Yt-neuvottelut

• Viestiketjun aloittaja burb
  • Aloituspäivämäärä

burb

.
Tää on nyt ihan eka kerta mulle, toivottavasti Ruokakesko on mulle hellä...

"Ruokakesko Oy tehostaa toimintaansa tavoitteena K-ruokakauppojen kilpailukyvyn parantaminen.
Samassa yhteydessä Ruokakesko ja K-ryhmän kanta-asiakas-järjestelmästä vastaava K-Plus Oy tiivistävät yhteistyötään.
Järjestelyjen vuoksi käynnistetään yt-neuvottelut 12. huhtikuuta."
www.kesko.fi

160 hlöä ilmoitetaan nyt lähteväksi, saa nähdä mikä on todellinen luku.

Harmi, ettei nykypäivänä keksitä muuta keinoa kasvavissakaan yrityksissä:
Kesko teki historiansa parhaan tuloksen viime vuonna,
mutta kun tytäryhtiö Ruokakesko menettää markkinaosuuksia, niin päädytään "perinteiseen" ratkaisuun.
Niinhän se taisi mennä TeliaSonerankin kanssa,
että vaikka tulos oli hyvä, niin vyötä kiristetään silti ja yt sai alkaa.

Mitenkäs muissa maissa?
UP:t voisi kertoa, että onko siellä vastaava käytäntö...
Äkikseltään muistuu mieleen, että Volkswagen taisi työntekijöiden pyynnöstä jäädyttää palkat tai jopa tiputtaa niitä,
kun vaihtoehtona olisi ollut laajat irtisanomiset.
Muistelenko oikein?

Törni

Well-known member
Usein verrataan yritysten henkilöstösaneerauksia yritysten tulokseen. Ajattelemme helposti että silloin kun yrityksellä menee hyvin, se palkkaa lisää työntekijöitä, ja silloin kun menee huonosti, henkilöitä irtisanotaan. Lähestymistapa on äärettömän inhimillinen mutta usein väärä. Nämä asiat saattavat korreloida voimakkaasti työvoimavaltaisilla aloilla. Kesko ei logistiikavaltaisena yrityksenä kuitenkaan istu tähän muottiin. Irtisanomisten vertaaminen yrityksen tulokseen herättää kuitenkin aina voimakkaita tunteita.

Oli irtisanomisen syy mikä tahansa, lopputulos on työntekijän kannalta sama. Irtisanominen on aina äärettömän ikävä asia. Toivotaan että sinun kohdallasi YT-neuvottelu ei johda tähän.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kerran olen YT-neuvotteluissa ollut mukana, mutta eipä tuo huolestuttanut, kun itse on pääsääntöisesti ollut ylityöllistetty, sopivan ikäinen ja riittävän pätevä.

Pidetään peukkuja burbille:thumbup:

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Sijainti
Ladon takaa
Allekirjoittanut on joutunut kerran YT:n pyöritykseen, jälkeenpäin ajatellen kävi ihan hyvin tuon "ansiosta". Kannattaa siis muistaa vaikeinakin aikoina, että muutoksessa on aina mahdollisuus.

Seuraavien 6 viikon aikana mielialat saattavat vaihdella reilusti epäuskon ja vankan optimismin välillä. Näin käy varmasti kaikille, jotka ovat epävarmoja tulevaisuuden suhteen. Mikäli tilanne näyttää lopulta omalta kohdalta heikolta, ei missään tapauksessa kannata jäädä odottamaan liiton/tukihenkilöiden yhteydenottoja, tärkeintä on aktivoitua itse heti. Satojen tai pahimmassa tapauksessa tuhansien ihmisten irtisanomisitilanteissa tukipalvelut yrityksen (tai liiton) osalta työntekijöitä kohtaan eivät ole kovinkaan henkilökohtaisia, ja kauniista korupuheista huolimatta työntekijä on tilanteessa yksin.

Yrityksessamme on tällä hetkellä myöskin päällä YT:t. Muutamat tutut ovat jo saaneet ilmoituksen työn päättymisestä, ja heille on tarjottu myös "lähtöpakettia".
Mahdollista lähtöpakettia harkitessa kannattaa huomioida aina myös jatko. Jatkon (lähinnä erilaisten tukitoimien ja korvausten) kannalta ei välttämättä ole aivan sama oletko lähtenyt paketin matkassa vapaaehtoisesti vai oletko ollut yrityksen kirjoilla irtisanomisajan viimeiseen päivään saakka. Yleensä irtisanomisajan alkaessa työntekijät vapautetaan työstä, ja näin heille annetaan mahdollisuus työaikana etsiä itselle uutta työtä.

Tsemppiä, ja pidetään peukkuja.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
arnold sanoi:
Yleensä irtisanomisajan alkaessa työntekijät vapautetaan työstä, ja näin heille annetaan mahdollisuus työaikana etsiä itselle uutta työtä.
Eiköhän tuo ole firmankin etu, tuskin työntekijä, kuka tietää saavansa potkut 1-6kk päästä on kovin motivoitunut työntekijä.

Mutta tiedän tähän poikkeuksiakin ;)

... Asiaan, omia YT-kokemuksia ei ole "suoraan" mutta melko läheltä seurasin yksiä (olin käytännössä osaston ainoa, ketä ei neuvottelut koskenut, sekin vain koska olin ko. osastolla vain määräaikaisena ja paperilla toisella osastolla, joita YT ei koskenut ja jonne palasin) niin todella yksilöllistä miten suhtautuu noihin. Osa hermoilee, osa ottaa rennosti "Aivan sama" asenteella, osa jopa halusi lähteä.

.. niin ja juttujen määrä ja tarkkuus on Torni-touhun luokkaa..

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Tuo on tosi ikävä homma. Ainakin meillä (tai siis siinä entisessä firmassa) huhuja liikkui - enemmän kuin normaalisti.

Itse olimme tosin siinä onnellisessa tilanteessa, että ketään ei irtisanottu. Ulkoistaminen oli siis yt-aihe. (ja epäilimme tietysti kauanko tämä uusi firma viitsii meitä katsella. ))

Myöhemminhän iso luuta alkoi lakaista ko. firmassa, joten ulkoistus taisi olla kaikkien ulkoistetussa yksikössä työskentelevien etu. Mutta se, mitä vanhasta firmasta olen kuullut, niin perseestä on eli kun tiedetään osan saavan potkut niin siinä kyräily ja toisten selän takana puhuminen yleistyy jne.

Tsemiä burbille!

Archie

Well-known member
Ite oon käyny IT alalla kolmet yyteet läpi, kerran tuli viikko lomautusta, joten pahemmilta on vältytty. Jäi kuitenkin mieleen eräs tyyppi, joka laskutti erittäin hyvin ja olin kaikin puolin tunnollinen tyyppi. Sitten se irtisanottiin... kaveri lähti, jätti tavaransa ja työpöytänsä koskematta. Eikä se tullu koskaan takaisin, joku sitten keräili sen tavarat laittoi sille. Tais sen ainoa synti olla, että oli vähän sellainen hissukka.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
3 kertaa yt:t läpikäynyt, kerran saneerattu. Johdon ilmeistä tiesin noin 2 viikkoa etukäteen, että joudun lähtemään. Siivosin pöydän tein kasan ohjeita jatkajille. Työssäolovelvoitetta ei ollut, mutta pari viikkoa kävin duunissa, ja sitten jo haastatteluissa.

Uusi työsuhde alkoi 1 vko sen jälkeen kun vanha oli päättynyt. Edut uudessa paikassa hieman huonommat, palkka sama ja mukavampi ympäristö (ei yt:n jäljiltä kenelläkään ole kivaa) joten mitään ei menetetty.

Loppujen lopuksi vaihdoi sitten myöhemmin uuteen paikkaan, jossa alkoi yt:t 4kk sen jälkeen kun oli tullut taloon :| sain pitää paikkani, palkanmaksaja vain vaihtui.

Onnea matkaan. Muista kuitenkin, että mikäli joudut lähtemään, niin se on vain uuden mahdollisuuden alku. Yleensä paremman.

leipurihiiva

puunaama
Sijainti
viiskulmasta olariin
kolmet YT-neuvottelut takana. ensimmäisten tuloksena silloista määräaikaista työtehtävää ei enää jatkettu. edelleen kuitenkin samassa firmassa töissä ja tänä aikana kahdet YT:t sinnitelty läpi rimaa hipoen. firmassa nykyään kiva tunnelma kaikin puolin :ahem:

300 SLR

Well-known member
Sijainti
Oulu
Törni sanoi:
Usein verrataan yritysten henkilöstösaneerauksia yritysten tulokseen. Ajattelemme helposti että silloin kun yrityksellä menee hyvin, se palkkaa lisää työntekijöitä, ja silloin kun menee huonosti, henkilöitä irtisanotaan. Lähestymistapa on äärettömän inhimillinen mutta usein väärä.
Tähän lähestymistapaan ovat myös syyllisiä työnantajapuolet edustajat. Ainainen mantra yrityksen hyvästä työntekijän hyvänä jne. Työntekijöiltä toivotaan/vaaditaan usein joustoja, mutta yhä harvemmin se yritys joustaa työntekijään päin. Tästä syntyy luonnollisesti asetelma, jossa työtekijän lojaalisuus työnantajaa kohtaan rapisee samaa tahtia kun menestyvä yritys aloittaa YT neuvotteluita, eli käytännössä kenkii porukkaa pihalle minkä ehtii. Valitettavan usein toisesta ovesta otetaan halvempaa porukkaa sisään kunhan vaan valvova silmä välttää. Juuri kukaan ei valvo irtisanottujen oikeuksia kunnolla esim työhönottovelvoitteen kohdalla. Jos olen väärässä, niin korjatkaa ihmeessä esimerkkien kera.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Toki pitää myös muistaa, että irtisanominen on ainoa tapa vähentää palkkakustannuksia. Koitappa alentaa palkkoja, irtisanomisten vaihtoehtona, ei täällä perkele saavutetuista eduista jousteta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Toki pitää myös muistaa, että irtisanominen on ainoa tapa vähentää palkkakustannuksia. Koitappa alentaa palkkoja, irtisanomisten vaihtoehtona, ei täällä perkele saavutetuista eduista jousteta.
:rolleyes:

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Sijainti
Ladon takaa
jaska sanoi:
Öööh... siis milläs firmat perustelisivat palkkojen alennuksen samalla kun työntekijät ovat tehneet talolle juuri historian parhaan tuloksen? Olisitko itse valmis siinä tilanteessa joustamaan palkastasi kiitoksena panoksestasi tuloksen eteen? :nope:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Pitäisi kyllä jollain lailla antaa vaikka mätkyjä firmoille, jotka potkivat pihalle porukkaa, vaikka tekevät reilusti plussa-merkkisen tuloksen.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Kahdet oman alan YT:t takana (ja lisäksi kerran työnantaja meni konkkaan siinä vaiheessa, kun olin siirtynyt vakkarista tuntityöläiseksi opiskelujen myötä). Kummallakin kerralla sain jäädä.

Ekalla kerralla kokonainen osasto myytiin silloiselle TietoTehtaalle (osa sai pitää työnsä ja osa lähti kilometri-tehtaalle) ja mä olin ainoita duunareita, jotka jäi kyseiseen paikkaan, koska satuin olemaan tuntityöläinen ja valmiiksi pois "kiinteistä kuluista". Tosin mulle maksettiin niin vitun huonoa liksaa, ettei sitten lopulta enää iskenyt. Eikä tuo tietty ollut ainoa syy lähteä.

Nykyisessä työpaikassa on kerran ollut YT-neuvottelut ja muutama tuttu lähti. Ja alta kuukauden eräs heistä sai töitä vähän toiselta osastolta. Ja eräs piti puoli vuotta lomaa ja pääsi entistä mieluisampiin hommiin samaan firmaan. Ja just kuulin kaverilta, että eräs kolmaskin on nähty meidän ruokalassa. Vähä vähältä tulevat takaisin.. Loppujen lopuksi ei ollut suurempia riskejä tulla poispotkituksi, kun selkeästi tuote tahkoaa rahaa firmalle ja asiantuntemus ja kokemus oli kohdallaan. Meidän osastolta (noin 100 henkeä silloin) tais lähteä 2-5 henkilöä ja osa olisi lähtenyt joka tapauksessa ilman neuvottelujakin. Jotkut olivat aivan heikkona pelosta, vaikka lopulta heillä ei olisi ollut mitään pelättävää.

Ei kannata hirveästi murehtia etukäteen. Jos kuulut liittoon, niin kysellä liitosta tai luottamusmieheltä kaikki, mitä mieleen tulee.

Pidän peukkuja sun puolesta.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Mikä on "terapian tarve". Sanotaan, että "ei työvelvoitetta" ja saa käydä duunissa joa haluaa. Tulee niinku "pehmeälasku". Itse yhdet YT:t läpikäyneenä voisi todeta, että parempi olisi ollut sanoa, että duuniin ei ole tulemista. Kaikki olivat "vaivautuneita" ja pahoillaan aina kun näitä poispotkittuja pyöri toimistolla. Ja sitten pikkuhiljaa olivat entistä katkerampia jne. Ei hyvä.

Silloin muuten tehtiin nimilistat jo ennen neuvottelujen alkamista. :frown: Ylipäätään mun mielestä YT-menettely on aikansa elänyt.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
kouvotsvoni sanoi:
Pitäisi kyllä jollain lailla antaa vaikka mätkyjä firmoille, jotka potkivat pihalle porukkaa, vaikka tekevät reilusti plussa-merkkisen tuloksen.
Oletetaan, että saat palkkaa 2.000,-/kk, tulosi nousevat 2.200,-/kk ja olet aikaisemmin ostellut sapuskat kaupasta A, palkankorotuksisi johdosta et voi vaihtaa kauppaan B, josta saisit sapuskat 50,- halvemmalla tai sulle pistettäis mätkyjä, reilua ?

Hurmurisija

Well-known member
jps sanoi:
Oletetaan, että saat palkkaa 2.000,-/kk, tulosi nousevat 2.200,-/kk ja olet aikaisemmin ostellut sapuskat kaupasta A, palkankorotuksisi johdosta et voi vaihtaa kauppaan B, josta saisit sapuskat 50,- halvemmalla tai sulle pistettäis mätkyjä, reilua?
Hankala kysymys. Joku yritysjohtaja totesi, että nykyajan markkintalous ei ole enää markkinataloutta vaan loisimista. Yritys siirtyy aina uuteen isäntäeläimeen ja kun se on imetty kuiviin tai löytyy parempi isäntä, niin hyppy on jälleen edessä. Mikäs siinä, mutta saa nähdä, mikä on lopputulos.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Hurmurisija sanoi:
Hankala kysymys. Joku yritysjohtaja totesi, että nykyajan markkintalous ei ole enää markkinataloutta vaan loisimista. Yritys siirtyy aina uuteen isäntäeläimeen ja kun se on imetty kuiviin tai löytyy parempi isäntä, niin hyppy on jälleen edessä. Mikäs siinä, mutta saa nähdä, mikä on lopputulos.
Tuo on tavallaan totta, jos on vaihtoehtona tienata enemmän niin pitäiskö vaihtaa kaikki olosuhteet huomioiden.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
YT-toiminnan alkuperäinen tarkoitus on, että työnantaja- ja työntekijäosapuolet kehittävät yritystä yhteisesti molempien edut turvaten. Nykyään näin toimii vain harva yritys ja ne joiden työpaikka toimii näin, voivat olla siitä onnellisia. Oma työnantajani toimii aika hyvin kuvaamallani tavalla.