Ehkä rikkaat sheikit eivät ole suostuneet tekemään yksinoikeussopimusta. Monia muita ratoja on uhkailtu lopettamisella ja saatu niille yksinoikeudet, mutta rikkaiden öljyvaltioiden poikia tuskin hetkauttaa Bernien uhkailut.Listalta voidaan ottaa pois myös Yas Marina, sillä radalla pitäisi formula ykkösten ajella seuraavat seitsemän vuotta.
Jos tulee se kilpaileva sarja F1:siä vastaan niin joka ikisen tämän hetken F1 radan sopimus on purettavissa kun F1 ei ole enää sama "tavara" millä se myytiin:ahem:Ehkä rikkaat sheikit eivät ole suostuneet tekemään yksinoikeussopimusta. Monia muita ratoja on uhkailtu lopettamisella ja saatu niille yksinoikeudet, mutta rikkaiden öljyvaltioiden poikia tuskin hetkauttaa Bernien uhkailut.
On, mutta koska vanhojen tallien pysyvyydestä ei ole takeita, täytyy lajin jatkuvuus varmistaa ovien avaamisella uusille talleille. Jos vanhoja poistuu joka vuosi, tarvitaan uusia joka vuosi. En kuitenkaan usko näin käyvän.Eikö pysyvyys olisi kuitenkin parempaa kuin jatkuva vaihtuvuus? Uusia talleja joka vuosi sinne häntäpäähän. Kuulostaa tosi hyvältä.
Kuten todettua, ei kukaan niitä suoraan keskikastiin odotakaan. Minardeja niistä ei nykysännöillä tule. Sitä paitsi saattaa Cosworthilla saada ajaa ilman kierrorajoitusta, jonka ainakin luulisi tasoittavan voimasuhteita.Isommat tallit ovat käyttäneet satoja miljoonia kehittääkseen autoa tälle kaudelle ja se tieto siirtyy myös ensi kauden autoon. Ei ne pikkutallit pysty näin lyhyessä ajassa paljon pienemmällä budjetilla samaan. Eli lisää minardeja.
Niin samaa voisi sanoa FIA:sta...
FIA on tässä kiistassa ollut ainut osapuoli, joka on toistaiseksi ollut valmis myönnytyksiin ennen tätä päivää.Sama pätee FIA:aan. "FIA hylkäsi FOTA:n ehdotukset - kulukatto pysyy"
Niin lukee, mutta kaikki ajavat kulukaton alla. Tekniset etuudet myös poistuvat lopullisista säännöistä, niin on sovittu. Virallinen sääntömuutos toki voidaan tehdä vasta, kun kaikki kauden 2010 tallit saadaan saman pöydän ääreen.CRT:t ajavat erilaisilla teknisillä säännöillä, aivan kuten kauden 2010 säännöissä lukee.
Kyllä, koska sääntöasiat kuuluvat mielestäni FIA:lle. Enkä todellakaan kannata kiristäviä ja kapinoivia talleja tässä kiistassa. Toimintapa oli aivan väärä ja anteeksiantamaton. Itsepä itsensä nurkkaan maalasivat. Ihmettelen kyllä miten ne alunperinkään uskoivat pystyvänsä kiristämällä saamaan tavoitteensa läpi.formulastara sanoi:Minusta näyttää vähän siltä, että Webslave on yllättävän useissa väännöissä ja jokseenkin kritiikittömästi ns. auktoriteettien puolestapuhujan roolissa.
No ei ole ollut kritiikittömästi auktoriteettien puolella. Hyvin on hemmo asiansa ja kantansa perustellut. Sitä paitsi on niitä auktoriteetteja ollut siellä toisellakin puolen neuvottelupöytää. Suomalainen sananlaskukin sanoo, että "ei mies yksin räyhää".Minusta näyttää vähän siltä, että Webslave on yllättävän useissa väännöissä ja jokseenkin kritiikittömästi ns. auktoriteettien puolestapuhujan roolissa.
Eikö pysyvyys olisi kuitenkin parempaa kuin jatkuva vaihtuvuus? Uusia talleja joka vuosi sinne häntäpäähän. Kuulostaa tosi hyvältä.
Peräänkuulutat jatkuvuutta, mutta oot sitä mieltä, että laji ei kaipaa enään yhtään Minardin kaltaisia tiimejä. Eikö 20 vuotta mukana roikkuminen, huonoista tuloksista riipuumatta, ole juuri jatkuvuutta parhaimmillaan. On se kumma jossei sinne häntäpäähän kelpaa uudet, eikä vanhat tallit. Jonkun siä on kuitenkin oltava, ei kaikki voi olla kärjessä.Sitä että uusia minardeja ei tarvittaisi yhtään.
Tarkoitin Minardin nopeutta. Parasta olisi jos autot olisivat sen verran tasaväkisiä että siellä peräpäässä ei olisi aina samat autot. Mun mielestä siinä ei ole mitään hyvää että joku talli kituuttaa vaan mukana ihan pelkästään osallistumisen vuoksi...Peräänkuulutat jatkuvuutta, mutta oot sitä mieltä, että laji ei kaipaa enään yhtään Minardin kaltaisia tiimejä. Eikö 20 vuotta mukana roikkuminen, huonoista tuloksista riipuumatta, ole juuri jatkuvuutta parhaimmillaan. On se kumma jossei sinne häntäpäähän kelpaa uudet, eikä vanhat tallit. Jonkun siä on kuitenkin oltava, ei kaikki voi olla kärjessä.
No joo. Riidassa on kuitenkin kaksi osapuolta ja ei se FIA ja Mosley ihan syytönkään tähän ole. Totta kai talleja vituttaa kun niitä viedään kuin märkää rättiä. FOTA ei syytön ole sekään ja Egglestone on osaltaan samassa sopassa. Totuus on kuitenkin se, että kukaan ei ole tyytyväinen ja kukaan riidan osapuoli ei ole toistaiseksi ollut riittävän myöntyväinen sopuun, koska sellaista ei ole. Lopputuloksena yleisön kiinnostus itse lajia kohti vähenee, suoritusten huomioarvo jää toiseksi ja itse laji kärsii.FIA on tässä kiistassa ollut ainut osapuoli, joka on toistaiseksi ollut valmis myönnytyksiin ennen tätä päivää.
Meinaatko, että opposition tulisi olla hiljaa tai edes vallassa olevien mielestä riittävän koherentisti silloinkin, kun olisi aihetta kyseenalaistaa ja vaatia? Diktatuuri varmaankin toimii - etiikasta riippuen - jos valtaa pitävä taho on riittävän kaiken huomioonottavainen. Nyt FIA - Max -akseli mielestäni ylitti sanelupolitiikan hyväksyttävät rajat, joten millainen olisi sitten sinusta oikea toimintatapa? Niitä kun ei taida kovin montaa tällaisessa tilanteessa olla.Kyllä, koska sääntöasiat kuuluvat mielestäni FIA:lle. Enkä todellakaan kannata kiristäviä ja kapinoivia talleja tässä kiistassa. Toimintapa oli aivan väärä ja anteeksiantamaton. Itsepä itsensä nurkkaan maalasivat. Ihmettelen kyllä miten ne alunperinkään uskoivat pystyvänsä kiristämällä saamaan tavoitteensa läpi.
Ei olla hiljaa, vaan käyttää normaalia neuvottelumenettelyä sen sijaan, että ensimmäiseksi ilmoitetaan, että lähdemme sarjasta jos nuo säännöt tulee ja me emme saa jatkossa määrätä asioista. Tätähän FOTA:n ultimatum merkitsi.Meinaatko, että opposition tulisi olla hiljaa tai edes vallassa olevien mielestä riittävän koherentisti silloinkin, kun olisi aihetta kyseenalaistaa ja vaatia?
FIA pyysi FOTAlta ehdotuksia toistuvasti kulujen vähentämiseksi, mutta ne eivät taanneet niitä tavoitteita, joita FIA:lla asian suhteen oli. Niinpä se laati säännöt, joilla nuo tavoitteet saavutettaisiin. Toki FIA:lla on valtakin sanella säännöt (sehän ne säännöt laatii, ei kukaan muu), mutta se ei ole tehnyt niin kysymättä tiimeiltä ehdotuksia ja mielipiteitä. Monia FOTA:n ehdotuksia on myös liitetty sääntöihin sellaisenaan.Nyt FIA - Max -akseli mielestäni ylitti sanelupolitiikan hyväksyttävät rajat, joten millainen olisi sitten sinusta oikea toimintatapa? Niitä kun ei taida kovin montaa tällaisessa tilanteessa olla.
Kyllähän tästä neuvoteltiin ensin, on ehkä hieman raflaavaa heittää että FOTA ei keskustellut asiasta vaan aloitti uhkailulla. Jossain vaiheessa tilanne kärjistyi puolin ja toisin. Kai FOTA:llakin on oikeus ottaa rajut aseet käyttöön, jos FIA teki samoin sanelemalla yksipuolisesti säännöt, ota tai jätä? Vai onko tämä vain FIAn yksinoikeus? Egglestone ja FIA on kupannut lajia ja talleja ja myös kuskeja sairaalloisine superlisensseineen jo pitkään. FIA:n oikukkaat sänntömuutukset ja MAXin omalaatuinen hieman diktatoorinen neuvottelustrategia ei ole omiaan luomaan rakentavaa neuvotteluyhteyttä. Mutta kuten jo aikasemmin sanoin, ei FOTA saa tästä puhtaita papereita myöskään. FOTAn tarkoituksellinen flegmaattinen asennoituminen FIAn pyyntöihin on toisaalta ymmärrettävää. Ei heillä suurta halukkuutta muutoksiin ollut, joten vetkuttelemalla he ehkä odottivat ongelman siirtymistä tulevaisuuteen. Brawnia lainatakseni, kaikilla on opittavaa.Ei olla hiljaa, vaan käyttää normaalia neuvottelumenettelyä sen sijaan, että ensimmäiseksi ilmoitetaan, että lähdemme sarjasta jos nuo säännöt tulee ja me emme saa jatkossa määrätä asioista. Tätähän FOTA:n ultimatum merkitsi.