Mika Häkkinen - Yksi suurista

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Helpompi varmaan ainakin perustella miksi "Mansell on yksi Brittien kaikkien aikojen kuljettaja" kuin, että millä perusteella ei kyseiseen joukkoon kuuluisi. :idea:

Ihan äkkiseltään vois heittää vaikka mestaruudet peräkkäisinä vuosina F1- ja IndyCar-sarjoissa.
Minullakin oli kyllä vielä muutama vuosi sitten käsityksen, jotta sai sen ainokaisen f1-mestaruutensa vain ylivoimaisen auton ansiosta ja muuta ei sitten tehnytkään (kun ei ollut tullut edes tilastoja seurattua ajalta 93 ja taaksepäin)... 91 tekniikkamurheisiin taisi pääasiassa kaatua mestaruustaisto, 90 taas keskeytyksiä paljon enemmän kuin tallikaveri Prostilla (jota nyt ei ainakaan voi pitää hitaana suharina), 89 Ferrari ei monasti maaliin asti kestänyt, 88 sama meininki Williamsilla, 87 taas tallikaverina Piquet voimiensa tunnossa ja Mansellilla taas enemmän keskeytyksiä (ja mitäs muuten kauden lopussa ja alussa tapahtui, kun ei Nigel ajanut viimeisiä kisoja ja Nelson toista kisaa?), 86 hävisi pisteellä mestaruuden Prostia vastaan, 85 hävisi Rosbergille, 84 yhtä paljon maaliinpääsyjä kuin Angeliksella keskeytyksiä...sitä rataa uran alkuun asti. Jos ja jos auto olisi kestänyt maaliin asti kuten nykyään, niin ties miten moninkertainen mestari olisi. Voittoihin kuitenkin ylsi joka kausi, eikä millään pöllömmillä sijoilla paalu, nopein kierros, palkintopalli ja voitto-tilastoissa...
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Toisaalta pitää verrata tietenkin myös kalustoon jolla kaverit ajoivat. JJ nyt ei onnettomuudestaan johtuen ikinä saanut oikein sitä mahdollisuuttakaan näyttää vauhtiaan F1-tasolla (ne hetket kun sai, niin vauhti oli hyvää, jopa Schumacheria parempaa=iso asia kun ei muuta tartuntapintaa kerennyt oikein kertymään JJ:n kyvyistä F1:sissä). Salo taas sai mahdollisuuden osoittaa vuosikausia sarjaa eritason talleissa (aina mestaritason Ferrarista keskitason Tyrreliin) tahkotessaan mahdollisuuden osoittaa taitonsa: tulos ei mielestäni ole kuitenkaan kovin mairitteleva tätä taustaa vasten. Esim Irvinehän ajoi Saloa selvästi paremmin Ferrarilla (toki Salo tuli nopealla aikataululla korvaajaksi), mutta kun huomioi miten Sumi vei Irvineä kuin kahden litran mittaa niin..
.
Salolla oli mahdollisuus näyttää todelliset taitonsa tasan kuusi kilpailua oudolla autolla, ei se JJ:n tilanteesta poikennut muuten kuin siinä että Jyrki oli loukkaantunut kun pääsi Benettonille.... JJ ajeli Salon tavoin vuosikausia erilaisissa talleissa ja esim. Sauberilla ei ollut Wendlingeriä nopeampi, eikä myöskään peitonnut P-L. Martinia mitenkään selkeästi Dallaralla. Salo sen sijaan voitti joka kerta tallikaverinsa kun ajoi talleissa muuten kuin keikkakuskina. Miten ihmeessä JJ nähdään Saloa parempana, sitä en ymmärrä alkuunkaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JJ ajeli Salon tavoin vuosikausia erilaisissa talleissa ja esim. Sauberilla ei ollut Wendlingeriä nopeampi, eikä myöskään peitonnut P-L. Martinia mitenkään selkeästi Dallaralla. Salo sen sijaan voitti joka kerta tallikaverinsa kun ajoi talleissa muuten kuin keikkakuskina.
Eipä nuo Salon tallikaverit mitään Wendlingerin kaliiberia kyllä olleetkaan.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
(ja mitäs muuten kauden lopussa ja alussa tapahtui, kun ei Nigel ajanut viimeisiä kisoja ja Nelson toista kisaa?)
1987 Mansell ajoi pahasti ulos Suzukan aika-ajoissa eikä siksi voinut taistella Piquet'ta vastaan loppuun asti. Ja jos nyt saivarrellaan niin 1986 Mansell johti kauden viimeistä kisaa Adelaidessa kunnes rengas räjähti. Piquet'n poissaolon syytä en jaksa muistaa...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Williamsilla, 87 taas tallikaverina Piquet voimiensa tunnossa ja Mansellilla taas enemmän keskeytyksiä (ja mitäs muuten kauden lopussa ja alussa tapahtui, kun ei Nigel ajanut viimeisiä kisoja ja Nelson toista kisaa?)
Nelson ajoi tuolloin Imolan perjantaiharjoituksissa pahasti ulos ja kisaan osallistuminen kiellettiin aivotärähdyksen ja loukkaantuneen nilkan takia.

http://www.youtube.com/watch?v=A1dY6-u3m0E

Piquetin ulosajolla muuten oli täsmälleen sama päivämäärä (1.5) kuin Sennan onnettomuudella seitsemän vuotta myöhemmin: Tamburello, brasilialainen kuljettaja ja Williams.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
JJ ajeli Salon tavoin vuosikausia erilaisissa talleissa ja esim. Sauberilla ei ollut Wendlingeriä nopeampi, eikä myöskään peitonnut P-L. Martinia mitenkään selkeästi Dallaralla.
Se, että JJ ajoi kolme täyttä kautta, Salo 6 saattaa vaikuttaa arvostukseen. Salon uran hiipumisen näkivät kaikki, JJ:n uran loppumista taas on helppo ja perusteltuakin pitää epäreilusta kohtelusta johtuvana.

JJ ajoi kaksi kautta Italialaistallissa Italialaisen tallikaverin kanssa. Kyllähän siitä aikanaan oli puhetta paljokin, että kumpaan autoon uudemmata ja paremmat osat ensin päätyivät.

Wendlinger oli Peter Sauberin suosikkikuljettaja C-ryhmäläisistä, joten ei JJ Sauberillakaan ykköskuskin kohtelua saanut, ja sitten on tietenkin tämä:
Webslave sanoi:
Eipä nuo Salon tallikaverit mitään Wendlingerin kaliiberia kyllä olleetkaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18444
Kautta 1993 varjosti riita Lotuksen kanssa joka vesitti Williamsilla ajon ja Ligieriltä homma meni puihin rahan takia ja Benetton otti mieluummin Patresen. McLarenille päästessään hän herätti nukkuvan nallen eli Sennan ja ajoi palkinnoille hienosti kahdessa viimeisessä kisassa. Lisäksi Häkä oli tuolloin kaikkien aikojen parhaiten palkattu testikuljettaja.
Häkkinen ei ollut tuolloin 1993 avauskisassa edes vielä varma että oliko hän tiimin testi vai kisakuski, tietäen kuitenkin että Senna on heidän palkkalistoillaan.

Itse Häkkinen kommentoi seuraavanlaisesti Kyalamin avauskilpailusta 1993: Kauden ensimmäinen kilpailu oli Kyalamissa ajettava Etelä-Afrikan Grand Prix, ja sinne lensin vielä sillä mielellä, että tulisin ajamaan siellä kilpaa. Olin paikalla jo kolme tai neljä päivää ennen kilpailua ja ajattelin Minä pääsen ajamaan, Minä pääsen ajamaan. Minua informoitiin sieltä sun täältä, ettei Senna ilmestyisi paikalle. Olin jo täysin valmistautunut kilpailuun ja sitten BANG, Senna olikin yhtäkkiä tullut takaisin. Se sattui minuun kovasti, koska olin niin innokkaasti odottanut pääseväni kilpailuun ja nyt se unelma särkyi. Itse asiassa minä olin niin pettynyt ja surullinen, että jouduin käyttämään paksuja aurinkolaseja lähes koko Kyalamissa oleskeluni loppu ajan, jotteivät muut ihmiset olisi nähneet, kuinka surullinen tosiasiassa olinkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Niin. Häkällä ei kyllä ollut tuolla kaudella helppoa ja Sennalla oli kanssa Ronin kanssa temppuilua ja uran jatkamisen kysymys sillä miestä haluttiin myös Penskelle CART-sarjaan ja lopulta Senna jatkoi loppujen lopuksi varsin vastahakoisesti uraansa näin jälkeenpäin ajateltuna sillä McLaren oli menettänyt Hondan moottorit ja joutui tyytymään Fordin asiakasmoottoreihin Benettonin saadessa tehdasmoottorit ja Lotus ja muut Fordin tiimit saivat vain edellisiä malleja joten siinä mielessä McLaren sentään oli vahvempi verrattuna muihin paitsi Benettoniin.

Williamsille McLaren ei yleensä pärjännyt, mutta Sennan mestarin otteet ja vielä alkukaudella olleet satunnaiset keliolosuhteet paransivat McLarenin tuloksia verrattuna siihen mitä todellisuus sitten myöhemmin kaudella oli. Sennaan palatakseni yksi semmoinen asia mitä Ron Dennis sanoi myöhemmin käytännössä kiristykseksi häntä kohtaan oli tämä miljoonan taalan kisakohtainen minimipalkka monen muun etuuden lisäksi...:D Toisaalta eräänlainen toinen ääripää huippukuskeissa oli Benettonilla Nelson Piquet jolle maksettiin pisteiden mukaan eli 100 000 taalaa per piste ja muutoin ei tullut palkkoja... Schumin tultua tiimiin lukuunottamatta vuoden 1991 loppua jolloin Schumikin taisi maksaa paikastaan niin rahankäyttö muuttui Briatorella sentään ammattimaiseksi.

Sennan 1 miljoonan taalan kisaraha taisi tullakin vuonna 1993 eikä 1992 niinkuin aiemmin olen tainnut jossain yhteydessä väittää eli ainoa kuski joka nautti kaudella 1992 samoja palkkoja per kisa oli Mansell joten pahoittelut siitä.:thumbfh:. Piquetillä ei tainnut olla myöskään kovin kummoinen palkka Lotuksella ja hirveät satsaukset Lotuksella tosiaan olikin.

Rahapulan alkulähteenä voidaan pitää aktiivijousituksen toimimattomuutta ja teknisiä vaikeuksia jotka sitten syöksi tiimin rahapulaan. Kun verrataan kauden 1990 palkkatuloja eri tiimien kesken niin McLaren maksoi kaikkiaan 20 miljoonan euron edestä kuskien palkkoja niin Lotus joka oli tuolla kaudella köyhin tiimi joka kuitenkin pystyi maksamaan kuskeille palkkaa ja tästäkin puolet taisi tulla Camelilta oli vain 500 000-1000000 euroa sillä vaikka palkkaa olisi voitu maksaa enemmän niin rahaa kului myös muuhun ja kuskit toivat myös muistaakseni sponsorirahaa tiimeihin. Häkkisellä ainakin oli kommentaattorivirkaa kauden 1993 aikana ainakin Kyalamissa ja Unkarissa jossa Häkkinen hihitteli kun Schumi ajeli pellolle.:D
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Se, että JJ ajoi kolme täyttä kautta, Salo 6 saattaa vaikuttaa arvostukseen. Salon uran hiipumisen näkivät kaikki, JJ:n uran loppumista taas on helppo ja perusteltuakin pitää epäreilusta kohtelusta johtuvana.

JJ ajoi kaksi kautta Italialaistallissa Italialaisen tallikaverin kanssa. Kyllähän siitä aikanaan oli puhetta paljokin, että kumpaan autoon uudemmata ja paremmat osat ensin päätyivät.

Wendlinger oli Peter Sauberin suosikkikuljettaja C-ryhmäläisistä, joten ei JJ Sauberillakaan ykköskuskin kohtelua saanut, ja sitten on tietenkin tämä:
Totta, en väitäkkään että Salon meriitit olisivat paljon kummoisemmat kuin Järvilehdon, vaan että ei ainakaan huonommat niin paljon että hänet pitäisi jättää arvostuksessa selkeästi Järvilehdon taakse. Siihen ei ole perusteita.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Salo esitti todella lupaavia otteita alitehoisella Tyrrellillä kausina -95 ja -96. Kolmen Tyrrell vuoden aikana tallin iskukyky vaan laski kokoajan, eikä sillä kalustolla yksinkertaisesti vaan pystynyt liiemmin loistamaan. Sitten tie vei Arrowsille. Hartin kone oli taas hirvittävän alitehoinen ja auto epäluotettava. Monacoon Barnardin auto kuitenkin sopi hyvin ja vaikeuksista huolimatta Mika ajoi neljänneksi. Jos Ruutulippu-kirjaan on luottamista, niin Pedro Dinizin sponsorimiljoonat painoivat vaakakuppia sen verran sinne suuntaan että Mikalla oli vähän vaikeaa. -99 piti olla uusi yritys, mutta prinssi Malik pisti sitten Salon kilometritehtaalle. Hyppäys kesken kauden Ferrarin rattiin oli aika hankala paikka. Ilmeisesti auton säätäminen muodostui ongelmaksi. Nopeilla radoilla homma toimi mutta hitaammilla ei sitten yhtään.

Omasta mielestä Salo (kuten niin moni muu hyvä kuski) ei koskaan saanut sitä kunnon tilaisuutta. Tyrrelliltä olisi ehdottomasti pitänyt päästä pois parempiin talleihin. Silloin niitä ottajia olisi varmaan vielä ollut. Sen jälkeen Mika vähän hyytyi tuollaiseksi keskikastin jyräksi.

JJ:n kohdalla kannattaa myös tarkastella taustoja vähän tarkemmin. Dallaralla oli tallikavereina italialaisia, joten ei liene epäselvää kummalla tallikavereista oli helpompaa. Samalla tavalla Sauberilla oli Wendlinger, joka kaiken lisäksi oli ennen loukkaantumistaan todella hyvä kuljettaja. Myöskään välit Peter Sauberiin eivät olleet kauhean hyvät. Benettonilla JJ ei sitten koskaan saanutkaan kunnon tilaisuutta. Vakavan onnettomuuden jälkeen Imolassa hyvä aika-ajo, ja lähdössä Lamy täydestä vauhdista konttiin. Teki varmasti niskalle gutaa. Barcelonassa JJ oli vielä hyvässä vauhdissa mutta muuten mies oli mennyttä kalua Briatoren käsittelyssä. Jos asiat Benettonilla olisi hoidettu toisin, niin ken tietää mihin Lehdon ura olisi kääntynyt.

Jossittelu on turhaa, mutta mun mielestä on selvää, että Suomesta ei ole koskaan noussut formuloihin mitään keskinkertaista suharia. Kaikilla ei vaan ole mennyt kuninkuusluokassa niin putkeen kuin esim. Räikkösellä ja Häkkisellä.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Häkkinen näköjään suunnittelee paluuta "johonkin sarjaan", onko tämä uutisoitu täällä?
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Jotain huhua tuosta taannoin oli, ei kovin tuoretta kuitenkaan. Pistä lähdettä tuolle.
http://www.sport1.de/de/motorsport/

Tuossa kun vähän skrollaa alas, "Häkkinen plant comeback". "Lentävä suomalainen ilmoittaa haluavansa ajaa taas kisoja - ei vaan tiedä missä sarjassa".
Valitettavasti ovat kusseet linkin, menee väärään uutiseen. Mitä tarkoitat "taannoin", miten kauan sitten?

edit: löytyi googlettamalla oikea linkki, tältä päivältä ja uutisoitu alunperin Bild am Sonntagissa:
http://www.sport1.de/de/motorsport/newspage_229286.html

edit2: itseasiassa tuo tuntuu vähän haihattelulta koska mitään konkreettista siinä ei ole. Mika vain sanoo kaipaavansa ajamista, "tulen ajamaan vielä, en vain tiedä milloin ja missä. Tiedän vain että niin tulen tekemään." Sitten löpinää DTM-kokemuksista ja "ehkä palaan managerina F1:een".
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Niinno jos paketti toimii ja diili on hyvä niin Mika voisi ihan hyvin ajaa DTM:ssä uudelleen jos vain halua riittää ja kyllähän formulan puolella aina managerin hommia riittää jos manageroitavia löytyy.:cool:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Eipä nuo Salon tallikaverit mitään Wendlingerin kaliiberia kyllä olleetkaan.
Oliko toisaalta Wendlingerkään mikään ylivertainen Verstappeniin nähden F1-kuljettajana...:) Eiivvälttämättä
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Sad news

Mika Häkkisen isä Harri R.I.P. Kuolinsyy kai sydänkohtaus.

Teki suuren työn Mikan uran eteen ja oli kai läheinen Mikalle aina. :(
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Yksi elämä on päättynyt, mutta toinen on tuloillaan ensi syksynä:

Mika Häkkisestä taas isä
02.06.2010 10:10

Mika Häkkinen ja hänen elämänkumppaninsa Marketa Kromatova odottavat lasta.

Pari on ollut yhdessä runsaat kolme vuotta.

Mikalla on edllisestä liitostaa kaksi lasta: Hugo ja Aina.

IS
Onnittelut vaan perheeseen iloisen perhetapahtuman johdosta :thumbup:
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Kyllä aika menee nopeasti, Hugokin on jo 9 vuotta.
 
Ylös