Yleensähän se tehdään jonkinmoisena varotoimenpiteenä kallon murtumissa yms...Koomaan nukuttaminen kuulostaa hurjalta. En tosin tiedä lääketieteestä mitään joten kyseessä lienee normaali toimenpide sitten.
Eikös tuota tehdä siksi että saataisiin mahdollinen paine aivoissa laskemaan, tai sitten yritetään säästää potilas kovilta kivuilta.Koomaan nukuttaminen kuulostaa hurjalta. En tosin tiedä lääketieteestä mitään joten kyseessä lienee normaali toimenpide sitten.
Mäkihypyssähän laittoivat hyppääjän koomaan oliko viime vai toissa kaudella. Se on kai parempi että kaveri on keinotekoisessa koomassa tai kuten nyt nukutettuna. Paranee rauhassa.Eikös tuota tehdä siksi että saataisiin mahdollinen paine aivoissa laskemaan, tai sitten yritetään säästää potilas kovilta kivuilta.
ei ollut Massa tajuton ennen rengasvalliin törmäystä.Käsistä kuitenkin näkee että on tajuton.
Potilas laitetaan keinotekoiseen koomaan silloin kun on vakava päänvamma, ts. aivoissa esiintyy painetta/turvotusta. Tätä tehdään myös varotoimenpiteenä, sillä aivot saattavat turvota juurikin leikkauksen jälkeen yllättäen.Eikös tuota tehdä siksi että saataisiin mahdollinen paine aivoissa laskemaan, tai sitten yritetään säästää potilas kovilta kivuilta.
Eikä vaihda, kädet vaan hytkyy tuon ruohoseikkailun takia.ei ollut Massa tajuton ennen rengasvalliin törmäystä.
Incar kuvasta näkee kuinka Massa jarrutuksen aikana vaihtaa vasemmalla kädellä vaihteita alaspäin
(tasasin väliajoin vetää ratin takana olevaa "liipasinta" vasemmalla kädellään joka on nimenomaan alaspäin vaihtamiseen)
edit. veikkaan että Felipe oli tajuissaan mutta kivut kovat ja mahd. näkökin oli mennyt ainakin toisesta silmästä
(selittäisi miksi ohjasi auton suoraan eikä yrittänytkään kääntää sitä mihinkään)
Näin juuri. Lisäksi koomassa ihmisen ruumis on levossa, eikä tee mitään "ylimääräistä", joten komplikaatioiden määrä vähenee. Kooma on ehkä vähän väärä termi. Periaatteessahan toi kooma ei ole sen kummempi olotila kuin nukkuminen. Eli luultavasti Massa on nukutettu, ihan samalla lailla, miten leikkauksiinkin nukutetaa, mutta pitempi vaikutteisellla lääkkeellä.Eikös tuota tehdä siksi että saataisiin mahdollinen paine aivoissa laskemaan, tai sitten yritetään säästää potilas kovilta kivuilta.
Siis siinä kohtaa kun menee hidastusalueella hetki ennen törmäystä.Eikä vaihda, kädet vaan hytkyy tuon ruohoseikkailun takia.
Sellaista tietoa sain paikan päältä, että lääkärit olivat puhuneet sairaalassa ihan hengenvaarallisesta tilasta. Eli ei ole pelkästään otsikoiden paisuttelua.Varmaan meinaa lähinnä sitä, että kun lääkärilausuntojen varsinainen pointti on se, että Massan tilanne on vakaa ja kehittynyt positiiviseen suuntaan, niin sen ovat tietyt mediat uutisoineet tyyliin "Massa taistelee hengestään". Tai minulle ainakin tullut tässä illan aikana se kuva, että tietyt uutislähteet tahallaan uutisoivat mahdollisimman sensaatiomaisella tavalla.
Piti katsoa ihan uudestaan ja tosiaan kyllä se pykälsi pienemmälle siinä mutkan yli hypätessään. Jos automaattilaatikot olisi sallittuja ton voisi kuitata sillä. Todennäköisesti se taju sitten lähti vasta törmäyksessa, koska kaasu jäi pohjaan.ei ollut Massa tajuton ennen rengasvalliin törmäystä.
Incar kuvasta näkee kuinka Massa jarrutuksen aikana vaihtaa vasemmalla kädellä vaihteita alaspäin
(tasasin väliajoin vetää ratin takana olevaa "liipasinta" vasemmalla kädellään joka on nimenomaan alaspäin vaihtamiseen)
edit. veikkaan että Felipe oli tajuissaan mutta kivut kovat ja mahd. näkökin oli mennyt ainakin toisesta silmästä
(selittäisi miksi ohjasi auton suoraan eikä yrittänytkään kääntää sitä mihinkään)
Juu saman mä olin näkevinäni, ja siinä hidastuksessa kuului myös vaihteenvaihtamisen ääni jossain kohtaa kun tuli MAX:n lähetyksessä...Piti katsoa ihan uudestaan ja tosiaan kyllä se pykälsi pienemmälle siinä mutkan yli hypätessään. Jos automaattilaatikot olisi sallittuja ton voisi kuitata sillä. Todennäköisesti se taju sitten lähti vasta törmäyksessa, koska kaasu jäi pohjaan.
Muuten hyvä teoria, mutta Felipehän myöskin jarrutti koko ajan, ja auton vauthi hidastui merkittävästi ennen renkaita kuitenkin = ts. kaasu ja jarru on olleet päälläJos Felipellä oli kaasu pohjassa rengaskasaan asti, niin ei se mitään alasvaihtanu kun ei olisi edes pystyny. Moottorinohjausyksikkö ei salli vaihtaa alas isoilta kierroksilta ettei vaihteet hajoaisi ja aiheutuisi onnettomuutta väärän vaihtovivun painamisesta. Aikoinaan kymmenisen vuotta sitten kun Mäkisen Tommi pääsi testaamaan Williamsin F1-autoa hänellä lähti kilpuri lapasesta juuri sen vuoksi kun moottorinohjausyksikkö ei juuri sillon estänyt väärää vaihtoa vaikka piti. Mäkisen poika pyöri spinnejä suoralla niin kuin suomalainen syysmarja naisen sukuelimessä ja niin olisi käynyt Felipellekkin jos olisi täydestä kaasusta alas kyennyt vaihtamaan. Eiköhän Felipe ollut aika tyrmääntynyt siitä iskusta, sen verta kova muulinpotku se isku varmasti oli.
Kyllä se vieteri on tässä nyt Felipen tilan takana, muuten olisi todennäköisesti selvinnyt mustelmilla ja kipeällä niskalla. Sairaalareissu siitä olisi joka tapauksessa tullut kun kuljettaja viedään käsittääkseni aina sairaalaan kun törmäyksen g-voima on tietyn suuruinen. Sinällään Felipen auton ohjaamo säilyi ehyenä, joten tuskinpa mitään muita olennaisia vaurioita on tullut kuin siitä jousesta.En jaksa selata koko otsikkoa, mutta kuinka paljon tuo rengasvalliin osuminen vaikutti siihen että tuli sairaalakeikka? Vai oliko pelkästään kiinni siitä vieterin osumasta?
Kyllä minusta näytti että taju oli pois jo ennen tuota ulosajoa. Vaan ei se osuminen rengasvalliin varmaan yhtään parantanutkaan tilannetta.En jaksa selata koko otsikkoa, mutta kuinka paljon tuo rengasvalliin osuminen vaikutti siihen että tuli sairaalakeikka? Vai oliko pelkästään kiinni siitä vieterin osumasta?
Vastaavia rengasvalliosumia tulee tasaisin väliajoin, ei niissä nykyformuloissa mitään hengenvaaraa ole olemassa itse osuman seurauksena.En jaksa selata koko otsikkoa, mutta kuinka paljon tuo rengasvalliin osuminen vaikutti siihen että tuli sairaalakeikka? Vai oliko pelkästään kiinni siitä vieterin osumasta?
Paitsi että tuskinpa Felipe oli silloin edes tajuissaan jos hänellä on tosiaan ollut molemmat polkimet pohjassa, joten eipä hän varmaan tajuttomana vaihteita vaihtele. Muuten noista kierrosten määristä on paha mennä sanomaan, jarrut ei hirveästi tollaista konetta hidasta.Muuten hyvä teoria, mutta Felipehän myöskin jarrutti koko ajan, ja auton vauthi hidastui merkittävästi ennen renkaita kuitenkin = ts. kaasu ja jarr on olleet päällä
Tuo taas merkitsee sitä että kun auto hidastuuniin kierrokset laskee ja mahdollistaa alasvaihdon kyllä.