Schumacherin comeback

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika hienon näköinen toi sumin ajama auto!
Onko tietoa, minkä tallin ajokki on kyseessä, vai onko ihan tätä tarkoitusta varten rakennettu?
SuperNova mainitaan Maikkarin jutussa. Mutta väritys on GP2-organisaation, ei tallin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tarkoitetaanko rataennätyksellä kisan nopeinta kierrosta, vai nopeinta kierrosaikaa testeissä?

Propagandaan en ota kantaan. Kello näyttää sen mitä se näyttää, ja onhan se kello yleensä Schumille näyttänyt ihan hyvää kisaolosuhteissa.
No tarkoitin propagandalla niitä kierroksia joissa useimmiten ei ihan sääntöjen puitteissa olevalla autolla kellotetaan markkinointiajat. Schumi harrasti sitä aikanaan paljonkin monen muun ohella - mutta Schumin julkisuus oli tietenkin eri luokkaa. Sitten kylläkin 1. kisaan tuli usein odotustasoon nähden takapakkia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13798
Rataennätyksellä tarkoitetaan virallisessa kisatapahtumassa ajettua nopeinta kierrosta, siis aika-ajossa tai kisassa.
Olin käsityksessä, että nimenomaan kisassa ajettua. Vaikkei se mulle niin tärkeä tieto ole.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Heräsi tässä Schumacherin suhteen mielenkiintoinen kysymys. Eikös Schumin yhdeksi vahvuudeksi olla aina oletettu hänen omistautumisensa lajille ja nimenomaan tiimin toimintaan. Esimerkiksi hän on panostanut paljon testaamiseen ja aina paremman etsimiseen.

Rajoittaako nykyinen testauksien kieltäminen tätä vahvuutta ja kuinkas Schumacher nyt sitten mahdollisesti pärjäisi kun testaamisen kautta auton kehittämiseen ei pystykkään vaikuttamaan vaan kehitys on aika pitkälti inssien varassa tuulitunnelissa.

Tuskin noita simulaattorissakaan pystyy täysin kehittämään. Ylipäätänsäkin mietityttää kuinka paljon kuljettaja enään pystyy vaikuttamaan kehitykseen.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Heräsi tässä Schumacherin suhteen mielenkiintoinen kysymys. Eikös Schumin yhdeksi vahvuudeksi olla aina oletettu hänen omistautumisensa lajille ja nimenomaan tiimin toimintaan. Esimerkiksi hän on panostanut paljon testaamiseen ja aina paremman etsimiseen.

Rajoittaako nykyinen testauksien kieltäminen tätä vahvuutta ja kuinkas Schumacher nyt sitten mahdollisesti pärjäisi kun testaamisen kautta auton kehittämiseen ei pystykkään vaikuttamaan vaan kehitys on aika pitkälti inssien varassa tuulitunnelissa.

