Uudet tiimit 2010

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Collins pitää myös erittäin epätodennäköisenä sitä, että ensi vuonna nähdään kolme uutta tallia F1-sarjassa.
Veikkaan, että enintään yksi uusi talli nähdään...jos nähdään. Tämä Cosworthin pakkokäyttö kyllä vie kaiken mahdollisuuden vähäiseenkin menestykseen. Uusilla talleilla pitäisi olla täysi vapaus valita moottorintoimittaja, jos lähtöruudukkoon halutaan täytettä.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Uudet hyväksytyt tallit olivat poliittisia pelinappuloita, kun nykyiset tallit FOTAn kautta taistelivat tulevaisuudesta. Taisivat pelinappuloiksi jäädä. Saivat miljoonien arvoset tallipaikat, jos joku haluaa ostaa ihan hyvä diili.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Minä uskon, että ensi kaudella nähdään 26 autoa. Campos ja USF1 ovat suhteellisen aktiivisesti kertoilleet projektistaan ja Manor ei sanonut sanaakaan projektistaan ennen kuin tuli valituksi, joten ei mikään ihme ettei ole nytkään kuulunut
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä uskon, että ensi kaudella nähdään 26 autoa. Campos ja USF1 ovat suhteellisen aktiivisesti kertoilleet projektistaan ja Manor ei sanonut sanaakaan projektistaan ennen kuin tuli valituksi, joten ei mikään ihme ettei ole nytkään kuulunut
Olihan tuossa juttua USF1-projektista koska heillä oli edelleen tyhjät toimitilat, ei autosuunnitelmia eikä henkilökuntaa. Toisin sanoen mahdollisuus on kuplaan ja jonkin sortin vedätykseen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minä uskon, että ensi kaudella nähdään 26 autoa. Campos ja USF1 ovat suhteellisen aktiivisesti kertoilleet projektistaan ja Manor ei sanonut sanaakaan projektistaan ennen kuin tuli valituksi, joten ei mikään ihme ettei ole nytkään kuulunut
USF1:n esilläolo nyt ei kerro vielä mitää, sillä kuinka monessa lehdistötiedotteessa tai haastattelussa heillä on ollut oikeasti merkittävää sanottavaa? Ensin pelattiin nimillä, jotka olivat täysin epärealistisia, mutta myyviä ja kiinnostavia (Andretti, Patrick, Villeneuve) ja sitten Windsor sekosi kokonaan (Loeb!?). Heiltä tulee muutenkin ristiriitaisia tietoja auton testaamisen alkamisesta, epärealistisia nekin, koska mitään autoa ei ole alettu edes rakentamaan. Heidän tehdaskatunsa toisella puolella sijaitsevalla Ganassin tiimilläkin on paremmat mahdollisuudet rakentaa F1-auto näin nopeasti.

Ainoa pihaus, joka Camposin tiimistä puolestaan on kuulunut pitkään aikaan on nimenomaan tuo purkautuminen rahoittajien epävarmuudesta ja kuinka he ilmoittautuivat saamaan etuuksia vanhojen tallien kustannuksella. Dallara varmasti pyörittää prototyyppiä tuulitunnelissa, mutta löytyykö CM1:ltä lopulta rahaa ostaa kyseistä autoa, ei kukaan vielä voi varmaksi sanoa.

Manorhan näistä kolmesta on parhaimmalla pohjalla, mikä toisaalta on aika synkkää, kun tietää, mitä tämän tiimin valinnan taustalla oli. Toisaalta, vaikka Virgin-Manor-Simtek joskus F1-ruudukkoon ilmestyy, niin eivät he ainakaan kilpailukykyisiä tule olemaan. Jos edes moottoria saavat. Varsinkin nyt, kun FIA-myönteiset tiimit yrittävät pakottaa Sauberin tilalle mahdollisesti tulevan tiiminkin käyttävän Cosworthin moottoria. Pahimmassa tapauksessa vielä muutama kuukausi sitten ei-kenellekään moottoreita tehneen pajan pitäisi toimittaa moottorit ex-Sauberille, Williamsille, Virgin-Manor-Simtekille, USF1:lle ja Campos Metalle. Ja mitä tapahtuu STR:lle? Entä RBR:lle, jos Renault vetäytyy? Mitä tapahtuu koko tehdastiimille, jos FIA rankaisee Renault'ta Mosleyn kovalla kädellä? :confused:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ja mitä tapahtuu STR:lle? Entä RBR:lle, jos Renault vetäytyy?
STR käyttää Ferrarin konetta, tuskin niille mitenkään käy. RBR taas on huhujen mukaan halunnut Rellusta eroon jo viime vuonna, joten tuskin sitäkään hetkauttaa Renaultin sanktiot...

Renaultin team itsessään? Vaikea sanoa mutta tuskin FIA niin tyhmä on että alkais tässä taloustilanteessa heittämään valmistajia pihalle...
Noh, never say never, mutta hullun hommaa se olisi...
Lisäksi uskon itse ainakin että Fernando jatkaa vielä 2010 Rellulla kun ein noita paikkoja muualle oikein ole vapaana
(olettaen että Ferrari-siirto ei toteudu)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Varsinkin nyt, kun FIA-myönteiset tiimit yrittävät pakottaa Sauberin tilalle mahdollisesti tulevan tiiminkin käyttävän Cosworthin moottoria.
Tämä tuskin onnistuu. Tuossa vaateessaanhan uudet teamit puhuu siitä että jos BMW:n paikan ottaa joku hakija-tiimeistä (esim. Prodrive) niin sitten pitäisi käyttää Cossua...
BMW:n tiimihän on jo nyt mukana sarjassa, jos sille löytyy jatkaja niin kyseessä ei ole "uusi team" kuten esim Manor ja kumppanit jotka aloittaa tyhjästä, jotenka Cossun vaatiminen heille olisi aika epärealistista...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
BMW:n tiimihän on jo nyt mukana sarjassa, jos sille löytyy jatkaja niin kyseessä ei ole "uusi team" kuten esim Manor ja kumppanit jotka aloittaa tyhjästä, jotenka Cossun vaatiminen heille olisi aika epärealistista...
Vaihtoehdot tälle tiimille, oli uusi tai vanha tai uusvanha, ovat moottoripuolella kuitenkin harvinaisen rajalliset: Mercedes-Benz, Ferrari, Renault vai Toyota?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vaihtoehdot tälle tiimille, oli uusi tai vanha tai uusvanha, ovat moottoripuolella kuitenkin harvinaisen rajalliset: Mercedes-Benz, Ferrari, Renault vai Toyota?
No rajalliset ja rajalliset, onhan tuossa paljon enempi valinnanvaraa kuin monena vuonna aiemmin, muistetaan nyt että aikasemmin ei oo ollut kuin 1-2 valmistajaa jotka kauppaa moottoreitaan "tehdastiimien" ulkopuolelle...

Mersu taitaa olla monen toive ensi vuodelle, saas nähdä miten muut pärjää ens kauden koitoksissa :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
No rajalliset ja rajalliset, onhan tuossa paljon enempi valinnanvaraa kuin monena vuonna aiemmin, muistetaan nyt että aikasemmin ei oo ollut kuin 1-2 valmistajaa jotka kauppaa moottoreitaan "tehdastiimien" ulkopuolelle...
Onhan tuo lista kuitenkin F1-sarjalle melko suppea. Siis ihan vain moottorinvalmistajien lukumäärää kun katsotaan. Tarvitsee mennä 80-luvulle asti, että noin vähän merkkejä löytyy, vaikkakin niitä nyt on kaikille tarjolla.

Alkaa varmasti vaikuttaa ärsyttävältä toistolta, jos ääneen mietin mitä 90-luvun sarjaa asiakasmoottoreiden F1 alkaa merkkejä myöten hiljalleen muistuttaa? Renault'n kun korvaa Hondalla... :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Onhan tuo lista kuitenkin F1-sarjalle melko suppea. Siis ihan vain moottorinvalmistajien lukumäärää kun katsotaan. Tarvitsee mennä 80-luvulle asti, että noin vähän merkkejä löytyy, vaikkakin niitä nyt on kaikille tarjolla.
Jaah, siis nythän sieltä löytyy seuraavatensi kaudelle:
2010: Cosworth, Mercedes, Renault, Ferrari ja Toyota = 5kpl joista kaikki ovat "myyntilistalla" asiakas teameille...
1999: Mercedes, Ferrari/Petronas, Mugen, Supertec/Playlife, Ford, Peugeot, Arrows = 7kpl joista "myyntimoottoreita" sai vain Fordilta ja Superteciltä ja Ferrarilta.

Eli juu, moottorinvalmistajia oli enemmän, mutta asiakastallille tilannehan on nyt huomattavasti parempi kun kilpailukykyisiä tehdaskoneita on saatavilla useita.
Kuitenkin esim. 1999 ei Mugenilla ja Supertecillä juurikaan olut asiaa enää kärkeen, Fordista puhumattakaan...
Petronas nyt kai oli ees suht ok kone, mutta ei sentään Ferrarin works-tiimin tasoinen tietenkään...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kuitenkin esim. 1999 ei Mugenilla ja Supertecillä juurikaan olut asiaa enää kärkeen, Fordista puhumattakaan...
Frentzen, Ralf Schumacher ja Stewart muistanevat eri tavalla. Kolme voittoa, kaksi paalupaikkaa ja nopeasti tuon vuoden tilastoja katsoneena 12 palkintokorokepaikkaa. :dunno:

Ja 1999 mukana oli tosiaan seitsemän moottorinvalmistajaa. 1980-luvun alussakin mukana oli jo kuusi. 70-luvulla viimeksi oli vähemmän kuin viisi merkkiä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Frentzen, Ralf Schumacher ja Stewart muistanevat eri tavalla. Kolme voittoa, kaksi paalupaikkaa ja nopeasti tuon vuoden tilastoja katsoneena 12 palkintokorokepaikkaa. :dunno:

Ja 1999 mukana oli tosiaan seitsemän moottorinvalmistajaa. 1980-luvun alussakin mukana oli jo kuusi. 70-luvulla viimeksi oli vähemmän kuin viisi merkkiä.
Ralffihan ei voittanut kisaakaan. H-H voitti Mugenila tosiaan 2kpl, mutta ainakin Ranskan voitto tuli sääolojen ja muidne epäonnen ansiosta, Italian voittoa en muista niin en kommentoi.
OK, Mugenista saatiin tavaraa hyvin irti, mutta esim Stewartilla otettiin voitto ruudusta 14., ei kuulosta oikein ajamalla otetulla voitolla?
Toisinkuin esim. Brawnin tai FI:n suoritukset tällä kaudella asiakaskoneilla ;)
Ja lisäksi vielä niin Mugen ja Fordhan oli kuitenkin tehdaskoneita, Mugen
vähän sillä rajalla, mutta kuitenkaan sitä ei myyty Jordanin lisäksi muille.

Lisäksi tuohon aikaan yllätyksiä tuli jo luotettavuudenkin kautta, Ralfin suoritukset voidaan varmasti laskea jo miehen & Williamsin autonkin ansioksi sillä kun katsoo muita supertec-koneiden tuloksia tuolloin niin eipä niissä kehumista ole hirveästi...
Fordin tehdastiimi väläytteli silloin tällöin, mutta asiakastiimit ei senkään vertaa

Niinkun sanoin, määrällisesti valmistajia on ollut aiemmin enemmän kyllä, mutta mielestäni laatu korvaa määrän, nyt on valinnanvaraa koneiden suhteen kun kaikki valmistajat myy moottoreitaan + erot koneiden välillä on huom. pienempiä kuin vielä esim. 90-luvulla...
(tästähän oli kyse, siitä kuinka ankeaa uudella tiimillä on valintojen suhteen ;))
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
USF1:n esilläolo nyt ei kerro vielä mitää, sillä kuinka monessa lehdistötiedotteessa tai haastattelussa heillä on ollut oikeasti merkittävää sanottavaa? Ensin pelattiin nimillä, jotka olivat täysin epärealistisia, mutta myyviä ja kiinnostavia (Andretti, Patrick, Villeneuve) ja sitten Windsor sekosi kokonaan (Loeb!?). Heiltä tulee muutenkin ristiriitaisia tietoja auton testaamisen alkamisesta, epärealistisia nekin, koska mitään autoa ei ole alettu edes rakentamaan. Heidän tehdaskatunsa toisella puolella sijaitsevalla Ganassin tiimilläkin on paremmat mahdollisuudet rakentaa F1-auto näin nopeasti.

Ainoa pihaus, joka Camposin tiimistä puolestaan on kuulunut pitkään aikaan on nimenomaan tuo purkautuminen rahoittajien epävarmuudesta ja kuinka he ilmoittautuivat saamaan etuuksia vanhojen tallien kustannuksella. Dallara varmasti pyörittää prototyyppiä tuulitunnelissa, mutta löytyykö CM1:ltä lopulta rahaa ostaa kyseistä autoa, ei kukaan vielä voi varmaksi sanoa.

Manorhan näistä kolmesta on parhaimmalla pohjalla, mikä toisaalta on aika synkkää, kun tietää, mitä tämän tiimin valinnan taustalla oli. Toisaalta, vaikka Virgin-Manor-Simtek joskus F1-ruudukkoon ilmestyy, niin eivät he ainakaan kilpailukykyisiä tule olemaan. Jos edes moottoria saavat. Varsinkin nyt, kun FIA-myönteiset tiimit yrittävät pakottaa Sauberin tilalle mahdollisesti tulevan tiiminkin käyttävän Cosworthin moottoria. Pahimmassa tapauksessa vielä muutama kuukausi sitten ei-kenellekään moottoreita tehneen pajan pitäisi toimittaa moottorit ex-Sauberille, Williamsille, Virgin-Manor-Simtekille, USF1:lle ja Campos Metalle. Ja mitä tapahtuu STR:lle? Entä RBR:lle, jos Renault vetäytyy? Mitä tapahtuu koko tehdastiimille, jos FIA rankaisee Renault'ta Mosleyn kovalla kädellä? :confused:
Älä ota Sportti.comin kirjoittamia huhuja niinkuin ne olisivat tosia. Eikä tallin tarvitse 2 päivän välein kertoa, että mikä projektin tila on.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Ahaa, itse olin lukenut tuon vain sportti.comista. Pyydän anteeksi. Silti uskon vakaasti siihen että ensi kaudella on 26 Tiimiä:
Ferrari, McLaren, Brawn, Red Bull, Toro Rosso, Williams, Toyota, Force India, Lotus(Proton), Campos, USF1, Manor ja Renault tai EE
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Jos joskus vielä saataisiin reilu 40 autoa radalle per GP niinkuin esim. NASCARissa niin luulenpa että olisi monella fanilla m... pystyssä.

Mutta parenpia aikoja odotellessa, reilut kaksikymmentäkin kelpaa...
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Jos joskus vielä saataisiin reilu 40 autoa radalle per GP niinkuin esim. NASCARissa niin luulenpa että olisi monella fanilla m... pystyssä.

Mutta parenpia aikoja odotellessa, reilut kaksikymmentäkin kelpaa...
Suhteellisen monella moottoriradalla 40 F1 autoa on pelkkää utopiaa. Katuradoilla 26 autoakin on jo ihan maximi, jottei kisa ole pelkkää hitaampien jaloissa pyörimistä.
 
Ylös