Uudet tiimit 2010

Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Kyllä olisin minäkin kyrsiinytynyt. Ei tuossa nykypolitiikassa ole mitään järkeä. Tajuais Bernie senkin ahneuksissaan.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Tämä on käynyt mielessä itselläkin. Jos joku taho (Ecclestone) vaatii että Ferrari ajaa 2012 asti, niin voisi hyvinkin olla mahdollista ajaa "minimimiehityksellä" ja miksei vaikka muuttaa tiimin nimeäkin jotta käy selväksi ettei se ole "täysi tehdastalli"...
Toisaalta, tulee varmaan halvemmaksi silti maksaa useita miljoonia bernielle ettei tarvi ajaa ollenkaan, kyllä se 2010-2012 kausien ajaminen vaatisi pienelläkin porukalla rahaa paljon...
Alfa Romeon paluulle :alppu:
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Hei, täällä saa siis saivarrella? Vuonna 1950 alkoi World Championship for Drivers, ja siitä tuli vasta v:nna 1981 Formula 1 World Championship. Vuosina 1952 ja 1953 Ferrari 500 F2 ja Alberto Ascari dominoivat "Formula 1:tä", joka ajettiin F2-säännöillä - siis kaikkien aikojen kovin "F1-auto" olikin F2-auto (voitti kaikki paitsi yhden MM-osakisan, johon osallistui). Lisäksi v:ina 1950-1960 Indy 500 oli mukana MM-sarjassa, mutta omilla teknisillä säännöillään.

Mutta asiaan palatakseni... Jos Ferrari haluaa ajaa uudessa sarjassa, ja se pakotetaan F1:een, tulee varmaan (suhteellisen) halvaksi ajattaa Genétä ja Badoeria (tai miksei vaikka jotain maksavaa kuljettajaa) F60:llä (ei R&D-kustannuksia!). Ja tietysti NART-väreissä. :ahem:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Hei, täällä saa siis saivarrella? Vuonna 1950 alkoi World Championship for Drivers, ja siitä tuli vasta v:nna 1981 Formula 1 World Championship. Vuosina 1952 ja 1953 Ferrari 500 F2 ja Alberto Ascari dominoivat "Formula 1:tä", joka ajettiin F2-säännöillä - siis kaikkien aikojen kovin "F1-auto" olikin F2-auto (voitti kaikki paitsi yhden MM-osakisan, johon osallistui). Lisäksi v:ina 1950-1960 Indy 500 oli mukana MM-sarjassa, mutta omilla teknisillä säännöillään.

Mutta asiaan palatakseni... Jos Ferrari haluaa ajaa uudessa sarjassa, ja se pakotetaan F1:een, tulee varmaan (suhteellisen) halvaksi ajattaa Genétä ja Badoeria (tai miksei vaikka jotain maksavaa kuljettajaa) F60:llä (ei R&D-kustannuksia!). Ja tietysti NART-väreissä. :ahem:
Näin kun täällä "saivarrellaan" oikein urakalla niin jotain lähteitä/linkkejä olisi kiva lueskella. :)
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Mutta asiaan palatakseni... Jos Ferrari haluaa ajaa uudessa sarjassa, ja se pakotetaan F1:een, tulee varmaan (suhteellisen) halvaksi ajattaa Genétä ja Badoeria (tai miksei vaikka jotain maksavaa kuljettajaa) F60:llä (ei R&D-kustannuksia!). Ja tietysti NART-väreissä. :ahem:
Ferrari tulee kisoihin kolmella Chevy Vanilla. Kahden perässä on trailerit missä formulat ja yhdessä asuntovaunu tiimille :D Kyllä rahaa säästyy
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Näin kun täällä "saivarrellaan" oikein urakalla niin jotain lähteitä/linkkejä olisi kiva lueskella. :)
ero F1-kilpailun ja MM-sarjan kilpailun välillä

Ferrari 500 F2
Voittoprosentti 14/15 = 93,33 % (ei osallistunut Indyyn) - tosin en mene lupaamaan, etteikö Ferrari 500 olisi osallistunut yksityistiimien kautta myöhemminkin

