Carolina Klüft keskittyy ensi kaudella kolmiloikkaan ja pituushyppyyn.
Ruotsalainen yleisurheilutähti Carolina Klüft on tehnyt tiukan päätöksen. Hän ei enää kilpaile moniotteluissa, vaan keskittyy vastedes pituushyppyyn ja kolmiloikkaan.
- Olen kilpaillut seitsenottelussa monta vuotta. Haluan kokeilla jotain uutta, Klüft perustelee.
Klüftin päätös merkitsee sitä, että hän ei puolusta Ateenan olympiavoittoaan Pekingin kisojen seitsenottelussa. Päätöksen taustalla on aistittavissa se, että Klüftin intohimo ja ilo urheiluun on hiipunut.
- Rakastan moniottelua. Se on uskomattomaton mukavaa. Ehkä pystyn palaamaan lajiin muutaman vuoden kuluttua, mutta juuri nyt motivaationi ei riitä sille tasolle, joka vaaditaan, jos haluaa olla huipulla, Klüft kertoo.
Klüft haluaisi tuntea olonsa tuoreeksi ja kehonsa vahvaksi.
- En halua olla joka viikon lopussa uupunut. Lisäksi on mukavaa, että median paine vähenee, Klüft pohtii päätöksen seurauksia.
Klüft oli yksi Ruotsin vankimmista kultamitalitoivoista Pekingin olympialaisissa. Hän on viime vuosina ollut voittamaton arvokisojen seitsenotteluissa. Nyt tilanne muuttui, ja jotkut pettyvät Klüftin päätöksestä.
- Mielipiteet jakaantuvat, mutta en minä oikeasti voi välittää muiden mielipiteistä. Minun on päätettävä asioista itse. On tehtävä päätös sydämellä, ja sen jälkeen osattava elää päätöksen kanssa.
Klüft jätti MM-hallikisat väliin reisivamman takia. Hänen ennätyksensä pituushypyssä on 697. Tavoite on seitsemässä metrissä.
IS