Yleinen omena- ja hedelmäkeskustelu

Örfil

Guest
Kuoret veks ja hedelmä kitusiin!

Jokunen vuosi takaperin tosin omenoiden syönti työpaikalla loppui hetkeksi, koska naapurisermin taakse muutti nainen, joka oli omenoille allerginen ja kielsi meitä syömästä omenoita työpaikalla.
Ei me sitten syöty ja muista syistä muutettiin siitä osiosta veks jonkun viikon päästä.

Nainen ristittiin kollegoiden kesken omenaterroristiksi.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Matelen omenan viereen lattiaan pitkin. Sitten avaan suuni ja muilutan omenan sinne kielen, huulien ja poskieni avulla. Nielen omenan kokonaisena ja luikerran takaisin viemäriin.

burb

.
Miten milloinkin. Viime aikoina olen kuorinut ja leikannut pikkusiivuja, joskus vedän kaksin käsin, lievässä etukumarassa, huutaen samalla itselleni "syö sitä omenaa vitun huora!"
Yleensä olen totellut. Joskus en, olen halunnut olla vähän tuhma.

Davros

Well-known member
Omena päivässähän pitää poliisin loitolla.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Omena tulee syötyä joulun aikoihin niin, että otan pestyn omenan kulhosta ja leikkelen siitä ohuita siivuja. Silmää miellyttää lähes keskeltä omenaa saatu, kokonainen ja tasapaksu siivu.
Muulloin omena tulee syötyä lähinnä piirakassa (ei mekapeipen, mutta hänen tekemässään kyllä), jolloin se menee silleen, kun se on siihen laitettu.

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Miten milloinkin. Viime aikoina olen kuorinut ja leikannut pikkusiivuja, joskus vedän kaksin käsin, lievässä etukumarassa, huutaen samalla itselleni "syö sitä omenaa vitun huora!"
Yleensä olen totellut. Joskus en, olen halunnut olla vähän tuhma.
Sama, mutta ilman omenaa.

Vesku

Maatalousneuvos
Osto-omppuja pesen huolellisesti, joskus paksukuorisempia kuorin ja rouskuttelen, että siemenkota ja "kannan vastakappale", joku kukanjäänne, jäävät jäljelle.

Omia omppuja syön suoraan puista syksyisin. Joku laji varsin raikas kylmänä aamuna suoraan puusta! :ahem:
Toki harakat yms väärät lintuset iskevät niihin kiinni, mutta vasta sitten, kun omput ovat oikesti kypsiä.
Tuoremehua ei ole tullut puristettua isommissa määrin viime vuosina, mutta höyryttymällä joku 25-30 litraa tiivistä omenamehua, siis lantrattava veteen suhteella 1/4-5. Omput pestään ja listitään paloiksi ja huonoimmat kohdat pois ja mehumaijaan. Litran pain muoviastioihin tai kätettyihin maitopurkkeihin ja pakkaseen. Säilyvät! Syksyllä aika rutkasti omenapiirakkaa yms. Naapurin hevosille muutama muovisäkillinen ja metsään sitten pari traktorin etukuormallista. Viime sykynä tuli ostettua sellainen tuoremehulinko, mutta tihroomista on, jos meinaa litrankin tuoremuhua sillä tehdä.

ja joskus toki myös nestemäisenä, calvadosina! Jopa erään forumistin tuomana!

Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Olen allerginen kypsentämättömälle omenalle, joten ennen nauttimista pyrin konvertoimaan omenan esim. kaura-omenapaistoksen muotoon.
Koppodikoo. Tosin olen ollut havaitsevinani että ongelmaa ei ilmene omenapuusta suoraan suuhun poimituissa kotimaisissa omenianoissa.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
No onpas kiva kuulla olevansa jossain välivaiheessa. Välimallin jätkä ja väliinputoaja.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
No onpas kiva kuulla olevansa jossain välivaiheessa. Välimallin jätkä ja väliinputoaja.
Toivottavasti et. Mä söin omppuja ihan estoitta muksuna, ja joskus teini-iässä alkoi hiipivä allergia. Ensin meni ulkomaiset, sitten kotimaiset omput. Aina välillä vieläkin yritän kokeeksi vähän jyrsiä, jos vaikka onnistuisi, mutta aina menee pieleen. :nope:

Parempaa tuuria sinne. Omput olis niin käteviä eväshedelmiäkin.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Toivottavasti et. Mä söin omppuja ihan estoitta muksuna, ja joskus teini-iässä alkoi hiipivä allergia. Ensin meni ulkomaiset, sitten kotimaiset omput. Aina välillä vieläkin yritän kokeeksi vähän jyrsiä, jos vaikka onnistuisi, mutta aina menee pieleen. :nope: Parempaa tuuria sinne.
Ok. Mitäs muuten teet viikonloppuna? :)

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sama kuin Melindallallaa ja Pyryfinnillä.
Löytyyköhän edellämainituilta hahmoilta myös porkkana-, pähkinä- ja siitepöly-yliherkkyydet kuten täältä?

Kyseinen allergiakombo on aika yleinen.

Niin ja mulla olis viikonloppuna aikaa :wink:

burb

.
Ihan vaan teitä kiusatakseni voisin alkaa syömään tolkuttomia määriä omenoita, porkkanoita, pähkinöitä ja siitepölyä.