Tuskin noita simulaattorissakaan pystyy täysin kehittämään. Ylipäätänsäkin mietityttää kuinka paljon kuljettaja enään pystyy vaikuttamaan kehitykseen.
Mielestäni Schumin omistautuminen lajille tulee myös ilmi tästä GP2-testistä. Kun ykkösillä ajo on kielletty haetaan ajotuntumaa sitten lähimmäksi pääsevällä autolla eikä vaan surra testikieltoja.
Testaamiseen liittyen eikös Ross Brawn ole kertonut Schumin olleen "huono" testikuski, kun hän pystyi välittömästi mukauttamaan ajotyylinsä autolle sopivaksi. Myös muutaman viikon takainen Eddie Irvinen haastattelu tukee tätä:
Eddie Irvine sanoi:
“When I was at Ferrari with Michael, I did the majority of the testing, the tyre work and the chassis work. But Michael could just get in the car and go fast immediately. “He was quicker than me so he was the number one.”
http://www.speedcafe.com.au/2010/01/05/irvine-schumacher-will-have-number-one-status/
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Miksi Schumacher lähti Ferrarilta, vaikka kuski ja auto olivat siinä kunnossa, että pystyisi ajamaan voitoista ja mestaruudesta? Virallinen selitys on että halusi antaa paikan Massalle, mutta uskooko kukaan tuollaista häikäilemättömän itsekeskeisen kilpa-ajajan suusta? Kova on hinku ollut kilparadoille lopettamisen jälkeen, mutta jostain syystä hän ei Ferrarilta paikkaa saanut mieleisillään ehdoilla.
Onhan se vähän niin, että jos ajatellaan että todennäköisyys on 50% sille että Schumin poistumiselle 2006 jälkeen todellinen syy on yllä mainittu (eli että Massa saa jatkaa), ja sitten toisaalta annetaan 50% todennäköisyys sille että Schumin paluun kesken 2009 kautta esti niskavaivat (mutta eivät enää, ihme), niin on vain 25% todennäköisyys sille että nämä _molemmat_ selitykset pitävät paikkaansa. Eli on 75% todennäköistä että jotain kaveri on lähtenyt karkuun (ketä?) jossain vaiheessa. Hmm...
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Onhan se vähän niin, että jos ajatellaan että todennäköisyys on 50% sille että Schumin poistumiselle 2006 jälkeen todellinen syy on yllä mainittu (eli että Massa saa jatkaa), ja sitten toisaalta annetaan 50% todennäköisyys sille että Schumin paluun kesken 2009 kautta esti niskavaivat (mutta eivät enää, ihme), niin on vain 25% todennäköisyys sille että nämä _molemmat_ selitykset pitävät paikkaansa. Eli on 75% todennäköistä että jotain kaveri on lähtenyt karkuun (ketä?) jossain vaiheessa. Hmm...
Schumacherin niskavaivasta on tullut vahvistusta lääkäreiltä, Ferrarilta ja muilta kuskeilta. Siltikin huhu vaan tuntuu elävän pääosin toki tiettyjen fanien keskuudessa (ketkä?). Jos Schumi olisi todellakin lopettanut uransa 2006, kun ei uskaltanut ajaa Kimiä vastaan niin miten ihmeessä hän olisi suostunut 2,5 vuoden ajotauon jälkeen hyppäämään välittömästi hänen tallikaverikseen? Tämä oli tottakai Ferrarin ja Schumacher luoma mediatempaus vaikka kuljettajalla ei ollut aikomustakaan uskaltaa ajaa Kimiä vastaan? Pidän 90.0% todennäköisyyttä sillä, että tämä Kimi-pelko on tiettyjen tietyn kuskin fanien luoma illuusio, jolla vaan pyritään pönkittämään tämän tietyn kuskin imagoa, kun tilastoista ei tähän enää apua löydy...
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9343
Jerezissä ei ole ajettu GP2-kisaa joten ennätyksen täytyy olla testeistä. Ja käsittääkseni tuossa testataan tulevaisuuden GP2-autoa, mikä otettaisiin käyttöön ensi vuonna. Kolmen vuoden pätkissä noilla autoilla ajetaan (2005-2007 oli eka ja toka siis 2008-2010). Kai siinäkin sen verran kehitystä tapahtuu että autot nopeutuvat.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13798
Schumacherin niskavaivasta on tullut vahvistusta lääkäreiltä, Ferrarilta ja muilta kuskeilta. Siltikin huhu vaan tuntuu elävän pääosin toki tiettyjen fanien keskuudessa (ketkä?). Jos Schumi olisi todellakin lopettanut uransa 2006, kun ei uskaltanut ajaa Kimiä vastaan niin miten ihmeessä hän olisi suostunut 2,5 vuoden ajotauon jälkeen hyppäämään välittömästi hänen tallikaverikseen? Tämä oli tottakai Ferrarin ja Schumacher luoma mediatempaus vaikka kuljettajalla ei ollut aikomustakaan uskaltaa ajaa Kimiä vastaan? Pidän 90.0% todennäköisyyttä sillä, että tämä Kimi-pelko on tiettyjen tietyn kuskin fanien luoma illuusio, jolla vaan pyritään pönkittämään tämän tietyn kuskin imagoa, kun tilastoista ei tähän enää apua löydy...
Samoilla linjoilla. En edes usko että Kimi jänisti ralliin kun Schumin paluuhuhut olivat jo käynnissä. Tuskin kumpikaan pelkää toistaan. Hyvä mittari Schumille on Nicokin kyllä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Schumi ajoi viimeisellä vedollaan ( autoa kevennettiin, renkaat vaihdettiin ) neljän kymmenyksen päähän ( hyvin jo kuivuneella radalla ja koleassa kelissä ) Kobayashin rataennätyksestä joka on ajettu pari vuotta vanhemmalla kalustolla. GP2 sääntömuutoksista en tällä välin tiedä onko autot niiden puitteissa muuttuneet.

Tästä sitten tehtiin se uutinen.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Schumi ajoi viimeisellä vedollaan ( autoa kevennettiin, renkaat vaihdettiin ) neljän kymmenyksen päähän ( hyvin jo kuivuneella radalla ja koleassa kelissä ) Kobayashin rataennätyksestä joka on ajettu pari vuotta vanhemmalla kalustolla. GP2 sääntömuutoksista en tällä välin tiedä onko autot niiden puitteissa muuttuneet.

Tästä sitten tehtiin se uutinen.
Se nyt on aivan sama mitä tehtiin, ei se ketään kiinnosta. Aivan selkeä johtopäätös kuitenkin on että kun mies kylmintään ajelee aika lähelle gp2 kaikkien aikojen parhaita aikoja, vaikka sitten kevennetyllä autolla, on vanha touchi tallella.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vanhasta touchista puheenollen 2004 Schumi ajoi lähes kymmenen sekuntia nopeammin tuon radan - silloisella ferrarilla. Yksityistesti silloinkin.

Mutta merkittävämpää tuossa testissä oli se, että Schumin fysiikka kesti. Se on tehnyt moneen paljon suuremman vaikutuksen kuin tuo pr-aika. Jaksaminen, tarkkaavaisuus, tarkkuus ja kylmäpäisyys varmasti ne vaativimmat alueet tulevat olemaankin. Jos auto sopii ( ja Brawn takuulla sitä parhaillaan sopivaksi muovaa ) niin kyllä vanhakin Schumi sillä pärjää. Kuinka hyvin kulkee Nicolla riippuu paljolti siitä, onko auto silloin kovin kaukana Nicon toivomasta. Entiseen tyyliin Nico sitä tuskin pääsee omaan suuntaansa muuttamaan.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Aivan selkeä johtopäätös kuitenkin on että kun mies kylmintään ajelee aika lähelle gp2 kaikkien aikojen parhaita aikoja, vaikka sitten kevennetyllä autolla, on vanha touchi tallella.
Samaa mieltä. Schumi ajeli vielä radalla yksin, joten rata oli koko ajan suht vihreä, kun ei ollut muita autoja tuomassa kumia pintaan.

Perfektionisti-luonteellaan hän ei edes lähtisi mukaan, jos ei tietäisi olevansa tarpeeksi hyvä.

Ja tosiaan hän taisi viimeisenä päivänä ajaa enemmän kuin kisamatkan, joten kestävyyskin on hyvä.

