Umpitylsä rata. Nuo videot pelkästään vahvistaa käsitystä. Jos singapore oli tylsää niin tämä voi viedä jopa voiton. Bernien ahneudelle ei ole rajaa vaan on pakko aina tarjota showta näissä uusissa ja entistä hienoimmissa ratapuiteissa. Kyllähän nämä lyö 100-0 imolan kaltaiset muinaisjäännökset tiloissa ja kaikissa muissa mitkä ei liity mitenkään siihen itse kilpailuun. On hienoa katsomoa ja varikkopalatsia jne. Näkihän sen jo kuinka pelkästään Brasilian GP tarjosi jännitettävää kun oli ns. oldschool rata. On tämä surullista kun vanhat legendat putoaa tämmösten tilkehöörin luomusten takia pois.
Se peruskonsepti formuloille (niiden mielestä jotka eivät moottoriurheilua seuraa) senkun vahvistuu eli autot ajelee jonossa ympyri rataa, mitään ei tapahdu. Melko kaukana ollaan siitä kilvanajon glamourista.
Vaikka onkin hieman epärealistista sanoa niin kokeilkaapa jotain peliä missä on mahdollisuus ajaa näillä uusilla tilkehöörin radoilla ja vanhoilla F1 radoilla (esim. imola, spa, silverstone, suzuka ja vaikka magny cours) niin huomaa sen eron miten tylsiä nämä uudet on. Pelit ovat parin vuoden ajan olleen kuitenkin jo melkosen hienon ja aidon näkösiä että jotain käsitystä saa.
Puhut kaiketi asiaa.
Itse vain en ollenkaan tiedä ketä tästä pitäisi syyttää. Berniekö on se joka kaikessa huonssa tarkoituksessaan vie kisat uusiin paikkoihin? Vai onko sittenkin radan suunnittelija perseestä? Vai meneekö säädökset FIA:n piikkiin? Vai onko radan rakennuttajalla typerät vaatimukset? Ketä syyttäisit, vai onko tarvetta syyttää ketään?
Suunnittelijat: Tekevät radan vallitsevissa olosuhteissa, eli ei mahdollisuuksia mittaviin korkeuseroihin, typerät ratavaatimukset ja typerät FIA:n turvallisuusvaatimukset. Ei voi syyttää suunnittelijaa (Tilkeä tms).
Ratavaatimukset: Rataa halutaan käyttää jokaisessa mahdollisessa luokassa, on kiihdytyssuoraa, shikaanit pitää pystyä ajamaan suoraa jotta rekoillakin rataa voidaan kiertää, radasta pitää saada monta versiota jotta pikkuluokatkin jaksaa kiertää koko radan ympäri. Ei voida tehdä kuin sokkeiloinen asfalttikenttä johon lisätään FIA:n turvallisuusvaatimukset.
Turvallisuusvaatimukset: Betoni tai asfaltti kenttää oltava se hehtaari tiukan jarrutuksen jälkeen. Tämä sekä edellinen kohta pakottaa suunnittelijan tekemään radasta tyystin asfalttikentän. Radan profiili ei ole ongelma vaan ne turva-alueet. Olisi se Brasiliakin ollut tylsä jos ei olisi Jarnon tarvinnut nurmikolle väistää vaan turva-alueelle (asfaltille), mitään ei olisi tapahtunut.
Bernie: Hänen näkökannan ymmärtää, mutta pieleen mennään nykyisissä vaatimuksissa radan suhteen, kyllä turkki pystyttiin tekemään hyvin kun oli vähän miedommat vaatimukset ja paremmat mahdollisuudet suunnittelijalla.
Eli kaiken kaikkiaan nykyään ei "voida" tehdä sellaista rataa joka edustaisi oldschool meininkiä, eli pomppune ja paskane rata jonka reunoilla on nurmikkoa ja hiekkaa. Korkeuseroista puhumattakaan, ratoja kun ei tehdä maastoon. Tässä voisi ehkä Bernietä moittia.
Tylsää tästä saattaa tulla, mutta itse en lähtökohtaisesti ajattele niin koska rata on uusi (suorituskykyerojen vaihtelu) ja on vapaa kilpailu (mestaruustaistelut ohi). Toivottavasti saadaan vähän äksöniä myös joidenkin kuljettajien taholta (näytön paikat).