X2900-sarja on susi; AMD:lle lisää ongelmia

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ei se vielä mitään, että AMD teki 600M euroa tappiota ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja että AMD:n markkina-arvo on romahtanut: Arvoa tällä hetkellä 7 miljardia dollaria (vuosi sitten AMD maksoi 5 miljardia ATi:sta..). Esim. Nvidialla on arvoa n. 10 miljardia dollaria.

Nyt kun prosessoripuoli on takunnut, niin eikös sitten näytönohjainrintamakin kuse! Eli X2000-sarjan korteista tulossa isoja pettymyksiä.

Ensinnäkin X2000-sarjan piti tulla viime syksyllä kuten Geforce8:n sarjan. Noh Geforce8-kortit tulivat lokakuussa 2006, mutta X2000-sarja viivästyi nyt tälle viikolle toukokuulle 2007, eli puoli vuotta myöhemmin kuin GF8.

Ja nyt sitten:
1.Markkinoille saatiin nyt vain X2900XT, muut kortit olivat paperijulkaisuja ja tulevat vasta kesällä

2.Ajurit ovat täysin keskeneräiset

3.X2900XTX tuote peruttiin, koska viimetipassa huomasivat ettei muistiohjain ja GDDR4-muistit toimineet hyvin yhdessä

4.X2900XT kuluttaa karvan verran enemmän kuin Geforce 8800 ultra. Se kuluttaa n. 60W enemmän loadissa kuin suora kilpailijansa, eli 8800 GTS 640

5.Kortti omaa äänekkään jäähyn, mikä pitää hieman vinkuvaa ääntä..kun 8800-sarjan korteissa on lähes äänettömät jäähyt.

6. Pelitehoissa häviää (keskimäärin)8800 GTS 640MB:lle.

7. Kuvanlaadussa ongelmaa: Reunanpehmennyksessä kortti 'oikoo' ja lähinnä pehmentämisen sijaan sumentaa. Eli testeissä 8800 GTS 640MB tekee paljon enemmän töitä ja saa parempaa kuvaa aikaan, mutta silti testit pyörivät paremmin GTS:llä

8. 8800 GTS 640MB maksaa n. 50€ vähemmän

9. DX10-suorituskyvystä: AMD:n toimittamalla ja optimoimalla Call of Juarez DX10:llä (testiversio) 8800-kortit ovat hieman tehokkaampia.

Vastaavasti Lost Planet DX10 on Nvidian toimittama versio. Itse kokeilin tuota testiversiota ja pelit pyöri 40-60fps, kun samoilla asetuksilla X2900XT pyöritti 15-20 fps ja jätti renderöimättä höyry/savu-efektejä + valo-efektejä.
------

Jos uudet K10-prosessorit epäonnistuvat, niin taitaa se AMD mennä konkurssiin. Intel lataa paineita massiivisella hintaleikkauksella, mikä ajottuu K10 laukaisun yhteyteen:

esim. Q6600 (2.4GHz ja neliytimellinen) 266$ ..tulisi korvaamaan E6600:aa..
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
esim. Q6600 (2.4GHz ja neliytimellinen) 266$ ..tulisi korvaamaan E6600:aa..
Jotenkin mä oon tyytyväinen, etten vieläkään ole jaksanut edes puolivakavissani ryhtyä harkitsemaan nykykoneeni päivitystä :eek:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
OoPee sanoi:
Jotenkin mä oon tyytyväinen, etten vieläkään ole jaksanut edes puolivakavissani ryhtyä harkitsemaan nykykoneeni päivitystä :eek:
Itselleni tuli samaisesta virkkeestä samantyylinen reaktio. :D

Toki sillä erolla, että olen pohtinut uuden myllyn hankkimista: tuo Rusinan selonteko toi mieleeni jälleen sen, että olen nykyään näistä asioista niin pihalla että kuka vain kaupparatsu kykenee kusemaan minua linssiin oikein reippahasti.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
PekPoy sanoi:
Itselleni tuli samaisesta virkkeestä samantyylinen reaktio. :D

Toki sillä erolla, että olen pohtinut uuden myllyn hankkimista: tuo Rusinan selonteko toi mieleeni jälleen sen, että olen nykyään näistä asioista niin pihalla että kuka vain kaupparatsu kykenee kusemaan minua linssiin oikein reippahasti.
No vähän mä liioittelin. Itseasiassa mä funtsasin ekan kerran koneen päivittämistä jo puolitoista vuotta sitten, mutta se sitten jäi, onneks. Kyllä mulla takaraivossa on sen verran ajatus pyöriny, että osapuilleen tiedän mimmosta konetta lähtisin kasaamaan, mutta kun on jäänny pelaamisetkin viimeaikoina lähestulkoot kokonaan väliin, niin ei oikein ole mitään sellaista kovin pakoittavaa syytä, että sais motivoitua ittensä kaupoille etenkin kun tietää, etteivät ne hinnat tuskin nyt ainakaan nouse :D

Veikkaanpa, että ennen syksyä tuskin ryhdyn tekemään asian suhteen yhtään mitään.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Millanenkohan mahtaa syksyllä/talvella olla tilanne. Kannattaako suosiolla vaihtaa emolevykin että "pääsee eroon" tuosta Socket 939 kannasta?

