Uudet tiimit 2010

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Listalta voidaan ottaa pois myös Yas Marina, sillä radalla pitäisi formula ykkösten ajella seuraavat seitsemän vuotta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Listalta voidaan ottaa pois myös Yas Marina, sillä radalla pitäisi formula ykkösten ajella seuraavat seitsemän vuotta.
Ehkä rikkaat sheikit eivät ole suostuneet tekemään yksinoikeussopimusta. Monia muita ratoja on uhkailtu lopettamisella ja saatu niille yksinoikeudet, mutta rikkaiden öljyvaltioiden poikia tuskin hetkauttaa Bernien uhkailut.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ehkä rikkaat sheikit eivät ole suostuneet tekemään yksinoikeussopimusta. Monia muita ratoja on uhkailtu lopettamisella ja saatu niille yksinoikeudet, mutta rikkaiden öljyvaltioiden poikia tuskin hetkauttaa Bernien uhkailut.
Jos tulee se kilpaileva sarja F1:siä vastaan niin joka ikisen tämän hetken F1 radan sopimus on purettavissa kun F1 ei ole enää sama "tavara" millä se myytiin:ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö pysyvyys olisi kuitenkin parempaa kuin jatkuva vaihtuvuus? Uusia talleja joka vuosi sinne häntäpäähän. Kuulostaa tosi hyvältä.
On, mutta koska vanhojen tallien pysyvyydestä ei ole takeita, täytyy lajin jatkuvuus varmistaa ovien avaamisella uusille talleille. Jos vanhoja poistuu joka vuosi, tarvitaan uusia joka vuosi. En kuitenkaan usko näin käyvän.
Isommat tallit ovat käyttäneet satoja miljoonia kehittääkseen autoa tälle kaudelle ja se tieto siirtyy myös ensi kauden autoon. Ei ne pikkutallit pysty näin lyhyessä ajassa paljon pienemmällä budjetilla samaan. Eli lisää minardeja.
Kuten todettua, ei kukaan niitä suoraan keskikastiin odotakaan. Minardeja niistä ei nykysännöillä tule. Sitä paitsi saattaa Cosworthilla saada ajaa ilman kierrorajoitusta, jonka ainakin luulisi tasoittavan voimasuhteita.
Niin samaa voisi sanoa FIA:sta...
Sama pätee FIA:aan. "FIA hylkäsi FOTA:n ehdotukset - kulukatto pysyy"
FIA on tässä kiistassa ollut ainut osapuoli, joka on toistaiseksi ollut valmis myönnytyksiin ennen tätä päivää.
CRT:t ajavat erilaisilla teknisillä säännöillä, aivan kuten kauden 2010 säännöissä lukee.
Niin lukee, mutta kaikki ajavat kulukaton alla. Tekniset etuudet myös poistuvat lopullisista säännöistä, niin on sovittu. Virallinen sääntömuutos toki voidaan tehdä vasta, kun kaikki kauden 2010 tallit saadaan saman pöydän ääreen.
formulastara sanoi:
Minusta näyttää vähän siltä, että Webslave on yllättävän useissa väännöissä ja jokseenkin kritiikittömästi ns. auktoriteettien puolestapuhujan roolissa.
Kyllä, koska sääntöasiat kuuluvat mielestäni FIA:lle. Enkä todellakaan kannata kiristäviä ja kapinoivia talleja tässä kiistassa. Toimintapa oli aivan väärä ja anteeksiantamaton. Itsepä itsensä nurkkaan maalasivat. Ihmettelen kyllä miten ne alunperinkään uskoivat pystyvänsä kiristämällä saamaan tavoitteensa läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Minusta näyttää vähän siltä, että Webslave on yllättävän useissa väännöissä ja jokseenkin kritiikittömästi ns. auktoriteettien puolestapuhujan roolissa.
No ei ole ollut kritiikittömästi auktoriteettien puolella. Hyvin on hemmo asiansa ja kantansa perustellut. Sitä paitsi on niitä auktoriteetteja ollut siellä toisellakin puolen neuvottelupöytää. Suomalainen sananlaskukin sanoo, että "ei mies yksin räyhää".

Olisi hauskaa, jos ensi vuoden tallien insinöörien joukosta löytyisi pari erityisen innovatiivista autonrakentajaa, jotka osaisivat kehittää jonkinlaisen muilta keksimättä jääneen tupladiffuusorimaaefektivirityksen ja rökittäisivät Epsilonillaan kaikki muut tiukassa mutta reilussa taistossa. Ja tekisivät sen melkein ilman eestä:rolleyes:
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Eikö pysyvyys olisi kuitenkin parempaa kuin jatkuva vaihtuvuus? Uusia talleja joka vuosi sinne häntäpäähän. Kuulostaa tosi hyvältä.
Sitä että uusia minardeja ei tarvittaisi yhtään.
Peräänkuulutat jatkuvuutta, mutta oot sitä mieltä, että laji ei kaipaa enään yhtään Minardin kaltaisia tiimejä. Eikö 20 vuotta mukana roikkuminen, huonoista tuloksista riipuumatta, ole juuri jatkuvuutta parhaimmillaan. On se kumma jossei sinne häntäpäähän kelpaa uudet, eikä vanhat tallit. Jonkun siä on kuitenkin oltava, ei kaikki voi olla kärjessä.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Mitenkäs nyt, mahtuuko Red Bull ja Toro Rosso mukaan listaan kun alunperin sitä ei ollut? Kun kerran sen sovinnon tekivät.:thumbdown
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Ja oli Minardikin joskus ihan säännöllinen keskikastin vaikuttaja F1ssä :) Putosivat kelkasta Alonson ja Webberin jälkeen sitten kunnolla. Minua ei haittaa vaikka ruudukossa olisi 26 autoa ja niiden ero ääripäillä 5-6 sekuntia. Myöskin moottorivalmistajakilpailua enemmän, ja sitä kautta enemmän eroja :)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Se että nyt ruudussa ei ole mitään selkeitä "minardeja" on tavallaan vaan illuusio. Koskaan aiemmin autot ei ole olleet yhtä lähellä toisiaan teknisesti (joka on lähinnä saavutettu sääntöjen tiukentumisella).
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Peräänkuulutat jatkuvuutta, mutta oot sitä mieltä, että laji ei kaipaa enään yhtään Minardin kaltaisia tiimejä. Eikö 20 vuotta mukana roikkuminen, huonoista tuloksista riipuumatta, ole juuri jatkuvuutta parhaimmillaan. On se kumma jossei sinne häntäpäähän kelpaa uudet, eikä vanhat tallit. Jonkun siä on kuitenkin oltava, ei kaikki voi olla kärjessä.
Tarkoitin Minardin nopeutta. Parasta olisi jos autot olisivat sen verran tasaväkisiä että siellä peräpäässä ei olisi aina samat autot. Mun mielestä siinä ei ole mitään hyvää että joku talli kituuttaa vaan mukana ihan pelkästään osallistumisen vuoksi...
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Minardi oli 90-luvun alusta puoliväliin peräti keskikastin talli. Sitten kun takaa alkoi tippua talleja pois niin Minardi jäi hännänhuipuksi
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
FIA on tässä kiistassa ollut ainut osapuoli, joka on toistaiseksi ollut valmis myönnytyksiin ennen tätä päivää.
No joo. Riidassa on kuitenkin kaksi osapuolta ja ei se FIA ja Mosley ihan syytönkään tähän ole. Totta kai talleja vituttaa kun niitä viedään kuin märkää rättiä. FOTA ei syytön ole sekään ja Egglestone on osaltaan samassa sopassa. Totuus on kuitenkin se, että kukaan ei ole tyytyväinen ja kukaan riidan osapuoli ei ole toistaiseksi ollut riittävän myöntyväinen sopuun, koska sellaista ei ole. Lopputuloksena yleisön kiinnostus itse lajia kohti vähenee, suoritusten huomioarvo jää toiseksi ja itse laji kärsii.

Mua ainakin suorastaan vituttaa ja väsyttää koko porukan, niin FIA:n, tallien kuin Egglestonenkin pokkurointi ykkösten ympärillä. Kaikki haluaa olla adolfeja adolfin paikalla, toinen ruoskalla, toinen ilman ja kolmas vaan muuten käppäilee pöydän takana kommentoiden omiaan. Paskan sopan keititte. Oikeastaan jo kohta toivoisinkin että koko sarja kaatuisi omaan mahdottomuuteensa. Kiinnostuksen ja panostuksen voisi keskittää vaikka ralliin ja motoGP-sarjaan ja muihin rata-auto sarjoihin. Kuolkoon pois koko ykköset jos homma menee tälle linjalle. :mad:
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Onko kukaa muuten miettinyt, mitä uusien talien sponsorit ovat? Camposillahan on Meta Image, mutta veikkaan että ainakin Reps(l)ol ja Telefonica voisivat olla mukana
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä, koska sääntöasiat kuuluvat mielestäni FIA:lle. Enkä todellakaan kannata kiristäviä ja kapinoivia talleja tässä kiistassa. Toimintapa oli aivan väärä ja anteeksiantamaton. Itsepä itsensä nurkkaan maalasivat. Ihmettelen kyllä miten ne alunperinkään uskoivat pystyvänsä kiristämällä saamaan tavoitteensa läpi.
Meinaatko, että opposition tulisi olla hiljaa tai edes vallassa olevien mielestä riittävän koherentisti silloinkin, kun olisi aihetta kyseenalaistaa ja vaatia? Diktatuuri varmaankin toimii - etiikasta riippuen - jos valtaa pitävä taho on riittävän kaiken huomioonottavainen. Nyt FIA - Max -akseli mielestäni ylitti sanelupolitiikan hyväksyttävät rajat, joten millainen olisi sitten sinusta oikea toimintatapa? Niitä kun ei taida kovin montaa tällaisessa tilanteessa olla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Oliks niin että noille uusille talleille tarjottiin niitä Cosworthin standardimoottoreita ja jotain vaihdelaatikkoa jo ensi vuodeksi? Ei varmaan riittäis noilla resursseja tai tietotaitoa rakentaa kilpailukykyisiä komponentteja itse. Parempi varmasti ottaa standardiosat jos on tarjolla tai ostaa kilpailijalta.

Kaipa siinä hiilikuituautojen suunnittelussa ja rakentamisessakin on opettelemista? Palkkaavat muissa talleissa kokemusta keränneitä jämämiehiä hommia johtamaan?

Jarrut yms sitten alihankkijoilta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meinaatko, että opposition tulisi olla hiljaa tai edes vallassa olevien mielestä riittävän koherentisti silloinkin, kun olisi aihetta kyseenalaistaa ja vaatia?
Ei olla hiljaa, vaan käyttää normaalia neuvottelumenettelyä sen sijaan, että ensimmäiseksi ilmoitetaan, että lähdemme sarjasta jos nuo säännöt tulee ja me emme saa jatkossa määrätä asioista. Tätähän FOTA:n ultimatum merkitsi.
Nyt FIA - Max -akseli mielestäni ylitti sanelupolitiikan hyväksyttävät rajat, joten millainen olisi sitten sinusta oikea toimintatapa? Niitä kun ei taida kovin montaa tällaisessa tilanteessa olla.
FIA pyysi FOTAlta ehdotuksia toistuvasti kulujen vähentämiseksi, mutta ne eivät taanneet niitä tavoitteita, joita FIA:lla asian suhteen oli. Niinpä se laati säännöt, joilla nuo tavoitteet saavutettaisiin. Toki FIA:lla on valtakin sanella säännöt (sehän ne säännöt laatii, ei kukaan muu), mutta se ei ole tehnyt niin kysymättä tiimeiltä ehdotuksia ja mielipiteitä. Monia FOTA:n ehdotuksia on myös liitetty sääntöihin sellaisenaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ei olla hiljaa, vaan käyttää normaalia neuvottelumenettelyä sen sijaan, että ensimmäiseksi ilmoitetaan, että lähdemme sarjasta jos nuo säännöt tulee ja me emme saa jatkossa määrätä asioista. Tätähän FOTA:n ultimatum merkitsi.
Kyllähän tästä neuvoteltiin ensin, on ehkä hieman raflaavaa heittää että FOTA ei keskustellut asiasta vaan aloitti uhkailulla. Jossain vaiheessa tilanne kärjistyi puolin ja toisin. Kai FOTA:llakin on oikeus ottaa rajut aseet käyttöön, jos FIA teki samoin sanelemalla yksipuolisesti säännöt, ota tai jätä? Vai onko tämä vain FIAn yksinoikeus? Egglestone ja FIA on kupannut lajia ja talleja ja myös kuskeja sairaalloisine superlisensseineen jo pitkään. FIA:n oikukkaat sänntömuutukset ja MAXin omalaatuinen hieman diktatoorinen neuvottelustrategia ei ole omiaan luomaan rakentavaa neuvotteluyhteyttä. Mutta kuten jo aikasemmin sanoin, ei FOTA saa tästä puhtaita papereita myöskään. FOTAn tarkoituksellinen flegmaattinen asennoituminen FIAn pyyntöihin on toisaalta ymmärrettävää. Ei heillä suurta halukkuutta muutoksiin ollut, joten vetkuttelemalla he ehkä odottivat ongelman siirtymistä tulevaisuuteen. Brawnia lainatakseni, kaikilla on opittavaa.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Toivottavasti ne ei pistä valkosta niin paljon... Kaikissa autoissa tuppaa olemaan nykyään valkosta nii pal
 
Ylös