Young Driver Test, Abu Dhabi

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Saatan toki olla väärässä, mutta kuvittelisin Ferrarin häkkyrän olevan tasanopeudella tehtävää datankeruuajoa varten, eikä täten paikallaan koko aikaa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Kiitos Bobakki. Varsin ylös suunnattu Williamsin "koeputket".
Rekkamiesten ammattiosaston ohjeiden mukaan koottu. Veikkaan et isojen tallien 2012 putket tulee sisaltamaan jonkun tajuttoman sovelluksen tyyliin joustavat putket ja kuumapuhalletun DRS-larpakkeen!
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Taitaa Ferrarin tuulitunneli vieläkin antaa liian optimistisia tuloksia. HUH Mikä viritelmä!!
Saattaa Biachia ottaa päähän. Kerrankin pääsee ajamaan niin tommosen @#£¤%&:n härpäkkeen kanssa saa vetää... Toivottavasti kukaan ei nää... :D
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
http://www.formula1.com/news/features/2011/11/12797.html

Lakkasin lukemasta hypättyäni suoraan Williamsiin ja yhdessä lauseessa "Official tester Valtteri Bottas, who won the GP2 championship this year after scoring four victories and a further three podiums, will sample the FW32 over two days."

Mitähän muita virheitä tuolla on? En jäänyt katselemaan....
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siltä varalta, että Ferrarin himmelin käyttötarkoitus kiinnostaa, niin se kerää tietoa eturenkaan jättövirtauksesta. Asia on olennainen siksi, että Pirellin Paul Hemberyn mukaan renkaan profiilia muutetaan ensi vuodeksi kulumisen tasaamiseksi. Erilainen profiili taas muuttaa väistämättä myös renkaan aiheuttamaa virtausta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Siltä varalta, että Ferrarin himmelin käyttötarkoitus kiinnostaa, niin se kerää tietoa eturenkaan jättövirtauksesta. Asia on olennainen siksi, että Pirellin Paul Hemberyn mukaan renkaan profiilia muutetaan ensi vuodeksi kulumisen tasaamiseksi. Erilainen profiili taas muuttaa väistämättä myös renkaan aiheuttamaa virtausta.
Ja mitä järkeä on testata vanhojen renkaitten jättövirtausta vai onko niillä kauden 2012 profiili testissä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pirelli kokeilee testissä ensi vuoden kumeja. En tiedä, onko seassa myös vanhoja seoksia, mutta jos nyt onkin, niin tämänvuotiseen profiiliin vertaaminen ei ole täysin turhanpäiväistä. Ferrarihan on kaiken lisäksi ajattanut ensi kauden etusiipeä viime kisoissa.

Edit: nyt tiedän, että Pirellillä on testissä vain uuden profiilin renkaita.
 
Viimeksi muokattu:

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Taitaa Ferrarin tuulitunneli vieläkin antaa liian optimistisia tuloksia. HUH Mikä viritelmä!!
Taitaa osat olla puimurista peräisin. Varmaankin suunnitellaan kestävämpää siipeä Massalle ensi kaudelle, jos sattuisi taas hämäläisen kanssa jotain pientä kontaktia
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Taitaa osat olla puimurista peräisin. Varmaankin suunnitellaan kestävämpää siipeä Massalle ensi kaudelle, jos sattuisi taas hämäläisen kanssa jotain pientä kontaktia
Voi vain kuvitella minkälaisella kuumodulilla Shumi on menestysvuosinaan testiratoja kisojen välissä kierrellyt.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pakko laittaa tämä, vaikka sisällön osalta onkin kertausta.

Maikkarilta: Bottas kokeili ensi kauden innovaatiota


Sääntöjen määräämä uusi sijoituspaikka putkille onkin todellinen innovaatio... :rolleyes:

No ei se mitään. Williamsin takasiiven päätylevyissä oli myös ihmeelliset mustat tötsät kiinni. Liekö mitanneet pakokaasujen virtauksia oikein tosissaan? Ja kokeilleet heti takasiiven pääprofiilin ahtamista pakokaasuilla, nyt kun diffun ahtaminen on tehty käytännössä mahdottomaksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Testiaikoja ei pitäisi vertailla ja Williams ajaa vielä osin 2012-muutoksilla... Mutta sen verran pirteästi on Valtteri ajanut ja nopeampien tallien autoja lyönyt, että jopa Autosport intoutui kirjoittamaan "vahvemmista asetelmista mahdolliseen kisapestiin kaudelle 2012" (Autosport ei erityisesti mainitse että ykkösiin, mutta sitä sen on täytynyt tarkoittaa).

Keskiviikkoaamun sessiossa Bottas oli kolmas.

Koodi:
[b]Pos  Driver               Team                  Time      Laps[/b]
 1.  Jean-Eric Vergne     Red Bull-Renault      1m40.188s   17
 2.  Jules Bianchi        Ferrari               1m40.838s   45
 3.  Valtteri Bottas      Williams-Cosworth     1m42.548s   38
 4.  Gary Paffett         McLaren-Mercedes      1m42.645s   23
 5.  Esteban Gutierrez    Sauber-Ferrari        1m43.637s   47
 6.  Sam Bird             Mercedes GP           1m43.734s   43
 7.  Luiz Razia           Lotus-Renault         1m44.323s   44
 8.  Kevin Korjus         Renault               1m44.425s   38
 9.  Kevin Ceccon         Toro Rosso-Ferrari    1m44.947s   41
10.  Johnny Cecotto Jr    Force India-Mercedes  1m45.475s   39
11.  Jan Charouz          HRT-Cosworth          1m46.728s   37
12.  Charles Pic          Virgin-Cosworth       1m48.397s   21
Autosport
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tämän päivän lopulliset ajat:

Koodi:
1.  Jean-Eric Vergne      Red Bull-Renault      1m40.188s
 2.  Jules Bianchi        Ferrari               1m40.279s  + 0.091
 3.  Gary Paffett         McLaren-Mercedes      1m41.756s  + 1.568
 4.  Valtteri Bottas      Williams-Cosworth     1m42.367s  + 2.179
 5.  Johnny Cecotto Jr    Force India-Mercedes  1m42.873s  + 2.685
 6.  Esteban Gutierrez    Sauber-Ferrari        1m43.637s  + 3.449
 7.  Sam Bird             Mercedes GP           1m43.734s  + 3.546
 8.  Kevin Korjus         Renault               1m43.776s  + 3.588
 9.  Luiz Razia           Lotus-Renault         1m43.944s  + 3.756
10.  Kevin Ceccon         Toro Rosso-Ferrari    1m44.808s  + 4.620
11.  Jan Charouz          HRT-Cosworth          1m46.644s  + 6.456
12.  Charles Pic          Virgin-Cosworth       1m46.698s  + 6.510
13.  Nathanael Berthon    HRT-Cosworth          1m48.646s  + 8.458
Liikaa ei tietenkään kannata vetää johtopäätöksiä ajoista, mutta ihan hyvin näyttäisi Bottaksella sujuneen päivä. ;)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Tuolla kun on käytössä noita ensi vuoden sovelluksia niin onko tietoa että onko esim. moottorimäppäykset sovitettu niihin vai ajellaanko ihan prototyypeillä jotka on vähäsen sinnepäin?

Kun luulisi että nuo uudet pakoputket vaatisi erillisin moottoriohjelman tekemisen, mutta onko sellaista järkevää tehdä vain tätä varten (niitten hinnasta ei mitään tietoa?)

Tuloksistahan on tässä vaiheessa vaikea sanoa paljon muuta kuin että Mersu ja Williams hieman yllätävillä sijoilla tällä hetkellä.

Paljonko on kuskista ja paljonko kaluston eriävistä tätä testiä varten tehdyistä muutoksista on vaikea sanoa.

Sinällään olisi parempi jos olisi pitänyt ajaa tämän vuoden autolla jolloin tulokset olisivat edes hieman ollut vertailukelpoisia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuolla kun on käytössä noita ensi vuoden sovelluksia niin onko tietoa että onko esim. moottorimäppäykset sovitettu niihin vai ajellaanko ihan prototyypeillä jotka on vähäsen sinnepäin?

Kun luulisi että nuo uudet pakoputket vaatisi erillisin moottoriohjelman tekemisen, mutta onko sellaista järkevää tehdä vain tätä varten (niitten hinnasta ei mitään tietoa?)
Eiköhän ensi vuoden mappaukset ole käytössä jos on ensi vuoden pakoputketkin käytössä. Tietysti niitä varmasti optimoidaan sääntöjen puitteissa vielä, mutta ei mitään järkeä ole ajaa tämän vuoden mappauksilla. Ei kai uusien mappauksien tekeminen maksa (juuri) mitään. Joku työntekijä ne vaan tekee tietokoneella.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Maldonadon Q2-ajasta jäätiin 0.607 sekuntia erilaisella rööriratkaisulla varustetulla autolla, eli tasoitustakin annettiin. Renkaista ei tosin ole tietoa.

Kuitenkin erittäin hyvä suoritus Valelta.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Maldonadon Q2-ajasta jäätiin 0.607 sekuntia erilaisella rööriratkaisulla varustetulla autolla, eli tasoitustakin annettiin. Renkaista ei tosin ole tietoa.
Maikkarilla innostuttu Bottaksen ajoista. Itse en kovin paljoa niihin laittaisi painoa. Esim Red Bull:lla on erittäin hyvä ahdettu diffuusori, jota siis ei ensi kaudella käytetä = testaaja ihan varmasti on ajanut ilman sitä = kärsii paljon.
Lotuksella huono ahtodiffuusori = sen poisjättämisellä ei tule niin paljoa takkiin.
Williams jostakin sieltä väliltä.
Varmaan enemmän ansioita tulee tasaisesta ajosta, virheettömyydestä ja millaista palautetta antaa insseille.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Maikkarilla innostuttu Bottaksen ajoista. Itse en kovin paljoa niihin laittaisi painoa. Esim Red Bull:lla on erittäin hyvä ahdettu diffuusori, jota siis ei ensi kaudella käytetä = testaaja ihan varmasti on ajanut ilman sitä = kärsii paljon.
Lotuksella huono ahtodiffuusori = sen poisjättämisellä ei tule niin paljoa takkiin.
Williams jostakin sieltä väliltä.
Varmaan enemmän ansioita tulee tasaisesta ajosta, virheettömyydestä ja millaista palautetta antaa insseille.
Maikkarin ammattitaitoa kuvastaa lopussa oleva kommentti: "Vertailu on tietysti hieman keinotekoinen, sillä Bottaksen vertailukohde Maldonado on hitaampi kuljettaja kuin Vergnen vertailukohde Vettel. Tallit testasivat nuorten kuljettajien lisäksi myös ensi kauden ajokkiinsa suunnittelemiaan uudistuksia sekä Pirellin ensi kauden renkaita. Siitä huolimatta tämän vertailun tulos vahvistaa sen, että Bottas on nopeimpia F1-paikkaa kärkkyviä nuoria kuljettajia."

En kiistä, etteikö Vettel voisi olla nopeampi, mutta ei minusta kovin puolueeton kommentti moinen ole uutisessa.
 
Ylös