Onko tämä nyt sitä mitä tilattiin?

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ensimmäisessä kolmessa kisassa on yksi uusi talli, jonka auto tiedettiin vahvaksi jo noin puoli vuotta sitten, on voittanut kaksi kisaa ja autolla, jonka on suunnitellut Williamsin ja McLarenin voittaja-autojen kanssa tekemisisissä ollut mies on voitettu yksi kisa. Mikä tässä on niin kummallista ja kamalaa että pitää nostaa ittensä kiikkuun? Kuljettajapuolellakaan ei kukaan varsinainen luuseri ole päässyt voittojen makuun, Jenson on sentään GP-voittaja Hondalta ja MM-kolmonen kaudelta 2004 ja Vettel on sarjan ylivoimaisesti kuumin nimi ja kovin lupaus sitten nuoren Michael Schumacherin.

Muutokset ja tuuletukset tekevät aina vähän hyvää. Kauden mittaan hommat luultavasti palautuvat enemmän uomiinsa ja vahvat selviytyvät. Nythän tässä vain mitataan suurtallien paineensietokykyä kun pienille on kerrankin jaettu paremmat kortit tähän kauteen. Ja päinvastoin kuin luullaan, tuovat uudet menestyjät uusia katsojia. Kuumimpia puheenaiheita maailman kahvipöydissä ovat olleet Jenson Buttonin ja Brawn GP:n uudelleensyntyminen, Ferrarin historiallinen rämpiminen ja Suomessa kuskien epäonnistumiset. Kyllä ne vanhat mestarit vielä muistetaan vaikka voittopokaalit ovat käyneet kerrankin muualla lainassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoinen näkemys. Nimittäin tehtaiden leikkikenttänä F1 on noussut siihen loistoon jossa se tänä päivänä on. Se on juuri ollut se seikka, joka on erottanut F1:n kaikista muista vakioautoluokista
Näkemys ei ole minun, vaan F1-vaikuttajien suusta kuultu. Kulukatto mahdollistaa kilpatallien kilpailukykyisen osallistumisen. Jonkinlaista paluuta menneeseen on toivottu.

En sanoisi tehtaiden osallistumisen olevan syynä "nykyiseen loistoon", sillä eihän Toyota, Honda, eikä viime kauteen asti Bemarikaan mitenkään kummoisesti ole loistaneet. Renault otti pari mestaruutta, mutta se aiheutti villityksen lähinnä Espanjassa, eikä syynä ollut ranskalainen autonvalmistaja. Se "loisto" lienee ollut järjettömiä budjetteja ja pikkutallien tiputtamista kilpavarustelulla. Nykyinen tilanne on parempi, tulokset eivät ole ennalta-arvattavia.

F1 ei ole vakioautoluokka.
Enkä minä ole välttämättä ole eri mieltä kanssasi. Pohdin vain sitä, että miksi F1:n nykyiseen loistoon nostaneen sapluunan romuttaminen voisi olla pelastus lajille?

Loogisesti ajatellen se kuulostaa omituiselta.
Tehdastallin ylivoima vei lajin suosiota alaspäin 2000-luvun alkupuolella. Kun lajissa jälleen nähtiin tiukempaa kilpailua, kiinnostus nousi. Mielestäni olennaisempaa siis on kilpailun tasaisuus, ei se ketä siellä on (talleina) kilpailemassa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Tehdastallin ylivoima vei lajin suosiota alaspäin 2000-luvun alkupuolella. Kun lajissa jälleen nähtiin tiukempaa kilpailua, kiinnostus nousi. Mielestäni olennaisempaa siis on kilpailun tasaisuus, ei se ketä siellä on (talleina) kilpailemassa.
Kyllä sillä on väliä ketkä siellä radalla on...esim. jos/kun suomalaisia ei ole F1:ssä niin ei sitä kukaan suomalainen katso ja sama koskee montaa muutakin maata...kaikki maat on menestyshullua kansaa:ahem:

Ja tallien osalta niin kyllä F1 menettää aika paljon arvoa jos Ferrari, McLaren ja Williams lähtis pois ne pitää perinteitä yllä kun kaikki kisat ollaan viemässä jonnekin aavikon keskelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No miks sitten monet kisajärjestäjät on kusessa kun tuottavat joka vuosi tappiota ja puhun nyt länsimaisista valtioista esim. Saksan molemmat kisat, Ranska, Englanti, Kanada, Australia ja taitaa itse asiassa koskea melkein jokaista Euroopan kisaa...
EDIT: Ranska ei edes halunut täksi kaudeksi kisaa kun ei ollut varaa ja Kanadahan potkittiin pois ku ei ollu maksaa sitä järkyttävää 50 miljoonaa:nope:
Bernie laskuttaa Euroopan kisoilta vähemmän kuin näiltä uusilta. Aasian valtiot ovat valmiita investoimaan F1:iin, Euroopan maat eivät. Perinteiden takia Ecclestone kuitenkin pitää Euroopan hinnat huomattavasti alhaisempina. Ne tuottavat tappiota, koska täällä kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut itse lajista, vaan homma toimii markkinatalouden pohjalta. Jos ei voittoa tule, lyödään hanskat tiskiin. Aasiassa näyttää olevan toisin, F1:ä ajatetaan vaikka puolityhjille katsomoille, koska halutaan se kisa sinne.

Tottakai perinteet kärsivät, kun perinteisiä ratoja poistuu kalenterista. Mutta eipä noita ole poistumassa kuin Silverstone, muut tuoreet poistumiset ovat olleet aika nuoria tulokkaita kalenteriin.
mn97 sanoi:
Mitä tulee F1:n kukoistukseen, koko 2000-luvun tv-katsojaluvut ovat menneet alaspäin eli kyllä F1:n loisto saavutettiin ihan jollain muulla kuin autotehtaiden esiinmarssilla.
Onko sinulla lähdettä tälle? Käsitykseni on, että katsojaluvut tipahtivat Schumin hallinnan aikana, mutta sen jälkeisestä ajasta en tiedä. Päinvastoin, veikkaisin näppituntumalla, että muutamat viime vuodet ovat keränneet historian suurimmat katsojaluvut.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Bernie laskuttaa Euroopan kisoilta vähemmän kuin näiltä uusilta. Aasian valtiot ovat valmiita investoimaan F1:iin, Euroopan maat eivät. Perinteiden takia Ecclestone kuitenkin pitää Euroopan hinnat huomattavasti alhaisempina. Ne tuottavat tappiota, koska täällä kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut itse lajista, vaan homma toimii markkinatalouden pohjalta. Jos ei voittoa tule, lyödään hanskat tiskiin. Aasiassa näyttää olevan toisin, F1:ä ajatetaan vaikka puolityhjille katsomoille, koska halutaan se kisa sinne.

Tottakai perinteet kärsivät, kun perinteisiä ratoja poistuu kalenterista. Mutta eipä noita ole poistumassa kuin Silverstone, muut tuoreet poistumiset ovat olleet aika nuoria tulokkaita kalenteriin.
Ool spraits...noinhan se varmaan on. Mut Silverstone ja Montreal tarjoaa tv:n kannalta parasta viihdettä, se ei vaan näytä riittävän Bernielle.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ool spraits...noinhan se varmaan on. Mut Silverstone ja Montreal tarjoaa tv:n kannalta parasta viihdettä, se ei vaan näytä riittävän Bernielle.
Bernietä on tainnut jo vuosikaudet kiinnostaa uudet varikkotilat sun muut kulissit enemmän kuin radalla tapahtuvat asiat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ool spraits...noinhan se varmaan on. Mut Silverstone ja Montreal tarjoaa tv:n kannalta parasta viihdettä, se ei vaan näytä riittävän Bernielle.
Ja mikä olennaisempaa, Silverstonen ja Montrealin järjestäjille. Tosin Silverstonen tarjoamasta viihteestä en ole yhtä mieltä. Kuivalla kelillä rata ei tarjoa kovinkaan kummoista kisaamista. Montrealissa kisoja elävöittää muualla lähinnä parjatut Safety Carit.
Vice sanoi:
Bernietä on tainnut jo vuosikaudet kiinnostaa uudet varikkotilat sun muut kulissit enemmän kuin radalla tapahtuvat asiat.
Totta, koska hän luonnollisesti haluaa, että nämä glamourformulat ajavat arvoisissaan puitteissa. Eihän tämä sinällään huono asia ole, vaikka jotkut sen niin haluavatkin nähdä. Tosin en tekisi tuollaista vastakkainasettelua varikko- ym. puitteiden ja ratatapahtumien välille, koska uusimmat radat myös ovat (uusia katuratoja lukuunottamatta) tarjonneet eniten ohituksia. Eihän varikkotilojen taso nyt millään tavalla ole itse radasta pois. Voisihan niille perinteisillekin radoille rakennuttaa kunnon varikkotilat, jos järjestäjät olisivat halukkaita ja rahaa löytyisi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nykyään kaava tuntuu olevan se, että ensin halutaan kisa, sen jälkeen hienot puitteet ja sitten aletaan miettimään että jonkinlainen ratakin pitäisi ehkä olla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kyllä sillä on väliä ketkä siellä radalla on...esim. jos/kun suomalaisia ei ole F1:ssä niin ei sitä kukaan suomalainen katso ja sama koskee montaa muutakin maata...kaikki maat on menestyshullua kansaa:ahem:
Ei oo kyllä mun ykkössuosikit ollu suomalaisia enää Häkkisen jälkeen tottakai seuraan niitä, mutta en silti lopeta katsomista, vaikkei siellä suomalaisia olisi.

Katson muitakin sarjoja, vaikkei niissäkään ole suomalaisia esim. GP2...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Siis kuka sen Häkkisen nosti huipulle? Kekeä ei olla jättämässä pois laskuista!
Siitähän tässä ei nyt ole kyse. Vasta Häkkisen menestys nosti ykköset Suomessa ennennäkemättömään suosioon. Piste. Taustatekijöillä ei tuon asian toteamiseksi ole mitään merkitystä.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Niin no, no niin...

Itse en todellakaan tätä tilannut, hyvä jos joku on tyytyväinen. Itseäni ei kiinnostaa BGB menestys (tosin iso peukku tallille), vielä vähemmän Corolla kuskien tekemiset. Ainut kärkikuski ketä jaksaa seurata on Vettel. Nyt täytyy todeta vielä perään, onko täällä oikeasti ihmisiä ketkä voivat sanoa hyvällä omallatunnolla että ei kiinnosta suomalaisten ajo ja seuraaminen on yhtä jännittävää vaikka suomalaisia ei ole kärki kybässä? siis verraten siihen että kärjessä taistelis kimi ja heikki..
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Nyt täytyy todeta vielä perään, onko täällä oikeasti ihmisiä ketkä voivat sanoa hyvällä omallatunnolla että ei kiinnosta suomalaisten ajo ja seuraaminen on yhtä jännittävää vaikka suomalaisia ei ole kärki kybässä? siis verraten siihen että kärjessä taistelis kimi ja heikki..
No seuraaminen on yhtä jännittävää, mutta kyllä suomalaisten ajo kiinnostaa siinä missä muidenkin. Paras voittakoon.
 

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Jos Kimi ja Heikki lopettaa niin on todennäköistä että saadaan katsella Nicon suoriuksia vielä aika pitkään.

Ei ole yhtä sympaattinen ja helppo samaistua, mutta kelpaa korvikkeena kunnes nämä nuoret ovat siinä pisteessä että F1-uraa voi edes harkita. :p
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos Kimi ja Heikki lopettaa niin on todennäköistä että saadaan katsella Nicon suoriuksia vielä aika pitkään.

Ei ole yhtä sympaattinen ja helppo samaistua, mutta kelpaa korvikkeena kunnes nämä nuoret ovat siinä pisteessä että F1-uraa voi edes harkita. :p
Tätä on mun mielestä erittäin hankala arvioida, siis sitä että milloin tulee suomalaisia formuloihin. Karjalainen/Niemelä alkaa olla siinä pisteessä missä Heikki ja Nico 3 vuotta ennen formuloihin tuloa. Ja sitten on varmaan muutama "piilokyky" a'la Räikkönen, eli nousee pimennosta.

Siihen en sitten ota kantaa onko Karjalaisesta/Niemelästä formuloihin, mutta urakehitys ja ajettavat luokat ovat kohtalaisia tasoiltaan. Tietysti jos ajattelee, ettei heistä koskaan tule kuskia ykkösissä niin kyllähän siellä on vielä muutama nuorempi kaveri, mutta tietty sen jälkeen on hiljaista ja näitäkin nuoria saa totta tosiaan ootella vähintään 5 vuotta.

Oikiassa oot siinä, ettei tämä formuloihin nousu ole semmonen niinku jäkiksessä, että ois semmoset kymmenkunta hyvää vaihtoehtoa. Kyllähän se on muutaman yksilön varassa, niiku pitääkin.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Tätä on mun mielestä erittäin hankala arvioida, siis sitä että milloin tulee suomalaisia formuloihin. Karjalainen/Niemelä alkaa olla siinä pisteessä missä Heikki ja Nico 3 vuotta ennen formuloihin tuloa. Ja sitten on varmaan muutama "piilokyky" a'la Räikkönen, eli nousee pimennosta.

Siihen en sitten ota kantaa onko Karjalaisesta/Niemelästä formuloihin, mutta urakehitys ja ajettavat luokat ovat kohtalaisia tasoiltaan. Tietysti jos ajattelee, ettei heistä koskaan tule kuskia ykkösissä niin kyllähän siellä on vielä muutama nuorempi kaveri, mutta tietty sen jälkeen on hiljaista ja näitäkin nuoria saa totta tosiaan ootella vähintään 5 vuotta.

Oikiassa oot siinä, ettei tämä formuloihin nousu ole semmonen niinku jäkiksessä, että ois semmoset kymmenkunta hyvää vaihtoehtoa. Kyllähän se on muutaman yksilön varassa, niiku pitääkin.
Mika Mäki ja Valtteri Bottas on niitä todennäköisempiä F1 kuskeja suomalaisista. Ja pienellä varauksella Atte Mustonen:doubtful:
Niemelä on jo 25v. ja Karjalainen 23 v. et pitäis olla jo kolkuttelemassa F1 portteja mutta kumpikin on aika kaukana siitä...ainakin vielä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mika Mäki ja Valtteri Bottas on niitä todennäköisempiä F1 kuskeja suomalaisista. Ja pienellä varauksella Atte Mustonen:doubtful:
Niemelä on jo 25v. ja Karjalainen 23 v. et pitäis olla jo kolkuttelemassa F1 portteja mutta kumpikin on aika kaukana siitä...ainakin vielä.
Mäki, Bottas ja kumppanit on vähän semmosia 5 vuoden tähtäyksiä, eli vois mennä hetki heitä odotellessa.. Nämä Niemelät ja kumppanit on sitä Heikin ikää eli pari vuotta jossai F2/GP2:ssa ja sit varttuneena ykkösiin, en tiiä sitte ovatko sen kummempia suuruuksia.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Niemelästä tuskin tulee ikinä fykkös kuskia. Tai voihan siitä tulla Intian voimaa kuskaamaan. Mutta todellisuudessa karjalaisesta tai niemelästä ei tule suomen seuraavia toivoja. Pojat alkaa olemaan liian vanhoja "tähdiksi". kyllä sitä pitää loistaa jo 19-20 vuotiaana jos meinaa päästä fykkösiin ajoissa. pojat on turhan kaukana fykkösistä ja kohta todellakin turhan vanhoja. toki joku voi ajatella että ei 25vuotias ole liian vanha, mutta jos katsoo nykyisiä trendejä kuskien iästä nousta huipulle.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Niemelästä tuskin tulee ikinä fykkös kuskia. Tai voihan siitä tulla Intian voimaa kuskaamaan. Mutta todellisuudessa karjalaisesta tai niemelästä ei tule suomen seuraavia toivoja. Pojat alkaa olemaan liian vanhoja "tähdiksi". kyllä sitä pitää loistaa jo 19-20 vuotiaana jos meinaa päästä fykkösiin ajoissa. pojat on turhan kaukana fykkösistä ja kohta todellakin turhan vanhoja. toki joku voi ajatella että ei 25vuotias ole liian vanha, mutta jos katsoo nykyisiä trendejä kuskien iästä nousta huipulle.
Nii no Heikki oli 26 debyytti vuonna ja Montoya/Webber 28 v...ei se ikä kaikkea ratkase vaan noilla kahdella(Niemelä/Karjalainen) ei ole tarvittavaa nopeutta/lahjakkuutta.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Koko pakka on 1,5 sekuntin sisään.
Aika-ajoissa voi käydä mitä vaan.
Kisan lopputuloksen ennustaminen aika-ajon jälkeen on vaikeampaa.
Autot painaa menemään rinta rinnan tai etusiipi toisen vaihdelaatikossa.

Tämä on juuri sitä mitä tilattiin.

Veikkaan että tämän kauden kuljettajien mestaruus viedään pienemmällä pistesaaliilla kuin aikoihin.
Mulle ei ihan heti tule mieleen, milloin F1 olisi ollut kiinnostavampaa kuin nyt. Ei koskaan ainakaan sinä aikana, kun minä olen lajia seurannut.
Komppaan
 
Viimeksi muokattu:
Ylös