ENNUSTAKAAPA NY PERKELEET!
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Matxi sanoi:
Millanenkohan mahtaa syksyllä/talvella olla tilanne. Kannattaako suosiolla vaihtaa emolevykin että "pääsee eroon" tuosta Socket 939 kannasta?

ENNUSTAKAAPA NY PERKELEET!
Syksyllä tulee AMD:ltä K10-prossut (1.sukupolvi) ja Inteliltä hintaleikkaus. Vaikea sanoa ennen kuin tulee virallista testiä ja hintatietoa noista AMD:n Phenom-prossuista
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Millanenkohan mahtaa syksyllä/talvella olla tilanne. Kannattaako suosiolla vaihtaa emolevykin että "pääsee eroon" tuosta Socket 939 kannasta?

ENNUSTAKAAPA NY PERKELEET!
Tuskin tuohon 939-kantaan enää kannattaa hirveästi panostaa, ennemmin vaikka venailet vielä hieman pidempään, tuskin sulla kuitenkaan niin hirveän pakoittavaa tarvetta on vielä päivittää konetta?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Itsellänihän on vm. 2002 tämä kone. Alkaa tehot jo pikkuhiljaa loppumaan, iTunesin musiikkikirjasto (n. 13 000 kappaletta) lataa puoli minuuttia. :thumbfh:

Onkos nyt hinnanromahduksia tiedossa, eli millon kannattas ostaa uus pönttö?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Banaani sanoi:
Onkos nyt hinnanromahduksia tiedossa, eli millon kannattas ostaa uus pönttö?
Intellin hinnat ovat putoamassa aika radikaalisti. Syksyllä vois olla tuon suhteen aika hyvä hetki ostaa etenkin, jos kaksytimellinen kelpaa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
...niin mulla kyllä varmaan käy niin, että sitten kun joskus ostan, niin ostan sitten samalla neliytimellisen, jos sen saa osapuilleen nykyisten kaksiytimellisten hinnalla. Rahaa siis ei välttämättä säästy, mutta samalla hinnalla saa enemmän tehoa ja koneen, joka ehkä riittää pikkusen pidemmälle.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Tuskin tuohon 939-kantaan enää kannattaa hirveästi panostaa, ennemmin vaikka venailet vielä hieman pidempään, tuskin sulla kuitenkaan niin hirveän pakoittavaa tarvetta on vielä päivittää konetta?
Ei ole.
Ja eihän noi nyt uudet emolevyt niin paljoa maksa että se kynnyskysymys olisi.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Matxi sanoi:
Ei ole.
Ja eihän noi nyt uudet emolevyt niin paljoa maksa että se kynnyskysymys olisi.
Perusemot lähtevät 50€:llä, kohtuullisia saa 90€:llä. Sitten jos haluaa Leet-emolevyn, niin yli 200€:n hintaluokassakin on vielä lankkuja
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Nyt on tullut ihmetystä lisää 2900XT-korteista. Nimittäin näissä ei olekkaan UVD-ominaisuutta (löytyy Radeon 2600 ja 2400 korteista).

Jos kortissa on UVD-ominaisuus, niin kortissa on piiri, mikä purkaa h.264 ja VC-1 tyyppisiä tiedostoja. Muuten CPU joutuu purkamaan tuon softalla

AMD itse on puhunut hieman ympäripyöreästi tuon ominaisuuden sisältymisestä 2900XT-kortteihin ja yleinen käsitys on ollut se, että tuo ominaisuus löytyy tuosta kortista, mutta nyttemmin on havaittu, ettei sitä löydykään.

Esim. olivat testanneet kohtuu heikolla prossulla (Sempron 2800+) ja Radeon 2400, 2600 ja 2900 korteilla tuota purkua ja mitanneet mikä oli cpu:n käyttöaste

2900XT-kortilla prossun käyttö aste oli molemmissa testeissä 100%, kun taas 2400 ja 2600 korteilla prossun käyttöaste h.264 purussa oli n.5% ja VC-1 purussa n. 10%.
----
AMD onnistunut sekoittamaan korttien valmistajatkin:
http://www.gecube.com/cms_file.php?id=2602

gecuben tarroilla varustetun HD2900XT:n laatikossa lukee tuo UVD ominaisuutena.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Nvidian hinnat laskeneet hieman:

8800 GTS 640MB:n saa http://e-bug.de liikkeestä postikuluineen kotiin kannettuna 310€:llä

Vastaavasti HD 2900XT:n halvimmat hinnat luotettavasta liikkeestä, missä on tuotteita myös ihan myyntiin asti: 360€ postikuluineen
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
OoPee sanoi:
Jotenkin mä oon tyytyväinen, etten vieläkään ole jaksanut edes puolivakavissani ryhtyä harkitsemaan nykykoneeni päivitystä :eek:
Tuli vain mieleen, että Nvidia olisi tuomassa 2007 Q3 lopussa tai Q4 alussa seuraavaa näytönohjainsukupolvea.

Ensiksi taas huippunäytönohjaimet ensin ja keväällä hieman heikommat. Sanovat Nvidialla, että G92 olisi laskutehoiltaan lähes yhden teraflopin tasoa. Aika hyvin kun 8800GTX:llä vastaava luku on n. 0,33 teraflopia. Sinänsä Nvidialla ei ole oikein mitään syytä lähteä 'paperielvistelyyn' kun voivat harrastaa 'rautaelvistelyä', heillä kun on melkoinen niskalenkki AMD:stä mitä tulee tyyriimpään hintaluokkaan. Alemmista hintaluokista ei niin hyvin tiedä vielä kun saavat joskus kuukauden päästä vasta nuo kortit markkinoille.
----

Jos Nvidia kykenee tuomaan G92:n noinkin aggressiivisella aikataululla (vain vuosi väliä kahden uuden sukupolven välillä.. normaalisti 1,5 vuotta), niin tuo ei ole kovin hyvä juttu AMD:lle, joka tuolloin saanee jo ulos R650 piirin, mikä on päivitys nykyiseen R600:n. ..
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Melutaso..

http://194.71.11.70/pub/games/PC/guru3d/generic/r6/hd2900xt-crossfire-hq-[guru3d.com].wmv

Tuossa HD2900XT Crossfire-setti..

Sinänsä ei tiedä paljoa tuo muu kone tuottaa ääntä, mutta HD2900XT kortit tuottavat yhtä paljon mekkalaa kuin Geforce 8800 GTS/GTX/Ultra kun ollaan työpöytäkäytössä..eli ei juuri yhtään

3D-käytössä Geforce 8800-kortit nostavat äänentasoa hyvin vähän, tuskin huomaa (1dB korotus) kun HD2900XT-korteilla äänentaso nousee 8dB..minkä jo huomaa ikävästi kuten tuossa videossakin huomaa
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
HD2900XT GDDR4 1024MB

Eli nyt on tulossa hiljalleen tuollaista korttia ulos, AMD ei ilmeisesti mitään virallista tiedotusta tuosta anna, johtuen siitä, että noita kortteja ei tässä vaiheessa tule kovin montaa kappaletta ulos.

Elikkä 1024MB GDDR4 muistia...eipä ole yhdessä näyttökortissa ollut noin paljoa muistia (ammattilaisille tarkoitetut näytönohjaimet poislukien).

Muita eroja 512MB GDDR3:een verrattuna:
Core: 825MHz (GDDR3: 745MHz)
Muistit: 2200MHz (GDDR3: 1650MHz)

Eli Core on noussut 80MHz ja muistit huikaisevasti 750MHz! Tähän asti varmasti kuullostaa hyvältä.

Ongelma on vain se, että HD2900XT GDDR3:n muistikaista oli jo vauhdikkaampi kuin esim. Geforce 8800 Ultran, eli muistikaista oli jo riittävä
HD2900XT GDDR3:ssa ja ongelmat olivat jossain muualla.

Edelleen on melkoinen ROP-pullonkaula tuossa kortissa. Tosin ei aivan yhtä paha kuin GDDR3-versiossa kiitos Coren 80MHz ylikellottamisen. Kyseinen kortti päihittänee tehoissa 8800 GTS 640MB:n pienehköllä marginaalilla, mutta on ainakin Kanadassa 140€ kalliimpi (kun muutetaan euroiksi, muualla ei ole ollut hintoja esillä). Samaan hintaan saa Kanadassa Geforce 8800GTX:n, mikä on taas (kuten 8800 GTS) hiljaisempi, paremmalla kuvanlaadulla ja pienemmällä virrankulutuksella kuin HD2900XT.
---
Entäpä tuo 1024MB:n iso muistimäärä? Siitä voi olla iloa kun pistetään isoja resoluutioita (1920x1600 ja siitä ylöspäin) ja karkkimarkkia kunnolla päälle, mutta sääli vain, ettei HD2900XT:n GPU:ssa riitä jerkut noihin resoluutioihin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Muropaketissa oli DirectX 10 testiä. Testissä oli mukana Geforce 8800 GTS 320MB, Radeon HD2900XT 512MB ja Geforce 8800 Ultra.

Mielenkiintoisesti HD2900XT 512MB pärjäsi kohtuu hyvin 8800 GTS 320MB:lle DX9 testeissä, mutta DX10-testeissä tuli takkiin. Sinänsä ikävää kun nyt alkaa hiljalleen jo tulemaan ulos noita DX10-pelejä.

8800 GTS 320MB:n saa Suomesta 270€:llä
HD2900XT 512MB:n saa Suomesta 345€:llä
 

xwaveseven

New member
Liittynyt
27.5.2021
Viestit
1
AMD itse on puhunut pienestä liikenneympyrästä, mukaan lukien mitä ominaisuuksia 2900XT-korteissa, ja yleinen käsitys on ollut, että kyseinen ominaisuus löytyy kyseiseltä kortilta, mutta nyt sitä ei ole löydetty. shareit vidmate app
 
Ylös