WRC vs. henkilöauto

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Sen verra täsätä moottorihommasta vielä että Skodan Octavia/Fabia wrc:ssä oli 2-litranen 5 venttiiliä per pytty ja turbo. Tuollaista konettakaan ei ole ollut siviililimalleihin tarjolla. 1.8 20v turboa on kyllä (juu itelläkin)ja ehkä tuo kone oli niitä peruja sitten. Audeissa ja Vw Passatissa on myös ollut 2.0 20V vaparia tarjolla eli vain pitkittäiskoneisiin.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Wikipedian ihmeellinen tietopankki kertoo että lexuksen moottori valikoimasta löytyi tuohon aikaan tälläinen:

"RS200 (sedan) – 2.0-liter Yamaha-tuned 3S-GE inline-4, 210 hp JIS (154 kW), rear-wheel drive, not sold outside Japan by Lexus"

Toyota Altezzan ja Lexus Is200 erot nimeä lukuunottamatta ovat...?

Olisiko tästä moottorista kyse?
Taitanee nimenomaan tuo moottori.
Tuosta tekstistä voi siis päätellä, että olisko Alezzaa myyty jo -98 japanissa Lexuksena nimenomaan mallimerkinnällä IS200, ja muualla Toyota Allezzana?
Sinänsä Eurooppaan ensimmäiset IS200 rantautuivat -99, kakslitrasilla kutosilla varustettuna.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Asiaa sivuten, oli muuten viimevuoden Pohjolarallissa ilmeisesti F-ryhmässä Toyota Altezza Rs200.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Juurikin tuon kyseisen auton takia välähti heti että mistä moottorista kyse. :idea:
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Taitanee nimenomaan tuo moottori.
Tuosta tekstistä voi siis päätellä, että olisko Alezzaa myyty jo -98 japanissa Lexuksena nimenomaan mallimerkinnällä IS200, ja muualla Toyota Allezzana?
Sinänsä Eurooppaan ensimmäiset IS200 rantautuivat -99, kakslitrasilla kutosilla varustettuna.
Japseissa myytiin Toyota Altezzana ja euroopassa Lexus IS200:na. Altezzan neekerimallissa oli sama 2l suora kutonen kuin IS200:ssa. Altezza RS200:ssa oli 210 hevosvoimainen nelisylinterinen 3S-GE Beams-moottori ja tuota moottoria ei ole saannut Lexukseen. WRC-Corolla moottori perustuu tuohon 3S-GE:hen.

Edit. Niin ja tuota 3S-GE moottoria on käytetty myös ainakin Celicassa, MR2:ssa ja Caldinassa (=Avensiksessa).
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Japseissa myytiin Toyota Altezzana ja euroopassa Lexus IS200:na. Altezzan neekerimallissa oli sama 2l suora kutonen kuin IS200:ssa. Altezza RS200:ssa oli 210 hevosvoimainen nelisylinterinen 3S-GE Beams-moottori ja tuota moottoria ei ole saannut Lexukseen. WRC-Corolla moottori perustuu tuohon 3S-GE:hen.

Edit. Niin ja tuota 3S-GE moottoria on käytetty myös ainakin Celicassa, MR2:ssa ja Caldinassa (=Avensiksessa).
Metka juttu että nykyään (siis 2009) sai tuollaisen luokittelemattoman Altezzan luokiteltua kansallisesti. Jäntin Kaitsu koitti joskus 80-luvun loppupuolella saada 940 Vulvaa F-ryhmään, mutta AKK ei mitenkään päin suostunut ajatukseen. Ruotsissa niillä kyllä ajettiin 240:n seassa Volvo Original Cupissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Metka juttu että nykyään (siis 2009) sai tuollaisen luokittelemattoman Altezzan luokiteltua kansallisesti. Jäntin Kaitsu koitti joskus 80-luvun loppupuolella saada 940 Vulvaa F-ryhmään, mutta AKK ei mitenkään päin suostunut ajatukseen. Ruotsissa niillä kyllä ajettiin 240:n seassa Volvo Original Cupissa.
Paitsi että enää tuokaan ei käsittääkseni onnistu... Esim. V1600 luokkaakin mainostettiin niin että tuonlaisesta autosta voi jossain vaiheessa muuttaa F-ryhmäläisen mutta sekin sääntö on muuttunut. Eli jos ihan oikein olen ymmärtänyt niin edelleenkin vain sellaisista autoista joiden kv-luokat ovat loppuneet, voi tehdä ähväläisen...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Metka juttu että nykyään (siis 2009) sai tuollaisen luokittelemattoman Altezzan luokiteltua kansallisesti. Jäntin Kaitsu koitti joskus 80-luvun loppupuolella saada 940 Vulvaa F-ryhmään, mutta AKK ei mitenkään päin suostunut ajatukseen. Ruotsissa niillä kyllä ajettiin 240:n seassa Volvo Original Cupissa.
On se ollu Kaitsukin edelläkävijä kun F-ryhmän rahasarjaa alettiin ajaa 1991..
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
On se ollu Kaitsukin edelläkävijä kun F-ryhmän rahasarjaa alettiin ajaa 1991..
Saati että 940-volvoja on wikin mukaan ollut vasta vuodesta 1990 lähtien, mutta eiköhän nyt pieni heitto vuosiluvuissa sallita joten ei rakastella niitä pilkkuja sen enempää.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Jäntin 940 Volvon hyväksymisessä äffään, (taisi) olla suurin ongelma se, että se oli vielä tuotannossa oleva malli.

Edit. Niin ja toi luokitteluyritys oli joskus 90-luvun puolivälissä.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Itseasiassa se tais käydä niin että ensin tehtiin se Volvo ja sit kyseltiin et tää tarvis saada johonkin luokkaan.

Sen tietää mitä suomalainen "semivirkamies" sanoo siinä vaiheessa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Siinä saattoi tosiaan olla liikaa luottoa päättävien elimien järjenkäyttöön. Muistaisin että samoihin aikoihin hyväksytty mm. Lada Samara F-ryhmään, vaikka oli sekin vielä tuotannossa.
 

Kaatokunkku

Member
Liittynyt
16.6.2010
Viestit
24
Saati että 940-volvoja on wikin mukaan ollut vasta vuodesta 1990 lähtien, mutta eiköhän nyt pieni heitto vuosiluvuissa sallita joten ei rakastella niitä pilkkuja sen enempää.
F-Cup 1998 koosteessa jäntti kertoo juuri tuosta volvostaan... Eli 10 vuoden heitto, mutta annetaan se anteeksi :D
 
Ylös