WRC vs. henkilöauto

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Vaikkei kukan tätä kysynyt niin tuossa jossain noista Eurosportin Dakar lähetyksissä käytiin läpi mitä eroa on Mini Countryman tuotantomallilla ja tuolla Dakar kilpurilla. Samaa olivat vain ajovaloumpiot ja tuulilasi.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
speedman meinaa vissiin, että minin moottorissa ei olisi muuta yhteistä kuin lohko ja kansi ilman sisuksia? Periaattessa voisi niin ollakin, mutta mitä säännöt sanoo ylipäätään moottorista? Kai ne säännöt jostaki löytyy?
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
The FIA requires all WRC engines to have a 34mm restrictor in the air intake, which holds down power output to around 300bhp. The cylinder block and head(s) must be based on those in the standard road car, but the crankshaft, con-rods, pistons, cylinder linings, valves and camshafts can be modified. Typical turbo boost is 4-5 bar - compared with up to 1 bar for an average road car - while anti-lag systems mean the turbocharger delivers maximum boost from tick-over.

http://www.wrc.com/about-wrc/the-cars/

Löysin selvennystä asiaan :ahem:
Eli kansi ja lohko peruskauraa, eikä muuta.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
The FIA requires all WRC engines to have a 34mm restrictor in the air intake, which holds down power output to around 300bhp. The cylinder block and head(s) must be based on those in the standard road car, but the crankshaft, con-rods, pistons, cylinder linings, valves and camshafts can be modified. Typical turbo boost is 4-5 bar - compared with up to 1 bar for an average road car - while anti-lag systems mean the turbocharger delivers maximum boost from tick-over.

http://www.wrc.com/about-wrc/the-cars/

Löysin selvennystä asiaan :ahem:
Eli kansi ja lohko peruskauraa, eikä muuta.
Nuo tiedot ovat kyllä vanhentuneita. Esim kuristin on 33mm, boost 2,5 bar

Tässä on viralliset säännöt

Article 255A (2012) Specific Regulations for Super 2000 - Rallies / WRC - published on 25.11.2011
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Jostain luin notta kun Mitsu teki vihdosta viimein sen ekan WRC:nsa niin joissain kohdin FIA:n säännöt WRC:lle oli tiukemmat kuin A-ryhmäläiselle olis olleet. Ts. WRC autoon ei voitu luokitella joitain juttuja, jotka A-ryhmässä olis menneet jos vain autoja olisi valmistettu riittävä määrä. Nykyisin ei kai enää uusia A-ryhmäläisiä edes luokitella, vaan kaikki on N-ryhmän luokituksia, joista sitten jatkojalostetaan R4:a. S1600:t, S2000 nelikot ja ehkä jopa WRC autot - jos tehtaalla on resursseja/mielenkiintoa asiaan - taidetaan suunnitella ihan puhtaalta pöydältä ilman mainittavia yhtäläisyyksiä vars. siviiliautoihin.

Mitä tuohon korin saumojen hitsaamiseen tulee, niin käsitykseni mukaan nykyautojen jäykistys tehdään sillä putkiviidakolla eikä niinkään korin saumoja mikittämällä, niin kuin joskus aikanaan. Lancia Integralesta lähtien sitä putkea on siellä kabiinissa ollut muutama metri enemmän kuin jossain 70-luvun Eskortissa ruukasi olla.
Ensimmäiset WRC:t olivat vähän sinnepäin;
Toyotalla oli jonkun jo mainitsema moottoriluokitusongelma, ja auton kokonaispituuskin vaati fia:n palaverin; rolla kun oli liian lyhyt.
Ford taas ilmoitti että luopuu koko mm-sarjasta jollei saa käyttää juuri samaan aikaan tuotannosta poistunutta Escort RS Cosworthia aihiona (92-96) ; säännöt edellyttivät tuotannossa olevaa autoa.