Edit. Kun otin tuon perfektionismin puheeksi, niin Di Grassi kertoo kuinka tosissaan Schumi oli jopa karting-kilpailussa joulukuussa:

"He's the most competitive guy that I know," said Di Grassi recently. "Everybody I know goes there (to the karting event) to have a good time and enjoy it and have fun. Michael goes there and spends two hours making a seat one millimetre higher."
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Schumacherin niskavaivasta on tullut vahvistusta lääkäreiltä, Ferrarilta ja muilta kuskeilta. Siltikin huhu vaan tuntuu elävän pääosin toki tiettyjen fanien keskuudessa (ketkä?). Jos Schumi olisi todellakin lopettanut uransa 2006, kun ei uskaltanut ajaa Kimiä vastaan niin miten ihmeessä hän olisi suostunut 2,5 vuoden ajotauon jälkeen hyppäämään välittömästi hänen tallikaverikseen? Tämä oli tottakai Ferrarin ja Schumacher luoma mediatempaus vaikka kuljettajalla ei ollut aikomustakaan uskaltaa ajaa Kimiä vastaan? Pidän 90.0% todennäköisyyttä sillä, että tämä Kimi-pelko on tiettyjen tietyn kuskin fanien luoma illuusio, jolla vaan pyritään pönkittämään tämän tietyn kuskin imagoa, kun tilastoista ei tähän enää apua löydy...
Niskavaivaa sinänsä ei kiistä kukaan, mutta sen paranemisnopeutta yms. voidaan kyseenalaistaa. Ajoitus kun sattumalta oli nyt turhankin hyvä Schumille. Siksi voidaan puhua todennäköisyysprosenteista. Pointti olikin siis se, että vaikka olisimme Schumille niinkin armollisia että annamme hänelle peräti fifty-fifty tsäänssit että tuo niskaselitys uppoaa, ja saman tsänssin tuolle 2006 vetäytymiselle, niin kuitenkin todennäköisyys sille että molemmat liiankin sopivat seikat pitävät yhtäaikaa paikkaansa onkin jotain muuta...

Nimim. omaakin kokemusta on pitkäkestoisista vammoista, turha selitellä mitään mulle siitä kuinka nopeasti tai hitaasti jotkin vammat paranevat.

P.S. Miksi näistä edes keskutellaan? Siksi että aina kun Schumilla on ollut tilaisuus ajaa kovatasoista tallikaveria vastaan on se milloin mistäkin syystä kariutunut. Todennäköisyydet laskevat joka kerta. Eli joka kerta on yhä todennäköisempää että väitteet siitä että Schumi tarkoituksella väistää ajamasta kovaa tallikaveria vastaan on perusteltuja.
 
Viimeksi muokattu:

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Haluaisin nähdä kaikkien aikojen eeppisessä mittelössä Kerppenin Rehtorin ja Takuma Saton purjehduskilvassa Australian ympäri. Taku juoksee samuraitaidoillaan haiden päältä kun Schumi lentää purjeellaan tuulen voimin, Rubensin painiessa tiikerien kanssa.

Saas nähdä, yltääkö Schumi voittoon tänä vuonna. Ajaako Schumi Alonson ja Hamiltonin päältä mestaruustaistelun loppukoitoksessa, kuten teki Hillille ja Villeneuvelle vuosia sitten.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Niskavaivaa sinänsä ei kiistä kukaan, mutta sen paranemisnopeutta yms. voidaan kyseenalaistaa. Ajoitus kun sattumalta oli nyt turhankin hyvä Schumille. Siksi voidaan puhua todennäköisyysprosenteista. Pointti olikin siis se, että vaikka olisimme Schumille niinkin armollisia että annamme hänelle peräti fifty-fifty tsäänssit että tuo niskaselitys uppoaa, ja saman tsänssin tuolle 2006 vetäytymiselle, niin kuitenkin todennäköisyys sille että molemmat liiankin sopivat seikat pitävät yhtäaikaa paikkaansa onkin jotain muuta...

Nimim. omaakin kokemusta on pitkäkestoisista vammoista, turha selitellä mitään mulle siitä kuinka nopeasti tai hitaasti jotkin vammat paranevat.

P.S. Miksi näistä edes keskutellaan? Siksi että aina kun Schumilla on ollut tilaisuus ajaa kovatasoista tallikaveria vastaan on se milloin mistäkin syystä kariutunut. Todennäköisyydet laskevat joka kerta. Eli joka kerta on yhä todennäköisempää että väitteet siitä että Schumi tarkoituksella väistää ajamasta kovaa tallikaveria vastaan on perusteltuja.
Toisaalta taas, jos annamme molemmille tapahtumille todennäköisyyden 1, niin molempien selitysten paikkaansapitävyyden todennäköisyys on 1. :idea:
Pointtina on se, että on aivan järjetöntä lähteä laskemaan jotain todennäköisyyksiä sille, pitävätkö Schumin selitykset paikkaansa.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Schumi on saksalainen kone, ja nähdäkseni koneiden toiminta on matemaattisesti ennakoitavaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Haluaisin nähdä kaikkien aikojen eeppisessä mittelössä Kerppenin Rehtorin ja Takuma Saton purjehduskilvassa Australian ympäri. Taku juoksee samuraitaidoillaan haiden päältä kun Schumi lentää purjeellaan tuulen voimin, Rubensin painiessa tiikerien kanssa.
Hyviä sieniä?
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Nimim. omaakin kokemusta on pitkäkestoisista vammoista, turha selitellä mitään mulle siitä kuinka nopeasti tai hitaasti jotkin vammat paranevat.
Eli siis sinä siis tiedät 50% varmuudella, että niinkin pahoista vammoista mitä Schumacher moottoripyöräonnettomuudestaan sai oli hän jo täysin/riittävän parantunut elokuun alussa?

Tuntuu vaan niin vaikelta sisäistää asia, kun Schumi ei enää 2006 vielä huippuvauhdissa ollessaan uskaltanut kohdata Kimiä seuraavana vuonna samassa autossa, mutta uskaltaisi kuitenkin kahden ja puolen vuoden tauon jälkeen suostua ajamaan hänen kanssaan. Varsinkin kun kukaan ei tätä herralta edes odottanut. Hänhän oli jo ajamiset ykkösissä lopettanut. Schumi olisi voinut hiljaisuudessa aivan hyvin kieltäytyä eikä kenekään olisi tarvinnut puhua mitään mistään Kimi-peloista. Vai oliko tämä suostuminen jopa oireita aivoihin säteilleestä niskavammasta ja siitä muodostuneesta hallusinaatiota, jossa saksalainen olisi voinut ajaa Kimin tasolla. Parin viikon päästä Schumi kuitenkin palasi todellisuuteen, kun pääsi F2007:n puikkoihin ja tutustui Räikkösen datatietoihin. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Viime syksyinen paluun peruuntuminen oli minusta sen takia epäilyttävää ja typerää, että jos se niskasta oli kiinni, miksei ensin tutkittu kunnolla ja vasta sitten ilmoitettu palaako se Schumi vai ei. Tulee vahvasti mieleen, että kyseessä oli joko katala markkinointitemppu tai sitten Schumilla ja/tai Ferrarilla menikin pupu pöksyyn.

2006:sta olen saanut sen käsityksen, että Schumi olisi voinut jatkaa halutessaan, mutta ei se sitten oikein napannut Kimin kanssa ajaa ja Massalle halusi samalla taata ajopaikan. Oliko tuo sitten laskelmoitu temppu, että sai syyn vetäytymiselleen vai antoiko vilpittömästi ystävälleen Massalle ajopaikan? En tiedä, mutta kyllä minullekin tulee näistä episodeista mieleen, että Schumi Kimiä välttelee. Jos näin on, se on voinut olla viisas ratkaisu, viime syksynä ainakin.

GP2 tuntui taittuvan hyvin rehtorin käsissä, eiköhän se ykkönenkin vauhdikkaasti kulje. Paljon on sitten Mersun autosta kiinni, tuskin Schumi Rosbergin jalkoihin tulee jäämään. Mielenkiinnolla odotan edelleen kuitenkin miten käy, kun mitään varmaa veikkausta ei osaa tehdä. Kunhan kouluttaisi edes Ferrarin johtoporrasta oikein urakalla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös