisujen lisääminen.

-Sääntöjen mukainen pohjalevy rajoittamaan downforce-innovaatioita.

-Koneeksi kaksi litrainen vapari kierrosrajoittimella. Turbokoneissa on liikaa vääntöä ja ne vaativat voimansiirrolta siksi paljon enemmän. Se tulee kalliiksi.

-Minimipaino luokkaa 900 kiloa. Käytännössähän painoa ei pysty karsimaan ja painopistettä alemmas siirtämään paljon muulla kuin katteilla ja moottorilla. Runko ja voimansiirto painaa aikalailla vakion. Teho/painosuhde olisi 2L vaparilla kohtuullinen.

-Autotehtaiden katteiden tulisi vastata jotain tuotannossa olevaa mallia. Tätä valvottaisiin kaavoilla. Yksityiset saisivat muotoilla rajojen puitteissa vapaasti.

Tietysti sääntöjen pitäisi olla huomattavasti yksityiskohtaisemmat, mutta noilla suuntaviivoilla ralliin saataisiin riittävästi tasaisia autoja ja huippukuljettajia mukaan, oli mukana autotehtaita tai ei. Homma olisi edullista ja luultavasti ihan näyttävääkin.
 
Ylös