Wurz Williamsin kisakuskiksi...

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jupla sanoi:
Ihmettelen suuresti, jos Kovalainen ei ole ensi vuonna F1-kisakuski.
Minustakin Heikki on ehdottomasti näyttänyt ansaitsevansa mahdollisuuden, mutta valitettavasti F1-maailmassa asiat eivät koskaan ole noin yksioikoisia, eikä se ihan hirveästi vaadi, että lopputulos on Heikin kannalta onneton. Kuten aikaisemmin mainitsin, vaikuttaa vahvasti siltä, ettei Renaut'lla haluta ottaa riskiä ajattaa noviisia ensi kaudella, mikä on mielestäni täysin ymmärrettävää tallin tilanteen huomioiden. Kaluston pitäisi riittää mestaruustaisteluun jälleen, eikä silloin ole aikaa opetteleluun. Heikin kannalta valitettavaa on se, ettei muuallakaan tällä hetkellä ole järin hirveästi tilaa, jollei Red Bull -kuvio sitten onnistu. Midlandilta paikka olisi toki helppo asiakaskoneilta ostaa, mutta se taas voi olla kokemuksena aika yhtä tyhjän kanssa.

Puheet siitä, että Renault'n keräämä data kertoisi, ettei Kovalaisesta olisi suurtekoihin kuninkuusluokassa ovat mielestäni kuitenkin puppua - testit ovat testejä, kilpailut kilpailuja, eivätkä testiradalla tehdyt huippukierroksetkaan ole minkään arvoisia, kun niskaan lyödään kilpailuviikonlopun paineet. Kurinalaisesti kierros toisensa perään äärirajoilla testiä ajava kaveri voi olla täysi lapanen kilpailussa ja toisin päin. Testiaikojen vertailulla tyyliin Fisicoa nopeampi ja Alonson tasolla ei ole mitään väliä, koska meillä ei ole tarvittavaa tietoa siitä, kuka on ajanut minkäkinlaista ohjelmaa tai kenen on annettu kokeilla aika-ajovetoja.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobakki sanoi:
Minustakin Heikki on ehdottomasti näyttänyt ansaitsevansa mahdollisuuden, mutta valitettavasti F1-maailmassa asiat eivät koskaan ole noin yksioikoisia, eikä se ihan hirveästi vaadi, että lopputulos on Heikin kannalta onneton. Kuten aikaisemmin mainitsin, vaikuttaa vahvasti siltä, ettei Renaut'lla haluta ottaa riskiä ajattaa noviisia ensi kaudella, mikä on mielestäni täysin ymmärrettävää tallin tilanteen huomioiden. Kaluston pitäisi riittää mestaruustaisteluun jälleen, eikä silloin ole aikaa opetteleluun. Heikin kannalta valitettavaa on se, ettei muuallakaan tällä hetkellä ole järin hirveästi tilaa, jollei Red Bull -kuvio sitten onnistu. Midlandilta paikka olisi toki helppo asiakaskoneilta ostaa, mutta se taas voi olla kokemuksena aika yhtä tyhjän kanssa.

Puheet siitä, että Renault'n keräämä data kertoisi, ettei Kovalaisesta olisi suurtekoihin kuninkuusluokassa ovat mielestäni kuitenkin puppua - testit ovat testejä, kilpailut kilpailuja, eivätkä testiradalla tehdyt huippukierroksetkaan ole minkään arvoisia, kun niskaan lyödään kilpailuviikonlopun paineet. Kurinalaisesti kierros toisensa perään äärirajoilla testiä ajava kaveri voi olla täysi lapanen kilpailussa ja toisin päin. Testiaikojen vertailulla tyyliin Fisicoa nopeampi ja Alonson tasolla ei ole mitään väliä, koska meillä ei ole tarvittavaa tietoa siitä, kuka on ajanut minkäkinlaista ohjelmaa tai kenen on annettu kokeilla aika-ajovetoja.
Kovalainen on kyllä näyttänyt kisoissa kestävänsä paineita, vaikka virheitäkin on tietysti tullut. Ainakin MSa muistaa vähäväliä mainita Kovalaisen voiton Pariisin Masters-kisassa loppuvuonna 2004, vaikka kisa oli "leikkiä".

Taidan käydä itkemään jos Kovalainen ei pääse F1-kisoihin. Lähetetään addressi Briatorelle kun niistä on niin paljon hyötyä... :eek:
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
patriot sanoi:
Tota mitä merkitystä sillä on Hamiltonin ajamisiin voittaako Alonso mestaruuden Renaultilla vai ei? :doubtful:
Ite se Rennis on vissiin sanonu että vois ajattaa kokematonta kuskia, jos Alonso siirtyy hallitsevana mestarina .
Haluaa olla varma että Alonson ensimmäinen mestaruus ei ollu tuuria. :thumbup:
Haluaa olla varma että tallissa ajaa ainakin yksi todella "kokenut" kuski eikä kahta "nuorta" . :thumbup:
hahhaaahahahhaha
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Kovalainen on harjoitellut koko elämänsä ja rökittäisi Fisicon pian. Kovalaisessa on ylivoimainen hinta-laatu-suhde. Ei Rellulla ole varaa ostaa kallista, paitsi jos se on Räikkönen.
jupla sanoi:
Lähetetään addressi Briatorelle kun niistä on niin paljon hyötyä... :eek:
Valitettavasti Flaavio "Heikki voi taistella mestaruudesta jo ensi vuonna" Briatore ei näistä asioista päätä. Sehän on vaan Rellulla töissä. Ja Kovalaisella töissä managerina. Potkut Flaaviolle jossei ajopaikkaa ala löytyä? Hän on sitäpaitsi tuntunut viime aikoina hieman herpaantuneen Kovis-hehkutuksessaan. Nyt pitäisi Flaavionkin skarpata.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Tosta kovalaisesta vielä, hän ajoi minun mielestä paremman kauden gp2:sissa kuin nico vaikka pisteissä hävisikin. Käsittääkseni heikin talli oli korkeintaan keskikastia kun nicolla oli sarjan parhaimpiin kuuluva talli. Eli kova ratinvääntäjä heikki on kisatilanteessakin. Syytä en tiedä miksi ei ole saamassa kisakuskinpaikkaa mutta onhan samanlaisia tapauksia ollut kymmeniä lajin historiassa... :nope:
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Bobakki sanoi:
Puheet siitä, että Renault'n keräämä data kertoisi, ettei Kovalaisesta olisi suurtekoihin kuninkuusluokassa ovat mielestäni kuitenkin puppua - testit ovat testejä, kilpailut kilpailuja, eivätkä testiradalla tehdyt huippukierroksetkaan ole minkään arvoisia, kun niskaan lyödään kilpailuviikonlopun paineet.

Testiaikojen vertailulla tyyliin Fisicoa nopeampi ja Alonson tasolla ei ole mitään väliä, koska meillä ei ole tarvittavaa tietoa siitä, kuka on ajanut minkäkinlaista ohjelmaa tai kenen on annettu kokeilla aika-ajovetoja.
Kyllä sillä datalla täytyy olla jotakin merkitystä Rellulle, miten ihmeessä muuten kuljettajille voitaisiin antaa palautetta tiimin taholta tyyliin "jarruta aikaisemmin tuohon mutkaan niin putoaa kierroksesta pari kymmenystä"?
Ja toisin päin tietty. "Auton yliohjaamisen takia menetän aikaa vikalla sektorilla" Säädetään autoa.

Ei kai siellä palautetta anneta mutu-tuntumalla vaan homma perustuu siihen dataan?

Vaikka meillä foorumilaisilla ei datatietoa olekaan käytössämme, Rellullapa on. Ja nimenomaan se tieto millä polttoainekuormalla ja millä renkailla ollaan oltu testiä ajamassa ja vertailu kuskien välillä on täysin mahdollista tehdä.

Korjatkaa ihmeessä jos olen ihan hakuteillä?
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Rellulla on käytössään se tieto, että pääsponsori pitäis saada ja pitää huippuinsinööri-pakka kasassa. No Fisichellalla saadaan ainakin myytyä hajuvettä...
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Hurmurisija sanoi:
Miten selität sen, että niin nopeaa miestä ei haluta kisakuskiksi?
Koska, kuten muutkin ovat jo sanoneet, Renaultilta puuttuu vielä pääsponsori, eikä pulleita masseja välttämättä houkuttele - tai vakuuta - GP2:ssa, ROC:ssa ja F1-testeissä menestynyt, suomalainen tulokas. Renault tarvitsee kipeästi Ykköskuskin, eikä Kovalaisesta valitettavasti taida olla niitä saappaita täyttämään.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Bobakki sanoi:
Kurinalaisesti kierros toisensa perään äärirajoilla testiä ajava kaveri voi olla täysi lapanen kilpailussa ja toisin päin.
Ikään kuin Kovalainen ei olisi koskaan ajanut kilpaa! F1 ei ole GP2, mutta eivät ne nyt NIIN kaukana toisistaan ole, etteiko Heikki olisi jo todistanut olevansa riittävän kylmäpäinen myös kisoissa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Eikös Adrian Horner sanonut, ettei Kovalainen aja Red Bullilla ensi kaudella? Yksi syy on se, että Kovalainen ei omaa kokemusta. Toro Rossollakaan ei ole tilaa ensi kaudella.

Super Aguri: Heikki ei ole valitettavasti japanilainen
Midland: Heikki ei saa tarpeeksi massia..
Toyota: Molemmat kuskit löytyvät
Williams: Molemmat kuskit löytyvät
Honda: Tuskin ottaa kokematonta kuskia..olettaen, että tilaa olisi. Tuskin muuten olisi 'kasvattaja' tallia sarjassa pitämässä.
BMW: Voisi olla mahdollinen; tosin jos Kubica onnistuu loppukaudella, niin Kovalaisella ei ole mahdollisuuksia tuonne..
Toro Rosso: Täyttä
Red Bull: Ei pääse, koska ei omaa kokemusta
Renault: Lähes varmasti Webber-Fisichella kaksikko ajaa ensi kaudella
McLaren: ? En usko, että Briatore nyt kahta suojattiaan antaa mennä tuohon talliin; jos McLaren valitsee jonkun kokemattoman, niin ilmeisimmin jonkun omista suojateistaan.
Ferrari: Ei ole täällä tilaa Kovalaiselle
---
Noh... 2008 kausi on seuraava mahdollisuus Kovalaiselle, tosin osakkeet ovat heikot. Kenties Kovalainen lähtee johonkin toiseen sarjaan?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Täällä kun tästä kovalaisesta on juttua, niin mies ainakin itse uskoo ajavansa kilpaa ensi vuonna ykkösissä:

- En voi puhua sopimukseni yksityiskohdista, mutta sen voin sanoa, ettei minulla ole mitään syytä olla huolissani. Ajan ensi vuonna kilpaa. Olipa minun tallini mikä tahansa, se on hyvä paikka, Kovalainen selvitti Turun Sanomille.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Kutsutaanpas ne harmaat aivosolut sieltä pääkopasta aktiiviseen palvelukseen.

Useampi on jo esittänyt, että jos Renault aikoisi tehdä Kovalaisen kanssa sopimuksen, se olisi sen jo tehnyt.. Yllättävää, miten nopeasti jotkut unohtavat, että Renault on pitänyt paikkaa auki Räikköselle. :( Huhujen mukaan Kimi antoi Renaultille kieltävän vastauksen Hockessa, joten ei muuta kuin jäädään odottamaan, nappaako sen Kovis vai Webber. :thumbup:

Aika uskomattomia ovat myös kirjoitukset, että Kovalaisen tulevaisuus olisi nyt jotenkin uhattuna F1:ssä. Tätä väittävät hemmot ovat puolestaan unohtaneet sen, että Heikki on koko vuoden pitänyt hyvää vauhtia testeissä tasaväkisenä hallitsevan mestarin kanssa ja saanut ylistyksiä yli tallirajojen. Häntä on pidetty Kubican, Hamiltonin, Alonson ja Kimin kanssa yhtenä tulevaisuuden kärkinimistä. Ja nyt yhtäkkiä miehen koko F1-tulevaisuus olisi muka uhattuna! :nope: :jaska:

Ei näin. Todellakaan. Kyllä voidaan olla varmoja, että Heikille järjestyy kisapaikka ensi vuodeksi. Jos ei Renaultilta, niin jostain muualta. Mies itse sen parhaiten tietää, kuten DFiaA:n lainaus edellä osoittaa. Ei muuten antaisi tuollaisia lausuntoja kerta toisensa jälkeen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tuosta haastattelusta sain sellaisen käsityksen, että Webberin jääminen Williamsille oli Williamsin päätös, ei Webberin/Briatoren http://www.formula1.com/race/news/4753/763.html

Yli viikon vanhassa MSa:ssa ihmeteltiin Red Bull/Toro Rosson moottoritilannetta. Juomajätti olisi halunnut siirtää Ferrarin moottorit Toro Rossolle ja Red Bullille olisi otettu Renaultit. Horner perusteli, ettei Ferrarin asiakastiimi ole koskaan voittanut GP:tä. Ferrari tyrmäsi vaihtoajatuksen pontevasti sopimukseen vedoten (eli sopimus Red Bull Racingin kanssa, ei juomatehtaan). Lehden mukaan tässäkin oli peliä: Renault haluaa tehdä Räikköselle tilaa lähettämällä Kovalainen Red Bullille, mutta Ferrari haluaa myös Räikkösen eli panee kapuloita rattaisiin.

Vanhaa spekulaatiota tämä siis, mutta kertoo sen että taustahyörinä on kovaa ja suomalaiset ovat arvossaan. :cool:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Clarke sanoi:
Ikään kuin Kovalainen ei olisi koskaan ajanut kilpaa! F1 ei ole GP2, mutta eivät ne nyt NIIN kaukana toisistaan ole, etteiko Heikki olisi jo todistanut olevansa riittävän kylmäpäinen myös kisoissa.
Ovat ne sen verran kaukana, että yksi jos toinenkin pikkuformuloissa kovassa huudossa ollut nimi on ollut tavis ykkösen rattiin päästessään. Viime kauden GP2 oli mielestäni kovatasoisin feeder-luokka vuosikausiin ja minusta Heikki kyllä näytti kyntensä, mutta siitä huolimatta en historian perusteella ihmettele, vaikka F1-kokemattomuutta karsastettaisiinkin. Dassas'n kommenteista on ainakin ollut havaittavissa, että Renault ottaisi mielummin kokeneen kuskin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
... Midlandilta paikka olisi toki helppo asiakaskoneilta ostaa, mutta se taas voi olla kokemuksena aika yhtä tyhjän kanssa....
Olen kyllä ihan eri mieltä. Mielestäni Heikille paras paikka olisi aloittaa juuri heikommassa tallissa. Kisakuskin pitää opetella kaikenlaista käytännön touhua ruuhkassa ajamisesta ja koko viikonlopun läpiviennistä minkä oppii hyvin hiukka heikommassakin tallissa. Lisäksi tallikaveri ei todennäköisesti ole niin kova kuin huipputallissa olisi eli on helpompi näyttää olevansa parempi kuski.

Yksi vaihtoehto Webberille voisi olla myös BMW. Jospa JV lähtee pois ja Kubika palaa testikuskiksi ensi vuonna. BMW:llä lienee hyvät tiedot Webberin kyvyistä Williams-ajalta.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Bobakki sanoi:
Puheet siitä, että Renault'n keräämä data kertoisi, ettei Kovalaisesta olisi suurtekoihin kuninkuusluokassa ovat mielestäni kuitenkin puppua - testit ovat testejä, kilpailut kilpailuja, eivätkä testiradalla tehdyt huippukierroksetkaan ole minkään arvoisia, kun niskaan lyödään kilpailuviikonlopun paineet. Kurinalaisesti kierros toisensa perään äärirajoilla testiä ajava kaveri voi olla täysi lapanen kilpailussa ja toisin päin. Testiaikojen vertailulla tyyliin Fisicoa nopeampi ja Alonson tasolla ei ole mitään väliä, koska meillä ei ole tarvittavaa tietoa siitä, kuka on ajanut minkäkinlaista ohjelmaa tai kenen on annettu kokeilla aika-ajovetoja.
Meidän on todellakin aivan mahdotonta tehdä mitään päätelmiä pelkistä julkisuuteen ilmoitetuista kierrosajoista. Renaultilla sitä vastoin on varmasti muodostunut varsin tarkka kuva Kovalaisen potentiaalista tuhansien ajokilometrien perusteella.

Testikierrosten perusteella talli ei välttämättä voi todeta, että jostakin kuljettajasta on ainesta tulevaksi maailmanmestariksi, koska kilpailut ovat kuitenkin kilpailuja ja testit testejä. Mutta sen kyllä voi nähdä, jos jostakin kuljettajasta EI ole ainesta huippukuskiksi. Tällaisen johtopäätöksen Renault kaiketi teki Montagnyn kohdalla. Joko vauhti ei yksinkertaisesti riittänyt tai sitten tekninen osaaminen ei ollut riittävällä tasolla, kun edes oikea kansalaisuus ei tuonut ranskalaiselle kilpakuljettajan paikkaa. En nyt siis väitä, että Kovalaiselle olisi käymässä samoin...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
JT sanoi:
Meidän on todellakin aivan mahdotonta tehdä mitään päätelmiä pelkistä julkisuuteen ilmoitetuista kierrosajoista. Renaultilla sitä vastoin on varmasti muodostunut varsin tarkka kuva Kovalaisen potentiaalista tuhansien ajokilometrien perusteella.

Testikierrosten perusteella talli ei välttämättä voi todeta, että jostakin kuljettajasta on ainesta tulevaksi maailmanmestariksi, koska kilpailut ovat kuitenkin kilpailuja ja testit testejä. Mutta sen kyllä voi nähdä, jos jostakin kuljettajasta EI ole ainesta huippukuskiksi. Tällaisen johtopäätöksen Renault kaiketi teki Montagnyn kohdalla. Joko vauhti ei yksinkertaisesti riittänyt tai sitten tekninen osaaminen ei ollut riittävällä tasolla, kun edes oikea kansalaisuus ei tuonut ranskalaiselle kilpakuljettajan paikkaa. En nyt siis väitä, että Kovalaiselle olisi käymässä samoin...
Eikös Montagny kyllästynyt kisakuskipaikan odotteluun ja välit meni Renaultiin sen takia. Mies on kuitenkin kaksinkertainen Formula Nissan -mestari ja muitakin meriittejä piisaa.. Voitti ensimmäisen Nissan -mestaruutensa jo 2001, mutta vuoteen 2005 ei ollut ajanut yhtään kisaa ykkösissä. Kun Fernando Alonso voitti Nissan-mestaruuden 1999 niin hän pääsi ykkösiin jo 2001.

Montagny lienee "hieman" hankala luonne mutta se ei ole mitään uutta puhuttaessa F1-kuskeista :dunno:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toni_V sanoi:
Olen kyllä ihan eri mieltä. Mielestäni Heikille paras paikka olisi aloittaa juuri heikommassa tallissa. Kisakuskin pitää opetella kaikenlaista käytännön touhua ruuhkassa ajamisesta ja koko viikonlopun läpiviennistä minkä oppii hyvin hiukka heikommassakin tallissa. Lisäksi tallikaveri ei todennäköisesti ole niin kova kuin huipputallissa olisi eli on helpompi näyttää olevansa parempi kuski.
Jossain Toro Rossolla ja Renault moottoreilla olis hyvä aloittaa F1 ura.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sue_me sanoi:
Mies on kuitenkin kaksinkertainen Formula Nissan -mestari ja muitakin meriittejä piisaa.. Voitti ensimmäisen Nissan -mestaruutensa jo 2001, mutta vuoteen 2005 ei ollut ajanut yhtään kisaa ykkösissä.
Väärinkäsitysten välttämiseksi mainittakoon, että tuo 2001-mestaruus tuli 2-litraisella Nissanilla (Alonso voitti tämän sarjan kaksi vuotta aikaisemmin). 3,5l V6-moottorisella FNissan World Series -autolla Montagny ajoi kaksi vuotta, 2002 sijoitus oli 2. ja 2003 tuli mestaruus. Kovalainenhan myös ajoi kaksi vuotta sarjassa. 2003 oli tallikaverinsa jälkeen sarjassa 2. ja 2004 voitti mestaruuden.

Montagnyn urahan on sikäli erikoinen, että hän ehti ajamaan jo pari vuotta F3000-sarjaa FRellun ja F3:n jälkeen ennen kuin palasi kaksilitraisten pariin 2001.

Tuo melko erikoinen veto tosin ei tainnut olla mikään kovin huono ajatus. Kolmetonnisissahan Montagny seikkaili keskikastissa ilman sen suurempaa menestystä, vaikka tallikaverit jäivätkin kauas taakse.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Bobakki sanoi:
Viime kauden GP2 oli mielestäni kovatasoisin feeder-luokka vuosikausiin ja minusta Heikki kyllä näytti kyntensä, mutta siitä huolimatta en historian perusteella ihmettele, vaikka F1-kokemattomuutta karsastettaisiinkin. Dassas'n kommenteista on ainakin ollut havaittavissa, että Renault ottaisi mielummin kokeneen kuskin.
Melko varmasti karsastetaankin, varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa Renault on ensi kaudella ehkä jopa hallitseva tuplamestari.

Toivotaan nyt, että Kovalaisen omalla luottavaisuudella on hyvät perusteet, eikä hän jää tässä jaossa ilman paikkaa. Se olisi valtavaa tuhlausta, koska hän teki GP2:ssa niin vakuuttavaa jälkeä aika välimallin tallissa, eikä sitä ROC:iakaan pidä unohtaa. Enpä usko että kukaan kisassa mukana ollut kuski edes tietää miten ajetaan puolivaloilla silloin kun kisataan, oli kyse sitten F1-mestaruudesta tai puolivakavasta areenahöntsystä. Että Kovalainen pesi itsensä Schumin ja Loebin (ja jälkimmäisen vielä tämän omalla tontilla), kertoo että jonkinlaisesta poikkeusyksilöstä on ilman muuta kyse.
 
Ylös