Kuinka hyvä kuski olet?

Olen kuskitaidoiltani tasoltaan


  • Äänestäjiä yhteensä
    78

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
40-49..

Vähän oli epäselvää, mitä tässä ajotaidolla tarkoitetaan.. Ajattelin kuitenkin kokonaisuutta (autonkäsittelytaidot, auton huolto, liikennekäyttäytyminen). Tuo termi "kuinka hyvä kuski olet" tarkoittaa omasta mielestäni juuri sitä.
Jos esim auto laukeaa jossain keskellä ei mitään niin hyvä kuski osaa korjata sen itse.. Toisaalta hyvä kuski osaa huoltaa autoaan niin ettei se ikinä laukea tien päälle.. Ihan niinkun Schumikin osaa suunnitella voittaja-autonsa (tästä voi jokainen tulkita mielipiteeni siitä onko 100 pinnan kuljettajaa oikeasti olemassakaan).

Omat Autonkäsittelytaitoni on ehkä ~40 ja liikennekäyttäytyminen ~60 (kevyen liikenteen näkökulman kokemuksista on tässä varmasti etua)..
Auton huolto -taidot on sitten todella alhaiset (20-30). Renkaat osaan vaihtaa, öljyt tarkistaa (vaihto ei enää nykyään taida onnistua ainakaan ilman uudelleenopettelua) sekä tankata. Siihen se sitten jääkin.
No mun mielestä huoltotaitoja tässä ei kysytä. Sitä paitsi nykyautot lienee sellaisia, että niissä ei oikein kätevätkään voi tehdä yhtikäs mitään.

En tosin ois ennenkään osanut tehdä yhtikäs mitään. :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Laitoin toiseksi ylimmän. Perusteluna: että olen pyöritellyt autoa ammatikseni heti lukion jälkeen 4 vuotta todella ahtaissa halleissa, laivoissa ja autokentillä. Siellä sitä oppi oikeasti ajamaan.
Tämä kommentti ei nyt kohdistu Moeen vaan yleisesti:

Yleensä tuollainen "olen ajanut ammatikseni kymmeniä vuosia" on kaikkein heikoin perustelu. Omasta näkökulmastani sellaiset kuljettajat ovat kaikkein vaarallisimpia. Autonkäsittelytaidot on varmasti huippuluokkaa, mutta sitten havannointi ja erityisesti kevyenliikenteen huomiointi on luokattoman huonoa. Samoin liikennesääntöjen tuntemus on vähän niin ja näin ja niissä tehdään vähän liikaakin joustoja.

Tämän takia kokemus on aika huono perustelu sille että olisi erityisen hyvä kuljettaja.

Moesta tiedän tai luulisin, että hänellä on kyllä muitakin perusteluja ja uskon hänen olevan oikeasti hyvä kuljettaja (vaikka en ole koskaan kyydissä ollutkaan).. Moni samalla tavalla vastaava ei kuitenkaan oikeasti sitä ole vaikka autoa olisikin ajanut 40 vuotta ja on ajotaidoiltaan hyvä kuljettaja.
Siinä tapahtuu usein liiallinen rutinoituminen ajamiseen jolloin tulee laiminlyötyä joitain tärkeitä asioita.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Osaan ajaa autolla oikeinkin hyvin, mutta koska kysyttiin lähinnä liikenteessä ajamista vastasin alimman vaihtoehdon.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mummiälest tällaseen mittaamattomissa olevaan prosenttihärveliin on hankala vasta-ta-ta-ta-ta.

Kokeilen tällasella listalla (ei jalka-) :

- Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys 99%
- Turvallisuus ja ennakointi 90%
- Liikennepelisilmä, joustavuus ja muiden huomiointi 90%
- Liikennesääntöjen täsmällinen noudattaminen 40%
- Ajoneuvon hallinta yllättävissä hätätilanteissa 60%

Tieteellisen tarkaksi keskiarvoksi saan : 75,8%
Oikeesti mä olen paljon parempi :frank:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
No mun mielestä huoltotaitoja tässä ei kysytä. Sitä paitsi nykyautot lienee sellaisia, että niissä ei oikein kätevätkään voi tehdä yhtikäs mitään.

