Uudet tiimit 2010

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Minä taas en toivo täysin uutta tallijakoa. Kiva kun mukaan valitaan jokin talli, joka ei ole vielä tehnyt mitään asioiden eteen. Ehtiikö uudet uudet tallit rakentaa autot ensi kauteen?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jotenkin alkaa olemaan sellanen kutina että ensi vuoden uudet tallit eivät tule olemaan edes nopeampia kuin GP2-autot. 107%-sääntö pitäisi tuoda takaisin. Tulee vain mieleen Toyota, jonka F1-projekti alkoi jo vuonna 1999. Toyota testasi yli 1,5 vuotta prototyyppiautolla 11 eri F1-radalla 23000 kilometria ja tämän datan perusteella rakensivat auton kaudelle 2002. Aivan tajuttoman suurella budjetilla rakennettu auto oli kuitenkin parhaimmillaan vain keskikastia nopeilla radoilla ja hitaammilla vain häntäpäässä. Nopeilla radoilla pärjättiin Toyotan tehokkaan moottorin turvin ja hitailla tuli downforcen puutteen vuoksi takkiin.

Uusilla talleilla tulee olemaan alitehoinen Coswortin kone ja aerodynamiikka ei tule missään nimessä olemaan samalla tasolla nykyisten tallien kanssa. Ei enteile hyvää varsinkin kun säännöt pysyvät suht samoina kuin tänä vuonna.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Uusilla talleilla tulee olemaan alitehoinen Coswortin kone ja aerodynamiikka ei tule missään nimessä olemaan samalla tasolla nykyisten tallien kanssa. Ei enteile hyvää varsinkin kun säännöt pysyvät suht samoina kuin tänä vuonna.
En ole perillä tuosta Coworthin moottorista. Saakos he miten sitä nyt kehittää vai miksi jo se lynkataan alitehoiseksi. Faktoja?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En ole perillä tuosta Coworthin moottorista. Saakos he miten sitä nyt kehittää vai miksi jo se lynkataan alitehoiseksi. Faktoja?
No ainakin se on ikivanha ja lisäksi uusille cosworth-talleille suunniteltiin annettavan mahdollisuus ajaa korkeammalla kierrosluvulla kuin muut.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Ikivanha? Tottakai Cosworth on uudet moottorit tehny, eikä ajata kauden 2006 moottoreilla :cool: Eikä kannata mollata pisteiden suhteen menestyneintä moottoria
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
En ole perillä tuosta Coworthin moottorista. Saakos he miten sitä nyt kehittää vai miksi jo se lynkataan alitehoiseksi. Faktoja?
Cosworthin piti alunperin tehdä moottorit ilman kierroslukurajoitusta ja helpotetuilla kestovaatimuksilla. Lopullisissa säännöissä Cosworthia koskevat kuitenkin samat rajoitukset kuin muitakin moottorinvalmistajia. Nämä säännöt vahvistettiin vasta kesän jälkeen ja Cosworthilla on aika vähän aikaa reakoida niihin. Kaikki muut moottorinvalmistajat tietävät tarkasti sen, mitä moottorit kestävät. Cosworth saa omaa dataa vasta sitten kun pikkutiimit aloittavat omat testinsä ja silloin voi olla myöhäistä korjata mahdollisia ongelmia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
A tale about guys who wanted unfair advantage

Campos Meta on jo nyt ehtinyt heilumaan veitsenterän molemmilla puolilla, vaikka Dallara ei ole ehtinyt rakentaa heille ensimmäistäkään autoa ja tallin F1-debyyttiinkin on vielä aikaa monta kuukautta.
Autosport sanoi:
Campos Grand Prix says its plans to enter Formula 1 have been made harder by the scrapping of a budget cap rule, but the team is adamant it can still be successful in the sport.

The Valencia-based team was one of three outfits that was awarded an entry to next year's world championship, but it has had to rethink its plans after originally only getting involved because of the attraction of a £40 million budget cap.

With the FIA and Formula One Teams' Association (FOTA) agreeing to ditch the budget cap in favour of a cost reduction programme, however, Campos has had to rethink its approach to F1.

And managing director Daniel Audetto, who has returned to F1 following a spell at the helm of Super Aguri, has revealed that the team's investors came close to pulling the plug on the operation totally because of the revised regulations.

"Our investors, who already put the money up front because the FIA had to do a thorough due diligence, they are not happy at all, and we can even say upset, with how things have been handled with the entries," Audetto told AUTOSPORT.
Nyt kysymys kuuluukin onko tämä mikään yllätys? Haastattelussa Audetto kertoo Campos Metan luvanneen sijoittajilleen "kuuta taivaalta", mutta kun sitä ei enää F1:n pelastamisen jälkeen olekaan tarjolla, niin he, heidän sijoittajansa ja Audetto itse ovat kaikki harvinaisen näreissään. Audetto myös vaatii Sauberin paikan lähtöruudukossa ottavan tallin moottorivalinnaksi Cosworthia ja vahvistaa jälleen saman asian, josta tullaan vielä EU-tasollakin vääntämään kättä:
And one thing that we would like is that the fourth team that is taken should have the Cosworth engine sanoi:
Jos he haluavat vastustajiensa ajavan Cosworthilla, niin minulla olisi ollut heille mielenkiintoinen ehdotus valittavasta sarjasta. Campos Metan budjettikin olisi riittänyt vallan mainiosti...

Samaan hengenvetoon muistutettakoon kuinka hyvä bisnesmies Adrian Campos on. Miehen F3- ja GP2-talleilla ei ole ollut yhtään sponsoria, joka ei olisi ollut sidoksissa joko kuljettajaan tai ollut tallin silloisen osaomistajan Alejandro Agagin suhteilla järjestämä. Metalla on siis kovat paineet saada kompensoitua partnerinsa "pätevyys". Tosin niin on Windsorillakin omassa tiimissään... ;)
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Mutta ainakin sen ymmärrsin tuosta Autosportin jutusta, että syyskuussa vasta aletaan todenteolla etsimään sponsseja?
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Eikös Cosworthilla ole nyt periaatteessa etulyöntiasema, kun muiden moottorien kehitys on jäädytetty ja Cossy saa tehdä ihan uudet moottorit?
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ei, kun Cosworthia käytettiin 2006 Suzukassa josta lähtien käsittääkseni on jäädytetty
Ei se noin mene, moottorit ovat muuttuneet paljon siitä. Tällä hetkellä on kai vähän epäselvää mitä cosworth tekee mutta ongelmana heillä on raha. Ei ole missään mainittu mihin asti cosworth saa moottoriaan kehittää.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ei se noin mene, moottorit ovat muuttuneet paljon siitä. Tällä hetkellä on kai vähän epäselvää mitä cosworth tekee mutta ongelmana heillä on raha. Ei ole missään mainittu mihin asti cosworth saa moottoriaan kehittää.
Niin no miksi saisi kehittää yhtään enempää kuin muutkaan?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Viime vuonnahan tuli puhe siitä, että Renault (ja Honda) oli toiminut ihan kirjaimellisesti sääntöjen mukaan ja sen seurauksena olivat jääneet noin 30 heppaa muista jälkeen. Tämä selitti vahvasti myös sitä, miksi viime kauden lopussa Toro Rosso oli parempi kuin Red Bull. Talvitauon aikana näille kahdelle annettiin erikoislupa kehittää koneita lähemmäs muiden tasoa. Toki Honda vetäytyi, joten heidän tuloksiaan ei sitten nähty.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Viime vuonnahan tuli puhe siitä, että Renault (ja Honda) oli toiminut ihan kirjaimellisesti sääntöjen mukaan ja sen seurauksena olivat jääneet noin 30 heppaa muista jälkeen. Tämä selitti vahvasti myös sitä, miksi viime kauden lopussa Toro Rosso oli parempi kuin Red Bull. Talvitauon aikana näille kahdelle annettiin erikoislupa kehittää koneita lähemmäs muiden tasoa. Toki Honda vetäytyi, joten heidän tuloksiaan ei sitten nähty.
Minusta tuo on kädettömyyttä. Sitten vielä pitää antaa siimaa korjata kädettömien työtä. Oikeasti, kun kerran suostuivat mottien jäädyttämiseen, niin pitäisi hyväksyä myös se riski, että oma motti ei ookaan nopein eikä sitä sitten kehitetä omalla ajalla. :thumbdown
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Minusta tuo on kädettömyyttä. Sitten vielä pitää antaa siimaa korjata kädettömien työtä. Oikeasti, kun kerran suostuivat mottien jäädyttämiseen, niin pitäisi hyväksyä myös se riski, että oma motti ei ookaan nopein eikä sitä sitten kehitetä omalla ajalla. :thumbdown
Turha kädettömyydestä on Hondaa ja Renaultia haukkua. Hehän olivat ainoat moottorintoimittajat, jotka eivät kehittäneet moottoria omalla ajalla ja ero muihin tuli vasta, kun muut moottorinvalmistajat omine lupineen kehittivät koneitaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Turha kädettömyydestä on Hondaa ja Renaultia haukkua. Hehän olivat ainoat moottorintoimittajat, jotka eivät kehittäneet moottoria omalla ajalla ja ero muihin tuli vasta, kun muut moottorinvalmistajat omine lupineen kehittivät koneitaan.
Hommahan meni niin että ennen jäädyttämistä tallit saivat kehittää moottorinsa kestävyyttä. Muut valmistajat kehittivät samalla sitten myös lisää tehoa toisin kuin renault ja honda.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Saa nyt nähdä, että mitkä näistä uusista tiimeistä selviävät ensi kauden lähtöruudukkoon. Manorista ei ole ainaskaan kuulunut yhtään mitään, näinköhän on koko pulju edes pystyssä? Voisivat myydä koko tallin Virginille, niin saisivat sentäs jotakin rahallista apua.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Hommahan meni niin että ennen jäädyttämistä tallit saivat kehittää moottorinsa kestävyyttä. Muut valmistajat kehittivät samalla sitten myös lisää tehoa toisin kuin renault ja honda.
Siis periaatteessa ne ei kehittänyt niitä tehokkaammiksi, mutta jos kone on kestävämpi, kuin sen tarvitsee olla siitä voidaan tietysti ottaa enemmän tehoa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Artikkelin kirjoittaja Sam Collins vieraili tänään Lolalla ja MWM:ssä arvioi kahden vuoden sisällä F1:n olevan Ferrari vs Mercedes-Benz - luokka. Ensi vuonna mukana on viisi moottorivalmistajaa, joista
Renault ja Toyota ovat epävarmia tehdastiimiensä ulkopuolella, Williams tuskin jatkaa Toyotan kanssa ja Cosworthilla ei ilmeisesti ole rahaa rakentaa moottoreita kaikille uusille talleille. Hän odottaa muutaman vuoden päästä nähtävän suuriakin muutoksia F1-sarjan moottorisääntöihin, koska tilanne alkaa olla erittäin huolestuttava.

Collins pitää myös erittäin epätodennäköisenä sitä, että ensi vuonna nähdään kolme uutta tallia F1-sarjassa.
 
Ylös