WRC:ssä yleiset säännöt kävelivät autonvalmistajien halun yli, yritettiin, kuten yhä enemmän edelleen, saada autoista tasaväkisempiä.
Siitä johtui osaltaan mitsun ja mm. hopankin ongelmat; tuotantoaihioautossa olivat tietyt komponentit (cossussa esim. välijäähdytin) rajumpaa tavaraa kuin wrc-säännöt sallivat.

Kori pitää olla tuotantoauton, rintapellin säilyä samassa kohden, kone pitää säilyä "samassa asennossa" (pitkittäin, poikittain) jne jne.
Säännöillä yritetään taata tasaväkisyyttä ja kustannustehokkuutta (joopa joo..), enää ei tarvitse rakentaa satoja tai tuhansia autoja joissa on valmiiksi nelivetoa ja turboa... Teoriassa siis kuka tahansa autonvalmistaja voi lähteä leikkiin (joopa joo joo joo...).

Moottoripuolelle oli suunnitteilla alunperin 1,6 litraiset "yleismoottorit", eli ei merkkirajoja vaan F1-idealla. Jos muistan oikein. Eli nyt vuosi kaksi sitten.

Ja tosiaan ei tarvitse hitsata vahvikkeita enää mk1-2 escotyyliin "puoli tuumaa hitsiä, tuuma väliä" :D Käytännössä noissa on putkiluuranko sisällä, kehikko on kiinni kaikissa stressipisteissä.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ja sitten se kysymys, joka on kaikkien huulilla: WRC vs. B-ryhmän Lancia, kumpi vie?
Eikö tämä aihe ole jo koluttu läpi, esim. B-ryhmä toikissa. B-ryhmäläisellä voisi tehdä tiukkaa Montessa S1600 vastaankin :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Muistaakseni Corolla WRC:n moottori perustui Lexuksen IS:n 2-litraiseen, koska mallia tehtiin kuitenkin myös Toyota Altezza-nimellä voitiin moottoria käyttää, koska oli "saman merkin" tekemä.
Ei muuten perustunut.

Corolla WRC:n moottori oli peräisin A-ryhmän Celicasta. Moottori jouduttiin asentamaan hieman vinoon jotta se yleensä mahtui vaihdelaatikoineen Corollan keulalle.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ei muuten perustunut.

Corolla WRC:n moottori oli peräisin A-ryhmän Celicasta. Moottori jouduttiin asentamaan hieman vinoon jotta se yleensä mahtui vaihdelaatikoineen Corollan keulalle.
Ensimmäinen moottoriversio perustui Celicaan, Portugalissa -99 käyttöönotettu uusi kone Lexus IS 200:een.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Varmaan helpompi listata mitä samaa näissä on. Fiestaa kun vertaa niin osa korin muodoista, takavalot ja osa kojelaudan muodoista näyttäisi samalta. Ja varmaan paljon erinäistä pisteosaa, ikkunalistaa, ovenkahvaa, saranaa yms. mitkä mahdollisesti on samoja osia. Niin ja ovaali keulalla :D
Helpompaa varmasti joo, mutta pointtina olikin juuri listata teknisiä ratkaisuja osa osalta joita wrc-autoissa käytetään. Ihan vaan mielenkiinnosta. Esim. siviili-Fiestaahan on helppo päästä tutkimaan, mutta wrc-auton ohjaamoon ei ihan kuka vaan pääse katseleen minkälaista palikkaa sinne on asennettu. Tai alustaan tai moottoriin.

Muistelisin lukeneeni TM:stä että Tommi Mäkinen Racingin Subaruihin tehdään ihan vahvistushitsauksia, vaikka ei toki wrc-auto olekaan kyseessä. Mikäs muuten tarkalleen ottaen siinä on ideana, että wrc-autoissa pyöränkoteloita levennetään ja raideleveys kasvatetaan maksimiin?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Korista vielä sen verran, että ilmanottoaukot konepellissä ja maskissa ovat erilaiset siviiliautoon verrattuna. Ja konepellissä on sivuissa lukot, ettei pelti ponnahda vauhdissa auki. Tuleeko korista vielä muita merkittäviä eroavuuksia mieleen kuin vahvistus/putkikehikko, ilmanohjaimet, ilmanottoaukot, konepellin lukot ja leveämmät pyöränkotelot? Onko esim. ikkunat ja peilit alkuperäiset?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ikkunoista tulikin jo mieleen, että eipä siellä ainakaan takalasissa mitään takalasinlämmittimiä taida olla ja joissakin autoissa sivuikkunoissa on ne pienet luukut. Onkohan ovet alkuperäiset muuten, mutta keskuslukitukset, mahdolliset sähköikkunat ja oven verhoilut on poistettu???
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Korista vielä sen verran, että ilmanottoaukot konepellissä ja maskissa ovat erilaiset siviiliautoon verrattuna. Ja konepellissä on sivuissa lukot, ettei pelti ponnahda vauhdissa auki. Tuleeko korista vielä muita merkittäviä eroavuuksia mieleen kuin vahvistus/putkikehikko, ilmanohjaimet, ilmanottoaukot, konepellin lukot ja leveämmät pyöränkotelot? Onko esim. ikkunat ja peilit alkuperäiset?
Peilit ei ole samat. Ajovalo umpiot on tehty hiilikuidusta ja ovat erittäin kevyet eli näyttää samalta mutta ei sinne päinkään. Lukot luukuissa on pakolliset. Koetaulu on saman muotoinen kun siviilimallissa mutta tehty hiilarista sekin. Pyöräkotelot on suurennettu että saa joustovaroja enemmän. Iskareiden ja tukivarsien kiinnityspiteet on vahvistettu ja siirretty eli käytännössä rakennettu kokonaan uusiksi. Ovet ja luukut on kevennetty. Lokasuojat tehty muovista/komposiitista/tms...

Lyhyesti siis autot näyttävät etäisesti siviiliautolta eli perus-auto on tunnistettavissa mutta muuten auto on tehty kokonaan uudestaan ja perusauton osia ei valmiissa WRC:autossa ole ollenkaan, tai jos on(pohjalevy) sitä on muokattu erittäin paljon...
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ensimmäinen moottoriversio perustui Celicaan, Portugalissa -99 käyttöönotettu uusi kone Lexus IS 200:een.
Itseasiassa taitaa perustua Toyota Altezzan koneeseen, sillä IS200 mylly on kaksilitrainen suora kuutonen, ja Altezzaan taas istutettiin samankokoinen suora nelonen.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mikäs muuten tarkalleen ottaen siinä on ideana, että wrc-autoissa pyöränkoteloita levennetään ja raideleveys kasvatetaan maksimiin?
Sivuttais pitoonhan nuo muutokset vaikuttaa. Kapea auto kallistelee herkemmin, kuin leveä. Lisäksi leveään rengaskoteloon mahtuu tarvittaessa leveä rengas.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Itseasiassa taitaa perustua Toyota Altezzan koneeseen, sillä IS200 mylly on kaksilitrainen suora kuutonen, ja Altezzaan taas istutettiin samankokoinen suora nelonen.
Tuolloinen tiimipomo George Donaldson sanoi haastattelussa, että uusi kone on nimenomaan Lexus IS 200:een perustuva.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Wikipedian ihmeellinen tietopankki kertoo että lexuksen moottori valikoimasta löytyi tuohon aikaan tälläinen:

"RS200 (sedan) – 2.0-liter Yamaha-tuned 3S-GE inline-4, 210 hp JIS (154 kW), rear-wheel drive, not sold outside Japan by Lexus"

Toyota Altezzan ja Lexus Is200 erot nimeä lukuunottamatta ovat...?

Olisiko tästä moottorista kyse?
 
Ylös