Ykkösten ihannenopeus

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Jos siis keskitytään pelkästään vauhdin ja nopeiden ratojen tappamiseen, ollaan täydellisesti väärällä tiellä.
Ehkä siis on hyvä, ettei näin olekaan tehty. Ainakaan viime aikoina.

F1 oli 2004 nopeimmillaan mitä koskaan. Esim. Monzan silloisesta nopeimmasta kierroksesta jäätiin tänä vuonna 1,7 sekuntia, millä ei ole mitään käytännön merkitystä. Olemme siis lähes kaikkien aikojen nopeimmissa ykkösissä.

Tilken uudet radat ovat nopeudeltaan keskitasoa. Koko sirkuksen keskinopeuksia ei siis olennaisesti lasketa, jos ei nostetakaan. Istanbul taitaa niistä nopeimpana olla viidenneksi nopein rata menneen kauden kalenterissa.

Näyttäisi siltä, että jonkinlainen toivottu taso on saavutettu. Vauhteja ei ole tästä syytä kasvattaakaan, joten sen estämiseksi uusia rajoituksia on silloin tällöin asetettava. Nythän moottorien jäädytys pitää siitä huolta jonkin aikaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Joni sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=a7KS2RBoYNQ
http://www.youtube.com/watch?v=e7RmC3sxAyc

Siinä telle demonstraatio kun ykköset olivat niin nopeita että hyvä kun Schumilla pysy vielä auto hanskassa! :thumbup: :alppu: :cool:

Kyllä mä ainakin silmällä huomaan että tossa mennään kyllä aika helvetin kovaa! :D Varsinkin jarrutusmatkat ja Schumin nopeus piratellasta ja sen jälkeinen alamäki mutka niin kyllä pienenpiä hirvittäis! Sitten shikaanissa yritetään mennä aivan jumalaista nopeutta mutta jotenkin ihmeessä mies piti sen vielä hanskassa!

Samoin Trulli ja Monacon 04 paalu: http://www.youtube.com/watch?v=UKCnDlxXHzQ Nice!

Vaikkakin kyllä tässä parina viime kautena on kyllä menty mutkissa vähintään yhtäkovaa tai kovempaa kuin 2004.

Kimin paalukierros Imolassa 2005 oli reilusti nopeampi kuin yksikään Sumin siellä ajama kierros.

Lisäksi harmikseni huomasin, että se jumalainen shikaanin läpi vetäminen oli ajovirhe, jonka vuoksi Sumi menetti varman paalun... Ei noin. Näyttävää, ei nopeaa.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Ehkä siis on hyvä, ettei näin olekaan tehty. Ainakaan viime aikoina.

F1 oli 2004 nopeimmillaan mitä koskaan. Esim. Monzan silloisesta nopeimmasta kierroksesta jäätiin tänä vuonna 1,7 sekuntia, millä ei ole mitään käytännön merkitystä. Olemme siis lähes kaikkien aikojen nopeimmissa ykkösissä.

Tilken uudet radat ovat nopeudeltaan keskitasoa. Koko sirkuksen keskinopeuksia ei siis olennaisesti lasketa, jos ei nostetakaan. Istanbul taitaa niistä nopeimpana olla viidenneksi nopein rata menneen kauden kalenterissa.

Näyttäisi siltä, että jonkinlainen toivottu taso on saavutettu. Vauhteja ei ole tästä syytä kasvattaakaan, joten sen estämiseksi uusia rajoituksia on silloin tällöin asetettava. Nythän moottorien jäädytys pitää siitä huolta jonkin aikaa.

Tuostahan on käyty vääntöä, oliko F2004, Mclaren mp 4-20 vai loppukauden F2006 nopein F1-auto koskaan. Vähän radasta riippuu kun tilastoja katsoo, mutta kyllä mä valitsisin 4-20 tai jopa F2006:n. Sitäpaitsi myös F2007 ja jopa mp 4-22 voidaan lisätä tuohon sakkiin, ei ehkä Monzassa, mutta joillakin muilla radoilla.

