Ykkösten ihannenopeus

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
FIA on jo monet vuodet kaikin mahdollisin tavoin yrittänyt hillitä ykkösten isoiksi kasvaneita nopeuksia jo pitkään. Sitä on yritetty ties miten, etusiipien nostamisella, siirtymisellä slikseistä urarenkaisiin, puulevyjä autonpohjaan, V10-moottoreista V8:seihin jne. Vauhdit eivät ole kuitenkaan ole sen kummemmin hiljenneet, edes V-kaseihin vaihdosta huolimatta (Schumin viime vuoden Monzan voiton keskituntinopeus kolmanneksi suurin kautta aikain). Onko tällainen säästely turhaa rahantuhlausta vai kilpailun pilaamista? Vai onko se ihan oikeasti täysin oikeutettua esim. turvallisuuden kannalta (Sennan kuolema oli nyt lähtölaukaus).

Eli, missä menee raja kuinka kovaa ykköset saavat kulkea ja missä menee maksimi nopeuksien alasajossa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ykkösten on oltava nopein luokka moottoriradalla yhdellä kierroksella. Ovaaleja ei lasketa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jason Voorhees sanoi:
Vauhdit eivät ole kuitenkaan ole sen kummemmin hiljenneet, edes V-kaseihin vaihdosta huolimatta. Vai onko se ihan oikeasti täysin oikeutettua esim. turvallisuuden kannalta.
Joo tässähän se, eli insnöörit ku tekee autoista jatkuvasti nopeampia, pitää päättäjien sääntöjä rukkaamalla ennakoida tulevaa. Eli "hiljennetään" autot säännöillä ja insnöörit tekee autoista kuitenkin koko ajan nopeempia. (suhteessa siis)
Ja turvallisuushan se on syynä. Kuulemma sponsorit meinas suuttua Sennan tapauksessa, eivät halua olla mukana kuolemaa tuottavassa lajissa.

Ja kyllähän ne vauhit oikiasti olis aivan kaameita jos FIA ei säännöillä sitä rajoittas.

PS: Massa kitisi että luistoneston kielto ei lisää turvallisuutta vaan päinvastoin. On toki totta että virheet lisääntyy, mutta FIA:lle on "yks hailee" tuleeko virheitä miten paljon, sillä on väliä millä vauhdilla niitä tulee.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Muistaakseni Heikki Kovalainen totesi vuoden 2004 loppupuolella, että autot ja renkaat alkoivat olla kyseisellä kaudella jo sitä tasoa, että mutkiin pystyi lataamaan lähestulkoon miten kovaa tahansa ja silti homma oli täysin hallinnassa vailla minkäänlaisia ongelmia. Vain kuljettajan fysiikka asetti rajoja.

Mitä tulee itse sääntömuutoksiin, niin osa on varmasti ollut tarpeellisiakin, mutta melkoisia hutejakin mukaan mahtuu. Ei sääntöjen pitäisi todellakaan olla mallia 1X2, eli kokeillaan ja muutetaan, kokeillaan ja muutetaanpa taas. Itsehän olen vakaasti sitä mieltä, että liialliset rajoitukset ja liiallinen tasapäistäminen eivät todellakaan kuulu autourheilun kuninkuusluokkaan. Turvallisuus on tietenkin tärkeä asia, mutta kaikkea sen ei todellakaan pidä sanella.

Kärjistetysti voisi kai sanoa, että niin kauan kun ratin taakse mennään kuljettajien toimesta vapaaehtoisesti ja mielellään, asiat ovat kunnossa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Oberfeldwebel sanoi:
Ja kyllähän ne vauhit oikiasti olis aivan kaameita jos FIA ei säännöillä sitä rajoittas.

PS: Massa kitisi että luistoneston kielto ei lisää turvallisuutta vaan päinvastoin. On toki totta että virheet lisääntyy, mutta FIA:lle on "yks hailee" tuleeko virheitä miten paljon, sillä on väliä millä vauhdilla niitä tulee.
Seuraavan kuoleman tapauksen jälkeen kaikki on samaa mieltä että vauhtia oli liikaa. (katsoja, toimitsija, ratavirkailija, kuski, teamin jäsen) Siihen asti kiistellään muusta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Seuraavan kuoleman tapauksen jälkeen kaikki on samaa mieltä että vauhtia oli liikaa. (katsoja, toimitsija, ratavirkailija, kuski, teamin jäsen) Siihen asti kiistellään muusta.
Ei kai nyt sentään. Vai puhuttiinko Monzan 2000 ja Australian 2001 jälkeen todella nopeuksista?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Olispas hauska tietää miltä formulat näyttäisivät, mikäli vuoden 93 jälkeen ei olisi tullut sääntömuutoksia. Varmaan tietty aika samalta kuin nyt, paitsi hieman leveämpiä ja erilaiset siivet.

Vielä kivempaa olisi tietää, että tappaisiko vauhti kuljettajan? G-voimat kasvaisivat niin suureksi, että silmissä sumenisi ja seinään mentäisi. Ehkä yhden kierroksen saisi ajettua auton limiitillä. Kuinka paljon nopeampi tuo aktiivijousituksella jne. varustettu auto olisi nykyisiin verraten?

Entä formula, jossa ei olisi sääntöjä ollenkaan, siis niin nopea auto kuin voidaan tehdä? Jokin suhdehan siinäkin on, kuinka suuren moottorin siihen kannattaa laittaa. Olisiko käytössä ehkä spriillä tai nitroglyseriinillä käyvä 3,7-litrainen triplaturbo-wankel, 5000 hevosvoimaa?
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mua ei oikeastaan kiinnosta lainkaan kuinka nopeita F1-autot ovat, vaan hyvä kilpailu. Sitä F1 ei tosin ole tarjonnut enää vuosiin... Jos minä saisin päättää, sääntöjä muutettaisiin täysin päinvastaiseen suuntaan kuin nyt on tehty: halvemmiksi ja hauskemmiksi.

Moottorin kokoa saisi kasvattaa reilusti esim 3,5-4 litraan. Rajoittamalla kierroksia koneista saataisiin kestäviä ja täten (ainakin f1-mitoissa) edullisia. Tehoa saisi olla reilusti... vähintään se mitä nykyisin.

Samalla pitäisi ehdottomasti poistaa luistonesto (tämähän toki jo toteutuukin...) ja käyttämällä standardi-ecua puijaminenkin olisi suht mahdotonta. Kun vielä siirryttäisiin perinteiseen "H-kaavio" vaihteistoon, kuljettajien virheet lisääntyisivät ja ohjaustehostimen poistaminen toisi oman mausteensa kisoihin kun etenkin hellesäässä heikoimmat kaverit alkaisivat hyytymään loppua kohden...

Härpäkkeet saisi autoista kieltää, jolloin mutkanopeudet tippuisivat(?) ja puhtaasti ulkonäöllisistä syistä autoja voisi leventää ja renkaat vaihtaa slikseihin. Sileät kumitkaan eivät vauhteja lisäisi, sillä kun käytössä on vain yksi rengasmerkki, on kumin seosta säätelemällä mahdollista hidastaa autoja.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otto Hokkanen sanoi:
Mua ei oikeastaan kiinnosta lainkaan kuinka nopeita F1-autot ovat, vaan hyvä kilpailu. Sitä F1 ei tosin ole tarjonnut enää vuosiin... Jos minä saisin päättää, sääntöjä muutettaisiin täysin päinvastaiseen suuntaan kuin nyt on tehty: halvemmiksi ja hauskemmiksi.

Moottorin kokoa saisi kasvattaa reilusti esim 3,5-4 litraan. Rajoittamalla kierroksia koneista saataisiin kestäviä ja täten (ainakin f1-mitoissa) edullisia. Tehoa saisi olla reilusti... vähintään se mitä nykyisin.

Samalla pitäisi ehdottomasti poistaa luistonesto (tämähän toki jo toteutuukin...) ja käyttämällä standardi-ecua puijaminenkin olisi suht mahdotonta. Kun vielä siirryttäisiin perinteiseen "H-kaavio" vaihteistoon, kuljettajien virheet lisääntyisivät ja ohjaustehostimen poistaminen toisi oman mausteensa kisoihin kun etenkin hellesäässä heikoimmat kaverit alkaisivat hyytymään loppua kohden...

Härpäkkeet saisi autoista kieltää, jolloin mutkanopeudet tippuisivat(?) ja puhtaasti ulkonäöllisistä syistä autoja voisi leventää ja renkaat vaihtaa slikseihin. Sileät kumitkaan eivät vauhteja lisäisi, sillä kun käytössä on vain yksi rengasmerkki, on kumin seosta säätelemällä mahdollista hidastaa autoja.
Eli haluaisit F1:stä Champ Carin? Minusta F1:een kuuluu High tech, ei Low tech. Mutta jos nyt ei tehdä tästäkin iän ikuista toikkia siitä, millaset muutokset olisivat järkeviä. Koitetaan pysyä vähän tuossa aiheessa. Jos ei aihe kiinnosta, niin ehkä on parempi olla kirjoittamatta tähän toikkiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei. Enhän edes ehdottanut yhteen auto- ja moottorimerkkiin siirtymistä tai pieniä turbomoottoreita.

Se on aika selkeetä, että autojen nopeutta on syytä hillitä ihan jo turvallisuussyistäkin, joskin nykyisillä asvalttipelloilla voisi nopeammillakin autoilla ajaa. FIA:n muutokset vauhdin kasvun rajoittamiseksi ovat kuitenkin jokseenkin typeriä ja huonosti tomivia - juurikin siitä syystä, että jostain syytä fykkösissä halutaan pitää kiinni hi-tech-leimasta. Sääntömuutoksista keskustelu kai kuuluu aiheeseen, kun jo avausviestissä ne mainitaan ja tivataan missä menee maksimi nopeuksien alasajossas.

Itsekin toki ruksin kyselyissä, että mielestäni ykkösten kiinnostavinta antia on härpäkeviritysten kehityksen seuraaminen (eli mukamas korkea tekniikka), mutta se ei tarkoita ettäkö se muka olisi kiinnostavampaa kuin hyvät kisat...

Jaa niin niistä nopeuksista? Kuten jo sanoin, ratojen ollessa mitä ovat, saisi autot mielestäni kulkea vaikka vähän kovempaakin... Mieluummin tosin katsoisin hitaampia autoja jos se FIA:n mielestä sallisi järkeviin, virheestä rankaiseviin ratoihin palaamisen. Sillä kuinka nopea F1 on johonkin muuhun luokkaan verrattuna ei ole mielestäni mitään väliä.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
FIA:lla on varmaan vielä hyvässä muistissa miten kävi B-ryhmälle rallissa. FIA antoi niin kauan kehitellä aivan älyttömiä ratkaisuja moottorilta ja korilta kunnes kaksi ihmistä menehtyi. Tämän jälkeen vasta pudotettiin vauhdit.

Nykyisillä, "turvallisilla" moottoriradoilla ykköset voisivat varmasti lasketella vieläkin nopeampaa. Mielummin ottaisin sen vähän hitaamman vaihtoedon ilman kuljettajaa helpottavaa elektroniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
FIA:lla on varmaan vielä hyvässä muistissa miten kävi B-ryhmälle rallissa. FIA antoi niin kauan kehitellä aivan älyttömiä ratkaisuja moottorilta ja korilta kunnes kaksi ihmistä menehtyi. Tämän jälkeen vasta pudotettiin vauhdit.

Nykyisillä, "turvallisilla" moottoriradoilla ykköset voisivat varmasti lasketella vieläkin nopeampaa. Mielummin ottaisin sen vähän hitaamman vaihtoedon ilman kuljettajaa helpottavaa elektroniikkaa.
Joo, Audilla oli sillon jo työn alla 1000hv ralliauto. Onneksi ei ehtinyt kisoihin, tai tais se Pikesiin ehtiä.

Taitaa toi moottori asia kuitenkin olla kunnossa ykkösissä vaikka tylsäähän tollanen jäädyttäminen on.

F1-moottorikehityksen jäädyttäminen onnistui
27.11.2007 13:17

F1-autojen moottorien kehitystyö pysäytettiin täksi kaudeksi. Alun perin moottorien piti pysyä samanlaisina viiden vuoden ajan, mutta tämän kauden päätteeksi aikaa pidennettiin kymmeneen vuoteen.

Kattojärjestö FIA:n tekninen konsultti Tony Purnell korostaa, että moottorisäännöistä on nyt tukittu kaikki porsaanreiät.

- Joillain autotehdastalleilla oli työryhmiä, jotka käyttivät kohtuuttomia summia pieniin asioihin, kuten vesipumppuihin, pakoputkiin, tuloilman putkiin ja sellaisiin moottorin ympärillä oleviin asioihin, joita oli luvallista muuttaa. Me näimme, että ainoa keino lopettaa tuhlaus oli estää kaikki muutokset, Purnell sanoi FIA:n nettisivuilla.

Kymmenen vuoden kehitystyökielto pienentää F1-autojen voimansiirrosta aiheutuvat kustannukset puoleen. Tähän asti F1-moottorien kustannukset ovat olleet vuositasolla 200 miljoonaa euroa per valmistaja.

- Moottorin jäädyttämisen lisäksi jäädytetään myös sen ympärillä olevat asiat. Kun tämä tehdään pitkällä tähtäimellä, ei kukaan pidä kehitysosastoa, joka kehittää tulevaisuuden moottoreita. Tämä saattaa vaikuttaa brutaalilta, mutta se toimii kustannusten hillitsemisessä, Purnell perusteli.

Purnellin mukaan nykyisissä V8-moottoreissa on hyvä pitäytyä pitkään, koska eri valmistajien moottorit ovat juuri nyt niin samantasoisia.

- On merkittävää, ettei kukaan ole valittanut "vihaamme moottorien jäädyttämistä, koska kärsimme siitä, että meillä on vähemmän voimaa". Kaudella 2007 kaikki näyttivät olleen moottorien suhteen tasavertaisia, mikä tarjosi tilaisuuden pidentää jäädytysaikaa, alentaa kustannuksia ja olla silti reilu kaikille moottorinvalmistajille.

FIA kannustaa talleja tekemään nyt kehitystyötä moottorien sijaan jarrutusenergian talteenoton ja uudelleenkäytön parissa. Se tulee F1-autoihin vuonna 2009. Säännöt on sen osalta jätetty tarkoituksellisen väljiksi.

- Se on F1:n vapaimpia kehitysalueita viimeiseen 15 vuoteen, Purnell totesi.

(MTV3)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
J.Hunt sanoi:
FIA:lla on varmaan vielä hyvässä muistissa miten kävi B-ryhmälle rallissa. FIA antoi niin kauan kehitellä aivan älyttömiä ratkaisuja moottorilta ja korilta kunnes kaksi ihmistä menehtyi. Tämän jälkeen vasta pudotettiin vauhdit.

Nykyisillä, "turvallisilla" moottoriradoilla ykköset voisivat varmasti lasketella vieläkin nopeampaa. Mielummin ottaisin sen vähän hitaamman vaihtoedon ilman kuljettajaa helpottavaa elektroniikkaa.
Ironista kuitenkin on, että B-ryhmäläisillä ei olisi mitään asiaa nykyWRC:n vauhtiin. Tietty nyt ajo-ominaisuudet ovat suhteessa käytettyyn tehoon.

Mitä formuloiden nopeuteen tulee, tässähän on jo muutamana viime vuotena tullut esille, että monilla radoilla kuljettajien niskat ovat kovilla HANSista huolimatta. Eli aika rajoilla mennään ainakin mitä tulee nopeisiin mutkiin.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
formulastara sanoi:
Ironista kuitenkin on, että B-ryhmäläisillä ei olisi mitään asiaa nykyWRC:n vauhtiin. Tietty nyt ajo-ominaisuudet ovat suhteessa käytettyyn tehoon.
Väittäsin, että b-ryhmäläinen painelisi nykyaikaisilla alustaratkaisulla karkuun, ainakin asvaltilla. Suurin puute tuolloin oli valtavan tehon saaminen tien pintaan. Ajettavuushan nuissa oli kuulema ihan kauhea. "pysähdy, käännä ja laukaise"

Peugeotissa moottori sijaitsi suoraan kuljettajien takana ilman suurempia tulipeltejä, tämä vain hyvän painojakauman vuoksi. Uskomatonta.

http://uk.youtube.com/watch?v=xokJEbfsDe0
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
formulastara sanoi:
Ironista kuitenkin on, että B-ryhmäläisillä ei olisi mitään asiaa nykyWRC:n vauhtiin. Tietty nyt ajo-ominaisuudet ovat suhteessa käytettyyn tehoon..
Jaa ei ole ajoominaisuuksia vai? Tottakai perät ja vaihteistot on kehittynyt mutta ihan paskaa väittää että noissa oli jotenkin surkeet ajo-ominaisuudet.


http://uk.youtube.com/watch?v=bRi8CLzfB48
http://uk.youtube.com/watch?v=DqCIQwpdll8&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin ennen oli äijillä ruista ranteissa, nyt sitä tarvitaan niskaan!

Tuostahan on käyty väittelyä miten kävis ku laittais viivalle vanhan B-luokan ja nykykärryn ja lopputulema on se, ettei B-luokan härvelit pärjäisi millään muotoa muualla kuin suoralla!

Ei se riitä, että sais sen voiman siirtymään siihen radan pintaan. Pitäis sitä pitoakin hieman löytyä noin siinäkin mielessä että auto pysyisi radalla sen suuren voiman jyllätessä! Ja sehän ei ole enää B-luokan kärry jos siihen vaihdetaan nykyaikaista alustaa yms.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
talakem sanoi:
Jaa ei ole ajoominaisuuksia vai? Tottakai perät ja vaihteistot on kehittynyt mutta ihan paskaa väittää että noissa oli jotenkin surkeet ajo-ominaisuudet.
Sinähän taidat olla aikamoinen veijari kun tiedät paremmin kuin autoja kuskanneet äijät. :rolleyes:

Pitäiskö tehä oma topic..
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
Sinähän taidat olla aikamoinen veijari kun tiedät paremmin kuin autoja kuskanneet äijät. :rolleyes:

Pitäiskö tehä oma topic..
Pitäs varmaan, oon mukana...

Kai osa oli huonoja, varsinkin toi Ford RS 200 oli aina onettomuuksissa. Mutta kato kun Vatanen vie tota Pökön 205 nelipyöräluisussa ihmisten keskellä. Ihan sama onko asfaltia soraa tai siltä väliltä... jos toi vehe on huono ajettava niin Vatanen on fakiiri.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllähän noista vaappuvista kotteroista on aika helposti huomattavissa esim. se, että painopiste on todella korkealla.
 
Ylös