Verotus autoilusta

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
No ja eipä muuten välttämättä tule. Kyllä monissa sopimuksissa on vielä paikkuntakalleusluokat voimassa siten että palkka on eri, missä asuu, vaikkakin ovat poistumassa. Joissain on jopa kolme eri luokkaa.
Niinpä... palkkataulukot :D:D Kyllä kilpailu työntekijöistä nostaa palkkoja Hesassa ihan toisellalailla kuin jossain Muoniossa kun työntekijöillä on vara valita duuneista (paitsi nyt laman aikaan...).
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mun mielestä autoverot voisivat maksaa ne, jotka eivät itse autoile. Istuvat kuitenkin muinamiehinä toisten autojen kyydissä, eivät osallistu esim. huoltoihin, vakuutusmaksuihin, yms.
Totta. Halvatun vapaamatkustajat :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mun mielestä autoverot voisivat maksaa ne, jotka eivät itse autoile. Istuvat kuitenkin muinamiehinä toisten autojen kyydissä, eivät osallistu esim. huoltoihin, vakuutusmaksuihin, yms.
Heh... Kaikille pakollinen liikennemaksu, jolla saa matkustaa julkisilla välineillä mielin määrin. Lisäksi maksun maksamalla saat oikeuden käyttää omia liikennevälineitä. Tämä on erittäin perusteltua, koska nykyään jotkut ajavat mopolla tai autolla veroja maksamatta, tai matkustavat julkisilla ilman lippua. Kaikki kuitenkin liikkuvat ainakin jonkun verran, vähintään polkupyörällä.

sarkasmia mediamaksusta tämä siis
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Heh... Kaikille pakollinen liikennemaksu, jolla saa matkustaa julkisilla välineillä mielin määrin. Lisäksi maksun maksamalla saat oikeuden käyttää omia liikennevälineitä. Tämä on erittäin perusteltua, koska nykyään jotkut ajavat mopolla tai autolla veroja maksamatta, tai matkustavat julkisilla ilman lippua. Kaikki kuitenkin liikkuvat ainakin jonkun verran, vähintään polkupyörällä.

sarkasmia mediamaksusta tämä siis
Tästä lähdetään.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
:nope:

Eikö se riitä että täällä eläminen maksaa jo muutenkin enemmän :confused:

:nope:
Ei. Täällä ei ole julkisia kulkuvälineitä. Tänne voi tulla nauttimaan ihan milloin vain tästä edullisuudesta.
Jep ja täällä liikkuminen voi olla myös ilmaista, jos ajelee fillarilla.. :tongue: Tuolla Olgan mailla on vähän pidemmät välimatkat siihen..
 

Ned Flanders

Diddlido springfielder
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
393
Sijainti
Next door to Homer!
Sillä pakollisella liikennemaksulla pitää saada myös vuoden bensat. Eihän mediamaksussakaan enää erikseen veloiteta katsottuja ohjelmia.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mikä tekee sen, että siellä eläminen on kallimpaa muutakuin asuntojen kuplahinnat?
Asuntojen kuplahinnat - ei tämä mikään taloussanomat ole ;) Ei se vuokralla asuminenkaan täällä halpaa ole, eli asuminen on yksi kyllä. Taitaa kaikki vakuutukset olla kalliimpia.

Niin eikä verotusta saa unohtaa. Paljos aluepolitiikka maksoikaan vuodessa? 7 miljardia?

Kuten täällä on todettu, jokainen saa asua missä haluaa, mutta ei sitä pidä muilla maksattaa...
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Pääkaupunkiseudulla muuten työmatkatkin ovat muuta Suomea pidemmät.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=38822&lan=fi, sivut 21-31

Pääkaupunkiseudulla lyhyet työmatkojen keskipituudet

Vuonna 1998 0-150 kilometrin työmatkojen keskipituus oli koko maassa 10,0 kilometriä. Valtakunnallisesti keskimääräistä pitempiä työmatkoja tehtiin etenkin pääkaupunkia 30-80 kilometrin etäisyydellä ympäröivissä kunnissa (kuva 2). Muidenkin suurten työssäkäyntialueiden ympärillä on joukko kuntia, joissa tehdään selvästi keskimääräistä pidempiä työmatkoja. Suurten työssäkäyntialueiden ulkopuolella sijaitsevissa maa- ja metsätalousvaltaisissa kunnissa työmatkojen keskipituus on keskimääräistä alhaisempi. Näillä alueilla työpaikka sijaitsee useammin kodin yhteydessä.

Pääkaupunkiseudulla asuvien ihmisten työmatkojen keskipituus on 8,4 kilometriä (alle 150 km:n matkat). Koko maahan verrattuna pääkaupunkiseudulla tehdään suhteellisesti vähemmän lyhyitä 0-2 kilometrin ja pitkiä yli 20 kilometrin työmatkoja (taulukko 3). Yli puolet työmatkoista on 5-20 kilometriä pitkiä ja suurin osa työmatkaliikenteen suoritteesta tulee näistä matkoista. Pääkaupunkiseudulla yli 20 kilometrin matkoja on vain noin 4 %, joista tulee kuitenkin noin 22 % työmatkasuoritteesta.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Eikös tätä auton hankintaverotusta justiinsa rukattu ekompaan suuntaan? Jotkut jopa kiittelivät muutosta.
Eikö tämäkään kelpaa?

Minusta kaikki autoiluun liittyvät verot voisi siirtää suoraan polttoaineen hintaan.
Mulla on työmatkaa 6 kilometriä suuntaansa.
Niinpä... Jokainen katsoo asioita oman etunsa näkökulmasta. Minä, minä, minä.

Mulle taas sopisi hyvin sellainen käytäntö, jossa auton käyttöä ei veroteta lainkaan. Minä, minä, minä!
Tai jos verotetaan, niin työmatkakilometrit tulee jättää verotuksen ulkopuolelle.

Liikkumisen rajoittaminen veroin vähentää mm. maaseudulla asuvien työllistymismahdollisuuksia. Itse ajan lähes 100 km työmatkaa päivittäin, päälle sitten vielä työajan sisällä kertyvät kilsat. Tänään tuli mittariin yhteensä 196 km.

Olemme valinneet asuinpaikkamme täällä korvessa niillä tiedoilla, jotka muuttoajankohtana olivat käytettävissä. Tämä sopi meille hyvin.
Ei tunnu kohtuullista jos asemaamme muutetaan verotuksella yht'äkkiä niin merkittävästi, että täällä asuminen ei ole enää taloudellisesti mahdollista. Päinvastoin - vastoinpäin, se tuntuisi varsin kohtuuttomalta. Eikö?

En halua maksaa lyhyestä työmatkasta nauttiville työssäkäyjille nykyistä enempää korvausta siitä, että oma työmatkani on heidän työmatkaansa pidempi ja raskaampi. Maksan sitä jo nyt pa-veron muodossa ihan riittävästi - polttoaineeseen käyttämistäni euroista yli 70% menee verottajalle jo nyt. Pitäisikö vielä vähän nostaa?

Ei mulla muuta. Jatkakaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
En halua maksaa lyhyestä työmatkasta nauttiville työssäkäyjille nykyistä enempää korvausta siitä, että oma työmatkani on heidän työmatkaansa pidempi ja raskaampi. Maksan sitä jo nyt pa-veron muodossa ihan riittävästi - polttoaineeseen käyttämistäni euroista yli 70% menee verottajalle jo nyt. Pitäisikö vielä vähän nostaa?

Ei mulla muuta. Jatkakaa.
Et maksa riittävästi, enkä minäkään maksa riittävästi. Silloin maksu on riittävä, kun kulutuksesta riippumattomat verot voidaan poistaa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Et maksa riittävästi, enkä minäkään maksa riittävästi. Silloin maksu on riittävä, kun kulutuksesta riippumattomat verot voidaan poistaa.
Olen rehellisesti sitä mieltä, että työvoiman liikkuvuutta ei tule rajoittaa rajulla veromuutoksella. Tuo käytäntö johtaisi väistämättä siihen.
Jollei sinulla tai jollakulla muulla ole antaa ratkaisua tähän pulmaan, pidän ehdotusta pelkän käytön verottamisesta heikkona.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Missä ovat acen provokatiiviset pollit näistä aiheista? :( Aiheita olisi tarkolla vaikka miten paljon :wink: Pitäisikö maalaisille asettaa rangaistusvero jos eivät älyä muuttaa kaupunkiin? Tulisiko se kasvaa eksponentiaalisesti per vuosi, kunnes järki voittaa? Maalaiset aiheuttavat ympäristönmuutokset kun pörräävät autoillaan satoja kilometrejä palveluiden luokse? Maalaisia ei tarvita kun maidonkin saa Siwasta? Vain kaupunkilaisella on oikeus elää?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
*kunhan provoaa*

Kilometrikorvauksilla hyvä liksa, vaikka polttoaineen hintaa nostettaisiin:frank:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Liikkumisen rajoittaminen veroin vähentää mm. maaseudulla asuvien työllistymismahdollisuuksia. Itse ajan lähes 100 km työmatkaa päivittäin, päälle sitten vielä työajan sisällä kertyvät kilsat. Tänään tuli mittariin yhteensä 196 km.
Johan sitä työvoiman liikkuvuutta tuetaan verotuksen keinoin. Noin muuten olis kyllä suotavaa etsiä työpaikkaa lähempää tai muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, turhan liikenteen vähentämiseksi.

Jatkakaa. Hyökätkää kauempana asuvat niitten onnellisten päälle jotka asuvat lähellä, ja lähellä asuvat niitten kauempana asuvien päälle joiden elinkustannuksia tuette. Polkekaa samalla siinä välissä asuvat jalkoihinne ;)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kilometrikorvauksilla hyvä liksa, vaikka polttoaineen hintaa nostettaisiin:frank:
Kodin ja työpaikan välisistä matkoista ei makseta kilometrikorvauksia.
Tällainen veromuutos olisi erittäin paha isku ja epätasapuolinen ratkaisu niille, jotka ovat tietoisesti valinneet asuinpaikkansa kaukaa ottaen huomioon työmatkakulunsa. Jos autoverotuksen painopiste siirretään yksinomaan kulkuneuvon käytön verottamiseen tyhjenee tämäkin kylä äkkiä.

Molemmat naapurimme (kuten itsekin käyn - ja lukuisat muut kyläläiset) käyvät noin 40-50 kilsan päässä töissä. Silti he ovat valinneet tämän paikan asuinpaikakseen. Tiedostaen, että matkat ovat pitkiä, mutta niiden kanssa vielä pärjää. Tällaista taloudellista katastrofia he eivät ole kuitenkaan osanneet mitenkään huomioida tai ennakoida.

Nyt jos kulkemisesta tehdään yksipuolisella veronkorotuksella ylivoimaisen kallista - on edessä käytännössä muutto pois ja kylän autioituminen.
Se ei voi olla kenenkään mielestä reilua, järkevää tai tasapuolista kohtelua. Sellaiseen muutokseen ei ole voinut varautua silloin kun on tehnyt laskelmia ja pohdintoja siitä onko maalla järkevää asua pitkistä työmatkoista huolimatta.

Julkisia ei näissä maisemissa kulje. Työpaikkoja ei näissä maisemissa juuri ole.
Verotuspäätöksen ja muuttoaallon seurauksena maaseudun omaisuusarvot laskisivat (lähinnä asuntojen hinnat) ja kaupunkien liepeillä nousisivat, koska porukkaa pukkaa maalta kylille. Kysyntä nostaa hintoja, tarjonta laskee niitä.

Siinä on mielestäni vähän liikaa rangaistusta niille, jotka ovat valinneet asuinpaikakseen haja-asutusalueen tiedostaen kaukana asumisen ongelmat. Tällainen yksipuolinen veromuutos (sanoisin yksipuolinen rangaistus) olisi pahimmillaan valtava katastrofi näille ihmisille. Suurelle osalle muutto ei olisi taloudellisesti edes mahdollista.

En suosittele. Kyseessä olisi pakotettu varallisuuden siirto maalla asuvilta kaupunkilaisille. Se ei ole oikeudenmukaista. Vai onko?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös