Ykkösten ihannenopeus

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
formulastara sanoi:
Kyllähän noista vaappuvista kotteroista on aika helposti huomattavissa esim. se, että painopiste on todella korkealla.
Jaa vaappuvat kyllä, mutta taisi sitten kuskeilla olla painavat päät kun en paljon keksi millä esim. 205 painojakaumaa sais merkittävissä määrin alemmaksi kun kääntämällä kuskit makaamaan.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
talakem sanoi:
Jaa vaappuvat kyllä, mutta taisi sitten kuskeilla olla painavat päät kun en paljon keksi millä esim. 205 painojakaumaa sais merkittävissä määrin alemmaksi kun kääntämällä kuskit makaamaan.
Nyt on oma topic. Aihealue: Ralli :eek:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
formulastara sanoi:
Ironista kuitenkin on, että B-ryhmäläisillä ei olisi mitään asiaa nykyWRC:n vauhtiin. Tietty nyt ajo-ominaisuudet ovat suhteessa käytettyyn tehoon.

Mitä formuloiden nopeuteen tulee, tässähän on jo muutamana viime vuotena tullut esille, että monilla radoilla kuljettajien niskat ovat kovilla HANSista huolimatta. Eli aika rajoilla mennään ainakin mitä tulee nopeisiin mutkiin.
Minun käsittääkseni HANS, eli Head And Neck Support on suunniteltu vain törmäystilanteita varten, vähän samalla periaatteella kuin henkilöautojen turvavyöt. Eli kun ajaa seinään, laite ei salli kypärän (ja tietysti pään) liikkua vapaasti eteenpäin hirmuisella kiihtyvyydellä, vaan jarruttaa tietyn määrän ja sitten stoppaa.

Ihan mutulla väittäisin, ettei HANS helpota kuljettajien niskoihin kohdistuvia rasituksia mutkissa sitten tippaakaan. Tätä varten on sitten niitä erinäisiä lisäpalikoita/pehmusteita ohjaamon laidoille.

Sori, meni vähän offtoikin puolelle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Pitäs varmaan, oon mukana...

Kai osa oli huonoja, varsinkin toi Ford RS 200 oli aina onettomuuksissa. Mutta kato kun Vatanen vie tota Pökön 205 nelipyöräluisussa ihmisten keskellä. Ihan sama onko asfaltia soraa tai siltä väliltä... jos toi vehe on huono ajettava niin Vatanen on fakiiri.
Fordin RS200 taisi vain olla yksi edistyksellisimpiä B-ryhmän autoja tuplajousituksineen. Ikävä vain että tehdastiimi vetäytyi heti Toivosen ja Creston onnettomuuden jälkeen. Auton koko potentiaalia ei ehditty näkemään.

Jeeves sanoi:
Ihan mutulla väittäisin, ettei HANS helpota kuljettajien niskoihin kohdistuvia rasituksia mutkissa sitten tippaakaan. Tätä varten on sitten niitä erinäisiä lisäpalikoita/pehmusteita ohjaamon laidoille.
Ainakin vielä 1990-luvun alussa käytettiin kypäräremmejä estämään pään heiluminen. Kuskin päällä ei ollut mitään sivutukea toisin kuin tänäpäivänä, joten ratkaisu oli perusteltu.

Ennen:


Nyt:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Sue_me sanoi:
Ainakin vielä 1990-luvun alussa käytettiin kypäräremmejä estämään pään heiluminen. Kuskin päällä ei ollut mitään sivutukea toisin kuin tänäpäivänä, joten ratkaisu oli perusteltu.
Minä kun käsitin, että puhuttiin nykyisestä HANS-niskatuesta, ei mistään irtoremmeistä 90-luvun alussa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Minä kun käsitin, että puhuttiin nykyisestä HANS-niskatuesta, ei mistään irtoremmeistä 90-luvun alussa.
HANSista on kyllä jonkin verran apua samaan tarkoitukseen kuin noista kypäräremmeistä. Eli vaikka niska pettäisikin, ei pää pääse retkahtamaan. Nykyään kuski voi tosiaan lepuuttaa päätään ohjaamon reunan pehmusteita vasten, mutta kyllähän niiden todellinen tarkoitus on ihan toinen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jeeves sanoi:
Minä kun käsitin, että puhuttiin nykyisestä HANS-niskatuesta, ei mistään irtoremmeistä 90-luvun alussa.
Kirjoitit niskaan kohdistuvien rasitusten helpottamisesta tuossa juuri äsken. Kerroin vain yhden esimerkin kuinka aikaisemmin hoidettiin tämä puoli. En ole varma käytetäänkö tuota menetelmää enää, mutta tuskinpa vaan nykyisessä ohjaamokonseptissa.

Älä jännitä, ota rennosti :wink:
 

supersonic69

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
80
Sijainti
Tampere
Jep, Turkissa käytettiin noita lisätukia ohjaamon reunassa että
kasimutkan pystyi vetään koko kisan ajan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sue_me sanoi:
Fordin RS200 taisi vain olla yksi edistyksellisimpiä B-ryhmän autoja tuplajousituksineen. Ikävä vain että tehdastiimi vetäytyi heti Toivosen ja Creston onnettomuuden jälkeen. Auton koko potentiaalia ei ehditty näkemään.
Ei niin. Se oli epäonnistunut. Rallikrossissa sai jotain tuloksia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
HANSista on kyllä jonkin verran apua samaan tarkoitukseen kuin noista kypäräremmeistä. Eli vaikka niska pettäisikin, ei pää pääse retkahtamaan. Nykyään kuski voi tosiaan lepuuttaa päätään ohjaamon reunan pehmusteita vasten, mutta kyllähän niiden todellinen tarkoitus on ihan toinen.
Minä kyllä hieman epäilen HANSin apua normaalissa ajotilanteessa. Remmithän on suunniteltu siten, etteivät ne estä normaalia päänliikkumista. Muutenkin kyseiset remmit näyttäisi olevan suunniteltu nimenomaan estämään liikkumista eteenpäin, ei niinkään sivuille (jossa suojana on ohjaamon laidat). Sanoisinkin, että laidat ottavat sivulla vastaan ennen kuin remmit ovat riittävän kireällä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Lisää

F1:sten imago kärsii jo nyt siitä,että tehoja ja vauhtia lasketaan järjestelmällisesti toinen toistaan typerämmillä säännöillä,joilla usein lopputulos on ollut kaikkea muuta kuin turvallisuutta lisäävä loppujenlopuksi..

Jos halutaan että kyseessä on autourheilun kuninkuuslaji,on myös vauhdin oltava kuninkuusluokkaa erotuksena muihin. Mainittakoon että Nascarit kulkivat jo 70-luvun alussa tälläisiä vauhteja mitä tämänpäivän f1:t(suorahuippuina mitaten).

Ehdottomasti lisää vauhtia(ja tehoa,naurettavaa nykyinen kehityssuunta, kohta gp2 autoissakin on jo enemmän ruutia..) tarvitaan. Turvallisuushörhöajattelu on tervetullutta Volvon hybridisuunnitteluosastolla muttei liian pitkälle vietynä(eli liioiteltuna) F1:sissä: jos halutaan olla oikein turvallisia,niin rajoitetaan vauhdit samantien sinne 7 km/h tasolle,ei varmasti tule kuolemankolareita vaikka ajaisi suoraan betoniseinään. Kaikki ymmärtänevät ettei tälläinen ajattelu ole mielekästä kun kyseessä on moottoriurheilun kuninkuusluokka jos kaiken tehoista vauhtiin tulee olla kuninkuustasoa,jo yleisön viihtyvyydenkin kannalta. Kuten Niki Laudakin on todennut: "ei ykkösiin tulla pelastamaan maailmaa ekobensoilla ja säästämään taskurahoja. Ykkösiin kuuluvat vauhti,dollaritupot,öljyn tuoksu ja kauniit naiset. Siksi tänne haluavat maailman parhaat kuljettajat".

Nykyiset siviiliautot kykenevät jo yli 400 km/h huippunopeuksiin,sanoisin että pitkä suoraisilla radoilla f1:sten tulisi kelata huippuja ainakin saman verran,eli tuo +- 400 km/h. Suositteluni on ottaa 3 litraiset v10:t takaisin ja sallia niihin huomattavia mahdollisuuksia kehittää koneista lisätehoa,kenties jopa ahtaminen tulisi kyseeseen. Näin saataisiin myös aidosti lisäkilpailua ja tavoitteita lajiin kun jokaisen moottorivalmistajan tulisi osata irroittaa koneistaan juuri riittävä teho suhteessa luotettavuuteen=toisinsanoen paras moottorirakentaja saisi hyötyä siitä,että olisi paras eikä kuten nyt kehitysjäädysjeesustelun aikana jolloin autoihin ei saada mitään eroa ja hommasta tulee tylsää perättäin köröttelyä kun kaikkien autojen ominaisuudet(moottorin luonteita myöten) ovat identtiset. siihen vielä nykyinen siipisäännöstö joka ei anna mahdollisuutta ohittaa muualla kuin varikolla niin ei ihme että on tylsää. Lisäksi kuskien välinen ajotaitohierarkia korostuisi kun vauhtia tulisi lisää koska ajotaitojen merkitys väistämättä kasvaisi keskinopeuden kasvaessa.

Lisää vauhtia,tämä on kuninkuuslaji! Nössöt menköön Nissan Micra Cuppia vääntämään ja maailmaa sinne pelastamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sullakin taitaa olla hukassa tuo pikkunen sivuseikka ettei yksikään härveli kulje mutkissa sen nopeampaa kuin ykköset tällä hetkellä! Se, että ne ei aivan suoralla yllä 400 ei kerro sitä etteikö ne tarvittaessa kulkisi sitä vauhtia!

Joku onneton Nascar ei yllä millään radalla, eikä oikeastaan edes missään olosuhteissa, lähellekkään samaan vauhtiin ku ykkönen! Se on kuule ykkösiin verrattuna just sellaista Nissan Micra ajelua!
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Eipä ole nopeudella niin väliä, kymmenen sekuntia kierrosajoissa suuntaan tai toiseen ei näy millään tavalla tv-ruudussa. Pääasia että kisat ovat mielenkiintoisia. Toki jos huomataan että jokin toinen luokka alkaa selvästi syömään ykkösten tv-katsojalukuja niin sitten on syytä tehdä jotain.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Otto Hokkanen sanoi:
Härpäkkeet saisi autoista kieltää, jolloin mutkanopeudet tippuisivat(?) ja puhtaasti ulkonäöllisistä syistä autoja voisi leventää ja renkaat vaihtaa slikseihin.
Se joku "ohitustyöryhmä" antoi FIA:lle vasta esityksen, johon kuului uudet siipien koot ja mm. kaikkien rungossa olevien pikkusiipien kieltäminen. Slicksejä ei listalta löytynyt, mutta Bridgestonehan testaa slicksejä Jerezissä, kaippa sekin on edelleen ns. pöydällä.

Löytyi linkkikin vielä...

Ja nuohan on vain esityksiä vielä, siitä on vielä pitkä matka siihen että FIA:n apinat asian hyväksyy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pendellstock sanoi:
Nykyiset siviiliautot kykenevät jo yli 400 km/h huippunopeuksiin,sanoisin että pitkä suoraisilla radoilla f1:sten tulisi kelata huippuja ainakin saman verran,eli tuo +- 400 km/h.
Nääh. Kun kerran jalat on noin tukevasti irti maasta, niin sovitaan saman tien, että pitää ylittää äänivalli ennen suoranpään jarrutusta. :D
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
http://www.youtube.com/watch?v=a7KS2RBoYNQ
http://www.youtube.com/watch?v=e7RmC3sxAyc

Siinä telle demonstraatio kun ykköset olivat niin nopeita että hyvä kun Schumilla pysy vielä auto hanskassa! :thumbup: :alppu: :cool:

Kyllä mä ainakin silmällä huomaan että tossa mennään kyllä aika helvetin kovaa! :D Varsinkin jarrutusmatkat ja Schumin nopeus piratellasta ja sen jälkeinen alamäki mutka niin kyllä pienenpiä hirvittäis! Sitten shikaanissa yritetään mennä aivan jumalaista nopeutta mutta jotenkin ihmeessä mies piti sen vielä hanskassa!

Samoin Trulli ja Monacon 04 paalu: http://www.youtube.com/watch?v=UKCnDlxXHzQ Nice!

Vaikkakin kyllä tässä parina viime kautena on kyllä menty mutkissa vähintään yhtäkovaa tai kovempaa kuin 2004.
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
talakem sanoi:
Jaa ei ole ajoominaisuuksia vai? Tottakai perät ja vaihteistot on kehittynyt mutta ihan paskaa väittää että noissa oli jotenkin surkeet ajo-ominaisuudet.


http://uk.youtube.com/watch?v=bRi8CLzfB48
http://uk.youtube.com/watch?v=DqCIQwpdll8&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug
Audin äänet tossa ensimmäisen clipin loppupuolella nosti kyllä ihokarvat pystyyn <3 Aivan törkeen miehekkäältä kuulostaa kun rajottimelle napsahtelee.

Edit: Tämä siis OT..pitääkin lähteä rallipuolta katselemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kaudelle 1994 FIA teki radikaaleimmat sääntömuutokset pitkään aikaan ja tuloksena kyseisellä kaudella oli eniten vakavia onnettomuuksia moniin vuosiin, karmeimpina kaksi kuolemantapausta. Ok, tietenkään kaikista onnettomuuksista ei voi syyttää sääntömuutoksia ainakaan suoraan, mutta täysin mahdotonta asiaa on sataprosenttisesti sivuuttaakaan. Tuon vuoden synkän alkukauden jälkeen jyrän alle joutuivat niin radat kuin kalustokin. Monet varmasti muistavat hidastusshikaanit mm, Montrealista, Barcelonasta ja Spasta (Kyllä, Eau Rouge). Muutamat maineikkaat ja hienot radat kuten esim, Imola tuhottiin, osin paniikissa, pysyvästi ja kokonaan.

Väitän, että suuri osa nykyisestäkin kuninkuusluokan "turvallisuuspolitiikasta" on paljolti peräisin tuon vuoden tapahtumista. Turvallisuuden parantaminen on tietenkin hyvä asia, mutta pahasti metsään mennään silloin, jos ei ymmärretä sitä, mikä ulosajoissa ja onnettomuuksissa oikeasti aiheuttaa pahimmat seuraukset. Hyvä kysymys on esimerkiksi se: Miksi irtoavien renkaiden piti tappaa kolme (?) ihmistä, ennen kuin asiaan saatiin muutos? Tai se, miksi Wendlingerin Monacon onnettomuuden jälkeen (1994) ohjaamon "päänsuojat" eivät tulleet kaikille talleille pakollisiksi samantien tai viimeistään kaudelle 1995? Sauber kun muistaakseni otti nuo käyttöön heti seuraavaan kilpailuun.

Vuoden 1994 jälkeen on radalta ajettu useasti ulos jopa yli 300 km/h vauhdilla ja silti ylivoimaisesti suurin osa tapauksista ei ole (luojan kiitos) aiheuttanut kuljettajille muita kuin henkisiä vammoja, ja kaluston puolesta tietenkin paljon töitä mekaanikoille ja/tai tehtaalle. Liiallinen tyytyväisyys on tietenkin tällä saralla pahasta, mutta faktojen pohjalta nykyisiä F1-autoja on suorastaan mahdotonta haukkua todella vaarallisiksi.

Jos siis keskitytään pelkästään vauhdin ja nopeiden ratojen tappamiseen, ollaan täydellisesti väärällä tiellä. Kun ajetaan kilpaa suurilla nopeuksilla, aina on mahdollisuus ulosajoihin; johtuivat ne sitten virheistä, materiaalirikoista tai mistä tahansa, tosiasia on kuitenkin se, että täydellisesti niitä ei yksinkertaisesti voida poistaa - Ainakaan tappamatta täydellisesti lajia ja kilpailua itseään.

Ulosajoista ja kolareista on siis tehtävä mahdollisimman turvallisia. Täytyy ottaa huomioon sekä aktiivinen että passiivinen turvallisuus. Tietenkään unohtamatta sitä, että superlisenssiä ei pidä todellakaan ojentaa jokaiselle halukkaalle. F1 kun ei ole lasten leikkiä tai jokamiehen (tai naisen) luokka. Muutamia todellisia katastrofejakin kun on mukaan mahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Joni sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=a7KS2RBoYNQ
http://www.youtube.com/watch?v=e7RmC3sxAyc

Siinä telle demonstraatio kun ykköset olivat niin nopeita että hyvä kun Schumilla pysy vielä auto hanskassa! :thumbup: :alppu: :cool:

Kyllä mä ainakin silmällä huomaan että tossa mennään kyllä aika helvetin kovaa! :D Varsinkin jarrutusmatkat ja Schumin nopeus piratellasta ja sen jälkeinen alamäki mutka niin kyllä pienenpiä hirvittäis! Sitten shikaanissa yritetään mennä aivan jumalaista nopeutta mutta jotenkin ihmeessä mies piti sen vielä hanskassa!

Samoin Trulli ja Monacon 04 paalu: http://www.youtube.com/watch?v=UKCnDlxXHzQ Nice!

Vaikkakin kyllä tässä parina viime kautena on kyllä menty mutkissa vähintään yhtäkovaa tai kovempaa kuin 2004.
Hienosti vetää juu, tuohon pakko lisätä tämä Häkän suoritus 00 Imola:
http://www.youtube.com/watch?v=viwllFnipds :thumbup:
 
Ylös