FIA:n seuraava presidentti?

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Vatasen presidenttiys olisi kuin tuulahdus raikasta ilmaa FIA:n pölyttyneisiin toimintatapoihin. Homma on ollut jo pitkään aivan liian sisäsiittoista ja mm. Ecclestonen lapsellinen käytös kertoo hyvin, miten piiri pieni pyörii. Päätökset tehdään kabineteissa, kuten oli tehty viimeisessä Renault-jupakassakin. Tehtiin lajin kannalta paras ratkaisu, ei oikeudenmukaisin.

Bernie pelkää oman päätösvaltansa puolesta, koska homman muuttuessa avoimemmaksi ja "Vatasemmaksi", hän ei enää voisi vedellä kaikista naruista, kuin jokin puppet master.

Mutta niinhän sen tulisikin olla. Ei Berniellä pitäisi olla mitään paikkaa FIA:n päättävissä elimissä. Olen sanonut tämän muuallakin, mutta on täysin perverssiä, että Formuloiden kaupalliset paineet niskassa voi olla osana esim. FIA:n tuomioistuinta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hienosti pelattu. Voitti kumpi tahansa, niin tulos on juuri se mitä toivoitkin. :D
Ja kun kumpikaan ei toteudu, niin keljutus tätä kaikkea kohtaan vain kasvaa. Useasti asiat kun eivät tapahdu niin kuin toivon, vaan niin kuin uskon niiden tapahtuvan. Ja nyt valitettavasti uskon sinun olevan oikeassa... :dunno:

Voin vain toivoa, että Vatasen puheiden takana todella on aitoa tyytymättömyyttä ja keskusteluja mahdollisesta vallankumouksesta, jos jälleen maat, joissa tienkäyttäjiin kuuluu kolme autoa, aasi ja kottikärryt, taas kävelevät suurimpien liittojen ohi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toivon, että Vatanen voittaa, sillä hän on näistä kahdesta oma ehdokkaani, vaikkei täydellinen olekaan. Toivottavasti hän on sanojensa mittainen ja kykenee aloittamaan lajin parantumisprosessin ja muistaa pyyntöni, kun hän istuu Fuhrerin valtaistuimella Place de la Concordella.
Vatanen selvästi muistaa ja ampuu vieläkin kovilla:
Vatanen kovana: F1 tulee pelkäämään minua

Nyt hän sanoo sen jo niin suoraan kun voi:
Ari Vatanen sanoi:
F1 tulee todella pelkäämään minua. Se on kaaoksessa. Vain muutama kuukausi sitten puhuttiin kilpailevan sarjan rakentamisesta. Haluan pistää F1:n muiden lajien kanssa samanarvoiseksi. FIA on muutakin kuin vain F1.
Sanat eivät enää riitä kuvaamaan kuinka iloinen tällä hetkellä olen. Vihdoinkin joku muukin on avannut silmänsä, nuuhkinut aamukahvin tuoksua ja uskaltaa sanoa asian suoraan niin kuin se on ja niin kuin sen kuuluisi olla.
F1 kerää eniten rahaa sijoitusmaailmasta, eikä paljonkaan rahaa mene muihin moottoriurheilun muotoihin ja se on väärin.
Pelastaja! Messias! Mooses! Vatanen!


