Turha sekoittaa Amerikkalaisen formula-autoilun ja FIA:n ongelmia. Fia:lla ei ollut mitään tekemistä IRL:n synnyn ja kahtiajaon kanssa. Pysytään nyt asiassa.
Päinvastoin, minähän olen juuri asian ytimessä. Miten voit edes esittää, ettei FIA:lla ollut mitään tekemistä IRL:n synnyn kanssa? Olet sentään aloittanut F1:n seuraamisen vuonna 1982, joten ei kai nämä asiat ole voineet mennä näin totaalisesti sinulta ohi?
Ei ole mikään salaisuus, että välittömästi Tony Georgen noustua IMS:n valtaistuimelle, hän lensi useasti Eurooppaan, jossa poikakuningas tapasi FIA:n silloisen varapresidentin Ecclestonen ja tämän hyvän ystävän, joka oli vasta valittu FISA:n presidentiksi eli Max Mosleyn.
Mosleyn edeltäjän Jean-Marie Balestren voisi käytännössä nimetä IRL:n idean isäksi, sillä 80-luvulla hän ajoi FIA:n ovaali maailmanmestaruussarjan perustamista Indianapolis 500:n ympärille. Vain ovaaleilla ajettava sarja? Kuulostaako tutulta. Mistäköhän Tony sai idean vain ovaaleilla ajettavaan sarjaansa...?
Osaksi Ecclestonen ja Mosleyn kanssa käytyjen keskustelun takia George koki itsensä vahvaksi ja julisti IndyStarissa vuoden 1991 lopussa suureen ääneen kuinka hän ei antaisi CART-tallien hallita Indianapolisille (ja sitä kautta hänelle) kuuluvaa lajia, vaan hän joko tekisi Indy 500:sta F1-osakilpailun tai korvaisi formulat kokonaan NASCARilla. Vuoden 1992 aolama puhuttiin useasti siitä kuinka Indyn ja F1:n säännöt yhtenäistettäisiin vuoteen 1996 mennessä. Tiettävästi tämä suunnitelma pysyi pöydällä aina Sennan kuolemaan asti, jolloi Mosley käänsi F1-kelkan täysin ja IMS joutuikin kiireellä kirjoittamaan uudet säännöt, mutta tapahtumaketkun seurauksena uusia autoja ei saatu valmiiksi ja IRL piti potkaista käyntiin Champ Car - kalustolla.
Ja eikö olisikin hämmästyttävää, että liitto, joka koki äärimmäisen tarpeelliseksi estää yksi vaivainen osakilpailu Australiassa ja sen kautta estikin myöhemmät kilpailut esim. Englannissa ja Japanissa, ei kokenut lainkaan tarpeelliseksi edes yrittää estää tai edes kommentoida yhden aikansa suurimman sarjan ja kuuluisan kilparadan omistajan välistä taistelua?
CART-päälliköille esittämänsä uhkauksensa toisen osan George myös täytti tuomalla NASCARin vuonna 1995 Indyyn, sillä Ecclestonen ja Mosleyn lisäksi Bill France Jr., Bruton Smith ja Humpy Wheeler kuiskuttelivat nuoren Tonyn korvaan kaikenlaista kivaa omien tarkoitusperiensä vuoksi.
Mosley, Ecclestone, Balestre ja sitä kautta siis FIA liittyvät erittäinkin paljon IRL:n syntyyn. On virheellistä ja tietämätöntä edes väittää muuta. Mitä Mosleyyn ja Ecclestoneen muuten tulee, niin heidän aikeensa oli alusta alkaen selvästikin vain rampauttaa Indy ja sen ympärille rakennettu kansainväliseksi uhkaksikin muodostunut sarja ja siinä he kyllä valitettavasti onnistuivatkin. Tosin on minusta täysin oikeutettu ja asiallinen väite (johon tietenkin haluaisin kommentteja), että toimivatko FIA:n johtajat asemansa mukaisesti ja moottoriurheilun, vai pelkästään F1:n, kannalta oikein ja hyväksyttävästi? Vatasen mielestä ei...