En tosin ois ennenkään osanut tehdä yhtikäs mitään. :D
Perushuoltotyöt (esim. renkaiden vaihto, vai onko siihenkin uusissa autoissa automatiikka?) nyt ainakin kuuluu mielestäni tuohon asiaan..

Tietysti ajotaitoon liittyy sitten taloudellinen ajo, joka on tavallaan myös osa auton huoltoa (ajaa säästävästi).
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
- Liikennesääntöjen täsmällinen noudattaminen 40%
Tuo onkin hyvä pointti.. Miten pitkälle tuo asia sitten edes on hyvä ominaisuus? Joissain tapauksissa tuossa voi olla liikenteelle jopa haittaakin, jos täysin joustamattomasti noudattaa liikennesääntöjä.

Toisaalta jos kaikki Puolipöhkön mainitsemat kohdat on 100% jollain, niin eiköhän tuokin ole ihan hyvä juttu. Osaa noudattaa liikennesääntöjä täsmällisesti mutta kuitenkin osoittaa tarvittaessa joustavuutta rikkomatta mitään sääntöjä. Kai sekin on mahdollista.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Omat Autonkäsittelytaitoni on ehkä ~40
Kyllä mielestäni autonkäsittelytaitosi on parantunut paljon viime aikoina kun katsoo suorituksiasi KKWCS-sarjassa. Ei keskinkertaisilla autonkäsittelytaidolla pärjätä tuollaisessa ihan kovatasoisessa sarjassa
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24329
Sijainti
lappeen Ranta
Ihan oman ikä-haarukan klikkasin eli 40-49.

Pidän itseäni keskivertoa parempana kuljettajana niin kuin suurin osa muistakin kuskeista. Perusteina on mm. se, että pyrin ajamaan niin ettei tarvitse jarruttaa muiden tekemisten vuoksi (eli pyrin ennakoimaan ja pidän riittävästi välimatkaa edellä ajaviin), ajan suurinpirtein nopeusrajoitusten mukaan (korkeintaan hiukan yli rajoituksen) eli nopeuteni muuttuu kun nopeusrajoitus muuttuu, enkä aja samaa nopeutta (70km/h, 100km/h, ...) oli rajoitus 60, 80 tai 100 ja on noita muitakin perusteita, mutten nyt kerkiä niitä luettelemaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kyllä mielestäni autonkäsittelytaitosi on parantunut paljon viime aikoina kun katsoo suorituksiasi KKWCS-sarjassa. Ei keskinkertaisilla autonkäsittelytaidolla pärjätä tuollaisessa ihan kovatasoisessa sarjassa
mikroautoilu ei kyllä suoraan kerro liikenteen autonkäsittelytaidoista juuri mitään. Siitä puuttuu tiettyjä elementtejä, kuten nyt vaikka kytkminen käyttö ja yleinen hallintalaitteiden käsittely.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
- Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys 99%
- Turvallisuus ja ennakointi 90%
- Liikennepelisilmä, joustavuus ja muiden huomiointi 90%
- Liikennesääntöjen täsmällinen noudattaminen 40%
- Ajoneuvon hallinta yllättävissä hätätilanteissa 60%
Tämä on hyvä kartoitustaulukko

Omat vastaukseni tähän listaan

- Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys 80% (viime aikoina ajomatkat pidentyneet paljon. On tullut kiinnitettyä huomiota taloudelliseen ajotapaan. Sujuu hyvin kun vain muistaa ajaa taloudellisesti)

- Turvallisuus ja ennakointi 80% (osaan lukea hyvin liikennettä. Miinusta siitä, että kun luottaa pelisilmään, niin tulee ehkä otettua riskejä sen vuoksi)