Nyt kun Vatanen vielä julkisesti kysyy, että missä olivat Balestre ja Mosley, kun Tony George sattumoisin halusi jakaa F1:n suurimman uhan formularadoilla ja missä FIA:n presidentti oli silloin, kun FIA:n varapresidentti, joka sattumoisin oli F1-pohatta Bernard Charles Ecclestone, tapatti urheiluautojen MM-sarjan, niin paranemisprosessi voi ehkä alkaa. Tähänkin asti Vatanen on kuitenkin tehnyt jo todella paljon moottoriurheilun eteen, kun on uskaltanut ottaa nämä vaietut asiat puheeksi. Ehkä se auttaa F1-fanejakin heräämään ja tajuamaan mikä on oikein ja mikä väärin. Ehkä sitten voimme kaikki olla taas yhtä mukavaa perhettä, kun historian arvet on saatu käsiteltyä.
Merci Ari :thumbup:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Nyt kun Vatanen vielä julkisesti kysyy, että missä olivat Balestre ja Mosley, kun Tony George sattumoisin halusi jakaa F1:n suurimman uhan formularadoilla ja missä FIA:n presidentti oli silloin, kun FIA:n varapresidentti, joka sattumoisin oli F1-pohatta Bernard Charles Ecclestone, tapatti urheiluautojen MM-sarjan, niin paranemisprosessi voi ehkä alkaa. Tähänkin asti Vatanen on kuitenkin tehnyt jo todella paljon moottoriurheilun eteen, kun on uskaltanut ottaa nämä vaietut asiat puheeksi. Ehkä se auttaa F1-fanejakin heräämään ja tajuamaan mikä on oikein ja mikä väärin. Ehkä sitten voimme kaikki olla taas yhtä mukavaa perhettä, kun historian arvet on saatu käsiteltyä.
Merci Ari :thumbup:
Turha sekoittaa Amerikkalaisen formula-autoilun ja FIA:n ongelmia. Fia:lla ei ollut mitään tekemistä IRL:n synnyn ja kahtiajaon kanssa. Pysytään nyt asiassa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Turha sekoittaa Amerikkalaisen formula-autoilun ja FIA:n ongelmia. Fia:lla ei ollut mitään tekemistä IRL:n synnyn ja kahtiajaon kanssa. Pysytään nyt asiassa.
Päinvastoin, minähän olen juuri asian ytimessä. Miten voit edes esittää, ettei FIA:lla ollut mitään tekemistä IRL:n synnyn kanssa? Olet sentään aloittanut F1:n seuraamisen vuonna 1982, joten ei kai nämä asiat ole voineet mennä näin totaalisesti sinulta ohi?

Ei ole mikään salaisuus, että välittömästi Tony Georgen noustua IMS:n valtaistuimelle, hän lensi useasti Eurooppaan, jossa poikakuningas tapasi FIA:n silloisen varapresidentin Ecclestonen ja tämän hyvän ystävän, joka oli vasta valittu FISA:n presidentiksi eli Max Mosleyn.

Mosleyn edeltäjän Jean-Marie Balestren voisi käytännössä nimetä IRL:n idean isäksi, sillä 80-luvulla hän ajoi FIA:n ovaali maailmanmestaruussarjan perustamista Indianapolis 500:n ympärille. Vain ovaaleilla ajettava sarja? Kuulostaako tutulta. Mistäköhän Tony sai idean vain ovaaleilla ajettavaan sarjaansa...?

Osaksi Ecclestonen ja Mosleyn kanssa käytyjen keskustelun takia George koki itsensä vahvaksi ja julisti IndyStarissa vuoden 1991 lopussa suureen ääneen kuinka hän ei antaisi CART-tallien hallita Indianapolisille (ja sitä kautta hänelle) kuuluvaa lajia, vaan hän joko tekisi Indy 500:sta F1-osakilpailun tai korvaisi formulat kokonaan NASCARilla. Vuoden 1992 aolama puhuttiin useasti siitä kuinka Indyn ja F1:n säännöt yhtenäistettäisiin vuoteen 1996 mennessä. Tiettävästi tämä suunnitelma pysyi pöydällä aina Sennan kuolemaan asti, jolloi Mosley käänsi F1-kelkan täysin ja IMS joutuikin kiireellä kirjoittamaan uudet säännöt, mutta tapahtumaketkun seurauksena uusia autoja ei saatu valmiiksi ja IRL piti potkaista käyntiin Champ Car - kalustolla.

Ja eikö olisikin hämmästyttävää, että liitto, joka koki äärimmäisen tarpeelliseksi estää yksi vaivainen osakilpailu Australiassa ja sen kautta estikin myöhemmät kilpailut esim. Englannissa ja Japanissa, ei kokenut lainkaan tarpeelliseksi edes yrittää estää tai edes kommentoida yhden aikansa suurimman sarjan ja kuuluisan kilparadan omistajan välistä taistelua?

CART-päälliköille esittämänsä uhkauksensa toisen osan George myös täytti tuomalla NASCARin vuonna 1995 Indyyn, sillä Ecclestonen ja Mosleyn lisäksi Bill France Jr., Bruton Smith ja Humpy Wheeler kuiskuttelivat nuoren Tonyn korvaan kaikenlaista kivaa omien tarkoitusperiensä vuoksi.

Mosley, Ecclestone, Balestre ja sitä kautta siis FIA liittyvät erittäinkin paljon IRL:n syntyyn. On virheellistä ja tietämätöntä edes väittää muuta. Mitä Mosleyyn ja Ecclestoneen muuten tulee, niin heidän aikeensa oli alusta alkaen selvästikin vain rampauttaa Indy ja sen ympärille rakennettu kansainväliseksi uhkaksikin muodostunut sarja ja siinä he kyllä valitettavasti onnistuivatkin. Tosin on minusta täysin oikeutettu ja asiallinen väite (johon tietenkin haluaisin kommentteja), että toimivatko FIA:n johtajat asemansa mukaisesti ja moottoriurheilun, vai pelkästään F1:n, kannalta oikein ja hyväksyttävästi? Vatasen mielestä ei...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mosleyn edeltäjän Jean-Marie Balestren voisi käytännössä nimetä IRL:n idean isäksi, sillä 80-luvulla hän ajoi FIA:n ovaali maailmanmestaruussarjan perustamista Indianapolis 500:n ympärille. Vain ovaaleilla ajettava sarja? Kuulostaako tutulta. Mistäköhän Tony sai idean vain ovaaleilla ajettavaan sarjaansa...?
:eek:

Balestrea voi kritisoida yhdestä jos toisestakin syystä, mutta älä nyt hyvä mies vakavalla naamalla väitä, että on eurooppalainen idea ajaa pelkästään ovaaleille sijoittuvaa sarjaa maassa, jossa valtaosa moottoriradoista on ovaaleja ja niillä jo käytännössä ajettiin sellaisia sarjoja eri vehkeillä. Kyllä sen tunnetuimman ovaalin omistaja tuollaisen keksii itsekin.

En muista tuollaista suunnitelmaa, mutta uutislähteet olivatkin "vähän" niukemmat tuona aikana. Vauhdin Maailman formuloihin liityvät uutiset kyllä osasin 80-luvun osalta lähes ulkoa. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
:eek:

Balestrea voi kritisoida yhdestä jos toisestakin syystä, mutta älä nyt hyvä mies vakavalla naamalla väitä, että on eurooppalainen idea ajaa pelkästään ovaaleille sijoittuvaa sarjaa maassa, jossa valtaosa moottoriradoista on ovaaleja ja niillä jo käytännössä ajettiin sellaisia sarjoja eri vehkeillä. Kyllä sen tunnetuimman ovaalin omistaja tuollaisen keksii itsekin.

En muista tuollaista suunnitelmaa, mutta uutislähteet olivatkin "vähän" niukemmat tuona aikana. Vauhdin Maailman formuloihin liityvät uutiset kyllä osasin 80-luvun osalta lähes ulkoa. ;)
Googlettamalla sanat "Jean Marie Balestre World Oval Championship" löytyy jotain, mutta näistä asioista kyllä puhuttiin Autosportissa, Autoweekissä sekä tietenkin Indianapolis Starsissa, mutta näiden paperiversiot ovat nykyään työn ja tuskan takana. Muistaisin kuitenkin, että kyllä Vauhdin Maailmassakin tätä joskus sivuttiin muutamalla rivillä. Pienissä piireissä nämä tosin muistetaan vielä varsin hyvin... :rolleyes:

Grandprix.com sivuutti tätä asiaa IRL:n ja CARTin taistelun oltua kuumimmillaan ja CARTin laajentuessa Eurooppaan. Silloinkin näkökulma oli varsin F1-painotteinen.
How can Formula 1 grow further?
Grandprix.com on muutenkin loistava vanhojen asioiden kaiveluun. Balestren suunnitelmasta maininta löytyy myös Krosnoffin onnettumuuden jälkeisessä spekulaatiossa.
The politics of safety
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En minä sitä tyrmännytkään, etteikö Balestre oli tuollaistakin ehdottanut. Totesin vain etten moista muista. Mutta Balestren kutsumista IRLin idean isäksi on kuitenkin vähän turhan paksua.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En minä sitä tyrmännytkään, etteikö Balestre oli tuollaistakin ehdottanut. Totesin vain etten moista muista. Mutta Balestren kutsumista IRLin idean isäksi on kuitenkin vähän turhan paksua.
Ennemmin hän sitä julkisesti ehdotti kuin Anton Hulman George, josta tuli IMS:n presidentti vasta vuonna 1989. CARTilla ei ollut mitään syytä sellaista ehdottaa, koska se oli juuri vuosikymmenen alussa päässyt siitä kauemmas, mutta FIA:n presidentin mielestä ovaalisarja olisi ollut hyvä idea, koska se olisi palvellut juuri sen sarjan etuja, jonka vallasta hän itse taisteli ja jonka kuninkaaksi hän itsensä Rion kokouksessa kruunasi. Sitä minä vain yritän sanoa, että jostain niiden juurten oli tultava.

Ja tartuit jälleen omaan johtopäätökseeni, etkä varsinaiseen asiaan.
Koska saamme aikaan kunnon debatin, kunnon vastauksia ja mielipiteitä sekä selkeitä kannanottoja näistä ihan oikeasti suurista väärinkäytöksistä, joita kaksi FIA:n entistä presidenttiä ja FIA:n varapresidentti harrastivat? Tässä kun alkaa tuntua siltä, ettei ole kovinkaan monia joita lajin ja Kansainvälisen autoliiton oikeudenmukaisuus, toimintatavat ja moraali kiinnostavat ja siksi joistakin saattaa vaikuttaa, että paasaan täällä kuurolle seurakunnalle.
Edes FIA:n presidenttiehdokkaan esiintuomana tämä aihe ei tunnu F1-väkeä kiinnostavan. Tosin harvoinhan sitä kultalusikka suussa syntyneet valittavatkaan lusikan antajasta eli pitäisi kai vain lopettaa ja antaa olla. Vai?
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Päinvastoin, minähän olen juuri asian ytimessä. Miten voit edes esittää, ettei FIA:lla ollut mitään tekemistä IRL:n synnyn kanssa? Olet sentään aloittanut F1:n seuraamisen vuonna 1982, joten ei kai nämä asiat ole voineet mennä näin totaalisesti sinulta ohi?

Ei ole mikään salaisuus, että välittömästi Tony Georgen noustua IMS:n valtaistuimelle, hän lensi useasti Eurooppaan, jossa poikakuningas tapasi FIA:n silloisen varapresidentin Ecclestonen ja tämän hyvän ystävän, joka oli vasta valittu FISA:n presidentiksi eli Max Mosleyn.

Mosleyn edeltäjän Jean-Marie Balestren voisi käytännössä nimetä IRL:n idean isäksi, sillä 80-luvulla hän ajoi FIA:n ovaali maailmanmestaruussarjan perustamista Indianapolis 500:n ympärille. Vain ovaaleilla ajettava sarja? Kuulostaako tutulta. Mistäköhän Tony sai idean vain ovaaleilla ajettavaan sarjaansa...?

Osaksi Ecclestonen ja Mosleyn kanssa käytyjen keskustelun takia George koki itsensä vahvaksi ja julisti IndyStarissa vuoden 1991 lopussa suureen ääneen kuinka hän ei antaisi CART-tallien hallita Indianapolisille (ja sitä kautta hänelle) kuuluvaa lajia, vaan hän joko tekisi Indy 500:sta F1-osakilpailun tai korvaisi formulat kokonaan NASCARilla. Vuoden 1992 aolama puhuttiin useasti siitä kuinka Indyn ja F1:n säännöt yhtenäistettäisiin vuoteen 1996 mennessä. Tiettävästi tämä suunnitelma pysyi pöydällä aina Sennan kuolemaan asti, jolloi Mosley käänsi F1-kelkan täysin ja IMS joutuikin kiireellä kirjoittamaan uudet säännöt, mutta tapahtumaketkun seurauksena uusia autoja ei saatu valmiiksi ja IRL piti potkaista käyntiin Champ Car - kalustolla.

Ja eikö olisikin hämmästyttävää, että liitto, joka koki äärimmäisen tarpeelliseksi estää yksi vaivainen osakilpailu Australiassa ja sen kautta estikin myöhemmät kilpailut esim. Englannissa ja Japanissa, ei kokenut lainkaan tarpeelliseksi edes yrittää estää tai edes kommentoida yhden aikansa suurimman sarjan ja kuuluisan kilparadan omistajan välistä taistelua?

CART-päälliköille esittämänsä uhkauksensa toisen osan George myös täytti tuomalla NASCARin vuonna 1995 Indyyn, sillä Ecclestonen ja Mosleyn lisäksi Bill France Jr., Bruton Smith ja Humpy Wheeler kuiskuttelivat nuoren Tonyn korvaan kaikenlaista kivaa omien tarkoitusperiensä vuoksi.

Mosley, Ecclestone, Balestre ja sitä kautta siis FIA liittyvät erittäinkin paljon IRL:n syntyyn. On virheellistä ja tietämätöntä edes väittää muuta. Mitä Mosleyyn ja Ecclestoneen muuten tulee, niin heidän aikeensa oli alusta alkaen selvästikin vain rampauttaa Indy ja sen ympärille rakennettu kansainväliseksi uhkaksikin muodostunut sarja ja siinä he kyllä valitettavasti onnistuivatkin. Tosin on minusta täysin oikeutettu ja asiallinen väite (johon tietenkin haluaisin kommentteja), että toimivatko FIA:n johtajat asemansa mukaisesti ja moottoriurheilun, vai pelkästään F1:n, kannalta oikein ja hyväksyttävästi? Vatasen mielestä ei...
Aikamoinen salaliittoteoria josta olen eri mieltä, kyllä se Tony George se syypää jakautumiseen oli ja toisaalta CART:n hallitus joka ei ehkä riittävästi kuunnellut Georgen valitusta ennen kuin hän päätti irtautua. FIA:lla on hyvin vähän jos ollenkaan vaikutusvaltaa Amerikan mantereella. Sinällään offtopic mutta on aika huvittavaa että ne muutamat amerikkalaistoimittajat jotka IRL:ää yhä seuraavat, ovat yhä sitä mieltä että formula-autoilun lama Amerikassa perustuu pelkästään tähän kahtiajakoon. Kyllä siellä muutakin oli taustalla, esim. Nascarin nousu ja parempi sopivuus Amerikkalaiselle yleisölle kun taas CART/IRL on/oli täynnä tuntemattomia ulkomaalaisia ja Cartin aikana kisat järjestettiin enimmäkseen katu- tai moottoriradoilla. Nykytilanne: Motegin Nielsen-rating Versuksella 0,15 :D
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska saamme aikaan kunnon debatin, kunnon vastauksia ja mielipiteitä sekä selkeitä kannanottoja näistä ihan oikeasti suurista väärinkäytöksistä, joita kaksi FIA:n entistä presidenttiä ja FIA:n varapresidentti harrastivat? Tässä kun alkaa tuntua siltä, ettei ole kovinkaan monia joita lajin ja Kansainvälisen autoliiton oikeudenmukaisuus, toimintatavat ja moraali kiinnostavat ja siksi joistakin saattaa vaikuttaa, että paasaan täällä kuurolle seurakunnalle.
Vastauksia ei varmasti saada, mutta debattiin tarvitsisit jonkun, joka aiheesta jotain tietää, on siitä kiinnostunut ja kenties omaa jonkinlaisen mielipiteenkin. Minä olen vain kyyninen sivustaseuraaja jolla ei ole kompetenssia tuosta aiheesta keskustella.
Edes FIA:n presidenttiehdokkaan esiintuomana tämä aihe ei tunnu F1-väkeä kiinnostavan. Tosin harvoinhan sitä kultalusikka suussa syntyneet valittavatkaan lusikan antajasta eli pitäisi kai vain lopettaa ja antaa olla. Vai?
Lähinnä Vatasen "F1 tulee pelkäämään minua"-kommentti saa F1-fanin toivomaan pelonsekaisin tuntein ettei tätä ehdokasta ainakaan valittaisi. FIA:n toiminnassa on epäilemättä paljon korjattavaa, mutta se miten hoidetaan niitä asioita, jotka eivät F1-fania kiinnosta ei F1-fania kiinnosta.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Lähinnä Vatasen "F1 tulee pelkäämään minua"-kommentti saa F1-fanin toivomaan pelonsekaisin tuntein ettei tätä ehdokasta ainakaan valittaisi. FIA:n toiminnassa on epäilemättä paljon korjattavaa, mutta se miten hoidetaan niitä asioita, jotka eivät F1-fania kiinnosta ei F1-fania kiinnosta.
Niin? F1 fanit ei (onneksi) FIA:n puheenjohtajaa valitse.
Olen monien kanssa samaa mieltä, että F1 alkaa erkanemaan moottoriurheilusta aina vaan kauemmaksi. Alkaa muistuttamaan yhä enemmän showpainia tms.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kyllä nämä Vatasen viimeisimmät kommentit saa oikeasti toivomaan hänen valintaansa.
Todt ei kai ole vielä lausunut omia näkemyksiään FIA:n mahdollisesta kehittämisestä, mutta Vatanen puhuu täyttä asiaa.
Se, että joku uskaltaa vihdoin sanoa ääneen, että FIA on muutakin, kuin F1, on jo itsessään hatun noston arvoinen asia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Aikamoinen salaliittoteoria josta olen eri mieltä, kyllä se Tony George se syypää jakautumiseen oli ja toisaalta CART:n hallitus joka ei ehkä riittävästi kuunnellut Georgen valitusta ennen kuin hän päätti irtautua.
Saat olla eri mieltä, mutta tämä ei kyllä taida olla mielipidekysymys.

Ja jos väität, ettei FIA:lla olisi vaikutusvaltaa Yhdysvalloissa, niin silloinhan Kansainvälinen autoliitto olisi heikko. Ei sekään FIA:n kannalta olisi hyvä, mutta asia ei heidän onnekseen ole näin.
Sinällään offtopic mutta on aika huvittavaa että ne muutamat amerikkalaistoimittajat jotka IRL:ää yhä seuraavat, ovat yhä sitä mieltä että formula-autoilun lama Amerikassa perustuu pelkästään tähän kahtiajakoon. Kyllä siellä muutakin oli taustalla, esim. Nascarin nousu ja parempi sopivuus Amerikkalaiselle yleisölle kun taas CART/IRL on/oli täynnä tuntemattomia ulkomaalaisia ja Cartin aikana kisat järjestettiin enimmäkseen katu- tai moottoriradoilla.
Offtopic, mutta aikajanasi mättää. NASCARin nousu on selvästi suoraan verrannollinen CARTin ja IRL:n jakoon, kuten selviää selvästi esimerkiksi 90-luvun alun katsojamääristä ja TV-luvuista. Vuonna 1993 amerikkalaisten urheilulajien joukossa 16 kilpailua kattanut PPG Indy Car World Series keräsi kilpailupaikoille lähes kolme miljoonaa katsojaa, kun taas lähes 30 NASCAR-kisoissa oli noin 3 700 000 katsojaa. Keskimäärin CART-sarjalla siis oli enemmän katsojia saman kauden aikana. Kisoja myös lähetettiin lähes 90 maahan joko kansallisten tai ESPN:n TV-sopimuksen myötä. Se oli enemmän kuin Amerikan johtavilla urheilulajeilla kuten NFL:llä, NHL:llä, NBA:lla, jotka todellakin olivat vain kansallisia urheilusarjoja. Ja kansallisesti 2.0 ja 3.0 olivat 90-luvun Yhdysvalloissa vielä korkeita lukemia, koska silloin kanavia oli vähemmän sekä tarjonta vähäisempää. CART ei enää 90-luvulla ollut kansallinen sarja. Se oli, kuten nimikin kertoi, World Series ja on turha "uskoa" etteikö F1- tai FIA-johto olisi ollut siitä huolissaan.

Vai miksi muuten Surfersin kisa oli ihan pakko koittaa estää ja karkoittaa CART muuten maailmalla vierailessaan ovaaleille?
New York Timesin artikkeli vuodelta 1990 on paljon kertova ja avaa ehkä vähän taustoja niille, jotka ovat halukkaita ottamaan selvää F1:n ja FIA:n suhteista muuhun formulasarjaan tuohon aikaan.
PeeVee79 sanoi:
Todt ei kai ole vielä lausunut omia näkemyksiään FIA:n mahdollisesta kehittämisestä, mutta Vatanen puhuu täyttä asiaa.
Se, että joku uskaltaa vihdoin sanoa ääneen, että FIA on muutakin, kuin F1, on jo itsessään hatun noston arvoinen asia.
Onhan Todtkin jotain ääneen sanonut ja yleisestihän hän ratsastaan F1-saavutuksillaan ja F1-työllä, mutta kompuroi kuitenkin niilläkin pelimerkeillä. Hänen mukaansa esimerkiksi Etelä-Afrikan liittoa ei kiinnosta F1, mutta ikävä kyllä Etelä-Afrikan liittoa ilmeisesti kiinnostaa F1 ja he eivät jättäneet mahdollisuutta käyttämättä ilmaista kuinka he ottivat Napoleonin kommentit "halveksivana ja ylimielisinä." :eek:
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Onkohan missään kuvaa, mieluummin video sellaista, Vatasen ja Todtin kättelystä Singaporesta? Olisi kiva nähdä poikien kehonkieli.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Saat olla eri mieltä, mutta tämä ei kyllä taida olla mielipidekysymys.

Ja jos väität, ettei FIA:lla olisi vaikutusvaltaa Yhdysvalloissa, niin silloinhan Kansainvälinen autoliitto olisi heikko. Ei sekään FIA:n kannalta olisi hyvä, mutta asia ei heidän onnekseen ole näin.
Offtopic, mutta aikajanasi mättää. NASCARin nousu on selvästi suoraan verrannollinen CARTin ja IRL:n jakoon, kuten selviää selvästi esimerkiksi 90-luvun alun katsojamääristä ja TV-luvuista. Vuonna 1993 amerikkalaisten urheilulajien joukossa 16 kilpailua kattanut PPG Indy Car World Series keräsi kilpailupaikoille lähes kolme miljoonaa katsojaa, kun taas lähes 30 NASCAR-kisoissa oli noin 3 700 000 katsojaa. Keskimäärin CART-sarjalla siis oli enemmän katsojia saman kauden aikana. Kisoja myös lähetettiin lähes 90 maahan joko kansallisten tai ESPN:n TV-sopimuksen myötä. Se oli enemmän kuin Amerikan johtavilla urheilulajeilla kuten NFL:llä, NHL:llä, NBA:lla, jotka todellakin olivat vain kansallisia urheilusarjoja. Ja kansallisesti 2.0 ja 3.0 olivat 90-luvun Yhdysvalloissa vielä korkeita lukemia, koska silloin kanavia oli vähemmän sekä tarjonta vähäisempää. CART ei enää 90-luvulla ollut kansallinen sarja. Se oli, kuten nimikin kertoi, World Series ja on turha "uskoa" etteikö F1- tai FIA-johto olisi ollut siitä huolissaan.
Vaikka Nascarin suosio kasvoi samaan aikaan kun CArt ja IRL jakautuivat, ei sen suosion nousua riitä selittämään pelkkä formulasarjan jakautuminen, vaan esim. hyvä markkinointiorganisaatio, amerikkalaiset punaniskakuljettajat ja keskittyminen ovaaleihin ja amerikkalaiset autot. Sillä aikaa Cart haikaili maailmalle ja unohti faninsa. Se että CArt-kisoja lähetettiin 90 maassa ei muuten kerro yhtään mitään koska todellisuudessa nämä lähetykset eivät olleet millään ns. terrestiaalisilla kanavilla vaan pienen yleisön kaapelikanavilla. Eurosportilla heillä oli aika hyvät katsojaluvut 90-luvun alussa, sen myönnän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin? F1 fanit ei (onneksi) FIA:n puheenjohtajaa valitse.
CARTer yritti herätellä keskustelua täällä, ei puheenjohtajan valitsijoiden joukossa. ;)
Olen monien kanssa samaa mieltä, että F1 alkaa erkanemaan moottoriurheilusta aina vaan kauemmaksi. Alkaa muistuttamaan yhä enemmän showpainia tms.
Kutsuin F1:ä jo joskus 2000-luvun alkuvuosina moottoriurheiluviihteeksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vaikka Nascarin suosio kasvoi samaan aikaan kun CArt ja IRL jakautuivat, ei sen suosion nousua riitä selittämään pelkkä formulasarjan jakautuminen, vaan esim. hyvä markkinointiorganisaatio, amerikkalaiset punaniskakuljettajat ja keskittyminen ovaaleihin ja amerikkalaiset autot.
Olenko minä väittänyt, että NASCARin suosion nousu selittyisi pelkästään sillä? En. Olenko minä väittänyt, että ennen vuotta 1996 NASCAR ja CART olivat yhtä suuria ja yhtä suosittuja Yhdysvalloissa? Kyllä. Ja ne olivatkin. TV-katsojaluvut ja yleisömäärät todistavat tämän.
Sillä aikaa Cart haikaili maailmalle ja unohti faninsa.
WebSlaven sanoin tuo on jo aika paksua. Yksikään CARTin perinteisistä osakilpailuista ei unohtunut ulkomaalaisen kilpailun takia. CART ei unohtanuut fanejaan, vaan yritti saada uusia.

En yksinkertaisesti pysty selittämään miksi joku näkisi CARTin maailmalle leviämisen negatiivisena asiana, sillä eikö pohjoisamerikkalaisella sarjalla kuuluisi olla samat oikeudet kuin eurooppalaisella sarjalla? FIA:n eurooppalainen sarja levisi maailmalle ilman ongelmia, joten mistä Ecclestonen tuossa NY Timesin jutussa mainitsevat pulmat?
WebSlave sanoi:
Kutsuin F1:ä jo joskus 2000-luvun alkuvuosina moottoriurheiluviihteeksi.
Paljastun siis jossakin sentään F1-myönteisemmäksi. Minusta kun F1 aina vuoteen 2005 oli vielä moottoriurheilua, mutta viimeistään tänä vuonna siitä tuli "moottoriviihdettä." Valitettavasti F1-fanien kannalta, se on kuitenkin siinäkin omissa silmissäni hävinnyt sille sarjalle, jota se yrittää matkia. :eek:
CARTer yritti herätellä keskustelua täällä, ei puheenjohtajan valitsijoiden joukossa.
Puheenjohtajaa valitsevista uskon muutaman olevan varsin tietoinen tästä ja keskustelevankin näistä asioista. Se toivottavasti vaikuttaa jopa heidän äänestämispäätökseensä. Toivoisin tosin, että F1-fanitkin huomioisivat heidän lajinsa päättäjien teot ja uskaltaisivat ottaa niihin kantaa. Se vain tuntuu olevan erittäin vaikeaa saada lasta kritisoimaan hemmottelevia vanhempiaan, vaikka kuinka aihetta olisi...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paljastun siis jossakin sentään F1-myönteisemmäksi. Minusta kun F1 aina vuoteen 2005 oli vielä moottoriurheilua, mutta viimeistään tänä vuonna siitä tuli "moottoriviihdettä." Valitettavasti F1-fanien kannalta, se on kuitenkin siinäkin omissa silmissäni hävinnyt sille sarjalle, jota se yrittää matkia. :eek:
Ei tuo ollut minulta F1-vastainen, vaan kyynisen realistinen toteamus. Toki F1 tässä välillä oli aika huonoa viihdettä Schumacher-dominoinnin aikana, mutta todistettavasti olen käyttänyt tuota sanaa uudelleen viimeistään 2007, koska siitä löytyy muistijälki netistä. Varmasti siinä välilläkin. Ei minulla ole suuria intohimoja sen suhteen, että F1:n pitäisikään olla urheilua. Se kun jyrkimmillään tarkoittaisi yksityyppiluokkaa.
 
Ylös