J.Hunt sanoi:
FIA:lla on varmaan vielä hyvässä muistissa miten kävi B-ryhmälle rallissa. FIA antoi niin kauan kehitellä aivan älyttömiä ratkaisuja moottorilta ja korilta kunnes kaksi ihmistä menehtyi. Tämän jälkeen vasta pudotettiin vauhdit.
Nykyisillä, "turvallisilla" moottoriradoilla ykköset voisivat varmasti lasketella vieläkin nopeampaa. Mielummin ottaisin sen vähän hitaamman vaihtoedon ilman kuljettajaa helpottavaa elektroniikkaa.
Joo, Audilla oli sillon jo työn alla 1000hv ralliauto. Onneksi ei ehtinyt kisoihin, tai tais se Pikesiin ehtiä.
Taitaa toi moottori asia kuitenkin olla kunnossa ykkösissä vaikka tylsäähän tollanen jäädyttäminen on.
F1-moottorikehityksen jäädyttäminen onnistui
27.11.2007 13:17
F1-autojen moottorien kehitystyö pysäytettiin täksi kaudeksi. Alun perin moottorien piti pysyä samanlaisina viiden vuoden ajan, mutta tämän kauden päätteeksi aikaa pidennettiin kymmeneen vuoteen.
Kattojärjestö FIA:n tekninen konsultti Tony Purnell korostaa, että moottorisäännöistä on nyt tukittu kaikki porsaanreiät.
- Joillain autotehdastalleilla oli työryhmiä, jotka käyttivät kohtuuttomia summia pieniin asioihin, kuten vesipumppuihin, pakoputkiin, tuloilman putkiin ja sellaisiin moottorin ympärillä oleviin asioihin, joita oli luvallista muuttaa. Me näimme, että ainoa keino lopettaa tuhlaus oli estää kaikki muutokset, Purnell sanoi FIA:n nettisivuilla.
Kymmenen vuoden kehitystyökielto pienentää F1-autojen voimansiirrosta aiheutuvat kustannukset puoleen. Tähän asti F1-moottorien kustannukset ovat olleet vuositasolla 200 miljoonaa euroa per valmistaja.
- Moottorin jäädyttämisen lisäksi jäädytetään myös sen ympärillä olevat asiat. Kun tämä tehdään pitkällä tähtäimellä, ei kukaan pidä kehitysosastoa, joka kehittää tulevaisuuden moottoreita. Tämä saattaa vaikuttaa brutaalilta, mutta se toimii kustannusten hillitsemisessä, Purnell perusteli.
Purnellin mukaan nykyisissä V8-moottoreissa on hyvä pitäytyä pitkään, koska eri valmistajien moottorit ovat juuri nyt niin samantasoisia.
- On merkittävää, ettei kukaan ole valittanut "vihaamme moottorien jäädyttämistä, koska kärsimme siitä, että meillä on vähemmän voimaa". Kaudella 2007 kaikki näyttivät olleen moottorien suhteen tasavertaisia, mikä tarjosi tilaisuuden pidentää jäädytysaikaa, alentaa kustannuksia ja olla silti reilu kaikille moottorinvalmistajille.
FIA kannustaa talleja tekemään nyt kehitystyötä moottorien sijaan jarrutusenergian talteenoton ja uudelleenkäytön parissa. Se tulee F1-autoihin vuonna 2009. Säännöt on sen osalta jätetty tarkoituksellisen väljiksi.
- Se on F1:n vapaimpia kehitysalueita viimeiseen 15 vuoteen, Purnell totesi.
(MTV3)