Painon vaikutus kartingissa

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Vähän epäilen että nuo kevyitten kuskien puheet painon merkityksettömyydestä pitää ottaa with a grain of salt :frank:
Jonkin verran puheena olevasta aiheesta kokemusta omaavana voin todeta, että kyllä ne painavammat kuskit tuppaa olemaan niitä kovempia selittäjiä. :) Paitsi tietty ne painavat kuljettajat, jotka oikeasti ajaa kovaa. Niitä löytyy ja nämä kaverit samalla todistavat että sisäradan rataennätyksen ajaakseen ei tarvitse olla 60kg rimpula.

Paljos tuollanen auto painaa? 60kg?
KiC:n autot painavat 170kg. Aika lähelle veikkasit.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mutta juu, en aio tähän asiaan sen enempi itse ottaa kantaa. Kuten olen aiemminkin joutunut toteamaan, oman hitaammuutensa kanssa eläminen on suomalaiselle miehelle kova pala. Toiset selittelevät sitä alipainollaan, toiset ylipainollaan ja toisten mielestä auto vain oli paska. Se on siinä vaiheessa sama mitä faktat sanovat.

Ugh.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
KiC:n autot painavat 170kg. Aika lähelle veikkasit.
Tuo on kuskin kanssa. Veikkasin 160kg eli aika lähelle. Googlella luin että jossain kisoissa minimipaino auto+mies on 160kg. Eihän sellanen rimpula nyt yli 100kg voi painaa.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Tuo on kuskin kanssa.
Nyt on vielä sen verran kommentoitava tänne, että nimenomaan ei kuskin kanssa vaan auto tyhjänä painaa 170kg, ilman lisäpainoja. Kuski ja lisäpainot on sitten tuohon päälle. Jos olet KiC:lla käynyt, ymmärtänet noiden autojen painon. Myllypurossa samat vehkeet käytössä, paino siis siellä samoilla tietämillä. Muista paikoista ei harmaintakaan aavistusta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13767
Jos nuo autot tosiaan muka noin paljon KICssä painavat, niin kuskien painoeron vaikutus toki pienenee. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa vuokrakartingauton painoksi moisia lukemia ilman ajajaa ja lisäpainoja.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Tää on niin kuin hakkaisi päätä seinään. :D

Tämä nyt yksinkertaisesti on asia, josta meikäläisellä on sattuneesta syystä pitkältä ajalta omakohtaista tietoa. Mutta juu, kuten sanoin - jos mitatut faktat ja todetut tosiseikat eivät riitä, niin silloin ei paljoa kannata asiasta enempää peistä vääntää. Siinä vaiheessa pitäis olla henkimaailmakin ilmeisesti jo puolellaan. :p
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tää on niin kuin hakkaisi päätä seinään. :D

Tämä nyt yksinkertaisesti on asia, josta meikäläisellä on sattuneesta syystä pitkältä ajalta omakohtaista tietoa. Mutta juu, kuten sanoin - jos mitatut faktat ja todetut tosiseikat eivät riitä, niin silloin ei paljoa kannata asiasta enempää peistä vääntää. Siinä vaiheessa pitäis olla henkimaailmakin ilmeisesti jo puolellaan. :p
Hei kamoon, ei joku sisäkarting auto voi millään olla viivalla 270kg, sehän on yli kolmannes Nissan Micrasta :frank:

Mutta jatkakaa, mielellään luen lisää kokemuksia painon vaikutuksesta. Itse olen jo lusikkani soppaan heittänyt ja vetäydyn sivummalle seuraamaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13767
Hei kamoon, ei joku sisäkarting auto voi millään olla viivalla 270kg, sehän on yli kolmannes Nissan Micrasta :frank:
Ja melkein puolet F1:stä. Minustakin on vain erittäin vaikea uskoa moista painolukemaa sisäkartista, PekPoy voi hakkailla päätään seinään miten paljon haluaa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Heh, täällähän on porukkaa kahvilla kuin presidentin kutsutilaisuuksissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ja melkein puolet F1:stä. Minustakin on vain erittäin vaikea uskoa moista painolukemaa sisäkartista, PekPoy voi hakkailla päätään seinään miten paljon haluaa.
Samaa mieltä, jos kerran KiC:n autot tosiaan painaa noin paljon niin olisi kiva saada faktaa sitten pöytään...

Esim. Raket luokan auto kuskin kanssa saa painaa min. 110kg, niin voitaneen olettaa itse auton painavan n. 50-60kg.
Jos pistettäis KiC:n auto rinnalle ja lyötäis rautaa lisää (turvakaaret yms) niin aika kova ero on jos ne turvakaaret tosiaan painaa 110-120kg...
(runko varmaan on aika liki samanpainoinen ja moottorin kanssa voi olla eroa, mutta tuskin kymmeniä kiloja kuitenkaan)

170kg ilman kuskia tuntuu kyllä vähän liiankin kovalta lukemalta, ja missään nimessä Myllypuron autot ei tuota paina
(kaverit töni & käänteli niitä ratareunuksista kuitenkin yksin pois, 250kg auton painavan yhdistelmän vetäminen tuskin onnistuu noilta ratapojilta kuitenkaan)
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
170kg ilman kuskia tuntuu kyllä vähän liiankin kovalta lukemalta, ja missään nimessä Myllypuron autot ei tuota paina
(kaverit töni & käänteli niitä ratareunuksista kuitenkin yksin pois, 250kg auton painavan yhdistelmän vetäminen tuskin onnistuu noilta ratapojilta kuitenkaan)
Yleensä kartingautot painavat noin sata kiloa, ainakin nuo aikuisten mallit ja isoimmat rungot... Kysehän on siinä tietysti kilpa -autosta... :eek:

EDIT: Ja painohan vaikuttaa siis myös siinä, että mihin se kohdistuu. Nuorille kuljettajille opastetaan suuntaamaan mutkissa painopiste tiettyyn renkaaseen päin, yleensä uloimpaan takarenkaaseen olen itse nojaillut... :eek:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Yllättävän vähän Karita hävisi Palttalalle:eek!:

Sitten aiheeseen: Paitsi puhdas painon vaikutus, niin kilpa-autoilussa matalampi painopiste tuo etua auton käyttäytymiseen kierrosaikavertailussa.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Niin painavaa kuskia en ole vielä kohdannut, etteikö kuski+auto-yhdistelmän työntäminen yksin olisi onnistunut.

Sisäkartingautoilla ei ole mitään tekemistä kilpakarttien kanssa, joten vertailu niihin on turhaa. Ulkokarteissa yritetään tehdä katteet yms. mahdollisimman keveiksi, eikä törmäyksiä imeviksi puskureiksi. Sisäkarteissa erittäin kovienkin iskujen kesto on ensisijaisen tärkeää, joten ymmärtänette että katteet ovat aika paljon stydimpää materiaalia ja niitä on aika paljon paksummat, monin paikoin sisäkkäin menevät kerrokset. Kaiken kaikkiaan se ultrakeveyteen pyrkiminen ei millään tavalla ole olennaista sisävehkeissä, joten lähtökohdat noissa autoissa verrattuna ulkopeleihin ovat täysin eri.

Mulla ei mitään sen kummempaa todistusaineistoa tästä ole (tietenkään). Auto punnittiin AKK:n käyttöön kalibroidulla nelipistevaa'alla ja 173,6kg oli tulos. Bensaa oli tankissa jonkin verran (tankki vetää 9,5l~6,75kg, eikä tankki ollut kuin ehkä kolmasosassa), joten otin vapauden pyöristää tuohon 170 kiloon.

Jos olisitte nostelleet ko. autoja joskus tellingille niin varmasti ymmärtäisitte tuon painon, ilmeisesti ette ole joten ymmärrän ettette ymmärrä. Tää on sikäli hauska tilanne, että mä olen nyt oikeassa ja te olette väärässä, mutta te kaiken nähneet sisäkarting-gurut ette tätä faktaa näillä näkymin tule uskomaan, koska mun omankäden faktatieto ei teidän mutu-laskelmille selvästikään pärjää.

Mutta hei, mulle ihan sama. Te voitte ajella niillä 60kg sisäautoilla 'Clubilla jos sellaisia sieltä löydätte! (KiC:n lastenautot ei mene edes paljoa tuosta 60 kilosta yli, muiden hallien karttien painoa en lähde arvailemaan kun ei kokemusta löydy.) Hyvät skabat vaan!
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Mutta hei, mulle ihan sama. Te voitte ajella niillä 60kg sisäautoilla 'Clubilla jos sellaisia sieltä löydätte! (KiC:n lastenautot ei mene edes paljoa tuosta 60 kilosta yli, muiden hallien karttien painoa en lähde arvailemaan kun ei kokemusta löydy.) Hyvät skabat vaan!
Sisäkarttia en ole siitä asti ajanut kun oman auton sain, paljon mukavampaa on paahtaa suoralla ulkona auringossa sataakahtakymppiä. Sisäradat on nysväkkeille :frank:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13767
Sisäradat ovat mukavaa vaihtelua ulkona ajamisen lomassa. Kuluttavaa puuhaa. Minä en ainakaan missään vaiheessa kiistänyt KIC:n autojen painoa, enkä ole siellä yli vuoteen käynyt, eli ajoinkin edellisillä autoilla joiden jälkeen sinne on tiettävästi tullut uudet. Mulla on R120-auto joka painaa itsessään alle 65kg, ja on siis huomattavasti isokokoisempi kuin FO:n mainitsema Raket 85 joka nappulakuskin kanssa painaa sen reilut sata kiloa.
Mutta tähän KIC:n autojen mielenkiintoiseen painokysymykseen haluan kyllä vielä vahvistusta muualtakin. Turun autot eivät paina varmaan puoltakaan täällä esitetystä lukemasta, mutta kestäviä nekin ovat.
 

Örfil

Guest
Olisko ruotsista tullut lainasana: Ny sväcke?

Mutta tottahan se on: jos osaa ajaa lämä pohjassa ulkoradalla pääsuoralla, tuskin kannattaa tulla tarkistamaan taitotasoaan sisäradoille.

;) ;)
 
Ylös