Minusta omaa mielipidettä tällaisessa tilanteessa ei tulisi toitottaa faktatietona.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Kimin paalukierros Imolassa 2005 oli reilusti nopeampi kuin yksikään Sumin siellä ajama kierros.

Lisäksi harmikseni huomasin, että se jumalainen shikaanin läpi vetäminen oli ajovirhe, jonka vuoksi Sumi menetti varman paalun... Ei noin. Näyttävää, ei nopeaa.
Tässähän tämä http://www.youtube.com/watch?v=Wkvc_La6OjE
Harmi vaan, ettei ole Onboard kuvaa ja välillä näytetään niinkin typerää kuvakulmaa ku suoraan pärstää! Mikä järki siinä on ku näkee miten kypärä heiluu??? Joka tapauksessa tuo -05 McLaren oli kyllä tyylikäs peli ankan nokkineen :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Misa1 sanoi:
Tässähän tämä http://www.youtube.com/watch?v=Wkvc_La6OjE
Harmi vaan, ettei ole Onboard kuvaa ja välillä näytetään niinkin typerää kuvakulmaa ku suoraan pärstää! Mikä järki siinä on ku näkee miten kypärä heiluu??? Joka tapauksessa tuo -05 McLaren oli kyllä tyylikäs peli ankan nokkineen :ahem:

On kyllä sairaan siistin näköinen tuo 2005 Laren. Ehkä kaunein F1-auto koskaan mielestäni. Harmi kun ei ole On Board-nauhaa tuosta kierroksesta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
Tuostahan on käyty vääntöä, oliko F2004, Mclaren mp 4-20 vai loppukauden F2006 nopein F1-auto koskaan. Vähän radasta riippuu kun tilastoja katsoo, mutta kyllä mä valitsisin 4-20 tai jopa F2006:n. Sitäpaitsi myös F2007 ja jopa mp 4-22 voidaan lisätä tuohon sakkiin, ei ehkä Monzassa, mutta joillakin muilla radoilla.

Minusta omaa mielipidettä tällaisessa tilanteessa ei tulisi toitottaa faktatietona.
Niin, jos pistetään autot samalle radalle ajamaan kisaa, silloisillä säännöillä tms. niin kyllä se F2004 on aika kova vehje. Eli 2004 vuoden F1 auto.

Meinaan, että sen jälkeen on ajettu kisa ilman renkaitten vaihtoa, tai nyt yleensäkin hieman kovemmilla renkailla. Sekä tietenkin V10 on vaihtunut V8:iin.

Ainoa asia lienee, joka puhuu nykyisten autojen puolesta on aerodynamiikka ja elektroniikka.

Onkohan minkään muun vuoden autot niin nopeita kuin 2004?

Mun mielestä tuo WebSlaven maininta ei ole pelkästään mielipide.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
formulastara sanoi:
On kyllä sairaan siistin näköinen tuo 2005 Laren. Ehkä kaunein F1-auto koskaan mielestäni. Harmi kun ei ole On Board-nauhaa tuosta kierroksesta.
Näytti olevan minun vanhoja clippejäni mutjoo olihan se nopea kierros kieltämättä!


Tämä on vuodelta 2001 Suzukan aika-ajoista jossa Schumi "tekee" lähes täydellisen kierroksen. Kuulemma Suzukan ekaa sektoria ei ole koskaan vielä vedetty kovemmin kuin tällä kierroksella.

http://www.youtube.com/watch?v=LazrZQSP4lg

Kuulemma tämä auto olisi ollut kuitenkin joku pre-2002 hybridi joka näytti toimivankin loistavasti!


Noh jos Suzukassa 2004 oltais päästy ajamaan kuivissa keleissä koko viikonloppu ja jos olis viel ollut varsinkin vanha aa systeemi käytössä niin olishan noi ajat raiskattu mennentullen. Harmittaa ettei Schumin 2006 q2 kierroksesta ole onboardia! :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Minusta omaa mielipidettä tällaisessa tilanteessa ei tulisi toitottaa faktatietona.
Mielipiteelläni on aika perusteltu pohja:

Tämän kauden kalenterissa olleista radoista 13:n rataennätys on vuodelta 2004 ja kahta (Istanbul ja Fuji) ei silloin vielä ajettu. Joten ainoastaan Catalunyan ja Span ennätykset on tehty myöhempien kausien autoilla (tosin profiilikin on eri, joten nykyradan ennätys ei voisikaan olla vuodelta 2004). Tuon valossa olisi aika kummallista väittää jonkin muun kauden ykkösiä nopeammiksi.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Mielipiteelläni on aika perusteltu pohja:

Tämän kauden kalenterissa olleista radoista 13:n rataennätys on vuodelta 2004 ja kahta (Istanbul ja Fuji) ei silloin vielä ajettu. Joten ainoastaan Catalunyan ja Span ennätykset on tehty myöhempien kausien autoilla (tosin profiilikin on eri, joten nykyradan ennätys ei voisikaan olla vuodelta 2004). Tuon valossa olisi aika kummallista väittää jonkin muun kauden ykkösiä nopeammiksi.
Tämä saattaa pitää paikkaansa kisaolosuhteissa, mutta esim. aika-ajo-olosuhteissa usein 2005 mentiin kovempaa. Lisäksi ajat näillä kaikilla ehdokkailla on kautta linjan niin lähellä toisiaan, että erot voivat selittyä vaikka rataolosuhteilla. En laittaisi yhtäkään näistä selkeästi nopeimmaksi, koska ei voi varmuudella sanoa, että esim. F2004 OLISI nopein auto, kun mentäisiin vaikka Imolaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Tämä saattaa pitää paikkaansa kisaolosuhteissa, mutta esim. aika-ajo-olosuhteissa usein 2005 mentiin kovempaa. Lisäksi ajat näillä kaikilla ehdokkailla on kautta linjan niin lähellä toisiaan, että erot voivat selittyä vaikka rataolosuhteilla. En laittaisi yhtäkään näistä selkeästi nopeimmaksi, koska ei voi varmuudella sanoa, että esim. F2004 OLISI nopein auto, kun mentäisiin vaikka Imolaan.
Jepjep, rataolosuhteiden takia 13 voimassaolevaa rataennätystä on ajettu kauden 2004 autolla eikä uudemmilla. Pelkkää tuuria. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Jepjep, rataolosuhteiden takia 13 voimassaolevaa rataennätystä on ajettu kauden 2004 autolla eikä uudemmilla. Pelkkää tuuria. :D

Älä nyt hoe sitä mantraa kuin apina, vaan katso esim aika-ajotilastoja kausilta 2004 ja 2005. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Et sen enempää sinä kuin minäkään voi sanoa miten kävisi, kun esim. Imolaan tai Barcelonaan iskettäisiin F2004, F2006, F2007 ja Mp 4-20, ja sitten ajettaisiin aika-ajot ja kisat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Älä nyt hoe sitä mantraa kuin apina, vaan katso esim aika-ajotilastoja kausilta 2004 ja 2005. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Et sen enempää sinä kuin minäkään voi sanoa miten kävisi, kun esim. Imolaan tai Barcelonaan iskettäisiin F2004, F2006, F2007 ja Mp 4-20, ja sitten ajettaisiin aika-ajot ja kisat.
Vuoden 2005 kalusto olisi toki 2004 autoja nopeampaa samoilla renkailla. Aika-ajoihin nuo kovemmat renkaat eivät vaikuttaneet niin paljoa, mistä ero.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Älä nyt hoe sitä mantraa kuin apina, vaan katso esim aika-ajotilastoja kausilta 2004 ja 2005. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Yksittäisellä kierroksella muiden vuosien autot toki voivat olla nopeampia. Niissä nyt varsinkin vaikuttavat monet muuttujat (kuten esim. aika-ajosysteemien muuttuminen, Bobakin mainitsema rengastekijä, päivän sää jne.). Aika-ajo ei ole minulle muuta kuin tapa laittaa autot jonkinlaiseen lähtöjärjestykseen. Minä tutkin ja kerroin yhden vertailun tulokset. Sinun vastavetosi on, että tutki toinen löytääksesi itsellesi vastaväite? Jospa sinä vuorostasi tuottaisit ne tulokset, kun kerran niihin vetoat?
Et sen enempää sinä kuin minäkään voi sanoa miten kävisi, kun esim. Imolaan tai Barcelonaan iskettäisiin F2004, F2006, F2007 ja Mp 4-20, ja sitten ajettaisiin aika-ajot ja kisat.
Se, ettemme voi sanoa ei ole kovinkaan vahva vastaväite sille, että se ei ole vuoden 2004 auto.

Otetaan mielummin Magny-Cours, kun siellä noita vuosia voi edes jotenkuten vertailla. Kisan kestot:
2004: 1.30.18,133
2005: 1.31.22,233
2006: 1.32.07,803
2007: 1.30.53,200

Vuoden 2004 näköjään oli nopein kisa. Voi olla, ettei se joka kisassa mene noin, mutta Ranskan GP oli ensimmäinen, joka tuli mieleen, jossa oli jokseenkin vertailukelpoiset olosuhteet. En väitä muistavani säätä, mutta rata ei muuttunut, eikä ajoista päätellen myöskään ole satanut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllä sitä kaikenlaista voi jossitella, mutta mun mielestä tuo seikka että jonain vuonna on ajettu suurin osa vertailukelpoisten ratojen kierrosennätyksistä, puhuu aika vahvasti sen puolesta että kyseisen vuoden autot ovat nopeimpia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Jos nyt katsoo kisan kokonaisaikoja, niin viimeisen neljän vuoden aikana Magny-Cours taitaa olla ainoa, jossa on joka vuonna ajettu "puhdas" kisa. Ei sadetta eikä turva-autoa. Sepangissa tihkutti 2004 kisan alussa, mutta muuten sielläkin ollaan menty aika kivasti.
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
rasva sanoi:
Hyvä toi selostus tossa :alppu: "...ja schumacher on ottanut paalupaikan..."
"Salo kahdestoista, ei niin hyvin, mutta Häkkinen teki kyllä sellaisen pommin, että Ferrari-väeltä meni löysät housuun monessa kohdassa. Se on ihan selvää."
:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Magny Cours on todella huono verrokki, siellä päivän sää vaikuttaa ihan tolkuttomasti aikoihin.
Pitääpä ihan kysyä, että miksi erityisesti Magny Coursissa sää vaikuttaa olennaisesti kierrosaikoihin. Ja mikä olisi siinä suhteessa parempi esimerkkirata?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Pitääpä ihan kysyä, että miksi erityisesti Magny Coursissa sää vaikuttaa olennaisesti kierrosaikoihin. Ja mikä olisi siinä suhteessa parempi esimerkkirata?
Martin Brundle:
The most frustrating thing about Magny Cours is that it can best br described as a 'Happy Hour' track. The surface may be extremely smooth, but it is very temperature dependent. It gives up grip, almost at the click of a finger. The minute the temperature rises, the car starts sliding or the tyres give up.
Ainakin osasyynä tuohon on se, että radan pinta on kohtuullisen tumma ja näin se reagoi tavallista voimakkaammin siihen, onko aurinko piilossa vai ei. Toki kaikkien ratojen ajat riippuvat jonkin verran lämpötilasta, mutta tuolla sen vaikutus on moninkertaisesti tavallista voimakkaampi. Eli eiköhän jokseenkin mikä vaan muu rata kelpaa tuossa suhteessa, tosin Brundle mainitsee myös Paul Ricardin kärsivän vastaavankaltaisesta ongelmasta.
 
Ylös