- Liikennepelisilmä, joustavuus ja muiden huomiointi 80% (sama kuin äskeisessä)

- Liikennesääntöjen täsmällinen noudattaminen 50% (riippuu säännöistä. Joillakin säännöillä ei tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Mutta kun laki on laki, niin järjen käyttämisestä sääntöjen suhteen miinusta)

- Ajoneuvon hallinta yllättävissä hätätilanteissa 90% (paras osa-alue. Monista läheltä piti -tilanteista olen selvinnyt siksi, että autonhallinta poikkeustilanteissa selkäytimessä)

Keskiarvo 76. Kuvittelin olevani parempi
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Moon täydellinen kuski! :p

Itseasiassa mulla on sellanen olo että mitä pidempään ajokortti on ollut, niin sen huonommaksi kuskiksi on tullut. Kokemuksen mukana on tietty tullut pelisilmää ja rohkeutta ajamiseen, mutta usein huomaa ajelevansa siihen lainkaan keskittymättä. Välillä tulee semmoinen olo että maantiellä voisi metsästä tulla tielle seisomaan panssarivaunu, enkä huomaisi sitä ennen ku kolahtaa. Ensimmäistä hirvikolaria odotellessa...:nope:

Taskuparkki on itseasias semmoinen tapaus mitä tulee tehtyä ehkä kerran vuodessa. Ja aina yhtä vaikeaa se tuntuu olevan. Muuten auton käsittelytaidot ovat ihan kohdallaan. Välillä pistää muut kuskit vituttamaan törttöilyjen takia, mutta silloin on aina hyvä muistaa ettei itsekkään aina ajele niin fiksusti.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
mikroautoilu ei kyllä suoraan kerro liikenteen autonkäsittelytaidoista juuri mitään. Siitä puuttuu tiettyjä elementtejä, kuten nyt vaikka kytkminen käyttö ja yleinen hallintalaitteiden käsittely.
Entäs jos on automaatti!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyllä mä itseäni keskimääräistä parempana kuskina pidän. Ajokilometrejä on takana paljon, vajaan 30 vuoden aikana ei ole tullut kuin pari pysäköintivirhemaksua, liikennesakkoja ei kertaakaan. Pienimpiäkään kolareita ei ole tullut pariinkymmeneen vuoteen. Otan muut liikenteessä olijat hyvin huomioon ja ajan joustavasti ja taloudellisesti.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
mikroautoilu ei kyllä suoraan kerro liikenteen autonkäsittelytaidoista juuri mitään. Siitä puuttuu tiettyjä elementtejä, kuten nyt vaikka kytkminen käyttö ja yleinen hallintalaitteiden käsittely.
Jeps, ne puuttuvat. Samoin kuin käsittelytaitoihin kuuluva esim. peruuttaminen ja pysäkointi. Mutta toisaalta, jos hallitsee hyvin auton, en usko että vaikkapa taskupysäköintikään tuottaa ongelmia, tai juuri kytkimen käyttö. Eiköhän ne korreloi aika paljon
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Kyllä mielestäni autonkäsittelytaitosi on parantunut paljon viime aikoina kun katsoo suorituksiasi KKWCS-sarjassa. Ei keskinkertaisilla autonkäsittelytaidolla pärjätä tuollaisessa ihan kovatasoisessa sarjassa
Henkilöauto on eri asia, mutta ehkä olet oikeassa siitä huolimatta.. Kuitenkin haluan mielelläni olla mahdollisimman vaatimaton tämän asian suhteen.
Viimevuosina ajokokemusta tullut aika harvakseltaan, vaikka se perusrutiini toki ehtikin tulla silloin kun oli oma auto 2-3 vuotta heti kortin saatuani. Kuitenkin sitä on parempi aliarvioida oma ajotaitonsa kuin yliarvioida.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Jeps, ne puuttuvat. Samoin kuin käsittelytaitoihin kuuluva esim. peruuttaminen ja pysäkointi. Mutta toisaalta, jos hallitsee hyvin auton, en usko että vaikkapa taskupysäköintikään tuottaa ongelmia, tai juuri kytkimen käyttö. Eiköhän ne korreloi aika paljon
No taskupysäköinti on esim. mulle suuri ongelma. :D Sitä olen välttänyt kuin Tony Halme homoja.

Perusauton käsittely on kyllä hanskassa, eikä ole sellaista epävarmuutta kuten useilla kokemattomilla kuskeilla (kokemattomaksihan mua ei tosiaan voi sanoa, koska nuorempana tuli ajeltua paljon).

Kokemuksesta puheenollen.. Huomasi kyllä kun kesän lapinreissulla muuttui ajaminen aika nopeasti rennommaksi ja sujuvammaksi. Se vanha rutiini (ja ylinopeus! :D) löytyi kyllä helposti.. Ja silloinhan tuli 3500km ajoa reilussa viikossa.
 

Ned Flanders

Diddlido springfielder
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
393
Sijainti
Next door to Homer!
Tämä kommentti ei nyt kohdistu Moeen vaan yleisesti:

Yleensä tuollainen "olen ajanut ammatikseni kymmeniä vuosia" on kaikkein heikoin perustelu. Omasta näkökulmastani sellaiset kuljettajat ovat kaikkein vaarallisimpia. Autonkäsittelytaidot on varmasti huippuluokkaa, mutta sitten havannointi ja erityisesti kevyenliikenteen huomiointi on luokattoman huonoa. Samoin liikennesääntöjen tuntemus on vähän niin ja näin ja niissä tehdään vähän liikaakin joustoja.

Tämän takia kokemus on aika huono perustelu sille että olisi erityisen hyvä kuljettaja.

Moesta tiedän tai luulisin, että hänellä on kyllä muitakin perusteluja ja uskon hänen olevan oikeasti hyvä kuljettaja (vaikka en ole koskaan kyydissä ollutkaan).. Moni samalla tavalla vastaava ei kuitenkaan oikeasti sitä ole vaikka autoa olisikin ajanut 40 vuotta ja on ajotaidoiltaan hyvä kuljettaja.
Siinä tapahtuu usein liiallinen rutinoituminen ajamiseen jolloin tulee laiminlyötyä joitain tärkeitä asioita.
Siksi mä vähän kerroinkin taustoja. Autoja ajettiin paikoista jossa ei olis pystynyt ajamaan niin, että sivupeilit olisivat auki. Autoja otettiin riveistä, jonne juuri ja juuri pääsi edes hivuttautumaan. Autoissa oli kesärenkaat kesät ja talvet. Ja kiire oli helvetillinen koko ajan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jaa, mä luulin et tässä tarkoitettiin vaan liikennesääntöjen hallitsemista ja niiden noudattamista.

Auton hallinnassa olen täysin noviisi, skootterikaan kun ei vieläkään ole 100% hallussa. Varsinkaan sateella.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Kuskina ehkä keskitasoa. En missään tapauksessa yli. Huoltotoimenpiteitäkään en paljoa osaa. Renkaidenvaihto sujuu, samoin öljynvaihto. Jos autosta on akku tyhjä, niin osaan antaa siihen lisävirtaa toisesta autosta, tai irrottaa akun lataamista varten. Myös paikoilleen asettaminen onnistuu :D

Täällä kotiseudullani on se hyvä puoli, että on paljon ihmisiä jotka auton kanssa osaavat värkätä. Jos jotain pikkuvikaa tulee, niin ei tarvitse viedä naapuria kauemmas korjattavaksi. Taloudellisestikin se on edullisempaa, kun useinkaan ei tarvi maksaa kuin osat ja keitellä kahvit.
 
Ylös