Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS season 2009, round 6 / Forssa II GP

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Race report / FO110K

Dodiih, Forssa II takana, tässä raportointia....

Pre-Race
Saavuttiin Team-Tampereen kanssa ajoissa radalle jossa hätäisimmät jo odottelivatkin klo 16:30...
Rata oli tulohetkellä kuiva ja kauan kaivattua sadetta ei näkynyt muuta kuin matkalla...
Pikkuhiljaa siinä turistiin radan järkkäreiden kanssa tulevasta siinä muita odotellessa,
ja yllätys oli melkoinen kun Turqqulaiset ilmestyivät paikalle viimeisenä vasta...
Noh, ekat puheet kääntyikin kypärään, tai siis siihen onko se mukana ja olihan se!
Pikkusen viriteltynä tosin,mutta pitäähän pikkusen muistoja jäädä jos mansesterissa käy :ahem:
(saa nädä onko tarrat kiinni vielä ens kisassa)

Odottelun lomassa X arpoi autot porukalle ja vaatteiden vaihdon jälkeen kapina olikin valmis alkamaan...

Qualifying
Radalle lähetettiin ryhmät järjestyksessä A-C-B... A:n aika-ajo oli kuiva ja ajat sen mukaisia...
Muutamista autoista näki että meno ei ole kovin vakuuttavaa, mm WoPe:n heikko lähtöruutu selittynee jo pitkälti autolla, niin kinkkiseltä se #3 näytti mutkissa...
Itselle (C-ryhmä) valikoitui autoksi #2, enkä oikein ollut kerinnyt katsomaan sen menoa kun ajolistat oli "piilossa" varikolla...
Auto tuntui ihan hyvältä, joskin sadekuuron kastelema rata (A-/C-ryhmien välissä tullut kuuro) teki ajamisesta vaikeaa parin kierroksen ajaksi...

No sitten alkoikin tyypillnen "Forssa-tuuri" mulle:
Kaasu hirtti kiinni pääsuoralla ja yritin siinä sitten kitkuttaa auton takaisin varikolle...
Varikolla tuhlaantui 4,5min vaijerin vaihtoon ja auto & mies pääsi takaisin radalle...
Auto tuntui ihan hyvältä ajaa, mutkissa ritti pitoa ja se kääntyi tarkasti = tykkäsin.
Mutta kello kertoi maalissa tylyä kieltään, ei ihme että mutkia sai ajettua kaasu pohjassa
kun kulku ei sitten ollutkaan kummoista, aika 44,6 olikin jotain mitä en vain odottanut ollenkaan...
(niin kai se vaan prkl on että jos auto on hyvä ajaa, se ei ole sitten nopea)

X:lle sattui sama auto alle aika-ajoon ja samaa tulosta sekin sai sillä, tuloksena hajonnut kaasarin r
unko ja yli 43sek. aika kertoo karua tekstiä #2:n kunnosta sillä kohtaa...

Race
Tässä vaiheessa sade olikin alkanut uudelleen ja rata oli jo kauttaaltaan märkä ajaessa ruudukkoon.
Kisaan valikoituikin sitten auto #4 joka on edellisillä Forssan kerroilla ollut suht. hyvä kisapeli...
Nytkin tuntui lämppärikierroksella ihan OK olevan, vaan kisan startatessa sitten paljastuikin totuus...
Ohituskieltoalueella jäin heti 30m kärjelle vaikka kaasu oli pohjassa (jopa järkkärit huomas tämän :D)
ja tuntui kuin vetoa ei olisi ollenkaan matalilla kierroksilla... :dunno:
Ekassa mutkassa painoi äijää ohi jos joltakin puolelta ja meno oli takkuista...
Sain autoon kuitenkin jonkinmoisen rytmin, aloin kiertää niin ulkoa joka mutkan ettei kierrokset pudonneet
koneessa liian alas sitä kautta oli edes jonkinmoinen kiihtyvyys...

Varman ajon ansiosta tuloksena C-finaalin sija 2., reilusti Totkelle hävinneenä...
(tuokin sija tuli kyllä parin spinnaajan vuoksi, ei niinkään vauhdin puolesta kun auton vauhti oli mitä oli)

Autoista pakko sanoa sen verran että ainakin meidän finaalissa #6 oli ihan ylivoimanen tuolla radalla katsottuna (wilzkun ajoa en tosin nähnyt)
Sillä mentiin huonoillakin ajolinjoilla ihan eri tahtia kuin muut, kiihtyvyys mutkista oli niin hyvää että meni musta ja alpusta lentämällä ohi...

Post-Race
Niin, kisa oli hauska, tosin lyhyt sellainen... Käsissä ei tuntunu ajaminen ollenkaan, helposti olis voinut vielä ajaa yhden ylim. setin...
Autolla #4 ei sitten mun jälkeen ajettu enään, viallinen tulppa sieltä ainakin löytyi ja eivät enää uskaltaneet antaa sitä A-finaaliin kellekään...
(korjasivat sitä B-finaalin ajan, muta ilman koeajoa eivät uskaltaneet sitä antaa kellekään)
Harmittaa että noissa kalustoissa on noin isot erot, nytkin autojen erot oikein korostui märällä :frown:
Ja tietenkin harmittaa että nyt molemmissa Forssan kisoissa on omalle kohdalle osunut "luumu" jokaiseen sessioon...
Ei arpaonni suosi ei... mites se sanonta menikään, unlucky at cards, lucky in... :rolleyes:
(selvinnee tänään tarkemmin :D)

Mutta hauskaa oli kuitenkin, sehän se pääasia on, sadekisa oli hieno kokemus, näitä sais tulla lisää nyt kun vähän oppi matkan aikana ajamaankin:thumbup:
Andylta hieno nousu kaikenkaikkiaan ja WoPe:lta hieno ajo finaalissa, eise turha mies ole.
Wilzkun sijotusta pitää myöskin kompata, hyvin ajettu huonona päivänä, kyllä niitä onnistumisia sieltä tulee,
pitäis vaan saada lisää osallistujia tohon naisten sarjaan :)

Kiitokset kaikille mukana olleille, nähdään Kaanaassa! :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
C-finaali [suluissa loppusijoitus]

7. Albert Oil [17] 1:02.838, #3 +8 lap
Lienee syytä mainita että Alpun kisa jäi kesken tekniseen vikaan hyvinkin aikasessa vaiheessa kisaa
(sillä hetkellä oli mun takana ja virheettömällä ajolla olis tod.näk. ollut kolmas maalissa vauhdin puolesta)

Huimin suoritus oli Williamsin ajo: sijoitus 16 ja kisa-ajoissa myös sama sija eli nyt jäi ekan kerran miehiä taakse. Ja vielä sadekelillä!
Juuh, siis mies, ei monikossa :D ja Alppuhan keskeytti tekniseen vikaan?
ilm. Wilzku oli ohittanut kisassa kuitenkin jonkun? Eli siinä mielessä iso :thumbup: ajosta!
Mutta lopputulokset ei kerro totuutta kisatapahtumista... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Hämeenlinnan ½-Senna ilmoittautuu:

Aika-ajo: ... :nope:

Autona #1, rata oli uusi tuttavuus ja hieman kostea ja "varovasti" liikkeelle. Tai niin mä ainakin päätin ennen kun radalle lähdettiin, meinasin ajaa ulos jo ennen radalle pääsyä: "Oho, tuostako se jo kääntyikin" :D

Ekat kierrokset ajoin tosiaan varovasti ja tutkailin rataa. Toka kierros meni vielä vähän varman päälle ja parilla seuraavalla sitten täysi hööki päälle. No, pieniä virheitä tulikin sitten siellä täällä, mitään katastrofia ei sattunut kuitenkaan.

Kova yritys päälle vaan ekassa kurvassa olikin joku pölläyttänyt radalle hiekkaa ja "ison pikkukiven", jota päin ajoin täysiä ja auto päästi kovan pamauksen. Follo kertoi että kivi oli sinkoillut ties minne. Auto ei tuntunut mitenkään oudolta joten painoin kovalla yrityksellä kohti ensimmäistä tiukkaa sillä seurauksella että spinnasin ja ketju putosi. Saatuani vihdoin ratahenkilökunnan paikalle ja ketjun paikoilleen jatkoin matkaa. Tähän episodiin tuhrautui lähes 4 minuuttia ajoaikaa. Homma ei näyttänyt ruusuiselta.

Sitten tapahtui katastrofi: auto lipesi vähän pyörähti puolittain ja ketju putosi taas, tällä kertaa katkenneena. Homma jäi siihen, lopputuloksena 6 kierrosta yhdistetyissä harjoituksissa joista 4 "puhdasta" samalla kun muut ajeli yli tuplamäärän. Aika jäi vaisuksi ja rata kunnolla oppimatta. C-finaali odotti ja sijoitus tokavika eli kuudes.

Kisaan:

C-finaali: Voitto & nopein kierros

Ennen kisaa oli vettä tullut jo enemmän ja rata oli kauttaaltaan märkä. Auto ei tuntunut kääntyvän mihinkään, mitenkään. Auto oli ihan hyvä silti, #6.

Ohituskieltomutkan jälkeen rupesin pudottamaan ulkoreunoja edessä taistelevien ohi, huomasin että sieltähän löytyi pitoa ihan eri tavalla ja ulostuloissa oli huomattava vauhti verrattuna sisäkaarrelaisiin. Autokin kiihtyi hyvin. Parin ensimmäisen kierroksen aikana luulin jo poimimeeni koko katraan, mutta sitten vielä joku perä edellä vastaan. Tästä menin nopsaan ohi ja luulin jo olevani johdossa, kun taas: Askohan se siellä taisteli autoaan vastaan. Olin löytänyt "hyvät" ajolinjat (joita muut haukkuvat täällä huonosti, höpö höpö, ette vaan osaa :tongue:). Asko taisi yllättyä kun tulin takaa heittämällä ohi eikä edes taistellut vastaan. Pian painoinkin karkuun ja saatoin ajaa varman päälle. Virheetön suoritus ja tuloksena voitto ja nopein kierros.

Koko kisan suurin ongelma oli visiiri joka huurtui jatkuvasti pahasti ja avatessa oli silmät täynnä rapaa. Meinasin jopa ajaa huolto-skootteria päin kun painelin Wilzkusta kierroksella ohi enkä ollut nähnyt sisäkurvin puolella autoa kyytiin poiminutta skootteria. Väistöliike liukkaalla ajoi mut Wilzkua kylkeen, pahoittelut tästä, onneksi ei mitään sattunut kummallekaan.

B-finaali: Tekninen keskeytys

Voittajana hyppäsin autoon #7, tätä oli haukuttu miinaksi, mutta puhkuin itsevarmuutta ja hyvää fiilistä. Auto ei sitten sopinut oikein lapaseen ja vettäkin oli tullut lisää. Takaanousuyritykset päättyivät spinneihin ja nurmikolle pariin otteeseen. Kisa jäi varhaisessa vaiheessa kesken bensaletkun löystyttyä ja irrottua. Loppujen lopuksi letku laitettiin miten kuten kiinni ja ajoin auton suoraan varikolle pois häiritsemästä muiden kisailua. Ei auto kuitenkaan ainakaan sadekelillä niin huono ollut mitä oli annettu ymmärtää, voitettiinhan sillä A-finaali. Omat spinnit pistin lisääntyneen veden ja yliyrittämisen piikkiin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muutama kommentti:

Olin löytänyt "hyvät" ajolinjat (joita muut haukkuvat täällä huonosti, höpö höpö, ette vaan osaa :tongue:). Asko taisi yllättyä kun tulin takaa heittämällä ohi eikä edes taistellut vastaan.
no huhhuh. Siis ainakin sillon kun menit musta ja Albetista ohi niin sun linjat ei olleet lähelläkään optimia
vaan nimenomaan sieltä ns. kuivalta ajolinjalta pyyhkäisit ohi heittämällä vaikka me oltiin siellä pitävämmällä puolen kiihdyttämässä.
(autoissa ehkä lievää eroa siis)
Lisäksi parissa kohtaa ohitukset oli enempikin sukelluksia "parabolicaan" jonka takia ajauduit ulkoreunaan muiden päästessä ohi uudelleen
(tosin olit jo taas ennen seuraavaa jarrua ohitse, kertoo taas karua kieltä tuon #6:n kiihtyvyydestä)

B-finaali: Tekninen keskeytys
Mikäs vika autoon tuli? Ainakin A-finaalissa se oli kunnossa...

Omat spinnit pistin lisääntyneen veden ja yliyrittämisen piikkiin.
Jusjust, jos katsot aikoja finaalien välillä, niin sun aika putosi 0,5sek C-finaaliin nähden, mutta muiden,
huonoillakin autoilla ajaneiden ajat olivat kauttaaltaan parempia kuin C-finaalissa.
Myöskin sade alkoi jo taukoamaan ja keli ei ainakaan pahentunut C-finaalin lopusta jolloin vettä tuli jo ihan urakalla...
Yliyrittämisen piikkiin varmasti osa menee, mutta ei se ratakyllä kehnompi ollut kun C-finaalissa, A-finaalissa se
taas alkoi jo selkeesti olemaan parempi kun useamman kierrosajat alkoi painumaan 55-56sek hujakoille
(uskon että pahin keli oli C-finaalin lopulla, siellä alkoi sillon olemaan jo kunnon lammikoitakin parissa paikassa)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
no huhhuh. Siis ainakin sillon kun menit musta ja Albetista ohi niin sun linjat ei olleet lähelläkään optimia
vaan nimenomaan sieltä ns. kuivalta ajolinjalta pyyhkäisit ohi heittämällä vaikka me oltiin siellä pitävämmällä puolen kiihdyttämässä.
(autoissa ehkä lievää eroa siis)
Kyllä tuo on täysin totta. Autoissa tosiaan useamman sekunnin eroja kierroksella, minäkin jäin mielestäni liioittelematta ekan tiukan vasurin, ja "parabolican" välisellä suoranpätkällä pelkästään ainakin 1,5-2 sekuntia hyvin kiihtyville autoille. Koko kierroksella siis varmasti jo muutaman sekunnin. Aivan heittämällä tultiin ohi. Eikä #3 ollut edes ainoa auto joka alkoi kiihtyä normaalimmin vasta puolivälissä sitä suoraa. Kaikissa finaaleissa olisi saatu kuskit ihan eri järjestykseen erilaisilla autojaoilla, autot eivät märällä olleet edes 107% sisällä toisistaan eli kyse on erosta tyyliin Williams-Renault VS Forti-Ford.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kyllä tuo on täysin totta. Autoissa tosiaan useamman sekunnin eroja kierroksella, minäkin jäin mielestäni liioittelematta ekan tiukan vasurin, ja "parabolican" välisellä suoranpätkällä pelkästään ainakin 1,5 sekuntia hyvin kiihtyville autoille. Koko kierroksella siis varmasti jo muutaman sekunnin. Aivan heittämällä tultiin ohi. Eikä #3 ollut edes ainoa auto joka alkoi kiihtyä normaalimmin vasta puolivälissä sitä suoraa. Kaikissa finaaleissa olisi saatu kuskit ihan eri järjestykseen erilaisilla autojaoilla, autot eivät märällä olleet edes 107% sisällä toisistaan eli kyse on erosta tyyliin Williams-Renault VS Forti-Ford.
Jep, hyvin tiivistetty. Kaikilta C-finaalissa haastatelluilta kuuli saman lauseen, yksi tuli takaa heittämällä ohi ja se oli nimenomaan #6...
Samalla autolla X piti B-finaalissa pitkään Andya takanaan pelkällä kiihtyvyydellä (näkyi katsomoon asti) mutta sitten #7näytti WoPe:n käsissä olevan vielä parempi
(tosin oliko miehestä vai autosta kyse niin jaa-a, sekä että veikkaan :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kisa jäi varhaisessa vaiheessa kesken bensaletkun löystyttyä ja irrottua. Loppujen lopuksi letku laitettiin miten kuten kiinni ja ajoin auton suoraan varikolle pois häiritsemästä muiden kisailua.
Aah, tämä meni lukiessa ohi, olihan siellä radan varressa tosiaan huoltotoimia menossa kesken kisan, no hyvä että toimi sitten A:ssa kuitenkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Samalla autolla X piti B-finaalissa pitkään Andya takanaan pelkällä kiihtyvyydellä (näkyi katsomoon asti) mutta sitten #7näytti WoPe:n käsissä olevan vielä parempi
(tosin oliko miehestä vai autosta kyse niin jaa-a, sekä että veikkaan :)
Kaikella kunnioituksella Andya kohtaan, niin myös miehestä kiinni. Wope on ajanut varmaan 100-kertaisen määrän Andyyn nähden kilometrejä kartingia ja on pirun lahjakas. Andy kuitenkin kaventaa eroa kokemuksen myötä. Silti myös #7 oli niitä autoja jotka erottuivat edukseen kiihdytyksissä, kuten Wilzkunkin lfb:n #2n ohituksessa C-finaalissa näin kun siellä radan keskellä seisoin. Toinen kiihtyi, toinen nilkka suorana vain röpötti kunnes hetken päästä alkoi vasta kiihtyä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kaikella kunnioituksella Andya kohtaan, niin myös miehestä kiinni. Wope on ajanut varmaan 100-kertaisen määrän Andyyn nähden kilometrejä kartingia ja on pirun lahjakas. Andy kuitenkin kaventaa eroa kokemuksen myötä. Silti myös #7 oli niitä autoja jotka erottuivat edukseen kiihdytyksissä, kuten Wilzkunkin lfb:n #2n ohituksessa C-finaalissa näin kun siellä radan keskellä seisoin. Toinen kiihtyi, toinen nilkka suorana vain röpötti kunnes hetken päästä alkoi vasta kiihtyä.
Jeps, ei ihme tosiaan. Itsehän löin vetoa Andyn puolesta kun en sen 7:n vauhtia ollut nähnyt C-finaalissa = big mistake, mutta olin sentään oikeassa veikkauksessa että Andy nousee palkintopallille sillä 6:lla vielä :)
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Noniin, Forssan kisa on nyt sitten koettu, tarkempaa raporttia:

Ihan ensimmäiseksi sen verran tuosta sadekelistä ajamisesta, se oli kyllä loppujen lopuksi hauska & mukava kokemus. Toivottavasti saadaan jatkossakin sadekisoja. :)

Olosuhteet huomioiden en voisi olla tämän tyytyväisempi, ei kyllä ole varaa valittaa. En oikeasti osannut yhtään odottaa että pärjäisin sateella näinkin hyvin.. Kommenteista päätellen tosin eivät osanneet odottaa muutkaan, sen verran positiivista kommenttia olen saanut. Pääsinpäs kerrankin yllättämään teidät! :D Myrskyvaroitus on nyt annettu.. ;)

Sanoisin myös sen, että tuo mun 16. sija ei täysin kerro totuutta ajamisesta & kisatapahtumista. Tuosta saa helposti käsityksen, että mä olisin - jälleen kerran - ajellut koko kisan ajan radalla yksin viimeisellä sijalla, kaukana muista. Näinhän ei todellakaan ollut, pysyin erityisesti kisan alussa hyvin muiden perässä. Parhaimmillaan taisin olla jossakin vaiheessa kisaa sijalla 5. Oli todella mukavaa vaihtelua kun kerrankin sai oikeasti ajaa kilpaa muita vastaan. Tuo yksinajelu kun tuppaa menemään aika tylsäksi hommaksi...

Aika-ajot
Aika-ajoihin auto #6, tuntui kyllä muuten hyvältä ajettavalta, mutta ainakin mulla tämä auto tärisi vähän. A-A:n alun otin rauhallisesti opetellen Forssan rataa. Aluksi eniten hankaluuksia tuotti pääsuoran jälkeinen oikea mutka, mutta pikkuhiljaa ajan kuluessa aloin löytää siihen parempaa linjaa. Muutenkin rata alkoi käymään tutummaksi siinä 15 minuutin aikana ja ajolinjatkin alkoivat joten kuten löytyä.. Ajaksi 48,92 ja lähtöpaikkana jo tutuksi käynyt C-finaalin viimeinen lähtöruutu.

Kisa
Ennen C-finaalin alkua tulikin sitten mukava sade, joka kasteli radan märäksi. Tiedossa oli siis kunnon sadekisa.. Sain auton #7 ja olin hieman epäileväinen sen suhteen. Siitä autosta kun olin lukenut foorumilta ei-hyvää juttua ja lisäksi sillä autolla ei ollut (kai, korjatkaa jos olen väärässä?) ennen C-finaalia ajanut kukaan meidän porukasta metriäkään. Sitten alkoikin kisa, pysyin hyvin edellä ajavien perässä ensimmäisten kierrosten ajan. Oli kyllä aika haastavaa ajaa kun tuntui että auto ei meinannut kääntyä oikein mihinkään. Olikohan sitten 2. tai 3. kierroksella kun joku tuntemattomaksi jäänyt kaveri spinnasi yhdessä mutkassa ja nousin yhden sijan ylemmäs. Itsekin pyörähtelin kisan aikana pariin otteeseen, sen verran liukasta oli..

Jossakin vaiheessa kisaa huomasin radan lopussa lfb:n toimivan tulppana mun edessä. Kuten Cmoney jo sanoikin niin tuo #7 tuntui kiihtyvän hyvin (erityisesti niistä hitaista mutkista), tällä seikalla oli merkitystä tuohon ohitustilanteeseen. Auto kulki selvästi paremmin kuin lfb:llä.. Tajusin että nyt jos koskaan mulla on iskun paikka ja lähdin yrittämään viimeisen vasemman ulostulossa ohitusta lfb:stä ja menin helposti ohi ennen viimeistä oikeaa. Se aiheutti hienot fiilikset, eka ohitus on tehty! Tunne oli sanoinkuvaamattoman upea! :thumbup: Lfb tosin kuittasi myöhemmin takaisin mun edelle.. Tämän jälkeen en enää ketään päässyt ohittamaan ja ruutulipun heiluttua tiesin että olin sijoittunut vähintään 6. eli toisiksi viimeiselle sijalle. Albert jäi taakse, mutta Alppu ilmeisesti kohtasi teknisen ongelman. Oishan se tekninen ongelma voinut minunkin autoon iskeä.. Kuitenkin maalissa fiilis oli hieno, kerrankin joku muu kuin se kuuluisa jumbosija! Siihen vielä päälle muutenkin hyvä ajo, niin onnistumisen ilo oli taattu. Nopein kierrosaikakin (1:02.961) on omasta mielestäni suhteellisen kilpailukykyinen kun katselee mitä aikoja muut C-finalistit ovat ajaneet. Kaiken kaikkiaan hieno ja viihdyttävä kisa!

Siinähän se raportti olikin, tästä on hyvä jatkaa seuraavaan kisaan joten nähdään taas kuukauden päästä Kaanaassa! :) Ja järjestäjille jälleen kiitokset kisasta! Mitä tulee yleisesti tuohon mun ajamiseen, niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa tuntua vähän helpommalta tekemiseltä.. En mä kyllä silloin Myllypuron jälkeen suunnitellut ajavani jokaista mahdollista kilpailua, mutta minkäs teet kun olet tähän lajiin "jäänyt kiinni". :)

ilm. Wilzku oli ohittanut kisassa kuitenkin jonkun? Eli siinä mielessä iso :thumbup: ajosta!
Juu, lfb:stä menin ohi ennen sitä viimeistä oikeaa. Kuten tuossa raportissanikin totesin, niin se hetki oli kyllä jotain niin sanoinkuvaamattoman hienoa. :ahem: Olihan se kuitenkin mun ensimmäinen oikea ohitus! Vaikka tapahtumia riittikin, niin tuo ohitus oli kyllä ehdottomasti kisan kohokohta. Sen jälkeen ekat ajatukset oli tyyliin että "ei hemmetti, mä ohitin jonkun!" Tuntui kyllä hyvältä ja vaikutti myös ajamiseen positiivisesti. :)

Pakko tosin myöntää, että se ohitus lähti ehkä vähän epävarmasti. Varmasti syy siihen on juuri tuo, etten ole aiemmin päässyt edes yrittämään kenestäkään ohitusta - saati sitten mennyt jonkun ohi. Oli vähän uusi tilanne. :)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Karuselli-kisan raporttini:

pre-race
Päivällä fiilis oli vähän odottava. Aamulla meni jotenkin ihan kaikki päin persettä ja ihmettelin tuleeko tästäkään sitten mitään. Matkalla autokuntamme tapaamispaikkaan, juna-asemalla ajattelin ostaa juoma-automaatista vichyä ja luin laitteen ohjetta siitä miten se oikein toimii (oli vähän erikoisempi malli). Sitten siihen automaatille tuli kaksi nuorta jannua ja siirryin sivuun kun ajattelin, että he ostavat siitä jotain. Noh, he alkoivatkin vain potkia ja töniä sitä laitetta. Ja siis oikeasti se kaappi oli sen näköinen ettei sitä millään saa kyllä murrettua.. Tilanne näytti lähinnä joltain apina-testiltä sillä poikkeuksella, että apinakin olisi tajunnut laittaa pari euroa siihen koneeseen ja olisi saanut sieltä mitä halusikin..

Tämä liittyi aiheeseen miten? No joku voisi kuvitella, että kun viimeeksi kerroin borat-miehestä ja voitin raporttikisan, niin voittaisin nytkin epäoleellisella jorinalla, mutta sanotaan nyt vaikka niin, että toivoin kilpakumppanieni olevan sadekelin kisassa yhtä välkkyjä kuin nuo kaksi tulevaisuutemme toivoa. :D

Noh, vihdoin kokoonnuimme ja lähdimme kohti Forssaa. Vitsikkäästi ilmoitin ottaneeni leiriytymisvarusteet mukaani, kun tulin paikalle rinkka selässä. Se ei naurattanut ketään, mutta omasta mielestäni se oli ihan perkeleen hauska juttu. :D

Matkalla toivoimme sadetta ja autossa kajahti pienimuotoisia tuuletuksia aina kun pienikin pisara osui tuulilasiin..

Harjoitukset ja aika-ajot
Jonkun aikaa odoteltuamme pääsi ensimmäinen ryhmä ajamaan radalle. Meno näytti vauhdikkaalta, olihan siellä kaikki ennakkosuosikit ajamassa. Tästä oli aika vaikea päätellä mikä olisi nopea auto ja mikä hidas. Etenkin kun tulosluettelotkin oli aika tasaisia.. Noh, en tietenkään tiennyt mihin autoon pääsen, joten en voinut seurata oman autoni menoa..

Seuraavaksi oli sitten vuorossa oma vuoroni, ja istuin autoon numero 3. Jokin auto oli korjattavana ja sitä jouduimme odottamaan. Siinä samalla sitten alkoi satamaan vähän vettä, mutta se ei mielestäni vielä kauheasti liukastanut rataa.. Olisi minun silti pitänyt kysyä WoPelta etukäteen jotain autosta. Olisin ehkä saanut jotain vinkkejä miten sillä pitää ajaa.
Vihdoin päästiin liikkeelle ja huomasin aika nopeasti että auto oli ihan perseestä. Todella liukas ja ajoin kolme kertaa ensimmäisessä mutkassa hiekkabunkkeriin ja keräsin kaikki kivet ja männynkävyt radalle. Yhdellä kerralla kynsin jopa niin syvästi että hiekkaa lensi hirveä määrä päälleni ja piti pyyhkiä visiiriä..
Ajon aikana rata parani, ja ajatkin parani koko ajan.. Huono se auto silti oli eikä sopinut omaan ajotyyliini sitten millään. Äh.. C-finaalin hänniltä lähdetään ja toivoin hyvää autoa..

Lopuksi katsottiin vielä kolmannen ajoryhmän ajoa. Tietenkään enää ei tihuttanut, joten meidän ryhmä siivosi sen vähäisenkin liukkauden sieltä pois.. Noh, en usko että se asiaan vaikutti, koska nämä kaksi muuta ryhmää oli taidollisesti niin paljon parempitasoisia.

...
10000 merkkiä ei riitä, joten pitää pilkkoa raportti kahteen osaan. :D
Eli kisat toiseen postaukseen..
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
C-finaali
Taas odoteltiin kun jotain autoa korjattiin.. Aikaa kului ja sinä aikana taivas repesi ja rata kastui kauttaaltaan. Sain autoksi numeron 5. Aika-ajoaikojen perusteella se vaikutti ihan nopealta autolta ja penkkikin tuntui istuvan hyvin sen jälkeen kun laitoin siihen pari pehmustetta.

Vihdoin liikkeelle ja lämmittelykierrokselle.. Ai jessus sentään että oli ajaminen erilaista huhhuh.. Vähän mua arvellutti startissa se että jouduin FO110K:n taakse. Hän on useaan kertaan ollut mielestäni aika hidas starteissa ja niinhän se nytkin oli.. En tiedä onko hänellä vain niin usein lusmu auto, vai johtuuko se jostain muusta (myöhemmin selvisi, että autossa vikaa taas).. Ohituskiellon takia en voinnut mennä ohi startissa. Muuten olisin painanut heti viivalta hänen edelleen. En tiennyt onko se sallittua (ohituskielto ekaan jarrutukseen, mutta olisiko startissa saanut ohittaa?), mutta en tietenkään ottanut riskiä.
Follo ajoi ihan vitun hiljaa ja kirosin kohtaloani. Noh.. pian alkoi vapaa vauhti ja pääsin follosta parin mutkan rinnakkain ajon jälkeen ohi. Nopeasti ohitin myös monet muut edelläni ajaneet, mutta aika kauan siinä kuitenkin meni aikaa. Taidettiin alpun ja lfb:n kanssa ajella rinnakkainkin jossain vaiheessa. Ja Totke tuli ohi, mutta spinnasi samantien (siis huom: Totke spinnasi alussa. Teki ajovirheen! :D)..

Asko S oli päässyt kauas karkuun, mutta kun pääsin alpusta pakoon, niin sain ajaa rauhassa kielikeskellä suuta ja saavutin Askoa joka kierros todella paljon. Tallikaveri PeePee oli yhdessä mutkassa kannustamassa ja pelkäsin sen aiheuttavan lisää paineita. Huomasin radan keskiosilla että Totke oli päässyt alpusta ohi ja otti mua tosi kovaa kiinni. Olin tajunnut jo alussa että arpa-onni oli tällä kertaa suosinut minua ja Totkea ja tiesin, että B-finaalin voitto on tiukoilla vaikka saisinkin Askon kiinni.. Noh.. Sitten kävi niinkuin pelkäsin. PeePee kannusti, ja minä jarrutin vahingossa liian lujaa. Renkaat lukkoon, spinnaus ja nurmikolle.. Auto jumissa.. Näin että peepee oli tulossa työntämään, mutta ajattelin jotenkin ettei se olisi sallittua (Formuloissakaan ei ole :D), ja nousin itse autosta ja työnsin radalle.. Pehmusteet lenteli ja kompastuinkin siinä hässäkässä. Aikaa meni vitusti ja tiesin että kisa oli sitten siinä.. :D

Loppukisan sitten ajelin huvin vuoksi ja yritin pitää auton radalla. Aika pian oli alppu radan varressa ja siinä vähän pyörähdin taas kun säikähdin sitä. Se ei ollut kuitenkaan kovin paha spinni, en menettänyt paljoa aikaa siinä.
Saavutin lfb:tä joka puolestaan lähestyi Wilzkua. Wilzku oli siis todellakin meidän kanssa samalla kierroksella! Lfb meni hänestä ohi ja itsekin saavutin. Valitettavasti Wilzku spinnasi ja itsekin vähän pyörähdin sen takia, mutta onnekseni en niin pahasti kuin hän ja pääsin ohitse.. Lfb oli karannut, mutta autoni oli selvästi niin paljon paremmassa balanssissa, että sain kiinni ja pääsin ohi..

Siinä se.. Ajaminen oli kaikesta huolimatta todella hauskaa ja ainoastaan autojen tasoerot jäi harmittamaan. Minä tein ajovirheen, ja sitä on turha selitellä sen enempää. Moka mikä moka. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä miten olisin pysynyt Totken perässä, koska mun auto oli kuitenkin suht hyvä. Kaikki tietää, että pyöräilijänä olen tottunut peesaamaan ja ottamaan siitä hyötyjä irti. Toisaalta Totkea peesaaminen olisi ollut varmaan aika haitallista, jos hän tosiaan ajoi ihan paskoja ajolinjoja.. Toisaalta Totke olisi ollut painostettavissa virheeseen, jos vaan olisi huomannut että taistelen sijoituksesta.. Ei hän kuitenkaan ole koskaan mua nopeampi ollut ennen tätä.. Turha jossitella sen enempää. Ajoin hyvällä autolla, olin sateella suht nopeakin, ajolinjat varmaan ihan perseestä, mutta ihan sama.. Fiilis oli kisan jälkeen kaksijakoinen.. Harmitti oma moka, mutta toisaalta ajaminen oli todella hauskaa. :)

B-finaali
B-finaalia katsellessamme huomasin suuren kateuden useampien puheissa. Siitä tuntui olevan katkeruutta ilmoilla, että Totke sai niin hyvän auton, ja ihan aiheellista toki sinänsä. Toisaalta muistin taas omat kokemukset hyvästä ajosta ylivoimaisella autolla ja sen paskan fiiliksen siitä kun omat hyvät ajosuoritukset dumataan sillä että sattui ajamaan hyvällä autolla.. Meille kartingin kuntoilijoille se on kuitenkin tosi tärkeä henkisesti saada onnistumisia ja oli syy mikä tahansa, niin siitä voi mielestäni olla tyytyväinen. Ei se ollut Totken vika, että hänelle sattui hyvä auto C-finaaliin.. Sen takia on ihan typerää dumata toisen suorituksia tuolla tavalla.. Onnittelut Totkelle ja toivottavasti sait C-finaalin voitosta lisää tsemppiä tuleviin kisoihin.. Itselleni ainakin kävi näin Toijalassa, jonka jälkeen ajoin elämäni parhaan kisan Hyvinkäällä..

Niin joo B-finaalia piti kommentoida.. Tosiaan Totke spinnaili aika nopeasti ja tipahti kauas.. Lopulta auto valui radan reunaan ja jokin tekninen vika selvästi iski. Tuuri loppui ei siinä mitään.. Huomasin kuitenkin, että Totke oli ennen spinniään ohittanut yhden, joten ei se nyt ihan paskasti aloittanut.. Hurraamista ja naureskelua kuului Totken spinnailuista ja varmasti siihen itsekin osallistuin.
Samalla kun Totke pyöriskeli niin seurasimme tiiviisti kärkikahinaa. Jussi ohitti jonkun heti ekassa jarrutuksessa, mutta se oli vissiinkin mutkan ulostulossa, joten siitä ei mitään sanktioita tullut. Nopeasti siitä muodostui sitten kahden kauppa Racer X (#6) vastaan Andy (#5).. Racerilla ajolinjat oli selvästi kuivankelin linjoja ja Andyllä märänkelin linjat.. Siis Racerilla se auto varmaan toimikin hyvin kuivan kelin linjoilla, koska Totkekin oli ajanut samoin C-finaalissa samalla autolla.. Sen takia Racer ei varmasti muuttanut ajolinjoja koska se toimi noinkin hyvin.. Mielenkiintoista oli Andyn yrittäminen. Mies ajoi todella hyvin ja hyvillä ajolinjoilla, mutta mutkista ulostulo oli onnetonta (saman olin itsekin huomannut, sillä ajoin samalla autolla C-finaalin). Auto ei vain lähtenyt mutkista kovinkaan pirteästi.

Lopulta Andy pääsi ohi kun Powered By BMW oli kierroksella ohitettavana.. Ratkaisi ehkä kisan voiton, mutta Andy sen kuitenkin ansaitsi. Hän oli selvästi nopein. Kärkikaksikko ajeli bemarin takana pari kierrosta. Kommenttien perusteella hän oli täysin yllättynyt että kärkikaksikko oli ajanut perässä useammankin kierroksen.. Minulla on tästä kokemus viime vuodelta. Olin silloin Forssassa samassa asemassa kierroksella ohitettavana kun Alppu ei päässyt minusta ohi. Minä en tiennyt että joku tulee perässä. Yksinkertaisesti ei sitä kuule jos toinen ajaa luukussa kiinni.. Mutta tähän asiaan palataan mahdollisesti, joten ei siitä nyt sen enempää.

A-finaali
Tästä odotettiin jännää kisaa.. FO110K meni lyömään ratatoimitsijan kanssa vetoa voittajasta. Follo veikkasi Andya (#6) ja toimitsija WoPea (#7). En ehtinyt sanoa ajoissa follolle sitä kuka seiskalla ajoi. Kun hän tajusi sen, kuului "perkele" hänen suustaan. :D
Itse asetin tallikaveri PeePeelle lisää paineita sanomalla alussa, että "tulet taistelemaan voitossa. Ohita vaan mahdollisimman moni mahdollisimman nopeasti".. Noh yllätys olikin suuri kun PeePeen auto ei ollutkaan niin nopea. Kuski on kyllä nopea, mutta auto vaikutti PeePeen ajamana liukkaalta niinkuin se minullakin oli.. Eli se oli yksinkertaisesti Andyn hyvyyttä että hän pystyi ajamaan niin hyvin B-finaalissa.
Noh, Andy ajoi nyt autolla #6 tosi hyvin ja taisteli kärkipäässä. Yhdessä vaiheessa oli kolme autoakin rinnakkain, mutta WoPe karkasi muilta
DickW ajoi tosi hyvin autolla #2 ja Andy yritti päästä ohi, mutta ei oikeastaan saanut kovin montaa kertaa todellista ohituspaikkaa.. Mieleen jäi myös erittäin harvinainen Nasty Boyn spinnaus! Sitä seurasi toinen spinnaus ja oliko vielä kolmaskin.. Taisi ilme ja vitutus olla melkoinen, mutta kyllä hänkin lopulta keräsi itsensä ja ajoi mielestäni ihan hyvää vauhtia hänkin.

Kisa oli myös mielenkiintoinen ja voittaja siis WoPe. Onnittelut voittajalle!
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
pre-race
Päivällä fiilis oli vähän odottava. Aamulla meni jotenkin ihan kaikki päin persettä ja ihmettelin tuleeko tästäkään sitten mitään. Matkalla autokuntamme tapaamispaikkaan, juna-asemalla ajattelin ostaa juoma-automaatista vichyä ja luin laitteen ohjetta siitä miten se oikein toimii (oli vähän erikoisempi malli). Sitten siihen automaatille tuli kaksi nuorta jannua ja siirryin sivuun kun ajattelin, että he ostavat siitä jotain. Noh, he alkoivatkin vain potkia ja töniä sitä laitetta. Ja siis oikeasti se kaappi oli sen näköinen ettei sitä millään saa kyllä murrettua.. Tilanne näytti lähinnä joltain apina-testiltä sillä poikkeuksella, että apinakin olisi tajunnut laittaa pari euroa siihen koneeseen ja olisi saanut sieltä mitä halusikin..

Tämä liittyi aiheeseen miten? No joku voisi kuvitella, että kun viimeeksi kerroin borat-miehestä ja voitin raporttikisan, niin voittaisin nytkin epäoleellisella jorinalla, mutta sanotaan nyt vaikka niin, että toivoin kilpakumppanieni olevan sadekelin kisassa yhtä välkkyjä kuin nuo kaksi tulevaisuutemme toivoa. :D
Tähän voisin lisätä sen verran, että loppujen lopuksi tuo mun oma kisani muistutti sitä samaa kuin kaksi apinaa yrittämässä murtaa limsa-automaattia. :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Tähän voisin lisätä sen verran, että loppujen lopuksi tuo mun oma kisani muistutti sitä samaa kuin kaksi apinaa yrittämässä murtaa limsa-automaattia. :D
Heh. Noo sinä yritit jotain järkevää, ja saavutitkin Askoa mutta sitten tuli se harmillinen spinni, ja vielä kaatuminen auton päälle kun radalle sitä työnsit takaisin.

Niin ja, onnittelut kärkikolmikolle.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hän on yleensä aina ihan lusmu starteissa ja niinhän se nytkin oli.. En tiedä onko hänellä aina lusmu auto, vai johtuuko se jostain muusta (ihan sama mulle), mutta näin nyt aina kuitenkin asia on..
Niinno, 2 hyvää starttia viimeksi Hyvinkäällä, kyllä ne sieltä tulee kun autokin on ok.
(tietty painokin vaikuttaa kiihtyvyyteen, mutta ei ollut Hyvinkään starteissa valittamista)
Forssan startista totes järkkärikin että pitänee ottaa toi #4 tarkastukseen kisan jälkeen
(myönsi sen suoraan varikolla meinaan)

Jos tulppakin oli paskaa täynnä ja tuolla ei tuon jälkeen ajettu, niin mihinkäs syy kääntyisi?
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En tiennyt onko se sallittua (ohituskielto ekaan jarrutukseen, mutta olisiko startissa saanut ohittaa?), mutta en tietenkään ottanut riskiä.
Ei ole, se on sinne ekaan jarru mutkaan asti. Kävi selkeesti esille kun juteltiin Jussin ohituksesta järkkärin kanssa.
Follo ajoi ihan vitun hiljaa ja kirosin kohtaloani. Noh.. pian alkoi vapaa vauhti ja pääsin follosta parin mutkan rinnakkain ajon jälkeen ohi.
Jep, kaasu pohjassa mutta eroa 1 & 2 mutkan välillä kärkeen tuli n. 20-30m.
Syykin löytyi kisan jälkeen, kuten ylempää voit lukea, taas oli autojen suhteen hyvä tuuri, #2laukes mulla ja Jussilla aika-ajossa, #4 jäi jäähylle ton C-finaalin jälkeen.

Hidashan tuo startti oli kuin mikä, en kiellä yhtään. Siitä syystä en kyllä paljon estellytkään kun jku rinnalle tuli, tuo ei mennyt hitaista mutkista mihinkään suuntaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Niinno, 2 hyvää starttia viimeksi Hyvinkäällä, kyllä ne sieltä tulee kun autokin on ok.
(tietty painokin vaikuttaa kiihtyvyyteen, mutta ei ollut Hyvinkään starteissa valittamista)
Forssan startista totes järkkärikin että pitänee ottaa toi #4 tarkastukseen kisan jälkeen
(myönsi sen suoraan varikolla meinaan)
Jos tulppakin oli paskaa täynnä ja tuolla ei tuon jälkeen ajettu, niin mihinkäs syy kääntyisi?
Joo en tiedä, #3een vaihdettiin huono tulppa uuteen C-finaalin jälkeen muttei öö ruzin mukaan mennyt sen jälkeenkään mihinkään. Ja näin itsekin totesin.

Paikan pitäjille täytyy kypärää nostaa, kun jaksavat tuota vuokratoimintaa, mutta vain kuivankelin kisaan autotkin kulkevat kaikki hienosti, tai kohtalaisesti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joo en tiedä, #3een vaihdettiin huono tulppa uuteen C-finaalin jälkeen muttei öö ruzin mukaan mennyt sen jälkeenkään mihinkään. Ja näin itsekin totesin.
Jeps, tämän takia eivät varmaan päästäneet nelosta A-finaaliin kun takeita korjauksen "onnistumisesta" ei ollut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Follo sanoi:
Ei ole, se on sinne ekaan jarru mutkaan asti. Kävi selkeesti esille kun juteltiin Jussin ohituksesta järkkärin kanssa.
Jussi kertoi ymmärtääkseni, että yllättävän aikaisin edellä oleva alkoi jarruttaa, ja tuli tehtyä väistöliike oikeaan, uusi keli kuitenkin tuo sadekeli. Kai kaikki silti ajattelevat että vasta vasuriin tullessa saa hyökätä ohitukseen ensimmäisen kerran lähdön jälkeen, itse ainakin ilman muuta. Ja öö ruzin auton takia siinä rinta rinnan menossa "liian aikaisin" ei ratkennut yhtään mitään.
 
Ylös