Sääntömuutokset 2010

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nyt on kyllä Bööni menny ihan hakoteille näissä säännöissä. Sääntömuutokset voivat nyt muuttaa lajia pienissä määrin, mutta nämä viimeisimmän nyt muuttaisivat koko lajia ja sen luonnetta jo niin paljon, ettei niitä voi enää tuntea samaksi.

Esimerkki: Maailmanmestaruus on ratkaistu 60 kertaa pisteillä ja yhtäkkiä siirrytään ratkaisemaan mestaruus mitaleilla, ei hyvä.

Esimerkki2: Pisteitä on annettu 60 vuotta kohtuudella 5-8 kuljettajalle max 10p. kisassa. Yhtäkkiä pisteitä jaetaankin 10 ja max 25p. kisassa, ei hyvä.

Esimerkki3: 60 vuotta ainoa tapa päästä ohi on aidosti ohittaa tai odottaa toisen varikkokäyntiä. Sitten ohituksen voisikin tehdä oikaisemalla, ei hyvä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Esimerkki2: Pisteitä on annettu 60 vuotta kohtuudella 5-8 kuljettajalle max 10p. kisassa. Yhtäkkiä pisteitä jaetaankin 10 ja max 25p. kisassa, ei hyvä.
Sekasinhan se ukko on joo, mutta pistemuutos on hyvä! Toki vielä se suhteellinen ero ykkösen ja kakkosen välillä ei muuttunut, mutta sentään pisteissä eroa on enemmän. Ehkä tämäkin vielä muuttuu..

Tosin helpoin muutos olis ollu 12-8-6..... eli vain voittajalle 2 pinnaa lisää. Vielä kun tulis ne pisteet nopeimmasta kierroksesta ja aika-ajoista, niin saatas yritystä niidenkin tavotteluun!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sekasinhan se ukko on joo, mutta pistemuutos on hyvä! Toki vielä se suhteellinen ero ykkösen ja kakkosen välillä ei muuttunut, mutta sentään pisteissä eroa on enemmän. Ehkä tämäkin vielä muuttuu..

Tosin helpoin muutos olis ollu 12-8-6..... eli vain voittajalle 2 pinnaa lisää. Vielä kun tulis ne pisteet nopeimmasta kierroksesta ja aika-ajoista, niin saatas yritystä niidenkin tavotteluun!
Meinaat ettei paalupaikka muuten kiinnosta tarpeeksi? Nopean kierroksen piste taas johtaa kikkailuun. Tai jos kikkailu kielletään, niin sittenhän sitä ei kukaan varsinaisesti yritä, vaan se tulee kisan tuoksinassa.

Pisteitä kymmenelle on ihan hyvä uudistus, kunhan saavat sen seitsemännen sijan ajatuskatkon korjattua.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Nythän tuli bööniltä oikea kuningasajatus.

Olisko pakollinen evästauko myös hyvä? Vanha kunnon snägäri varikolle...makkaraperunat ja vitun äkkiä. Samaa pöperöä ei saa syödä kuin kerran kaudessa ja kunkin aterian valmistuksen kesto vaihtelee. Kerran kaudessa saa ottaa voikkarit mukaan. Hernekeitto ja kaalilaatikko listalle, joku Intialainen curry ja kidney pie. Vapautuvan metaanin saa hyödyntää.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
:D "Hamilton on ensimmäinen, mutta toisena oleva Rosberg on käynyt jo vaihtamassa renkaat. Puolestaan Alonso on yhdeksäs, mutta hän ei ole vielä käyttänyt ohitusreittiä, joten joku näistä kolmesta nyt johtaa, ehkä"
Ja Kyllönen voisi ihmetellä, miten: "Hamilton oikaisi nyt tosi ikävästi tuossa mutkassa ja ohitti samalla!!! Mahtaako tulla rangaistusta?" Siihen kommentaattori: "Hei Matti, nykyään saa ohittaa tuossa kohdassa viisi kertaa kisan aikana!" Matti: "Miksi juuri viisi kertaa, miksei vaikka sataseitsemän?"
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Tää oli sellanen kuningasidea ettei voi enää kuin nauraa. :D Parempi tosin olisi systeemi jossa jokaiselle kuljettajalle sallittasiin viisi varaslähtöä kauden aikana.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tää kuulostaa kyllä ihan hölmöltä, mutta nehän voisi ajaa ympyrää ja saisi vapaasti ohitella ja kiilailla toisiaan reunukseen. No - aika älytöntä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllähän tämä nyt urheilullisemmalta ja loogisemmalta idealta vaikuttaa kuin esimerkiksi yksityyppirunkoihin siirtyminen.

Niiden puritaanien mielestä, joista P2P oli paholaisen työtä solmivat jo hirttoköyttään. Mitä seuraavaksi? Älkää vastatko, kyllä minä tiedä. Seuraavaksi apinoivat tietenkin Cotmanin "blokkauskaistan."

Only in F1...

:doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Molen aika varma, että Ecclestone leikkii huumorintajuttomien median ja fanien kustannuksella näillä kommenteillaan. Kyseessähän ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään vastaavanlainen heitto, joka on nostattanut ensin hirveän porun ja alkumetelin jälkeen sitten unohdettu nopeasti.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Molen aika varma, että Ecclestone leikkii huumorintajuttomien median ja fanien kustannuksella näillä kommenteillaan. Kyseessähän ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään vastaavanlainen heitto, joka on nostattanut ensin hirveän porun ja alkumetelin jälkeen sitten unohdettu nopeasti.
Tietenkin Bernard pelleilee median kanssa. Mutta se joka leikkiin lähtee, niin se leikin sitten kestäkööt.

Samaan aikaan oikeaa keskustelua ei saada aikaan, koska Bernard vain leikkii toisten kustannuksilla ja oikeat ideat uppoavat näiden heittelyiden alle. Kunnes sitten ideat kuten vaihtoehtorengastukset ja P2P:t lopulta osoittautuvatkin joksikin muuksi kuin vain heitoiksi. Yllättävän pitkälle se mitaliehdotuskin lopulta pääsi...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ymmärretäänköhän tässä nyt ajatella asiaa niin, että näiden muutosten/muutospaineiden tai skenarioiden myötä ei kyseessä enää ole kilpa-ajo. Nyt ollaan siirtymässä Bernien ajatuksissa ainakin - jo toistuvasti johonkin peliin, leikkiin tai kisailuun. Siis karrikoidusti sanoen yhtä hyvin voisivat mennä formuloilla littaa tai pistettä.

Sen sijaan, että yritetään keksiä uutta sisältöä kilpa-ajamiseen - jossa nopeimmin ajanut voittaa kisan - pitäisi vain edelleen miettiä miksi radat ja autot eivät mahdollista haluttua määrää ohituksia tai jännitystä.

Toisaalta esim Bernie voisi miettiä, että jos hän on kyllästynyt tähän kilpa-ajomuotoon. Niin pitäisikö hänen vaihtoehtoisesti sitten keskittyä johonkin hänelle sopivampaa kilpailumuotoon. Esim parinvaihtoon tmv.

Kyseinen gubbe tuo kaikenmaailman katuratoja sarjaan ja sitten ihmettelee kun niillä ei mahdu ohittamaan. Tai jokin Tilke on saanut yksinoikeuden pilata lajin radat ja jokin Spa ollaan sitten jättämässä sarjasta pois.

Miettiä myöskin sopii, miksi tupladiffu sallittiin kun säännöt koitti estää sellaisen juuri takaa tulevan ilman puhtautta edistääkseen = ohituskykyä.

Ja toinen pointti on - miksi silloin pitäisi toivoa ohitusta jos autot on jo lähtökohtaisesti ruudukossa nopeusjärjestyksessä. Silloinhan ohitus tarkoittaisi noin kärjistäen hitaamman ohitusta nopeammastaan. Ensin luodaan siis asetelma jossa nopeimmat autot/kuskit ovat hitaampia edellä ja sitten pilataan vaikka renkaat jotta sattuma edes toisi vaihtelua kisaan tai keksitään joitain ihmenappuloita ( kers ) jotka eivät edes toimi. Ihan vaan jotta tämä aika-ajossa vaivalla aikaansaatu nopeusjärjestys ei pitäisikään paikkaansa.

Eikö voisi tehdä ratoja joissa ohitus olisi paremmin mahdollista. Eikö voisi pitää sääntöjä hieman aikaa vakiona jotta kaikkien valmiudet olisivat tasoittamassa autojen eroja. Eikö voisi edelleen aerodynaamista pitoa rajoittaa, jotta autot eivät olisi niin siitä riippuvaisia. Ja sitten ajaa kilpailua niin, että nopeimmin kilpailun selvittänyt on se voittaja.

Voittaja Ei siis olisi se, joka osasi oikoa oikeaan aikaan. Tai painaa nappia. Tai arvasi paskat renkaat vähiten väärin. Tai ei ollut litta.

Nyt kun nopeimman kierroksen ( aika-ajot ) ja kisakierroksen ( hirveä bensamäärä ) erot edelleen kasvoivat silloin korrelaatio aika-ajokierroksesta ja kisakyvystä eroavat enemmän ja tämä tuottanee ohituksia. Hyvä. Totta kyllä - sama bensamäärä taas vähentää niitä kun taktiikat on suht samat. Jos vielä aika-ajosta tehtäisiin hieman hektisempi ( nopeuden lisäksi myös tarkkaavaisuus ja suoraan kenties onnikin näyttelisi jotakin roolia ) niin sen seurauksena ruudukko hieman sekoittuisi. Tai sitten vain hyväksyttäisiin, että kilpailun esijaottelu nopeimpiin ja hitaimpiin on kisaan lähdettäessä jo tapahtunut ja ohitustarve siitä ymmärrettävästi vähenee. Monestihan tuo aika-ajo on suurempi nautinto kuin GP konsanaan.

Summana omasta puolestani: sääntömuutokset kuriin, aerodynaamisen pidon merkitystä vähemmäksi, renkaat paremmiksi/auto ja ennen kaikkea parempia ratoja joissa myös ulosajot merkitsevät ajan menetystä. Ja testausrajoituksiin jokin kohtuus = testaamalla autot myös tasoittuvat. Ja jos sitten normaali kilpa-ajo ei kyllin viehätä voi seurata vaikka showpainia F1-sirkuksen sijaan.

Jos sitten mennään siihen johtopäätökseen, että kilpa-ajo ei enää riitä. Paska ja tylsä laji huonoilla radoilla. Heitetään sitten GP lauantaille ja tehdään iso numero sunnuntaisesta aika-ajosta. Lauantaina jaetaan pisteet ja sunnuntaina jaetaan seuraavan kisan ja seuraavan radan lähtöpaikat. Tekee kutkuttavat asetelmat seuraavaan lauantaihin kun ajojärjestys on tiedossa ja rata onkin uusi vain perjantaina harjoiteltu. Ja sunnuntaina jälleen seuraavan kisan aika-ajo. Heh - Bernie on nyt varmaan kade.
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Kunnes sitten ideat kuten vaihtoehtorengastukset ja P2P:t lopulta osoittautuvatkin joksikin muuksi kuin vain heitoiksi. Yllättävän pitkälle se mitaliehdotuskin lopulta pääsi...

Niinpä, ei nuo aikaisemmatkaan Bernien ehdotukset ihan huumoria ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Mykistävä ehdotus. Aina vain uudestaan Bernie jaksaa yllättää näillä ''parannuksilla''. Tämä kun toteutuisi:

A) Autot olisivat aina nopeusjärjestyksessä kisan jälkeen. Hyvät aika-ajajat ja blokkaajat tyyliin Trulli kärsisivät, kun kisassa oikotietä myöten porukka painaisi paremmilla autoilla ohi. Heikompien olisi vaikeampaa yllättää, vaikka kuski tekisi hyvää työtä ja olisivat vaikka olleet onnekkaita aika-ajossa tai taktikko olisi saanut hyvän väläyksen kisan aikana. Vaikka ne Trulli-junat ärsyttääkin, silloin jos siellä suomalaisia on jumissa niin en tällaista ratkaisua haluaisi, joka laittaisi autot helpommin nopeusjärjestykseen.

B) Oikeat ohitukset vähenisivät entisestään, mitä sitä riskeeraamaan, kun voi käyttää oikoreittiä. Tämä olisi kaikkein suurin varjopuoli ja idea on siis täysin älytön, kun se toimisi itseään vastaan.

C) Kisan seuraaminen vaikeutuisi. Kuka olikaan käyttänyt oikoreittiä ja moneenko kertaan, nytkö se meni sinne oikoreitille vai missäs se Alonso on? Kuka tätä kisaa johtaakaan?

D) Ratkaisu tuhoaisi perinteitä. Ihan pelleilyksihän tuo menisi ja vanhat mestarit varmaan häpeäisivät, kun miettisivät, että tämän pelleilyn mestareina meidätkin muistetaan, kun ihmiset luulevat, että näin on aina ajettu.

E) Radoista tulisi enemmän tilkkutäkin näköisiä, tykkään selkeistä radoista, esim. Abu Dhabi näytti minusta paikoin typerältä, kun mutkia kääntyi sinne ja tänne. Lisää toki radan monipuolisuutta, että soveltuu eri luokille paremmin, mutta tällainen tuhoaa minusta esteettisyyden.

F) Kaikki mitä Bernie ehdottaa on perseestä. Ensi kerralla taidan jättää koko ehdotuksen lukematta ja vain lytätä sen.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Miksei rakenneta 26:ta identtistä rataa vierekkäin, joissa jokainen ajaa yksin, niin ei jää kukaan ainakaan toisen taakse jumiin :idea:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bernie vaan provoilee, yrittää saada aikaan huomiota, huolestuneisuutta ja keskustelua.
 
Ylös