Kakenstain
Wololo
- Liittynyt
- 1.4.2009
- Viestit
- 649
Minä taas en toivo täysin uutta tallijakoa. Kiva kun mukaan valitaan jokin talli, joka ei ole vielä tehnyt mitään asioiden eteen. Ehtiikö uudet uudet tallit rakentaa autot ensi kauteen?
En ole perillä tuosta Coworthin moottorista. Saakos he miten sitä nyt kehittää vai miksi jo se lynkataan alitehoiseksi. Faktoja?Uusilla talleilla tulee olemaan alitehoinen Coswortin kone ja aerodynamiikka ei tule missään nimessä olemaan samalla tasolla nykyisten tallien kanssa. Ei enteile hyvää varsinkin kun säännöt pysyvät suht samoina kuin tänä vuonna.
No ainakin se on ikivanha ja lisäksi uusille cosworth-talleille suunniteltiin annettavan mahdollisuus ajaa korkeammalla kierrosluvulla kuin muut.En ole perillä tuosta Coworthin moottorista. Saakos he miten sitä nyt kehittää vai miksi jo se lynkataan alitehoiseksi. Faktoja?
Cosworthin piti alunperin tehdä moottorit ilman kierroslukurajoitusta ja helpotetuilla kestovaatimuksilla. Lopullisissa säännöissä Cosworthia koskevat kuitenkin samat rajoitukset kuin muitakin moottorinvalmistajia. Nämä säännöt vahvistettiin vasta kesän jälkeen ja Cosworthilla on aika vähän aikaa reakoida niihin. Kaikki muut moottorinvalmistajat tietävät tarkasti sen, mitä moottorit kestävät. Cosworth saa omaa dataa vasta sitten kun pikkutiimit aloittavat omat testinsä ja silloin voi olla myöhäistä korjata mahdollisia ongelmia.En ole perillä tuosta Coworthin moottorista. Saakos he miten sitä nyt kehittää vai miksi jo se lynkataan alitehoiseksi. Faktoja?
Nyt kysymys kuuluukin onko tämä mikään yllätys? Haastattelussa Audetto kertoo Campos Metan luvanneen sijoittajilleen "kuuta taivaalta", mutta kun sitä ei enää F1:n pelastamisen jälkeen olekaan tarjolla, niin he, heidän sijoittajansa ja Audetto itse ovat kaikki harvinaisen näreissään. Audetto myös vaatii Sauberin paikan lähtöruudukossa ottavan tallin moottorivalinnaksi Cosworthia ja vahvistaa jälleen saman asian, josta tullaan vielä EU-tasollakin vääntämään kättä:Autosport sanoi:Campos Grand Prix says its plans to enter Formula 1 have been made harder by the scrapping of a budget cap rule, but the team is adamant it can still be successful in the sport.
The Valencia-based team was one of three outfits that was awarded an entry to next year's world championship, but it has had to rethink its plans after originally only getting involved because of the attraction of a £40 million budget cap.
With the FIA and Formula One Teams' Association (FOTA) agreeing to ditch the budget cap in favour of a cost reduction programme, however, Campos has had to rethink its approach to F1.
And managing director Daniel Audetto, who has returned to F1 following a spell at the helm of Super Aguri, has revealed that the team's investors came close to pulling the plug on the operation totally because of the revised regulations.
"Our investors, who already put the money up front because the FIA had to do a thorough due diligence, they are not happy at all, and we can even say upset, with how things have been handled with the entries," Audetto told AUTOSPORT.
And one thing that we would like is that the fourth team that is taken should have the Cosworth engine sanoi:Jos he haluavat vastustajiensa ajavan Cosworthilla, niin minulla olisi ollut heille mielenkiintoinen ehdotus valittavasta sarjasta. Campos Metan budjettikin olisi riittänyt vallan mainiosti...
Samaan hengenvetoon muistutettakoon kuinka hyvä bisnesmies Adrian Campos on. Miehen F3- ja GP2-talleilla ei ole ollut yhtään sponsoria, joka ei olisi ollut sidoksissa joko kuljettajaan tai ollut tallin silloisen osaomistajan Alejandro Agagin suhteilla järjestämä. Metalla on siis kovat paineet saada kompensoitua partnerinsa "pätevyys". Tosin niin on Windsorillakin omassa tiimissään...
Ei, kun Cosworthia käytettiin 2006 Suzukassa josta lähtien käsittääkseni on jäädytettyEikös Cosworthilla ole nyt periaatteessa etulyöntiasema, kun muiden moottorien kehitys on jäädytetty ja Cossy saa tehdä ihan uudet moottorit?
Ei se noin mene, moottorit ovat muuttuneet paljon siitä. Tällä hetkellä on kai vähän epäselvää mitä cosworth tekee mutta ongelmana heillä on raha. Ei ole missään mainittu mihin asti cosworth saa moottoriaan kehittää.Ei, kun Cosworthia käytettiin 2006 Suzukassa josta lähtien käsittääkseni on jäädytetty
Niin no miksi saisi kehittää yhtään enempää kuin muutkaan?Ei se noin mene, moottorit ovat muuttuneet paljon siitä. Tällä hetkellä on kai vähän epäselvää mitä cosworth tekee mutta ongelmana heillä on raha. Ei ole missään mainittu mihin asti cosworth saa moottoriaan kehittää.
Minusta tuo on kädettömyyttä. Sitten vielä pitää antaa siimaa korjata kädettömien työtä. Oikeasti, kun kerran suostuivat mottien jäädyttämiseen, niin pitäisi hyväksyä myös se riski, että oma motti ei ookaan nopein eikä sitä sitten kehitetä omalla ajalla. :thumbdownViime vuonnahan tuli puhe siitä, että Renault (ja Honda) oli toiminut ihan kirjaimellisesti sääntöjen mukaan ja sen seurauksena olivat jääneet noin 30 heppaa muista jälkeen. Tämä selitti vahvasti myös sitä, miksi viime kauden lopussa Toro Rosso oli parempi kuin Red Bull. Talvitauon aikana näille kahdelle annettiin erikoislupa kehittää koneita lähemmäs muiden tasoa. Toki Honda vetäytyi, joten heidän tuloksiaan ei sitten nähty.
Turha kädettömyydestä on Hondaa ja Renaultia haukkua. Hehän olivat ainoat moottorintoimittajat, jotka eivät kehittäneet moottoria omalla ajalla ja ero muihin tuli vasta, kun muut moottorinvalmistajat omine lupineen kehittivät koneitaan.Minusta tuo on kädettömyyttä. Sitten vielä pitää antaa siimaa korjata kädettömien työtä. Oikeasti, kun kerran suostuivat mottien jäädyttämiseen, niin pitäisi hyväksyä myös se riski, että oma motti ei ookaan nopein eikä sitä sitten kehitetä omalla ajalla. :thumbdown
Hommahan meni niin että ennen jäädyttämistä tallit saivat kehittää moottorinsa kestävyyttä. Muut valmistajat kehittivät samalla sitten myös lisää tehoa toisin kuin renault ja honda.Turha kädettömyydestä on Hondaa ja Renaultia haukkua. Hehän olivat ainoat moottorintoimittajat, jotka eivät kehittäneet moottoria omalla ajalla ja ero muihin tuli vasta, kun muut moottorinvalmistajat omine lupineen kehittivät koneitaan.
Siis periaatteessa ne ei kehittänyt niitä tehokkaammiksi, mutta jos kone on kestävämpi, kuin sen tarvitsee olla siitä voidaan tietysti ottaa enemmän tehoa.Hommahan meni niin että ennen jäädyttämistä tallit saivat kehittää moottorinsa kestävyyttä. Muut valmistajat kehittivät samalla sitten myös lisää tehoa toisin kuin renault ja honda.
Artikkelin kirjoittaja Sam Collins vieraili tänään Lolalla ja MWM:ssä arvioi kahden vuoden sisällä F1:n olevan Ferrari vs Mercedes-Benz - luokka. Ensi vuonna mukana on viisi moottorivalmistajaa, joistaLolan 2010 auton prototyyppi, lienee mynnissä halukkaille.
http://www.racecar-engineering.com/news/cars/396546/lola-unveils-2010-formula-1-car.html