www.eroakirkosta.fi

jjv

Arschloch
Papeilla on kiperä ongelma. Mitä järkevämmäksi uskontoa mukautetaan, sitä vähemmän itse uskonnosta jää jäljelle. Sellaiset uskonnon piirteet jotka ovat mielekkäitä ateistillekin eivät vaadi yliluonnollisuutta. Jos nämä piirteet ovat niitä asioita jotka uskontoa kannattelevat, niin yliluonnollinen osa saa ensin siirtyä soittamaan toista viulua kunnes hiipuu kokonaan - tai lähes kokonaan - pois.

Jotta uskonto voi olla vahva uskontona, on siinä oltava mukana nämä yliluonnolliset sekoilut. On tehtävä, sanottava ja uskottava asioita joita kukaan järkevä ihminen ei tee, sano tai usko - ellei satu kuulumaan asianomaiseen lahkoon ja hyväksymään sen totuutena pitämät myytit.
Ainakin uutiskommenteissa löytyy aina uhkauksia kirkosta eroamisella, jos kirkosta hiukankin vihjaillaan askelien ottamisesta suvaitsevampaan suuntaan. Ja jotkut näitä uhkauksia omalla naamallaankin esittävät ja toteuttavatkin. Monien uskonlahkojen jäsenet ovat kirkosta eronneita, osa jo naispappienkin takia. Kirkko häviää, jos se ei muutu ja häviää jos muuttuu.

WebSlave

Trackman
Oon käsittänyt asian siten, että olet kristitty siinä vaiheessa kun hyväksyt uskontunnustuksen sisällön sellaisenaan
Ei nyt ihan noinkaan. Uskontunnustuksia on monia (myös ei-kristillisiä). Uskontunnustus on loppujen lopuksi vain tiettyjen kirkkokuntien, siis instituutioiden riitti. Kristillisten kirkkojen uskontunnustukset luotiin kirkolliskokouksissa alunperin määrittelemään kristinuskon keskeiset opit, jota kaikki kristityt noudattaisivat, mutta on myös kristittyjä jotka eivät usko kolminaisuuteen, joka on kolmen käytetyimmän uskontunnustuksen keskeisintä sisältöä.

Kristityn määritelmän täyttää, jos uskoo pelastuksen tulevan (vain) Jeesuksen kautta. Luterilaista, katolilaista tai ortodoksia tuo ei vielä tee, mutta kristityn kyllä. Tosin, on Suomessa papin virassakin henkilöitä, jotka eivät usko kirkkonsa ja kristillisyyden keskeisimpiin teeseihin. Yksi on muunmuassa ilmoittanut käsityksekseen, että kaikki pääsevät taivaaseen. Siis uskoa Jeesukseen ei tarvittaisi.

Hookah

Elämäntapaintiaani
No aika väärässä paikassa nuo olis töissä, jos eivät uskois.

jjv

Arschloch
No aika väärässä paikassa nuo olis töissä, jos eivät uskois.
Miksi vaikkapa seurakunnan toimistotyöntekijä tai puutarhatyöntekijä olisi väärässä paikassa töissä, jos ei uskoisi saatanaan? Seurakunnallahan voi olla töissä vaikkei kuuluisi kirkkoon.

Hookah

Elämäntapaintiaani
Noudattamalla logiikkaasi voi myös päätellä että moni kirkkoon kuuluva on aika väärässä paikassa.
Itse vedinkin johtopäätökset tästä ja erosin vuosi-pari takaperin, kun uskoa Saatanaan ei enää löytynyt.

oldez

Well-known member
Jokainen uskoo sillä tavalla kuin on opetettu ja kuin on itse muokannut omaa uskoaan. Siinä ei paljon logiikka tai raamattu merkkaa mitään. Se on jumalan sanaa se.

jjv

Arschloch
Itse vedinkin johtopäätökset tästä ja erosin vuosi-pari takaperin, kun uskoa Saatanaan ei enää löytynyt.
Olisko aika vetää uusia johtopäätöksiä?

Jeesus ilmestyi rekan perään Lahdentiellä

- Ei helvetti, edessämmehän on Jeesus
Siinä sitä viedään Herran sälliä siirtolavalla kohti polttolaitoksen helvetin lieskoja. Liekö tässä rangaistus kansamme maallistumisesta. Wiherkosken Harri oli oikeassa:

– Täytyy olla sokea idiootti, jos ei näe, että tämä homma on loppumassa. Se, mitä Raamatussa kerrotaan lopun ajoista, se tapahtuu valtavana vyörynä silmiemme edessä.

Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Onko ymmärrettävissä, että Jeesus ei ole pitänyt turvaväliä, vaan on kojahtanut nassu edellä rekan perseeseen? Voi sitä Jeesusta, voi sitä!

Örfil

Guest
Kävin viime viikonloppuna pitkästä aikaa ehtoollisella koska luvassa oli "öylätissä lihaisampi maku".

Itse otin BBQ version ja dippasin suntion chilikulhoon.

WebSlave

Trackman
Onko tuo per kk? Netto vai verot siitä pois?
Kirkollisvero on prosentuaalinen, eli riippuu täysin tuloista. Myös eri kunnissa kirkollisveron prosentti on eri. Toisin sanoen tuohon auton kylkeen voi lykätä jokseenkin minkä tahansa summan sen olematta valheellinen. Voit säästää ihan mitä tahansa jos tienaat ihan mitä tahansa.

1 % kirkollisverolla (mm. Helsinki, Espoo ja Kauniainen) auton ilmoittama hyöty vaatisi siis 64000 euron vuosipalkkaa.

Viimeksi muokattu: