WTCC 2006

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Luulen että Capteeni tarkoitti WTCC-autojen suorituskyvyn välisen eron olevan 80-luvun ”Kossuluokan” tasolla verrattuna ”turbobuustattuun” DTM-sarjaan. Et varmaankaan tarkoittanut moottoria?
En tiedä mistä mahtaa johtua, mutta WTCC ei ole jotenkin kolahtanut. En tiedä johtuuko 90-luvun Euroopan mestaruussarjasta vai kotimaisista vakioautosarjoista, mutta kun kisataan ”vakioautolla” niin siitä jotenkin puuttuu glamour kokonaan eikä radallakaan äksöniä nähdä lainkaan.
Nyt kun Eurosport pakotti minut katsomaan tuota Meksikon kisaa niin voin todeta tilanteen olevan hieman parempi nimimiesten ollessa radalla, mutta armottoman hitailta ja kömpelöiltä nuo edelleen näyttivät. Damon Hillhän taisi pari viikkoa sitten kokeiltuaan DTM-autoa sanoa sen olevan oikea kilpa-auto, kun taas ”vakioautoilla” voisi mummot ajella vain kauppareissunsa... :rolleyes:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin väistämätöntä kuin se onkin, siluetti- ja vakioautoluokkaa ei koskaan pitäisi verrata toisiinsa. Molemmissa on puolensa, mutta melkein sanoisin, ettei nykyisessä DTM:ssä juuri ole itua -kuten ei ollut ITC-aikanakaan, joka sitten johti kuoppaamiseen. Tekniikka pitäisi olla paljon halvempaa: nopeus tulisi ottaa tehokkaasta moottorista, leveistä slickseistä sekä pienistä aeromodifikaatiosta ja jättää kallis hi-tech pois.

DTM on 2000-luvun 5-ryhmä. Tosin sillä erotuksella, että taitaa autojen suhteellinen hinta olla nykyisin huomattavasti korkeammalla tasolla, eikä kiinnosta autotehtaita.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Tiesin kyllä ettei DTM ole turbo. Sarjaa on tullut seurattua siitä asti aktiivisesti kun Helsinki Thunder järjestettiin ensimmäisen kerran. :tongue: CARTer jo sanoikin mitä tarkoitin. Vaikka DTM on näyttävämmän näköistä kuin WTCC niin olen kyllä samaa vähän samaa mieltä kuin Zep. En ymmärrä jos kyseessä on "vakioauto"-sarja (vaikka auto onkin sisältä kuin formula) miksi auto pitää virittää mahdollisimman kauas tavallisesta kaarasta. Nascaarkin on enemmän vakio kuin DTM. Ja pahoin pelkään että tuon takia DTM kokee vielä 90-luvun puolivälin kohtalon. Opel lähti jo. Miten sarjaa jatkavat jos Audi lähtee myös. Kannattaisi aloittaa kulujen karsiminen vielä kun on mahdollisuus. Ei se niin vaikeaa ole kuten Champ Car osoitti.
Jaa..kisassa oli kolari. Silti luulisin monen moottoriurheilun seuraajan katsovan ennemmin Champ Caaria kuin WTCC-sarjaa. Kysynkin onko Eurosport jotenkin mukana sarjan pyörittämisessä/tukemisessa muutenkin kuin näyttämällä kisat?
Onko WTTC:stä muuten lähtenyt valmistajia/yksityistiimejä vai eivätkö kaikki matkustaneet atlantin taakse? -Muistaakseni sarjassa oli myös Ford mukana?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
CaPtEeNi sanoi:
Onko WTTC:stä muuten lähtenyt valmistajia/yksityistiimejä vai eivätkö kaikki matkustaneet atlantin taakse? -Muistaakseni sarjassa oli myös Ford mukana?
Ford oli mukana viime vuonna, mutta autojen kehittäminen taisi olla puhtaasti niitä ajattaneen saksalaistallin harteilla. Rahaakin Ford antoi varsin nihkeästi käyttöön ja tulokset olivat sen mukaisia... Ilmeisesti katsoivat touhun tuovan lähinnä negatiivista mainosta ja lopettivat koko pelleilyn. Focuksia ei siis viivalla ole.

Yksityistiimejä on mutuna arvioituna vähän viime vuotta vähemmän ja niistä suurin osa ei Amerikan kisoihin lähtenyt.
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Kyllähän WTCC:ssä on monesti ollut mielenkiintoisia kisoja ja kovia taisteluja. Esimerkiksi edellisessä Brasilian osakilpailussa oli kovaa kilpailua. Siellä rytisikin siihen tahtiin, että kilpaa siellä taidettiin ajaa. Mutta jos sarjaa nyt arvioi tämän Meksikon osakilpailun perusteella, niin on otettava huomioon, että Meksikon Pueblan syherö on kyllä varsinainen mikkihiirirata eikä ole paras paikka arvioiden tekemiseen. Arvioinnit kannattaakin tehdä paremmilla radoilla. Seuraavaksi ajetaan Brnossa Tsekeissä.

WTCC:n Super 2000 -luokka on mielestäni ihan onnistunut konsepti. Autot eivät ole huippuunsa viritettyjä superautoja, mutta näyttävät kuitenkin kilpa-autoilta ja kilpailut ovat yleensä hyviä. Käytetäänhän luokkaa kansallisellakin tasolla esim. Ruotsissa, Tanskassa, Italiassa, Venäjällä, Englannissa ja Suomessa. Etenkin Ruotsin ja Tanskan sarjoissa on noin 20 autoa. Brittien BTCC-sarjassakin siirrytään ensi kautena pääosin Super 2000 -luokan autoihin, vaikka BTC-autojakin saa edelleen käyttää. On valitettavaa, että Suomessa luokka ei ole saanut tarpeeksi kiinnostusta ja automäärä on pysynyt pienenä.

Eurosport omistaa WTCC:n markkinointioikeudet. Sen vuoksi sarjaa siis näytetään kanavalla suorana ja se ajaa myös muiden ohjelmien yli.

Mihin on jäänyt Lada? Viimeisin tietoni on kun auto oli ilmeisesti keväällä rahdattu Saksaan, josta kilpailutoimintaa piti hoitaa. Sen jälkeen ei olekaan enää kuulunut mitään. Autohan voitaisiin rahdata vaikka Suomeen jos sillä ei uskalleta lähteä kansainvälisille areenoille :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sen verran voisin korjata, että Venäjän RTCC ei ole varsinaisesti S2000-sarja. Autot ovat kyllä tekniikaltaan yhteneviä WTCC-autojen kanssa, mutta ulkoisesti vastaavat katumallia takasiipeä lukuunottamatta. Eli toisin sanoen superkakstonnisista tuttuja levikkeitä ei autoissa ole.

Vertailun vuoksi:


Olli Haapalainen työntää Audia keskeytettyään kolmannelta sijalta Pietarin Neva Ringillä bensansyöttöongelmien takia.


Tommy Kristoffersson pakenee pullistetulla autollaan poikittain etenevän Carl Rosenbladin tieltä Falkenbergissä.

Ruotsin ja Tanskan sarjat ovat tosiaan selvästi vahvimmat kansallisista ja Englannissakin BTCC on elpymässä surkean viime kauden jälkeen. Tuleva vaihdos S2000-sääntöihin ei varmasti ole ainakaan pahaksi, sillä saatavilla olevien kilpailukykyisten autojen määrähän nousee melkoisesti...

Saksassa taas ADAC Procar on jokseenkin 1. divisiionansa ossalta jokseenkin yhtä heikko kuin Suomen Super2000Race, mutta samoissa lähdöissä kisaavat 1600cc ja diesel-autot lisäävät automäärää melkoisesti.

S2000-säännöillä muuten ajetaan kilpaa myös Aasian mestaruudesta. ATCC:ssäkin vain näyttäisi olevan ykkösdivarin autoja viimevuotistakin vähemmän, eikä toisen ryhmän muodostavia super production (~sport2000) -autojakaan liikaa ole. Hallitseva Aasian mestari Franz Engstler muuten vieraili myös Pietarin RTCC-kisassa. Saksalainen oli toisen lähdön kolmas Ollin keskeytettyä edeltä.

Haapalainen muuten oli ensimmäisessä kisassa 7. vaikka starttasi jostain syystä varikolta... Audi siis kulkee, vaikka sitä ei venäläispilottejen aikaisempien suoritusten perusteella uskoisikaan.


Ja sitten takaisin MM-sarjaan :wink: Mitä noihin ratoihin tulee, niin mielestäni F1-radat eivät ole parhaita mahdollisia noin hitaille autoille. Selvästi parempia kisoja nähdään Brands Hatchin kaltaisilla hieman hitaammilla radoilla...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
CaPtEeNi sanoi:
Kysynkin onko Eurosport jotenkin mukana sarjan pyörittämisessä/tukemisessa muutenkin kuin näyttämällä kisat?
On. Ilmeni viime vuonna kun Tour de Francen viimeinen päivä jäi WTCC:n takia jälkilähetyksen varaan ja aiheutti suunnatonta kalabaliikkia.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Brnon kisa jäi multa täysin näkemättä, myös uusinnat yms. Chevrolet ottanut tokan lähdön voiton ja Alfat näemmä täysin hukassa, ekassa lähdössä paras 15. ja tokassa 14.?!?
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
ettelbruck sanoi:
Brnon kisa jäi multa täysin näkemättä, myös uusinnat yms. Chevrolet ottanut tokan lähdön voiton ja Alfat näemmä täysin hukassa, ekassa lähdössä paras 15. ja tokassa 14.?!?
Eivät olleet kauden parhaita, mutta kyllähän nuo kisat olivat katsomisen arvoisia. Muutama kolhu, joitakin hyviä taisteluja sijoituksista mutta siinäpä se.