Ferrari F2002 - 15/19 = 78,95 %
Ferrari F2004(M) - 15/20 = 75,00 %
McLaren MP4/4 Honda - 15/16 = 93,75 % - eli nyt pitää ottaa sanoja takaisin :p
Mercedes-Benz W196 - 9/12 = 75,00 %
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Kyllä itsekin jaan tänne mielipiteeni. mulle se on aivan sama vaikka sarja ois täynnä lola ja parpham talleja ensi kaudella, ei kiinnosta. Itse toivon että Fota heittää kortit pöydälle ja toteaa että se on joko my way or highway. Luu kurkkuun böörnille ja maksille, oma sarja pystyyn ja avot. epäilen että 80% katsojista siirtyy sen uuden sarjan pariin.

Itse en kaipaa fykkösiin yhtään intian voimaa enää, minardista,prostista ja kumppaneista kun päästiin niin hyvä. Ei sinne tarvi mennä ajamaan budjetilla minkä jokainen itänaapurin mafioso tai saudien öljy_ruhtinas saa kasaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hei, täällä saa siis saivarrella? Vuonna 1950 alkoi World Championship for Drivers, [--]
Niin, kysehän siis oli luokan nimeltä Formula 1 synnystä, ei jonkin kilpasarjan synnystä ja millä vehkeillä siinä kilpasarjassa mahdollisesti ajeltiin.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
No, palataan sitten Ferrariin (ettei mene aivan offtopiciksi :rolleyes:)
-1929: Scuderia Ferrari aloittaa toimintansa Alfan asiakastallina
-1938: Enzo siirtyy Alfa Romeon palkkalistoille
-1940: E.Ferrari tekee urheiluauton AAC 815, joka kilpailee Mille Migliassa. Sopimusteknisistä syistä se ei ole nimeltään Ferrari.
-1947: Ensimmäinen Ferrari, katuauto 125 S (myös urheiluauto, jolla voitettiin Rooman GP -47)
-1948: Ensimmäinen F1-Ferrari: 125 F1 (tai siis Formula A -auto)

Eli Ferrari on valmistanut katuautoja kauemmin kuin GP-/FA-/F1-autoja, jos pilkkua n....taan ihan kunnolla. :alppu:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kaipailisin lajin pariin lisää tehdastekijöitä ja uusia, aidosti pitkään F1-tallia harkinneita mukaan. Joku Adrian Campos on selkeä opportunisti, joka pääsisi nyt tuhkaluukun kautta mukaan muutama kehäraakki muassaan köröttelemään Dallara-rungolla ja Cosworth-koneella. Esimerkiksi Volkswagen, jo mainittu Alfa Romeo, Chevrolet etc. olisivat mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Valitettavasti talouslamassa jo nykyistenkin jatko on vaakalaudalla, mutta aina saa toivoa.

Pienistä tekijöistä ainakin ART Grand Prix olisi ilo nähdä Ykkösissä. Ranskalaistalli on tahkonut pitkään alasarjoissa ja mm. Rosberg ja Hamilton voittivat tallin riveissä GP2-mestaruudet. Samoinhan mm. Jordan nousi Ykkösiin ja oli suhteellisen kova tekijä 90-luvulla. Miltei poikkeuksetta nämä uudet yksityisprojektit ovat olleet sitä miljardöörien hiekkalaatikkoleikkiä vrt. mainittu Jordan, joka myytiin venäläisille (Midland), joka myytiin hollantilaisille (Spyker) joka taas kierrätettiin intialaisille (Force India). Tehdasteameilla on sentään edes jossain vaiheessa tavoitteena kärkisijat ja ovat edes hitusen pitkäjänteisimpiä.

Lopetan formuloiden katsomisen, jos ensi kauden lähtöruudukossa oikeasti seisoo 20 camposmetaa ja cosworthia. Ihan naurettavaa puuhastelua FIA:n osalta, sama kuin Englannin valioliigasta lähtisi ManU, Liverpool, Chelsea ja Arsenal ja tilalle tulisi tänä vuonna perustettuja, vanhoilla liigajyrillä höyrytettyjä muoviseuroja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaipailisin lajin pariin lisää tehdastekijöitä ja uusia, aidosti pitkään F1-tallia harkinneita mukaan. Joku Adrian Campos on selkeä opportunisti, joka pääsisi nyt tuhkaluukun kautta mukaan muutama kehäraakki muassaan köröttelemään Dallara-rungolla ja Cosworth-koneella.
On Adrian Campos miettinyt ykkösiin nousua jo jonkin aikaa. Esim. hän oli myös aikeissa ostaa Super Agurin jäämistön, joka sitten menikin Formtechille. Campos myös jättäytyi tämän kauden GP2-sarjasta pois valmistauituakseen F1-nousuun, vaikkei se edes ollut varma.
Pienistä tekijöistä ainakin ART Grand Prix olisi ilo nähdä Ykkösissä.
Miksi ART kelpaa, mutta viime vuoden GP2-tallimestari ja ARTia tuplasti pitkäikäisempi Campos ei?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koskas Camposin tiimi on perustettu? ART (ASM) oli mukana Ranskan F3-sarjassa ainakin jo vuonna 1992...
1998. ART perustettiin suoraan GP2:een 2005. Toisella omistajalla Vasseurilla toki oli oma ASM-tallinsa jo ennen sitä. Sitä en tiedä fuusioitiinko tallit myöhemmin vai ottiko ASM vain ARTin nimen selvyyden vuoksi. Mutta käsittääkseni ainakaan aluksi kyse ei ollut samasta tallista. Nicholas Todt siis oli ainakin aluksi mukana vain GP2:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sitä en tiedä fuusioitiinko tallit myöhemmin vai ottiko ASM vain ARTin nimen selvyyden vuoksi. Mutta käsittääkseni ainakaan aluksi kyse ei ollut samasta tallista. Nicholas Todt siis oli ainakin aluksi mukana vain GP2:ssa.
Eikös ART ole ns. sisartalli ASM:lle? Omistajan halusta laajentaa F3:sta GP2:een kai johtui tuo järjestely, ainakin wikipedian mukaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös ART ole ns. sisartalli ASM:lle? Omistajan halusta laajentaa F3:sta GP2:een kai johtui tuo järjestely, ainakin wikipedian mukaan...
Toki, mutta Wikipediakin puhuu uudesta tallista, ei ASM:n noususta ylempään sarjaan. Oletan, ettei ainakaan aluksi Nicholas Todt ollut missään tekemisissä F3-toiminnan kanssa, vaan osaomisti vain GP2-tallin. Talleilla olisi (ainakin ollut) siis osittain eri omistajat. Joka tapauksessa ART-nimistä tallia ei ollut ennen vuotta 2005.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Maxin fiksaatio uusien tallien saamiseen on johtanut F1:n jakaantumisen partaalle. Se laittaa kyllä miettimään, miten paljon parempaa kilpailua tai viihdettä me saammekaan 6 uudella rataa kiertävällä autolla. Emme mainittavasti, ellei sitten uusien tallien meininki muistuta Colonia, MasterCard Lolaa tai Andrea Modaa, mikä taas ei paranna F1:n uskottavuutta. F1 on tällä hetkellä hyvin tasaista, ja siitä huolimatta joukkoon mahtuu yksi talli, jolle top-8 on ylivoimainen haaste. Miksi sen taakse tarvitaan uusia talleja? Jotta Vijaylle tulisi hyvä mieli (vanhat hyvät ajat ja Aguri-san)?

Henkilökohtaisesti en olisi valmis uhraamaan yhtään nykyisistä talleista uusien vuoksi (ehkä FI vs EE/Lola/Dallara menee siinä rajoilla). En sitä enstonelaista tallia, jossa muuan Michael Schumacher ajoi kaksi maailmanmestaruutta ja jonka viryläisillä moottoreilla on napattu 116 GP-voittoa, en maailman suurinta autonvalmistajaa, jolle Mika Salo ajoi sen ensimmäiset pisteet, enkä BMW Sauberia, joka mm. nosti "aikansa parhaan" 2-litraisista relluista suoraan F1:een... En ainakaan siksi, että amerikkalaisen rahan hengetön tosi-tv tuote nousisi kuninkuusluokkaan. Puhumattakaan Manorista, joka nousee suoraan kakkosdivarista.

Jokainen tajuaa, että uusien tallien houkutteleminen ei näinä aikoina ole helppoa. 20 autoa on riittänyt tähän asti aivan hyvin, joten miksei FIA odottanut parempia aikoja sellaisella säästämisellä, joka pitää nykyiset mukana? Uudet tallit ovat ihan hyvä juttu, mutta todella suuri tappio, jos yksikin nykyisistä lähtee sen takia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Campos myös jättäytyi tämän kauden GP2-sarjasta pois valmistauituakseen F1-nousuun, vaikkei se edes ollut varma.
Valmistautui myös WTCC-nousuun, muttei saanut siihen projektiin sponsoreita... Pahoitteluni siis, jos usko mieheen ei ole kovinkaan vahva...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Maxin fiksaatio uusien tallien saamiseen on johtanut F1:n jakaantumisen partaalle. Se laittaa kyllä miettimään, miten paljon parempaa kilpailua tai viihdettä me saammekaan 6 uudella rataa kiertävällä autolla.
Kyse ei ole siitä, vaan F1:n jatkuvuudesta. Jos jatkettaisiin vanhaan malliin, ja joku nykyisistä talleista saa tarpeekseen, olisi talleja enää yhdeksän. Jos toinenkin, kahdeksan. Homma on nyt niin kallista, ettei ole mitenkään varmaa, että joku halukas ostaisi poistuvan tallin jäämistön ja tulisi tilalle. Kuten Mosley sanoi, tilanne, jossa F1:ssä on jatkuvasti vapaita vakansseja uusille talleille kertoo siitä, että tilanne on epäterve.

F1 on kilpasarja siinä missä mikä tahansa muukin, ei mikään eksklusiivinen herrakerho, joka ei päästä muita jäsenikseen. Vaatimattomasti nykyisetkin tallit ovat aloittaneet (paitsi Toyota, mutta sekin tuloksellisesti).
Henkilökohtaisesti en olisi valmis uhraamaan yhtään nykyisistä talleista uusien vuoksi (ehkä FI vs EE/Lola/Dallara menee siinä rajoilla).
Ei sitä kukaan halua. Kolme uuttahan mahtuu mukaan ilman, että kukaan lähtee. Mutta joku vanha saattaa lähteä ihan riippumatta siitä haluavatko fanit sitä vai ei.
Jokainen tajuaa, että uusien tallien houkutteleminen ei näinä aikoina ole helppoa. 20 autoa on riittänyt tähän asti aivan hyvin, joten miksei FIA odottanut parempia aikoja sellaisella säästämisellä, joka pitää nykyiset mukana? Uudet tallit ovat ihan hyvä juttu, mutta todella suuri tappio, jos yksikin nykyisistä lähtee sen takia.
Kalleuden ongelma tiedostettiin jo ennen nykyistä lamaa, se vain kärjistyi ajankohtaisemmaksi. Ilman uusia talleja olisi ollut hyvin mahdollista, ettei ensi kaudella oltaisi nähty edes 20 autoa.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Miksi sinne pitää perseaukisten änkeä kilpailemaan? harrastukset maksaa aina jotain, toiset enemmän ja toiset vähemmän. En mäkään itke tässä koneen ääressä että on varaa vain mazdaan mutta verrari pitäis saada, voisiko joku asentaa max hinnan verrarille (vaikka 60k€) jotta mäkin saan sellasen...

Mutta juu, jos yksikin vanha talli lopettaa nyt tuon kiistan takia niin tämä mäksi böörnie ja etenkin uudet tallit voivat painua vit¤#¤#.

Eihän siinä, kiva että saadaan uusia talleja ja nimiä, mutta jos BGB.tä ei lasketa mukaan niin koska viimeksi yksityistalli on oikeasti menestynyt hyvin?
Ja mä en tajua tuota budjettikattoa..mihin sitä tarvii, lukeeko säännöissä että tallin pitää tuhlata vähintään 100milj € jotta sillä ois oikeus osallistua sarjaan? jokainen käyttäköön sen verran mitä on taskunpohjalla varaa.
 
Ylös