Uudet tiimit 2010

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kyse ei ole siitä, vaan F1:n jatkuvuudesta. Jos jatkettaisiin vanhaan malliin, ja joku nykyisistä talleista saa tarpeekseen, olisi talleja enää yhdeksän. Jos toinenkin, kahdeksan. Homma on nyt niin kallista, ettei ole mitenkään varmaa, että joku halukas ostaisi poistuvan tallin jäämistön ja tulisi tilalle. Kuten Mosley sanoi, tilanne, jossa F1:ssä on jatkuvasti vapaita vakansseja uusille talleille kertoo siitä, että tilanne on epäterve.

F1 on kilpasarja siinä missä mikä tahansa muukin, ei mikään eksklusiivinen herrakerho, joka ei päästä muita jäsenikseen. Vaatimattomasti nykyisetkin tallit ovat aloittaneet (paitsi Toyota, mutta sekin tuloksellisesti).
Miten tässä nyt jälleen kerran unohtuu se, että nykyiset tallit nimenomaan ovat valmiita järkevään muutokseen, mutta eivät tietenkään ole valmita hyväksymään "mitä tahansa". Minä väitän vakaasti, että jos FIA.n johdossa olisi oikeasti pätevä, tehtäviensä tasolla oleva ja neuvottelukykyinen yksilö, niin koko soppaa ei olisi koskaan keitetty.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyse ei ole siitä, vaan F1:n jatkuvuudesta. Jos jatkettaisiin vanhaan malliin, ja joku nykyisistä talleista saa tarpeekseen, olisi talleja enää yhdeksän. Jos toinenkin, kahdeksan. Homma on nyt niin kallista, ettei ole mitenkään varmaa, että joku halukas ostaisi poistuvan tallin jäämistön ja tulisi tilalle.
Joo ja jos kaikki tallit lopettavat niin ei ole enää yhtään talleja jäljellä. Mikäänhän ei ole varmaa. Ei budjettikatto takaa että mikään talli jatkaisi tai että joku ostaisi tallin sen.

F1 on kilpasarja siinä missä mikä tahansa muukin, ei mikään eksklusiivinen herrakerho, joka ei päästä muita jäsenikseen. Vaatimattomasti nykyisetkin tallit ovat aloittaneet (paitsi Toyota, mutta sekin tuloksellisesti).
Kyllä se on FIA:n toiminta joka on tehnyt Formula ykkösestä herrakerhon. Se että valitaan tarkkaan tallit ja vaaditaan suuria summia osallistumisoikeudesta ei ole helpottanut uusien tallien tulemista yhtään. Sitten on vielä sopimus tv-rahojen jakamisesta.

Kehittämiseen menee suuri osa tallien budjeteista, mutta mitään ei ole tehty kehittämisen tarpeen vähentämiseksi. Sen sijaan on tuotu kers, jonka kehittämiseen on hassattu kymmeniä miljoonia rahaa. Budjettikatto on aika nurinkurinen tapa rajoittaa autojen kehittämistä. Ennemmin kannattaisi vähentää tarvetta kehittää autoa. Tällä hetkellä autoissa ei ole ecua (ja renkaita) lukuunottamatta yhtään standardiosaa. Ykkösten luonne ei katoaisi vaikka autoihin muutama standardiosa laitettaisiin. Esim etu- ja takasiivet, vanteet, jarrut jne.

Ei sitä kukaan halua. Kolme uuttahan mahtuu mukaan ilman, että kukaan lähtee. Mutta joku vanha saattaa lähteä ihan riippumatta siitä haluavatko fanit sitä vai ei.
Ja mikä takaa uusien tallien pysymisen sarjassa? Se voi olla että kun yksi kausi menee peräpäässä niin rahoittajat vetäytyvät ja tallit lopettavat. Se että ensikaudella ei ole kaksia sääntöjä tulee takaamaan sen että uudet tallit ovat ensi kaudella peräpäässä. Toki innokkaita tulijoita riittää vaikka muille jakaa, mutta 40-50miljoonaa ei takaa f1-autoja lähtöruudukossa.

Kalleuden ongelma tiedostettiin jo ennen nykyistä lamaa, se vain kärjistyi ajankohtaisemmaksi. Ilman uusia talleja olisi ollut hyvin mahdollista, ettei ensi kaudella oltaisi nähty edes 20 autoa.
Mikä takaa sen että uudet tallit ylipäätänsä nähdään radalla tai että ne ovat kilpailukykyisiä? Voidaanhan lähtöruudukon tyhjät paikat täyttää vaikka GP2-autoilla, jos se pelkästään autojen lukumäärästä on kiinni.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
F1 on kilpasarja siinä missä mikä tahansa muukin, ei mikään eksklusiivinen herrakerho, joka ei päästä muita jäsenikseen. Vaatimattomasti nykyisetkin tallit ovat aloittaneet (paitsi Toyota, mutta sekin tuloksellisesti).
Kilpasarjojen luonne on yleensä meritokraattinen. On kaiken urheilun saralla todella poikkeuksellista, että uusille talleille/joukkueille tarjotaan tällaisia etuja, jotka eivät todellakaan kuulu kilpasarjan luonteeseen. Kaikki tallit ovat todellakin aloittaneet vaatimattomasti, ja niin tulisi mahdollisten uusien tulijoidenkin aloittaa - eikä saada epäreiluja etuuksia. (Ja huomautetaan nyt vielä, että amerikkalaiset urheiluliigat ovat nimen omaan eksklusiivisia herrakerhoja, ja siitä huolimatta myös kilpasarjoja. :rolleyes:)

Kalleuden ongelma tiedostettiin jo ennen nykyistä lamaa, se vain kärjistyi ajankohtaisemmaksi. Ilman uusia talleja olisi ollut hyvin mahdollista, ettei ensi kaudella oltaisi nähty edes 20 autoa.
En tarkoittanut, että vastustan kulujen rajoittamista. Nykyisessä taloudellisessa ilmastossa se olisi varmaankin ollut pakollista nykyisten tallien säilyttämiseksi. Ja juuri tästä lähtökohdasta Max Rufus Mosleyn, Esq, olisi pitänyt lähteä uudistuksiaan ajamaan. Ei uusien hämärien talliviritelmien saamikseksi vaan vanhan establishmentin säilyttämiseksi. Mutta Max-parka on vain toistellut uusien yrittäjien tarpeellisuutta ja ajautunut avoimeen sotaan vanhojen kanssa - eikä ihme, jos tallin kuluja pitää vuodessa pudottaa 70 %; tai Toyotan talliinsa pumppaamat miljardit "nollautuvat" sääntökirjan voimalla. Ei tässä näin olisi pitänyt käydä. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo ja jos kaikki tallit lopettavat niin ei ole enää yhtään talleja jäljellä. Mikäänhän ei ole varmaa. Ei budjettikatto takaa että mikään talli jatkaisi tai että joku ostaisi tallin sen.
Ei, mutta osallistumiskynnys on kustannuksellisesti niin paljon matalampi, että uusia halukkaita saadaan lopettavien tilalle. Nykyisellä kustannustasolla se ei ole houkuttelevaa, koska uudella yrittäjällä ei olisi minkään valtakunnan mahdollisuutta menestyä edes välttävästi.
Kyllä se on FIA:n toiminta joka on tehnyt Formula ykkösestä herrakerhon. Se että valitaan tarkkaan tallit ja vaaditaan suuria summia osallistumisoikeudesta ei ole helpottanut uusien tallien tulemista yhtään. Sitten on vielä sopimus tv-rahojen jakamisesta.
Osallistumisraha poistui tai ainakin pieneni merkittävästi. Tottakai FIA tarkistaa pyrkijät, ettei sinne ihan mitä tahansa Andrea Modia tule, vaan talleja, jotka pystyvät tekemään sen mihin ovat sitoutuneet. TV-rahat kuuluu FOMille, ei FIAlle.
Ja mikä takaa uusien tallien pysymisen sarjassa?
Ei mikään. Mutta uusia on aina kolkuttamassa ovelle toisin kuin tähän asti. Tietysti se FIA:n ennakkovalinta takaa sen, että tarjokkaista on valittu ne realistisimmat projektit.
Se että ensikaudella ei ole kaksia sääntöjä tulee takaamaan sen että uudet tallit ovat ensi kaudella peräpäässä. Toki innokkaita tulijoita riittää vaikka muille jakaa, mutta 40-50miljoonaa ei takaa f1-autoja lähtöruudukossa.
Uudet tallit yleensä aloittavat peräpäästä, sehän on selvä. Kyllä tuolla summalla autot ruuduissa nähdään. Varsinkin, jos kaikkien pitää ne siihen hintaan rakentaa (kuten nyt näyttää).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kilpasarjojen luonne on yleensä meritokraattinen. On kaiken urheilun saralla todella poikkeuksellista, että uusille talleille/joukkueille tarjotaan tällaisia etuja, jotka eivät todellakaan kuulu kilpasarjan luonteeseen. Kaikki tallit ovat todellakin aloittaneet vaatimattomasti, ja niin tulisi mahdollisten uusien tulijoidenkin aloittaa - eikä saada epäreiluja etuuksia.
Ne eivät saa epäreiluja etuuksia, kaikki ajavat samoilla säännöillä. Toki osallistumiskynnystä on madallettu, mutta se on jo mukana oleville talleille yhdentekevää, koska ne ovat jo mukana. Rahanjako F1:ssä on meritokraattinen (poislukien Ferrari, joka saa enemmän kuin muut vaikka olisi viimeinen).
Ei uusien hämärien talliviritelmien saamikseksi vaan vanhan establishmentin säilyttämiseksi. Mutta Max-parka on vain toistellut uusien yrittäjien tarpeellisuutta ja ajautunut avoimeen sotaan vanhojen kanssa - eikä ihme, jos tallin kuluja pitää vuodessa pudottaa 70 %; tai Toyotan talliinsa pumppaamat miljardit "nollautuvat" sääntökirjan voimalla. Ei tässä näin olisi pitänyt käydä. :nope:
En tiedä mitä "hämärää" sinä näissä uusissa hyväksytyissä talleissa näet.

Mosley olisi valmis neuvottelemaan, mutta tallit eivät. Viimeiseimmässä "neuvotteluissa" niiden edustajilla ei ollut edes valtaa neuvotella säännöistä, vaan ne olivat vain esittämässä omat ehdotuksensa.

"Unfortunately, the FOTA representatives announced that they had no mandate to discuss the FIA's 2010 financial regulations. Indeed, they were not prepared to discuss regulation at all."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76244
Miten tässä nyt jälleen kerran unohtuu se, että nykyiset tallit nimenomaan ovat valmiita järkevään muutokseen, mutta eivät tietenkään ole valmita hyväksymään "mitä tahansa"
Näemmä eivät ole valmiita hyväksymään mitään muuta kuin tasan oman ehdotuksensa, koska eivät suostu edes neuvottelemaan muusta.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei, mutta osallistumiskynnys on kustannuksellisesti niin paljon matalampi, että uusia halukkaita saadaan lopettavien tilalle. Nykyisellä kustannustasolla se ei ole houkuttelevaa, koska uudella yrittäjällä ei olisi minkään valtakunnan mahdollisuutta menestyä edes välttävästi.
Eikö pysyvyys olisi kuitenkin parempaa kuin jatkuva vaihtuvuus? Uusia talleja joka vuosi sinne häntäpäähän. Kuulostaa tosi hyvältä.

Osallistumisraha poistui tai ainakin pieneni merkittävästi. Tottakai FIA tarkistaa pyrkijät, ettei sinne ihan mitä tahansa Andrea Modia tule, vaan talleja, jotka pystyvät tekemään sen mihin ovat sitoutuneet. TV-rahat kuuluu FOMille, ei FIAlle.
No nytkin tuntui olevan roppakaupalla tulossa pöytälaatikkoyrityksiä mukaan ilman mitään todellisia takeita siitä että olisi valmius kilpailla tai rakentaa autoja. TV-rahat on toki FOM:n asia, mutta kun nekin rahat tuntuvat olevan kiven alla. Sitten jos talli lopettaa niin seuraajakaan ei niitä välttämättä saa. Jos sellaista tuleekaan.

Ei mikään. Mutta uusia on aina kolkuttamassa ovelle toisin kuin tähän asti. Tietysti se FIA:n ennakkovalinta takaa sen, että tarjokkaista on valittu ne realistisimmat projektit.

Uudet tallit yleensä aloittavat peräpäästä, sehän on selvä. Kyllä tuolla summalla autot ruuduissa nähdään. Varsinkin, jos kaikkien pitää ne siihen hintaan rakentaa (kuten nyt näyttää).
Isommat tallit ovat käyttäneet satoja miljoonia kehittääkseen autoa tälle kaudelle ja se tieto siirtyy myös ensi kauden autoon. Ei ne pikkutallit pysty näin lyhyessä ajassa paljon pienemmällä budjetilla samaan. Eli lisää minardeja. Eikä sitä eroa saada kiinni vuodessa tai parissakaan. Isommilla talleilla on osia joita on kehitetty vuosikausia. Ei sellasta etua pysty saavuttamaan varsinkaan silloin kuin budjetit on minimissä ja kehitystyö jäädytetty.

Tuntuu siltä että haluat vaan joka vuosi uusia talleja pyörimään häntäpäähän. Minun mielestä siinä ei ole mitään järkeä. Toki kuluja pitää laskea, mutta ei sellaisella tavalla että tallit eivät saa olla mukana päättämässä.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Näemmä eivät ole valmiita hyväksymään mitään muuta kuin tasan oman ehdotuksensa, koska eivät suostu edes neuvottelemaan muusta.
Minusta vaikuttaa siltä, että FOTA on omaksunut FIA:n asenteen. Ei siinä sen kummempaa. Se kummalla on pakumpi kallo, voittaa...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Minusta vaikuttaa siltä, että FOTA on omaksunut FIA:n asenteen. Ei siinä sen kummempaa. Se kummalla on pakumpi kallo, voittaa...
FIA(max) ei vaan suostu nielemään ylpeyttään ja hylätä budjettikattoa. FOTA haluaisi rajoittaa kustannuksia muilla keinoin, mutta FIA ei suostu luopumaan budjettikattoideastaan. No mutta toivon mukaan tallit perustavat oman sarjan.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Taitaa tulla hiukan useampi uusi talli kuin vain nuo kolme. Fia hylkäsi Fotan ehdotukset ja ainakin budjettikatto pysynee. :thumbdown
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
FIA(max) ei vaan suostu nielemään ylpeyttään ja hylätä budjettikattoa. FOTA haluaisi rajoittaa kustannuksia muilla keinoin, mutta FIA ei suostu luopumaan budjettikattoideastaan. No mutta toivon mukaan tallit perustavat oman sarjan.
Noinhan se on. Maxin neuvotteleminen on ilmeisesti ollut hyvin näennäistä, näytellyt neuvottelevaa. Joten FOTA ei halua enää asettua sanelun alle, vaan antaa takaisin samalla mitalla. Toivon totisesti, että FOTAn kallo kestää kerran tuolle tielle ovat lähteneet. Jollei oikeaa kompromissia synny, uutta sarjaa kehiin vaan...
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ne eivät saa epäreiluja etuuksia, kaikki ajavat samoilla säännöillä. Toki osallistumiskynnystä on madallettu, mutta se on jo mukana oleville talleille yhdentekevää, koska ne ovat jo mukana. Rahanjako F1:ssä on meritokraattinen (poislukien Ferrari, joka saa enemmän kuin muut vaikka olisi viimeinen).
CRT:t ajavat erilaisilla teknisillä säännöillä, aivan kuten kauden 2010 säännöissä lukee.

En tiedä mitä "hämärää" sinä näissä uusissa hyväksytyissä talleissa näet.
Tarkoitin, ettei näiden kolmen hyväksytyn (varasijoista puhumattakaan) edellytyksistä kilpailla F1-sarjassa ole takeita. Vielä vähemmän siitä, että ne olisivat mukana vielä 2011.

FIA:n tiedotteeseen kannattaa suhtautua kuten sotaa käyvän osapuolen "tiedotteisiin" suhtaudutaan, hyvin varauksellisesti. Sinänsä FOTA:n kanta ei kuitenkaan kuulosta kovin epäuskottavalta. Erään miehen toteuttama hallintokulttuuri ajoi asiat siihen jamaan, etteivät säännöt itsessään enää olleet se tärkein asia.

Pahasti näyttää nyt uudelta sarjalta, ja se ei lupaa hyvää FIA:lle. Miten moni varasijoilla olevista on uskottavia ehdokkaita? Haluavatko varasijoilla olevat sitoutua uppoavaan laivaan? Mikä on Cosworthin tuotantokapasiteetti, jos sen pitää varustaa kaikki lähtöruudukon autot? Pystyykö velkainen CVC osallistumaan hintakilpailuun radoista ja tv-oikeuksista?

Miten kävi viimeiselle F1:n kilpailijalle, joka ajatti pelkkiä Coswortheja? :rolleyes: (Viittaan FISA-FOCA-sodan aikaiseen World Federation of Motorsportiin, jonka Max ja Bernie keksivät.)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uusi sarja olisi kaikinpuolin täydellinen ja pelkkää ruusuilla tanssimista. :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Uusi sarja olisi kaikinpuolin täydellinen ja pelkkää ruusuilla tanssimista. :alppu:
Onko paljon viinaa kanssa ja varikkoruusuja pitämässä kuskien telttaa ylhäällä?:rolleyes:

FIA:n tiedote tai paatoksellinen hapatus tapahtumien kulusta...ei varmasti edesauta sovun syntymistä. Se on täysin yksipuolinen näkemys tapahtymista ja voi olla osaltaan totta, mutta jättää varmasti kertomatta kaikkea. FIA on sinällään oikeassa budjettikatosta, ja mitä julkisuudessa ja myös FIA:n tiedotteessa on kerrottu, niin tästä oltiin jo lähes yhtä mieltä. Ecclestonen lausunto kertoo myös paljon, mutta silti mikä nyt tuli? Miksi neuvotteluyhteys meni taas näin ristiin?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Miten kävi viimeiselle F1:n kilpailijalle, joka ajatti pelkkiä Coswortheja? :rolleyes: (Viittaan FISA-FOCA-sodan aikaiseen World Federation of Motorsportiin, jonka Max ja Bernie keksivät.)
Kyllähän sinä oikeastaan voisit viitata siihen viimeisimpään Cosworth-moottoreita käyttäneeseen sarjaan, joka, halusivat ihmiset uskoa tai eivät, oli vielä hengityskoneessakin uhka F1:lle.

Mikäli FOTA-tiimit vetäytyvät, niin äkkiäkös Mosley muuttaa ensi vuoden moottorisääntöä, jotta vaihtoehtopolttoaineella (metanolilla) käyvät turboahdetut V8:t build by Cosworth hyväksytään koko sarjan moottoriksi. Kustannukset saadaan sillä tavalla alas, alle kahden miljoonan tasolle.

FIA:n ja FOMin kannattaisi jo hiljalleen myöntää, että ilman FOTA-tiimejä he ovat korviaan myöten pulassa. Teeskennellä aina voi, mutta yksi syy miksi F1 on mitä on, on autonvalmistajien tukemien tiimien mahdollistama medianäkyvyys. Manor tai Campos eivät millään kykene luomaan samanlaista näkyvyyttä, heillä ei ole suuria sponsoreita, eikä tarvetta julkaista mainoksia lehdissä tai TV:ssä. F1:stä tulee juurikin yhtä näkyvä ja sponsoririkas kuin siitä edellisestä Cosworthin vauhdittamasta sarjasta. Ilman sen spirittiä.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Uusi sarja olisi kaikinpuolin täydellinen ja pelkkää ruusuilla tanssimista.
CART toimi loistavasti 15 vuotta aina siihen hetkeen asti kunnes TG sekosi. Tuona aikana laji nousi ennen näkemättömälle tasolle ja vielä tuonkin jälkeen haastoi F1:tä, josta koko "tiimien sarja" idea lähti liikkeelle. Ongelmia varmasti tulee, kun on noin monta kokkia sopassa, mutta silloin ongelmat ovat heidän omiaan, eikä niitä hallitse ja aiheuta Führer Max FIA:ssa tai rahamies-välimies Bernard, joka nyt lievästi sanottuna on saanut FOTA:lta epäluottamuslauseen...
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
FIA:n ja FOMin kannattaisi jo hiljalleen myöntää, että ilman FOTA-tiimejä he ovat korviaan myöten pulassa.
Ja jos FOTA tiimit pyysyy rintamassa ja ei ilmoittaudu ilman ehtoja, niin ykkösissä on ensi kautena tyhjää. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tästä lähtien vaaditaan kaikkien tallien yksimielisyys uusien ilmoittautumisten hyväksymiseksi ja kun Ferrari on FIA:n mukaan ilmoittautunut, niin luuletteko että yhtään tallia hyväksytään yksimielisesti? Mahdollisuus tähän on, onko se todennäköistä...riidan tason voi lukea FIA:n sepustuksesta. Eli ollaanko kuitenkin lähellä sitä että ykköset nykymuodossaan ovat lähellä kuolemaa?
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Uusi sarja olisi kaikinpuolin täydellinen ja pelkkää ruusuilla tanssimista. :alppu:
Jes, hyvä, että selvensit! :thumbup:

Uusi sarja on tietysti vaikea pykätä pystyyn tällä aikataululla, mutta ei todellakaan mahdoton. Tekniset säännöt tulisivat olemaan samat, ja maailmassa on monta käyttämätöntä F1-tason rataa. FOTA:lla ei myöskään ole FOM:n tavoin CVC:n velkoja rasitteenaan, joten kilpailunjärjestäjät voisivat ehkä jopa laskea lippujen hintoja. Ehkä FOTA:n sarjan katsomot eivät näyttäisi samalta kuin Turkissa? Lyhyellä aikavälillä kumpikin sarja yhteenlaskettuna tulee häviämään, ja aika näyttää, saako voittaja (FOTA) yhtä laihan sopan ryystettäväksi kuin TG. Euroopassa ei toisaalta ole Nascarin tapaista varteenotettavaa kilpailijaa, jonne F1-fanit voisivat siirtyä.

Balestre tajusi lopulta, ettei tätä touhua voi tehdä ilman FOCA:a, ja Max ja Bernie voittivat. Toivottavasti Mosley tajuaa, ettei tätä touhua voi tehdä ilman FOTA:a. Vaikka se tarkoittaisikin sitä, että Luca, Flavio ja kumppanit voittavat.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
F1 on kilpasarja siinä missä mikä tahansa muukin, ei mikään eksklusiivinen herrakerho, joka ei päästä muita jäsenikseen. Vaatimattomasti nykyisetkin tallit ovat aloittaneet (paitsi Toyota, mutta sekin tuloksellisesti).
Tässä luultavasti haetaan juuri sitä pysyvyyttä FIA:n kannassa. 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa mukaan tuleminen oli tehty niin vaikeaksi ja kalliiksi, ettei siihen pystynyt kuin vain Toyota. DART, Red Bull Team USA, F3000-tiimit ja viimeisimpänä Prodrive (joka vieläpä hyväksyttiin mukaan) eivät kyenneet keräämään tarvittavaa rahoitusta ja tulemaan mukaan itsenäisesti. Oliko tämä nykyisten F1-tallien syytä tai ansiota vai F1:n hallinto- ja toimintamallin tulosta?

Bernard ja Max kannustivat Mateschitzin ostamaan Jaguar pois yhdellä dollarilla. Puhuttiin F1:n franchise-mallista, jolla pönkitettiin mukana jo olevien tallien arvoa. Tämähän ei ole mitenkään huono idea, mutta sillä samalla tehtiin F1:stä eksklusiivinen herrakerho. Nyt ulosteet housuissa tämä konsepti yritetään muuttaa. Minusta sitä ei tarvitse muuttaa. Sarja elää ja kuolee ideoidensa summana, trust me I know.

Seuraava askel lienee F2:ssa kokeiltava malli, jossa tallit poistetaan yhtälöstä kokonaan. Tämänkin jälkeen FIA:n kannattajien joukosta löytyy ihmisiä, jotka vain nyökyttelevät ja sanovat, ettei F1 ole senkään jälkeen olennaisesti erilainen. :nope:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
CART toimi loistavasti 15 vuotta aina siihen hetkeen asti kunnes TG sekosi. Tuona aikana laji nousi ennen näkemättömälle tasolle ja vielä tuonkin jälkeen haastoi F1:tä, josta koko "tiimien sarja" idea lähti liikkeelle. Ongelmia varmasti tulee, kun on noin monta kokkia sopassa, mutta silloin ongelmat ovat heidän omiaan, eikä niitä hallitse ja aiheuta Führer Max FIA:ssa tai rahamies-välimies Bernard, joka nyt lievästi sanottuna on saanut FOTA:lta epäluottamuslauseen...
Aika värittyneillä laseilla tarkastelet asiaa, jos tosissaan meinaat, että Champ Car uhkasi ykkösiä vielä 2000-luvullakin. Faktaa pöytään. Äläkä kerro, että katsojaluvut olivat isommat, koska ei sillä ole Eurooppalaisesta näkökulmasta juurikaan merkitystä. Champ Car oli Eurooppalaiselle, mitä F1 on jenkeille, eikä kumpikaan sarja ole koskaan uhannut toista.

Ei muutenkaan voida oikein puhua Eurooppalaisten ja Yhdysvaltalaisten sarjojen kilpailusta, koska suoraa kilpailua ei mannertenvälisille sarjoille juurikaan pääse syntymään. Ainahan voidaan kilpailla numeroilla, mutta että sarjat olisivat olleet uhka toinen toisilleen..:doubtful:
 
Ylös