Totuuden nimessä on sanottava että Huffin Chevylle ottama avausvoitto tuli suurelta osin käännetyn lähtöjärjestyksen ansiosta, mutta kyllä Rob sen paalun eteen töitä tekikin. Ensimmäiseen lähtöön lähtöruutu oli 24. joten mies sai tehdä ohituksen jos toisenkin noustakseen 8:ksi.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
alex zanardikin ajaa wtcc sarjassa bmw on näköjään tehnyt hänelle jonkin ''erityisauton'' jotta pääsee ajamaan kisoja:ahem:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu, Alex taitaa ajaa jo toista vai jopa kolmatta kautta käsihallintaista autoa. Vastaavia on toki muuallakin esim. Jason Watt on tainut kiertää jo ties miten kauan ja sveitsiläinen Ferrarin ex-F1-kuski, jonka nimi ei tule mieleen, ajoi jo iät sitten.

Otto taisi kysellä jollakin foorumilla joskus tuosta Ollin Audista, josko on sama jolla Suomessa ajoi... Käsittääkseni kyllä. LMS taisi tehdä molempiin "faceliftin".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zep sanoi:
Juu, Alex taitaa ajaa jo toista vai jopa kolmatta kautta käsihallintaista autoa. Vastaavia on toki muuallakin esim. Jason Watt on tainut kiertää jo ties miten kauan ja sveitsiläinen Ferrarin ex-F1-kuski, jonka nimi ei tule mieleen, ajoi jo iät sitten.
Clay Reggazzoni. Zanardin autossa erikoista on se, että hän jarruttaa proteesilla, kaasu on käsikäyttöinen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Olipa mahtava Valencian kakkoslähtö! Tapahtumaa vielä ruutulipun jälkeenkin! :ahem: Ja Eurosportin enkkuselostaja on loistava. Puistattaa ajatella mitä Oskari Saari saisi aikaan: "Kyllä se oli mielestäni aiiiika selvästi Müller, Muller tai Müller.."
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Macauun lähdettäessä yhdeksällä kuljettajalla on mahdollisuus maailmanmestaruuteen.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Nordschleife sanoi:
Jaajaa, lisää katuratoja. Mikäpä siinä. Mutta noinkohan päätä hakataan seinään vielä kolmannen kerran vierailemalla Pueblassa... Kaksi kertaa sielä on käyty ja molemmilla kerroilla rata on hajonnut käsiin. Ja muutenkin radasta on jäänyt varsin negatiivinen kuva.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jeh. Kyllähän tuo Puebla on (yhdessä Curtiban kanssa) merkitty kalenteriin "***Subject to homologation of the circuit prior to 31 December 2006". Eli aika hyvissä ajoin pitää Pueblan rata olla kunnossa, jos tahtovat kalenterissa pysyä... vaikka kyllähän sitä korjattiin, tarkistettiin ja hyväksyttiin täksikin kaudeksi.

Porton radasta mulla ei ole mitään käsitystä, mutta Paussa tulee kyllä varmasti ahdasta!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Olisi kihelmöivän jännittävä Macaon päätöskisa edessä. :thumbup: Macao on ennen ollut ns. Bemari-rata, mutta ainakin Rydell väittää punttien tasoittuneen. Rydellhän on voittanut muinoin radalla F3, mutta J. Müller sekä F3 että koppiautolla. Rata onkin J. Müllerin mielirata, mutta hyvin on Farfuskin ajanut siellä. Kummallakin on ongelmana menestyspainot: Farfusilla 80 ja J. Müllerillä 75 kg ylimääräistä autoissaan.

Rydellin mielestä on peräti 6 mestarisuosikkia: em. sekä hän itse, sekä D. Müller, Priaulx ja Tarquini. Rydellin mukaan J. Müllerin ja Farfusin mahdollisuudet ovat ekan kisan 8. sija ja sen kautta voitto toisessa lähdössä.

Itse veikkaan Priaulxia mestariksi! Jos Farfus voittaa, tulisi hänestä kaikkien aikojen nuorin FIA-maailmanmestari.

F3 on luvassa myös tiukka kisa.

WTCC kisa alkaa suorana Eurosportilla su aamuna klo 5.00.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös