Nuo tiedot ovat kyllä vanhentuneita. Esim kuristin on 33mm, boost 2,5 barThe FIA requires all WRC engines to have a 34mm restrictor in the air intake, which holds down power output to around 300bhp. The cylinder block and head(s) must be based on those in the standard road car, but the crankshaft, con-rods, pistons, cylinder linings, valves and camshafts can be modified. Typical turbo boost is 4-5 bar - compared with up to 1 bar for an average road car - while anti-lag systems mean the turbocharger delivers maximum boost from tick-over.
http://www.wrc.com/about-wrc/the-cars/
Löysin selvennystä asiaan :ahem:
Eli kansi ja lohko peruskauraa, eikä muuta.
Ensimmäiset WRC:t olivat vähän sinnepäin;Jostain luin notta kun Mitsu teki vihdosta viimein sen ekan WRC:nsa niin joissain kohdin FIA:n säännöt WRC:lle oli tiukemmat kuin A-ryhmäläiselle olis olleet. Ts. WRC autoon ei voitu luokitella joitain juttuja, jotka A-ryhmässä olis menneet jos vain autoja olisi valmistettu riittävä määrä. Nykyisin ei kai enää uusia A-ryhmäläisiä edes luokitella, vaan kaikki on N-ryhmän luokituksia, joista sitten jatkojalostetaan R4:a. S1600:t, S2000 nelikot ja ehkä jopa WRC autot - jos tehtaalla on resursseja/mielenkiintoa asiaan - taidetaan suunnitella ihan puhtaalta pöydältä ilman mainittavia yhtäläisyyksiä vars. siviiliautoihin.
Mitä tuohon korin saumojen hitsaamiseen tulee, niin käsitykseni mukaan nykyautojen jäykistys tehdään sillä putkiviidakolla eikä niinkään korin saumoja mikittämällä, niin kuin joskus aikanaan. Lancia Integralesta lähtien sitä putkea on siellä kabiinissa ollut muutama metri enemmän kuin jossain 70-luvun Eskortissa ruukasi olla.
Eikö tämä aihe ole jo koluttu läpi, esim. B-ryhmä toikissa. B-ryhmäläisellä voisi tehdä tiukkaa Montessa S1600 vastaankinJa sitten se kysymys, joka on kaikkien huulilla: WRC vs. B-ryhmän Lancia, kumpi vie?
Ei muuten perustunut.Muistaakseni Corolla WRC:n moottori perustui Lexuksen IS:n 2-litraiseen, koska mallia tehtiin kuitenkin myös Toyota Altezza-nimellä voitiin moottoria käyttää, koska oli "saman merkin" tekemä.
Vähän köhien lähti Focus liikenteeseen
Ensimmäinen moottoriversio perustui Celicaan, Portugalissa -99 käyttöönotettu uusi kone Lexus IS 200:een.Ei muuten perustunut.
Corolla WRC:n moottori oli peräisin A-ryhmän Celicasta. Moottori jouduttiin asentamaan hieman vinoon jotta se yleensä mahtui vaihdelaatikoineen Corollan keulalle.
Helpompaa varmasti joo, mutta pointtina olikin juuri listata teknisiä ratkaisuja osa osalta joita wrc-autoissa käytetään. Ihan vaan mielenkiinnosta. Esim. siviili-Fiestaahan on helppo päästä tutkimaan, mutta wrc-auton ohjaamoon ei ihan kuka vaan pääse katseleen minkälaista palikkaa sinne on asennettu. Tai alustaan tai moottoriin.Varmaan helpompi listata mitä samaa näissä on. Fiestaa kun vertaa niin osa korin muodoista, takavalot ja osa kojelaudan muodoista näyttäisi samalta. Ja varmaan paljon erinäistä pisteosaa, ikkunalistaa, ovenkahvaa, saranaa yms. mitkä mahdollisesti on samoja osia. Niin ja ovaali keulalla
Ei ole tuulilasikaan vakio. Paljon siviiliautoja ohuempi eli kevyempi. Sivulasit nykyään muovia.Kato tosta panoraama kuva Focuksen ohjaamosta ja mieti mikä on vakiota.
http://www.mtv3.fi/ralli/nesteoilralli.shtml?panoraama
Tuulilasi saattaa olla vakio, muut ikkunat ei (voipi olla muovia).
edit: poistetaan luukku-kommentti
Peilit ei ole samat. Ajovalo umpiot on tehty hiilikuidusta ja ovat erittäin kevyet eli näyttää samalta mutta ei sinne päinkään. Lukot luukuissa on pakolliset. Koetaulu on saman muotoinen kun siviilimallissa mutta tehty hiilarista sekin. Pyöräkotelot on suurennettu että saa joustovaroja enemmän. Iskareiden ja tukivarsien kiinnityspiteet on vahvistettu ja siirretty eli käytännössä rakennettu kokonaan uusiksi. Ovet ja luukut on kevennetty. Lokasuojat tehty muovista/komposiitista/tms...Korista vielä sen verran, että ilmanottoaukot konepellissä ja maskissa ovat erilaiset siviiliautoon verrattuna. Ja konepellissä on sivuissa lukot, ettei pelti ponnahda vauhdissa auki. Tuleeko korista vielä muita merkittäviä eroavuuksia mieleen kuin vahvistus/putkikehikko, ilmanohjaimet, ilmanottoaukot, konepellin lukot ja leveämmät pyöränkotelot? Onko esim. ikkunat ja peilit alkuperäiset?
Itseasiassa taitaa perustua Toyota Altezzan koneeseen, sillä IS200 mylly on kaksilitrainen suora kuutonen, ja Altezzaan taas istutettiin samankokoinen suora nelonen.Ensimmäinen moottoriversio perustui Celicaan, Portugalissa -99 käyttöönotettu uusi kone Lexus IS 200:een.
Sivuttais pitoonhan nuo muutokset vaikuttaa. Kapea auto kallistelee herkemmin, kuin leveä. Lisäksi leveään rengaskoteloon mahtuu tarvittaessa leveä rengas.Mikäs muuten tarkalleen ottaen siinä on ideana, että wrc-autoissa pyöränkoteloita levennetään ja raideleveys kasvatetaan maksimiin?
Tuolloinen tiimipomo George Donaldson sanoi haastattelussa, että uusi kone on nimenomaan Lexus IS 200:een perustuva.Itseasiassa taitaa perustua Toyota Altezzan koneeseen, sillä IS200 mylly on kaksilitrainen suora kuutonen, ja Altezzaan taas istutettiin samankokoinen suora nelonen.