Otetaas ylös. Viime aikoina on ollut paljon keskustelua rallin tilasta ja tulevaisuudesta. Aihetta tavallaan sivuaa se, kun vaahdotaan b-ryhmäläisten ihanuudesta; Tuomisen blogissa on juttua ensi vuodesta ja uutisissa on paljon kommentteja ensi vuoden tiimipaikoista ja voimasuhteista:
Vauhdin maailman Malcomin tallin jutussa oli maininta, että Citikalla autoa on suunnittelee 40 henkeä, kun Fordia suunnittelee 8.
Tää on autotehdasvetoisen autourheilun suurin ongelma tällä hetkellä. Siis yleisön ja viihteen kannalta. Kovin huono lähtökohta tasaiselle kilpailulle...
Tässä voisi nyt avautua FIA:sta ja sen sysipaskoista päätöksistä, voisi syytellä autotehtaita, mutta mitä sitä itseään toistelemaan ja alkaisi vaan vituttamaan koko homma.
Siksi on parempi miettiä, miten rallista tulisi taas hienoa. Itse olen päätynyt siihen, että pitäisi mennä kohti yksityyppisarjaa kuten Nascarissa. Enkä tarkoita yksityyppisarjalla sitä, että kaikkien pelien pitäisi tulla samasta pajasta ja olla samasta muotista tehtyjä. Ei pitäisi. Sen sijaan pitäisi:
-Siirtyä putkirunkoisiin koreihin, joiden rakenne ja materiaalit ovat tarkasti säännöissä määritelty. Tiimin päätettäväksi jäisi käytännössä ainoastaan raideleveys ja akseliväli: autotehtaiden runkojen olisi niiltä osin vastattava jotain tuotannossa olevaa mallia, yksityiset saisivat valita nuo parametrit rajojen puitteissa vapaasti.
Putkirungon etu on se, että se on huomattavasti halvempi valmistaa ja ylläpitää kuin pellistä prässätty kori. Yksityisillä ei käytännössä ole edes mahdollisuutta peltikoriin muutoin kuin ostamalla autotehtailta.
-Siirtyä voimansiirrossa, ripustuksissa ja jousituksessa standartoituihin osiin, eli että kaikki käyttäisivät ulkopuolisten valmistajien saman kaavan mukaan tehtyä voimansiirtoa, jousia, iskareita jne.
Joskus 5-10 vuotta sitten muistan Wilsonin esitelleen Focusta ja todenneen, että yhden kulman (siis jousitus ja ripustus) kiveen ajaminen ja paskaksi laitto maksaa noin 40 tuhatta euroa. En edes uskalla kuvitella, mitä se maksaa nykypäivänä ja siinä nyt vaan ei ole mitään järkeä, jos halutaan, että rallia voivat ajaa muutkin kuin sheikit, kenkätehtailijat ja muut miljonäärit.
Jousituksessa pitäisi miettiä myös rajoituksia. Käytännössähän esim. alasjoustoa rajoittamalla voisi olla mahdollista autojen luisujen lisääminen.
-Sääntöjen mukainen pohjalevy rajoittamaan downforce-innovaatioita.
-Koneeksi kaksi litrainen vapari kierrosrajoittimella. Turbokoneissa on liikaa vääntöä ja ne vaativat voimansiirrolta siksi paljon enemmän. Se tulee kalliiksi.
-Minimipaino luokkaa 900 kiloa. Käytännössähän painoa ei pysty karsimaan ja painopistettä alemmas siirtämään paljon muulla kuin katteilla ja moottorilla. Runko ja voimansiirto painaa aikalailla vakion. Teho/painosuhde olisi 2L vaparilla kohtuullinen.
-Autotehtaiden katteiden tulisi vastata jotain tuotannossa olevaa mallia. Tätä valvottaisiin kaavoilla. Yksityiset saisivat muotoilla rajojen puitteissa vapaasti.
Tietysti sääntöjen pitäisi olla huomattavasti yksityiskohtaisemmat, mutta noilla suuntaviivoilla ralliin saataisiin riittävästi tasaisia autoja ja huippukuljettajia mukaan, oli mukana autotehtaita tai ei. Homma olisi edullista ja luultavasti ihan näyttävääkin.