Uudet tiimit 2010

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mosley sanoi tänään haastattelussa, että FOTA:n vaatimukset ovat "epärealistisia". "Me teemme säännöt. Olemme tehneet ne 60 vuotta aiomme tehdä vastakin." (F1-Live)
Kyllä Max ainakin haluaa olla kukkona tunkiolla. Maxin tarkoitus on ainakin kyykyttää FOTA:aa ja kunnolla, johan sen tuosta lausunnosta taas näkee. Jos tuo uusien tallien määrä on noinkin iso, mitä kyllä oikeasti epäilen, niin mielenkiinnolla odotellaan 12. päivää. Toisaalta tässä taas tulee mieleen meneekö FIA "säännöissään" liian pitkälle? Kohta määrätään kuskeille natsiviikset pakolliseksi ja varikkohutsuille ruoskat sateenvarjon sijaan, tallipäällikön asu on intiaanipäähine ja sukka munassa... Ei selityksiä, minä Max määrään, olen näin tehnyt kohta jo yli 70 vuotta :eek:

Kuten Kakenstain spekuloi, niin jos tuollainen läjä talleja olisi tulossa, niin ei tuo ainakaan mielenkiintoisemmaksi muutu. Tulisi vaan kasa uusia "paskatalleja" rämpimään muutamaksi vuodeksi ja "uudet-vanhat-tähdet" loistaa. Tyhjästä ei formulatallia rakenneta edes 45 miljoonalla punnalla. Joku on varmaan tehnyt FIA:lle galluptutkimuksen miten suuri yleisö asiaan reagoisi...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä Max ainakin haluaa olla kukkona tunkiolla. Maxin tarkoitus on ainakin kyykyttää FOTA:aa ja kunnolla, johan sen tuosta lausunnosta taas näkee.
Se nyt on selvä, että tässä on valtataistelusta kyse. Ihan samalla tavalla FOTA/Ferrari/Montezemolo yrittää ottaa sitä kukon roolia. Tässä tapauksessa Max on oikeammassa ja hänellä on myös paremmat kortit. Se, jonka on taivuttava enemmän on tallit. Kompromissi on välttämätön, eikä FOTA:n ehdotus ole sinne päinkään.
Jos tuo uusien tallien määrä on noinkin iso, mitä kyllä oikeasti epäilen, niin mielenkiinnolla odotellaan 12. päivää.
Vakavasti otettavia tulokkaita on ehkä 4-5. Jos kukaan ei lipeä FOTA:n ilmeisen epäyhtenäisestä linjasta, mukaan saatetaan ottaa pari vähemmän vakavaakin, mutta epäilen. Ihmettelen edelleen, miksi muut tallit suostuivat Ferrarin ja Toyotan vetämään tiukempaan linjaan. Sattumoisin FOTA:n pahimmat änkyrät ovat puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. :dunno:
Tyhjästä ei formulatallia rakenneta edes 45 miljoonalla punnalla. Joku on varmaan tehnyt FIA:lle galluptutkimuksen miten suuri yleisö asiaan reagoisi...
Se on selvää, että vähimmäisbudjetti uusillakin talleilla on yli 70 miljoonaa euroa. Koettakaa nyt lopultakin ymmärtää, ettei kulukatto tarkoita koko toiminnan budjettia. Mitä noita juttuja on tähänastisista ilmoittautumisista lukenut, niin muutamat vaikuttavat ainakin paremmilta kuin Super Aguri muutama vuosi sitten. Honda taas demonstroi, kuinka isollakaan budjetilla ei saada oikein mitään aikaiseksi. Piskuinen Super Aguri antoi välillä päihin.

Kulukatto on 40 miljoonaa puntaa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kuten Kakenstain spekuloi, niin jos tuollainen läjä talleja olisi tulossa, niin ei tuo ainakaan mielenkiintoisemmaksi muutu. Tulisi vaan kasa uusia "paskatalleja" rämpimään muutamaksi vuodeksi ja "uudet-vanhat-tähdet" loistaa. Tyhjästä ei formulatallia rakenneta edes 45 miljoonalla punnalla. Joku on varmaan tehnyt FIA:lle galluptutkimuksen miten suuri yleisö asiaan reagoisi...
Jee, uusia taleja tulee. Ei ne mitään huonoja välttämättä...tämän kauden uusi talli johtaa ylivoimaisesti sarjaa!

Isot tallit pelkää uusia tulokkaita!

No, mitä pahaa olisi kulukatossa. Isot tallit saisivat vähemmälläkin rahalla paremmat autot kuin pikkutallit. sehän se kilpailua olisikin, kun kilpaillaan kuka saa halvimmalla parhaan auton..
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Se on selvää, että vähimmäisbudjetti uusillakin talleilla on yli 70 miljoonaa euroa. Koettakaa nyt lopultakin ymmärtää, ettei kulukatto tarkoita koko toiminnan budjettia. Mitä noita juttuja on tähänastisista ilmoittautumisista lukenut, niin muutamat vaikuttavat ainakin paremmilta kuin Super Aguri muutama vuosi sitten. Honda taas demonstroi, kuinka isollakaan budjetilla ei saada oikein mitään aikaiseksi. Piskuinen Super Aguri antoi välillä päihin.

Kulukatto on 40 miljoonaa puntaa.
Joo sori, typo. Ja tarkoitin autoa, en tallia. Ja korjataan nyt vielä... kilpailukykyistä autoa ei rakenneta 40 miljoonalla punnalla. Autoja saadaan radalle kiertämään ympyrää kyllä, mutta pointti on se onko vauhti riittävän hyvä edes viihdyttämään yleisöä. Eddie Edwardskin oli aika ilmestys aikoinaan minibudjetilla ja -harjoittelulla mäkihypyssä, mutta pelleä kummemaksi siitä ei koskaan ollut.

Hondan tapauksessa kyse on vaan ollut huonosta managementistä. Ross toi omat eväänsä tiskiin ja johan alkoi tapahtua. Sama on tuon Toyotan kanssa, siellä ollaan enemmän jäljillä, mutta se viimeisin puuttuu. Ferrari on nyt vähän samalla tiellä; lepsu spagetti ei pidä tallia kasassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo sori, typo. Ja tarkoitin autoa, en tallia. Ja korjataan nyt vielä... kilpailukykyistä autoa ei rakenneta 40 miljoonalla punnalla.
Kyllä rakennetaan, kun kaikkien muidenkin on rakennettava se 40 miljoonalla punnalla. Sehän tässä on koko pointti. FOTA haluaa muuta, mutta olen melkoisen vakuuttunut, että tuohon kulukattoon mennään. Jos ei vielä ensi kaudella, niin viimeistään seuraavalla. Ensimmäinen kausi on uusille talleille joka tapauksessa harjoittelua, ja sitä on turha esittää argumenttina, etteivät uudet tallit taistele voitoista ensimmäisellä kaudellaan. Mikään uusi talli ei ole tehnyt sitä tähänkään asti (poislukien omistajanvaihdoksen kautta tulleet vanhat tallit kuten Brawn, ja harvoin nekään).
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13793
...ja sitä on turha esittää argumenttina, etteivät uudet tallit taistele voitoista ensimmäisellä kaudellaan. Mikään uusi talli ei ole tehnyt sitä tähänkään asti (poislukien omistajanvaihdoksen kautta tulleet vanhat tallit kuten Brawn, ja harvoin nekään).
Joskus menneinä vuosikymmeninä, muttei pitkiin aikoihin enää lähempänä tätä päivää.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Onko sellainen setti mahdollinen, että muutama talli ajattaisi vain yhtä autoa? Vaikka eipä siitä nyt niin hirveästi säästöä tule, ei se budjetti puoleen putoa mutta on mukana sarjassa jne.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Webslave, kun nyt olet täysin Maxin talutusnuorassa, niin voitko vastata yhteen kysymykseen.

Millä moottoreilla ne kaikki mahdolliset uudet tallit ajavat niitä täysin uusia ja testaamattomia autojaan ? Jollain cossu-Sierran 2-litraisella ? Vai jollain täysin testaamattomalla uudella savukoneella ? Eli jatkossa kaikilla talleilla olisi sama moottori. Kuulostaako F1:ltä ?

Sehän on ihan päivänselvää, että jos nykyiset isot valmistajat poistuvat riidan takia, ottavat he myös kaikki moottorit mukaan. Ja sillä ei ole väliä mitä moottorisopimuksia on voimassa, koska jos tämä menee arvovaltakiistaksi, ne sopimukset puretaan rahalla.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Onko sellainen setti mahdollinen, että muutama talli ajattaisi vain yhtä autoa? Vaikka eipä siitä nyt niin hirveästi säästöä tule, ei se budjetti puoleen putoa mutta on mukana sarjassa jne.
Nykysääntöjen mukaan pitänee olla kaksi autoa per talli.Omasta mielestäni olisi hyvä, jos yhden auton tiimit sallittaisiin.Ei ainakaan olisi epäselvyyttä kuka on tallin ykköskuljettaja.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13793
Webslave, kun nyt olet täysin Maxin talutusnuorassa...
Heh :) Noo mutta, itse olisin lajin seuraajana erittäin tyytyväinen jos Max väistyisi jo pikkuhiljaa. Nyt viimeksi paukutti henkseleitä etteivät tallit sääntöjä tee. Ei teekään, mutta sääntöjen viimeaikojen ennenkaikkea jatkuvat muutokset ovat kyllä syvältä eli ei ihmekään jos kilpailijoita alkaa ottamaan päähän.

Nykysääntöjen mukaan pitänee olla kaksi autoa per talli.Omasta mielestäni olisi hyvä, jos yhden auton tiimit sallittaisiin.Ei ainakaan olisi epäselvyyttä kuka on tallin ykköskuljettaja.
Ehkä sielläkin joku Klien/Liuzzi kyttäisi paikkaa, tai talli jostain syystä vuorottelisi kuskeja...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millä moottoreilla ne kaikki mahdolliset uudet tallit ajavat niitä täysin uusia ja testaamattomia autojaan ? Jollain cossu-Sierran 2-litraisella ? Vai jollain täysin testaamattomalla uudella savukoneella ? Eli jatkossa kaikilla talleilla olisi sama moottori.
Niiden uusien tallien osalta, joiden yhteydessä moottorivaihtoehdosta on yleensä puhuttu, on kaikissa tapauksissa ollut puheena Cosworth. Prodriven arvellaan hakevan yhteistyötä Mersun kanssa, mutta hekin ovat olleet yhteydessä myös Coswortiin. Myös Williams on varautunut tilaamaan koneet Cossulta, jos Toyota lähtee.

Cosworthilla on valmis kone, jolla Williams ajoi kilpaa 2006. Sen jälkeenhän koneita ei ole saanut kehittää.
Kuulostaako F1:ltä ?
Hyvinkin. Siihen aikaan, kun minä aloin lajia seurata, mukana olleista 16 tallista 12 ajoi Cossuilla ja kolmastoista siirtyi niihin kesken kauden. Mukana oli kolme tehdastallia.
Sehän on ihan päivänselvää, että jos nykyiset isot valmistajat poistuvat riidan takia, ottavat he myös kaikki moottorit mukaan.
En pidä tätä lainkaan päivänselvänä. Mercedeksellä ei ole mitään syytä lähteä, ja Renaultin tapauksessa on jo muutenkin puhuttu jatkamisesta pelkkänä moottoritoimittajana. En myöskään usko kaikkien lähtevän.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sen jälkeenhän koneita ei ole saanut kehittää.
Eikös Mersu tehnyt nimenomaan 2006 lopussa jos jonkinmoisia uudistuksia vielä koneeseensa, ainakin Keke sanoi maikkarin lähetyksessä että niillä oli kiire saada uusia osia koneeseen ennen kuin ne kehityskiellot astu voimaan?
Ja muistaakseni Renaultkin sai tehdä jälkeenpäin muutoksia kun kävi ilmi että ovat jääneet muista jälkeen (muut oli kehittäneet osia, Rellu ei :rolleyes:)

Selvää on että koneet on menneet eteenpäin paljonkin 06 lopusta -10 kauden alkuun mennessä, ts. on myöskin selvää että eise Cosworthin kone "valmis" ole jos sillä meinataan ens vuonna tosissaan ajaa sijoituksista muita valmistajia vastaan...

Noh kiva nähdä kuinka käy...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Selvää on että koneet on menneet eteenpäin paljonkin 06 lopusta -10 kauden alkuun mennessä, ts. on myöskin selvää että eise Cosworthin kone "valmis" ole jos sillä meinataan ens vuonna tosissaan ajaa sijoituksista muita valmistajia vastaan...
Kyllähän niille jotain pientä on tehty, mutta koska tehot on rajoitettu kierrosrajoittimella, ei moottoreilla silti erityisen suuria eroja ole. Jos taas kulukattosäännöt toteutuvat ja kierrosrajoitus poistuu, niin kelläpä oli korkeimmalle kiertävä kone ennen kierrosrajoitinta? Juuri Cosworthilla. Tätä puolta ei muiden ole ainakaan ollut tarve kehittää.

En usko uusien tallien muutenkaan olevan tasaväkisiä vanhojen kanssa, joten jos he moottoripuolellakin antavat lisätasoitusta, niin ei sitä juuri huomaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin kelläpä oli korkeimmalle kiertävä kone ennen kierrosrajoitinta? Juuri Cosworthilla.
tästäpä olikin hirveesti hyötyä Williamsille 2006, miten se mahtais erota sitten ensi kaudella?
edelleen, tuskin kahden säännön kautta tulee ensi vuonna, isoille tiimeille on mahdotonta toteuttaa 40 milj.£ vuosikattoa vielä ensi vuonna, ja tehdasvalmistajat tuskin suostuu kaksiin sääntöihin...
noh mutta se on vaan mun mielipide, katsotaan mitä tapahtuu, ensi kauden tallit kai tiedetään varmuudella 12.6. FIA:n kokouksen jälkeen :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kuulostaako F1:ltä ?
Kuulostaa joltakin, jonka hieman yli vuosi sitten menetin. Pieniä yksityistalleja, joista kaikilla oli sama auto ja moottori. Kisailu oli tuimaa, mutta suurta yleisöä ei kiinnostanut. Oli kuulemma liian halpaa menoa ajattaa F1-tason autoa kymmenellä miljoonalla dollarilla. Ja sitten se oli vielä yksityyppiluokka. "F1 should be more like F2"

Kolmellakymmenellä miljoonalla puolestaan pyöri sarja, jossa oli eri runkoja, eri valmistajia ja moottoreita. Kisailu oli vieläkin tuimempaa ja viihdyttävempää, mutta koska sarja ei ollut F1, piti FIA:n yrittää tappaa se. Ainoa ero tämä ja 60-luvun F1:n välillä oli parin kymmenen vuoden ero aikaero.

Minusta on vähintäänkin mielenkiintoista, että nyt pienillä yksityistiimeillä varustettu MosleyF1:n ehdotelma on lähes erehtymätön yhdistelmä näistä kahdesta ja koko komeuden kruunaa vieläpä osuvasti Cosworthin moottorit. Spirit lives on :rolleyes:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Kyllähän niille jotain pientä on tehty, mutta koska tehot on rajoitettu kierrosrajoittimella, ei moottoreilla silti erityisen suuria eroja ole. ...
No saihan se Renaultkin erikoisluvan kehittää moottoriaan, kun se oli jäänyt niin pahasti jälkeen muiden moottoreiden kielletystä kehityksestä. Joten kyllä se 2006 Cossu on aika vanha pata. Mutta toki silläkin pärjää oikein hyvin, jos kaikissa autoissa on se sama moottori.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Millä perusteella cossu ei ole saanut kehittää moottoriaan? Eihän sillä ole kilpailtu.
 
Ylös