Tallipaikat kaudella 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Heikonpuoleinen lienee, tuskin Heikki kenenkään ensimmäinen vaihtoehto on. Plus-sarakkeeseen menee kokemus huipputiimeistä ja väläytykset potentiaalista, joka ei kuitenkaan ole muuttunut tuloksiksi. Olisin äimänä, jos kukaan ei Kovya ottaisi, mutta kärkitallien suhteen lienee hiljaista jollei McLaren sitten jostain syystä jatka hänen kanssaan.
No jos nyt jostain kumman syystä Heikin potentiaali muuttuu tuloksiksi ja tulisi reilusti ajamalla saavutetut podiumit tai jopa voitto kauden loppukisoissa, tilanne muuttuisi oleellisesti. Heikin tilanne olisi nytkin luultavasti ihan eri, jos hän olisi lähtenyt Monzassa liikkeelle pehmeille renkailla (jossittelua :))
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Mun on ainakin vaikea kuvitella, että Brawn-kuskeille Heikki jäisi selkeästi kakkoseksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomien Heikki Kulta veikkailee kolumnissaan Kovikselle paluuta Renaultille. Minusta tämäkin veikkaus on ihan uskottava, eikä välttämättä olisi huono siirto Heikinkään urakehitykselle. Renault voi olla ensi vuonna kohtalaisen kilpailukykyinen talli, ja Heikki puolestaan on oppinut McLarenilla uusia asioita ja on sikäli varmasti nyt parempi kuski kuin debyyttikaudellaan.

Koviksen jatkopesti McLarenillakin saattaisi periaatteessa olla mahdollinen, edellyttäen että Kimi haluaa mennä Brawnille ja että Heikki parantaa tänä viikonloppuna kisavauhtiaan samalle tasolle kuin mitä aika-ajovauhtinsa on jo pitkään ollut. Mutta jos Kimi lähtee Ferrarilta ja haluaa mennä McLarenille, niin eiköhän se tarkoita tallin vaihtoa Heikille. Williams voisi myöskin olla Heikille yksi hyvä vaihtoehto, jos Nico päättää lähteä sieltä pois.

Kävi sitten niin tai näin, kisavauhdin selkeästä parantamisesta Singaporessa ei missään tapauksessa olisi vahinkoa Koviksen sopimusneuvotteluille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä meinaatte, minkälainen arvo Heikillä on tällä hetkellä kuskimarkkinoilla?
Heikompi kuin Renault-vuoden jälkeen. Eli suunta on alaspäin (eipä Maciltä oikein ylöspäinkään pääse). Kun Heikki McLarenin jättää, niin pestit kärkitalleissa ovat ohi. Siihen ei auta enää edes se, että Heikki jossain keskikastin tallissa antaisi taas paremmat kisanäytöt. Nuoremmat ja lupaavammat vievät ne kärkitallien jämäpaikat joita jää kovapalkkaisilta huipuilta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Kun Heikki McLarenin jättää, niin pestit kärkitalleissa ovat ohi. Siihen ei auta enää edes se, että Heikki jossain keskikastin tallissa antaisi taas paremmat kisanäytöt.
Esimerkiksi maailmanmestaruus saattaisi hyvinkin olla sellainen näyttö, joka toisi Heikille taas paikan kärkitallissa. (Olettaen, että Heikki todellakin saa lähtöpassit McLarenilta. Tämähän ei vielä ole ihan varmaa.) Veikkaan, että esimerkiksi Button saa ensi kaudelle paikan ihan hyvästä tallista ja Barrichellonkin F1-ura taitaa jatkua. J. Painikkeelle tai Rubensille ei vielä vuosi sitten osannut kukaan ennustaa valoisaa tulevaisuutta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tossa Asikaisen matsia odotellessa luin jo yhden jutun, että Renault vetäytyy sittenkin. Spekulointia toki vain.

http://www.racecar-engineering.com/news/cars/398615/rumour-renault-to-quit-formula-1.html
Jos Renault jatkaa Formula ykkösissä, niin tämä Piquet-skandaali unohtuu aika nopeasti. Jos taas Renault vetäytyy nyt, niin tulevaisuudessa Renaultin F1-osallistumisesta ei muisteta muuta kuin että se päättyi ko. skandaaliin. Tältä pohjalta arvaisin, että Renault tahtoo jatkaa Formula ykkösissä ainakin vuoden tai kaksi, mahdollisesti kauemminkin.

Tsemppiä Asikaiselle!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heikonpuoleinen lienee, tuskin Heikki kenenkään ensimmäinen vaihtoehto on. Plus-sarakkeeseen menee kokemus huipputiimeistä ja väläytykset potentiaalista, joka ei kuitenkaan ole muuttunut tuloksiksi. Olisin äimänä, jos kukaan ei Kovya ottaisi, mutta kärkitallien suhteen lienee hiljaista jollei McLaren sitten jostain syystä jatka hänen kanssaan.
Eiköhän sieltä kymmenisen kuskia listalta saa poimittua Heikin edelle. Siitä voi sitten ynnäillä millaisia paikkoja Heikille on tarjolla, jos McLaren paikalle löytyy joku halukas Hamiltonin haastaja. Ellei löydy, sitten Heikki saa jatkaa. Ei ne sinne seuraavaa Heikkiä ole hakemassa.

Kunhan sais paikan jostain vanhasta tiimiistä niin se olis loisto juttu.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Alonson ja Räikkösen siirrot julki lokakuussa

Turun Sanomat 25.9 2009 20:39:47

Uutinen Fernando Alonson siirtymisestä ensi kaudeksi Ferrarille on odotettavissa Japanin Grand Prix -kisan jälkeen puolentoista viikon kuluttua.

Perjantaina Singaporen varikolla tiedettiin jo, että Alonso esiintyy ensimmäisen kerran italialaistallin miehenä 15.marraskuuta, kun Ferrari-päivää vietetään Valencian radalla Espanjassa.

Sopimusta Alonson kanssa ei ole tehty, eikä varmasti tehdäkään ennen kuin Ferrari pääsee yhteisymmärrykseen Kimi Räikkösen kiinnityksen katkaisemisesta.

McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh on antanut hyvin positiivisia lausuntoja Räikkösestä ja kaikki viittaa siihen, että brittitalli ottaisi suomalaiskuskinsa avosylin takaisin, kunhan sopimusasiat Ferrarin kanssa hoituvat myönteisesti.

McLaren panostaa ensi kauteen vähintään yhtä rajusti kuin Ferrarikin, joten on odotettavissa jälleen perinteinen MM-taiston kahden valtatallin välillä. Mitä luultavimmin Fernando Alonso ja Felipe Massa saavat näin vastaansa Lewis Hamiltonin ja Räikkösen.

Hamiltonilla on sopimus McLarenin kanssa vuoden 2012 loppuun asti. Heikki Kovalaisen sopimus umpeutuu tämän kauden lopussa.

Räikköselle paras tarjous olisi saada tilaisuus ajaa ns. yliohjautuvalla autolla, joka tottelee ohjausta tarkasti etupäästä. Nykyisen Ferrarin kaltainen aliohjautuva eli puskeva auto ei sovi Räikkösen ajotyyliin parhaalla tavalla.
Montezemolon
päätös pian julki
Ferrarin päämies Luca di Montezemolo puhui Madridissa espanjalaismedialle, eikä jättänyt paljon arvailtavaa, mitä tuleman pitää.

– Me olemme onnellisia, kun meillä on niin paljon faneja Espanjassa ja ensi vuonna Alonson kanssa...

Lauseensa kesken jättänyt di Montezemolo hymyili ja osoitti sormella hilpeää toimittajajoukkoa.

– Voin vain vahvistaa Felipe Massan olen ensimmäinen kuljettajamme ja kolmas kuljettaja on Giancarlo Fisichella.

– Singaporen jälkeen istun alas tallipäällikkö Stefano Domenicalin kanssa ja päätämme, kuka on toinen kuljettajamme. Ilmoitus on odotettavissa pian, di Montezemolo selvitti.

Turun Sanomat, Singapore

HEIKKI KULTA
:ahem:
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Entäpä jos ensi kaudelle jostain syystä tulisi 3 autoa per talli, ja Ferrari koettaisi sumplia autoihinsa Massan, Alonson ja Kimin?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Entäpä jos ensi kaudelle jostain syystä tulisi 3 autoa per talli, ja Ferrari koettaisi sumplia autoihinsa Massan, Alonson ja Kimin?
Sitten niin käy. En kumminkaan pidä mitenkään todennäköisenä kun talleja tuntuu riittävän muutenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Esimerkiksi maailmanmestaruus saattaisi hyvinkin olla sellainen näyttö, joka toisi Heikille taas paikan kärkitallissa. (Olettaen, että Heikki todellakin saa lähtöpassit McLarenilta. Tämähän ei vielä ole ihan varmaa.)
Maailmanmestaruus vaatisi paikkaa kärkitallissa. ;) OK, Brawn vie tänä vuonna, mutta on se kyllä tilastollisesti varsin epätodennäköistä, että joku talli voittaa mestaruuden ihan puskista.
Jos Renault jatkaa Formula ykkösissä, niin tämä Piquet-skandaali unohtuu aika nopeasti. Jos taas Renault vetäytyy nyt, niin tulevaisuudessa Renaultin F1-osallistumisesta ei muisteta muuta kuin että se päättyi ko. skandaaliin.
Ei nyt ihan noinkaan. Kyllä turbojen tuominen ykkösiin, mestaruudet moottoritoimittajana ja pari mestaruutta 2000-luvulla tallina muistetaan.
Entäpä jos ensi kaudelle jostain syystä tulisi 3 autoa per talli, ja Ferrari koettaisi sumplia autoihinsa Massan, Alonson ja Kimin?
Unohdit Schumin, jota varten sitä kolmatta autoa Montezemolo penäsi. ;)

Ei toteudu. Jossittelu tuon suhteen on yhtä hedelmällistä kuin mietittäisiin ketkä ajaisi Skodalla, jos se osallistuisi F1:een.
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Maailmanmestaruus vaatisi paikkaa kärkitallissa. ;) OK, Brawn vie tänä vuonna, mutta on se kyllä tilastollisesti varsin epätodennäköistä, että joku talli voittaa mestaruuden ihan puskista.
No eihän se Brawn ihan puskista tullu näkihän sen heti talvitesteistä, niistä muutamasta päivästä, että ne tulee menemään lujaa tänä vuonna. Tosin suurin osa ei uskonut, että se vauhti oli todellista, mutta se on oma häpeä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No eihän se Brawn ihan puskista tullu näkihän sen heti talvitesteistä, niistä muutamasta päivästä, että ne tulee menemään lujaa tänä vuonna. Tosin suurin osa ei uskonut, että se vauhti oli todellista, mutta se on oma häpeä.
Jep, mutta ei sitä sopimustentekokaudella vielä tiedetty. Se tiedettiin, että Honda oli aloittanut 2009 auton suunnittelun paljon ennen muita, muttei kukaan (ulkopuolinen) siihen uskonut, että peränpitäjä Honda loikkaa kerralla kärkeen. Vaikka tallista sellaisia viestejä kertoiltiinkin, niin ne kuitattiin pr-puheiksi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Koviksen arvo

Kyllä Heikki mun silmissä on edelleen top10 kuljettaja.
Jos kuljettajapaikat valittaisiin uudestaan, niin eihän Heikkiä nähtäisi Ferrarilla tai McLarenilla, se on selvää.

Jos kuitenkin ajatellaan tätä päivää, paikkoja vapaana Toyotalla, Williamsilla, Brawnilla ja Renaultilla. Siis ne parhaat paikat. Näistä mun mielestä Heikki on Nicon ohella se kuljettaja joka otetaan kyllä mieluiten talliin. (olettaen siis kärkikuskien olevan kärkitalleissa)

Eli Heikin arvo mun silmissä on samaa kuin Nicon arvo. Ja nämä kaks herraa on siis parhaat vapaat miehet (Alonso ja Kimi oletuksena varattu). Williams ja Brawn, molemmissa jopa kaksi paikkaa vapaana. Eiköhän tuossa ole ne tallit joissa Nico ja Heikki ajaa ensi kaudella. (edelleen olettaen ettei Heikki aja Larenilla) Toyota toki vaihtoehto, mutta en vain jaksa usko siihen kuten en usko mihinkään uuteenkaan talliin. Niin huono Heikin arvo ei kuitenkaan ole.


Heikin mahdollisuudet jatkossa päästä huipputalliin vaatii Kimin lopettamista, Massan paluun epäonnistumista, Heikille onnistunutta ensi kautta ja Vettelille tai Nicolle hieman epäonnistuneempaa ensi kautta (tai pitkää sopimusta).

Eli eli. Ei ole tosiaan paras markkina-arvo, mutta eiköhän Heikki ole jossain sijalla 7. (vaikka Heikki häivää nyt rajusti, niin en oikeasti usko hänen olevan huonompi kuin Webber tai Button, siitä päästäänkin siihen että mitä hyvää Vettel on saanut aikaan, onko hänkään sen parempi)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Maailmanmestaruus vaatisi paikkaa kärkitallissa. ;) OK, Brawn vie tänä vuonna, mutta on se kyllä tilastollisesti varsin epätodennäköistä, että joku talli voittaa mestaruuden ihan puskista.
Honda ei ollut kärkitalli kaudella 2008, mutta tällä kaudella sen jälkeläinen Brawn GP osoittautuikin kärkitalliksi. Myös ensi kauden kärkitallien ennustaminen saattaa olla vaikeaa.

Jos muut tallit luopuvat KERS-järjestelmästä, mutta Williams käyttääkin sitä ensi kaudella, niin nostaako tämä Williamsin (mahdollisesti Renaultin moottorilla varustettuna) ensi kauden kärkitalliksi? Entäpä jos Renault saa myös moottorikaupan myötä käytettäväkseen Williamsin kehittelemän KERS-järjestelmän, joka sitten osoittautuukin suureksi eduksi? Olisiko mahdollista, että Williams ja Renault olisivat ensi kauden kärkitallit?

Jos nyt oletetaan, että Heikki saa potkut McLarenilta ja siirtyy mahdollisesti Renaultille tai Williamsille, niin Heikin maailmanmestaruus kaudella 2010 ei silti ole täysin poissuljettu mahdollisuus. :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jep, mutta ei sitä sopimustentekokaudella vielä tiedetty. Se tiedettiin, että Honda oli aloittanut 2009 auton suunnittelun paljon ennen muita, muttei kukaan (ulkopuolinen) siihen uskonut, että peränpitäjä Honda loikkaa kerralla kärkeen. Vaikka tallista sellaisia viestejä kertoiltiinkin, niin ne kuitattiin pr-puheiksi.
Kuka kuittasi PR-puheiksi ja kuka luotti Brawnin ja Hondan resurssien tuottavan hyvän auton. Heidänhän täytyi lähteä autoa suunniteltaessa siitä lähtökohdasta, että auton tulee olla nopea Hondan surkealla myllyllä. Kun runkoon asennettiinkin oikea moottori, niin autosta tuli rakettialus.

Päivä Mercedes-Benz-sopimuksen julkistamisen jälkeen löin leikkimielisen vedon, että Button voittaa avauskilpailun. Olisin uskaltanut lyödä vetoa Buttonin maailmanmestaruudestakin puolesta, mutta vedonlyöntikaverini jänisti. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Honda ei ollut kärkitalli kaudella 2008, mutta tällä kaudella sen jälkeläinen Brawn GP osoittautuikin kärkitalliksi. Myös ensi kauden kärkitallien ennustaminen saattaa olla vaikeaa.
Sääntöjen pysyessä jokseenkin samanlaisina isoilla talleilla on taipumusta nousta kärkeen, vaikka radikaalien muutosten jälkeen olisivatkin hetkeksi tipahtaneet. Toki tankkauskielto (ja testauskielto) jotain vaikuttaa, mutta on vaikea uskoa sekä McLarenin että Ferrarin aloittavan kauden niin alhaalta kuin tänä vuonna. Positiivistahan se olisi, jos pakka olisi sekaisin ensi vuonnakin.
Jos muut tallit luopuvat KERS-järjestelmästä, mutta Williams käyttääkin sitä ensi kaudella, niin nostaako tämä Williamsin (mahdollisesti Renaultin moottorilla varustettuna) ensi kauden kärkitalliksi? Entäpä jos Renault saa myös moottorikaupan myötä käytettäväkseen Williamsin kehittelemän KERS-järjestelmän, joka sitten osoittautuukin suureksi eduksi? Olisiko mahdollista, että Williams ja Renault olisivat ensi kauden kärkitallit?
Katsotaan nyt ensin mikä on Renaultin tulevaisuus. Muutenkin, se on FOTA-tallina sitoutunut olemaan käyttämättä KERSiä 2010. Jos tuo sopimus tulee edes pitämään. Williams - jos KERS-suunitelma pitää - on kieltämättä jonkinlainen jokeri.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös