Mulla on sellanen käsitys tästä nykytaiteesta, että sitä ei sinänsä voi, eikä tarvi ymmärtää. Tämä tapaus mikä nyt on herättänyt keskustelua on toiminut minun nähdäkseni juuri niinkuin taitelija sen on haluanut alunperin toimivankin. Ei kai kukaan kuvittele että Teemu Mäki on hakenut tässä kissantappovideossaan mitään esteettisyyttä tai kauneusarvoja? Yleensä kiasmassa käyminen suututtaa/vihastuttaa/ärsyttää/hämmentää/masentaa ihmistä. Kaikenkaikkiaan kävijöiällä on joku mielipide näkemästä taiteesta.
Sen verran toivoisin ajattelluun laajuutta, että jos koettu taide herättää itsessä voimakkaita negatiivisä tunteita, ei ruvettaisi heti kyseenalaistamaan teoksen taidearvoja. Sillä jos teos on nostattanut tunteita, se on onnistunut tarkoituksessaan. Vaikea siinä on mennä kiistämään arvoa taiteena.
Palatakseni näihin vanhoihin mestareihin, kuten Michelangeloon, niin heidän tekemät jutut eivät myöskään aikanaan ollet mitään taidetta. Me ymmärrämme hienot maalaukset herkästi taiteena puhtaimmillaan, mutta kyse on ollutkin vain dokumentoinnista. Näilä kuvilla pyrittiin antamaan objektiivinen kuva sen hetkisestä maailmasta sellaisena kuin se siihen aikaan nähtiin. Niitten teosten tarkoituksena ei siis ollut silmän miellyttäminen, vaan maailman dokumentointi. Tokihan ne ovat inhimillisen osaamisen taidonnäytteitä hienoimmillaan, mutta niin on myös Concorde yliäänimatkustajakone, Ferrai F2004, nykyaikainen paperikone ja 3G kännykkä.
Mitä tuohon nykytaiteeseen tällä hetkellä tulee, niin mielestäni se ei vain ole kovin mielenkiintoista. Voisi kuvitella, että tuossa kissantappovideossa ollaan menty siitä mistä aita on matalin. Se on niinkuin modernin taiteen "slapstick" komediaa. Tunteiden äärilaita vaan on täysin toinen.