Abu Dhabi GP, Yas Marina Circuit

Poistettu jäsen 5082

Guest
Äijät jo manaamassa radan alinpaan helvettiin vaikka yhtään kisaa vielä ajettu tuolla. :D
Antakaa nyt mahdollisuus sentäs.

Jos joku tuolla on positiivista niin ainakin rata on todella leveä että pitäisi päästä kyllä ohi. Olettaen että radan pinta ei ole kovin herkkä lialle ja irtokumille. :rolleyes:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Täytyy kyllä yhtyä videon kommentteihin, että näyttää iltavalaistuksessa lähinnä sisäkartingradalta. Tasaista ja jatkuvaa asvalttia kaikkialla. Olisi edes muutama pimeämpi kohta voitu jättää radan ympäristöön, tuskin sitä koko infieldiä tarvitsee valaista.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
...että näyttää iltavalaistuksessa lähinnä sisäkartingradalta.
Tuli itsellekin ihan sama mieleen. Kohta nämäkin radat tullaan sadekatoksilla tietty päällystämään.

Muuten rata näytti hienolta ja viimeisen päälle siistityltä. Kyllä tuolla kelpaa kisaa ajella uskoisin. Vaikka tehtäisiin minkälainen syherö tahansa, niin se ei nykyformuloille tunnu sopivan. Tarttis autoja muutella radikaalisti, mutta silloin häviäisi kuninkuusluokan maku ja vauhdit. Keppivaihteet takaisin:frank::D
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Tuli itsellekin ihan sama mieleen. Kohta nämäkin radat tullaan sadekatoksilla tietty päällystämään.
Mutta sitten tulee vanhoja kunnon sadekisoja ikävä ja asennetaan sinne katosten alle sadettimet. Niin saadaan riittävän vakaat sadeolot, ei tule kellekään yllätyksenä, niin on helpompi laatia taktiikat. Klo 15 alkaa sade, jne... :idea: :rolleyes:
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Niin kauan kuin viikatemies pelkää pahaa Bernietä, niin sadetinhommat voivat olla mahdollisia. Suurudenhullu äijä, joka haluaa luojan valtuudet. Melkein pelottaa jo itseäkin. Onneksi se kaveri ei ole Ydinasevaltion johdossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ai tämä on iltakisa? Ei **** :mad:
Ei aivan, vaan lähdetään valoisassa ja pimenee kisan aikana.

-Edit- Radan keskinopeudeksi on arvioitu 198 km/h, mikä on Unkarin ja Valencian luokkaa. Jotenkin minusta tuntuu, että tuo on hieman alakanttiin.
 
Viimeksi muokattu:

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Kyllä minä uskon, että tuolla saatetaan ohituksia nähdä, sillä molempia pidempiä suoranpätkiä edeltää hitaat mutkat, joissa on mahdollista ajaa aivan toisen auton kannassa. Näin imuun pääsy helpottuu. Esim. Shanghain radan pitkästä takasuorasta häviää ohitussaumat, kun on pitkä ja nopea mutka ennen sitä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Ei aivan, vaan lähdetään valoisassa ja pimenee kisan aikana.

-Edit- Radan keskinopeudeksi on arvioitu 198 km/h, mikä on Unkarin ja Valencian luokkaa. Jotenkin minusta tuntuu, että tuo on hieman alakanttiin.
Ei välttämättä, katsoin brunon lämmittelyvideon ja monet radalla ajettavat mutkat ovat tiukkoja 90-asteen mutkia joihin pitää saada hyvä linja tarkasti jarruttelemalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei välttämättä, katsoin brunon lämmittelyvideon ja monet radalla ajettavat mutkat ovat tiukkoja 90-asteen mutkia joihin pitää saada hyvä linja tarkasti jarruttelemalla.
Ei tietenkään "välttämättä", mutta mutu-arvioni perustuu siihen, että osa tuosta "kaupunkirata-osasta" on loppujen lopuksi aika nopeaa, koska kaikki mutkat eivät ole ysikymppisiä, vaan osa niistä on loivennettu ja aika leveitä. Plus tuolla on kaksi pitkää suoraa, joista toinen on reilusti päälle kilometrin ja toinen about kilometrin suora. Kun siihen lisätään odotettua suurempi downforcen määrä tällä kaudella, niin alkuperäinen arvio ei ehkä vastaa nykyauton potentiaalia.

Brunon esittelyvideo(t) on ilmeisesti tehty jollain ikivanhalla Arrows/Minardi-kaksipaikkaisella eikä mielestäni edes kovin tosissaan ajettuna. Ennustan kyllä keskinopeuden menevän yli 200 km/h, kun päästään todelliseen tilanteeseen. Ehkä reilustikin, mutta jätetään veikkailut nyt tuohon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Itsekin uskon yli 200 km/h keskinopeuteen kierroksella. Sellainen mutu että nuo on monesti arvioitu uusilla radoilla alakanttiin.
 

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
Kylläpäs näyttää huonolta ja tylsältä tuo "pimeässä"ajovideo. Päivänvalossa rata näytti vielä ihan hyvältäkin ja osittain jopa mielenkiintoiselta.

Mikä pointti? Le Mans ja yörallit? Laittaisivat sitten valot autoihin yökisaa varten ja pimeälle radalle, niin johan alkaisi lyyti kirjoittaa tuon täysin tarpeettoman jalkapallostadionitunnelmoinnin sijaan. :nope:
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Umpitylsä rata. Nuo videot pelkästään vahvistaa käsitystä. Jos singapore oli tylsää niin tämä voi viedä jopa voiton. Bernien ahneudelle ei ole rajaa vaan on pakko aina tarjota showta näissä uusissa ja entistä hienoimmissa ratapuiteissa. Kyllähän nämä lyö 100-0 imolan kaltaiset muinaisjäännökset tiloissa ja kaikissa muissa mitkä ei liity mitenkään siihen itse kilpailuun. On hienoa katsomoa ja varikkopalatsia jne. Näkihän sen jo kuinka pelkästään Brasilian GP tarjosi jännitettävää kun oli ns. oldschool rata. On tämä surullista kun vanhat legendat putoaa tämmösten tilkehöörin luomusten takia pois.

Se peruskonsepti formuloille (niiden mielestä jotka eivät moottoriurheilua seuraa) senkun vahvistuu eli autot ajelee jonossa ympyri rataa, mitään ei tapahdu. Melko kaukana ollaan siitä kilvanajon glamourista.

Vaikka onkin hieman epärealistista sanoa niin kokeilkaapa jotain peliä missä on mahdollisuus ajaa näillä uusilla tilkehöörin radoilla ja vanhoilla F1 radoilla (esim. imola, spa, silverstone, suzuka ja vaikka magny cours) niin huomaa sen eron miten tylsiä nämä uudet on. Pelit ovat parin vuoden ajan olleen kuitenkin jo melkosen hienon ja aidon näkösiä että jotain käsitystä saa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Katsojia ainakin saadaan paikalle, liput loppuunmyyty.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/79760
Onhan se nähty ennenkin, että aluksi näiden kaukomaa-Tilkedromejen debyytikisoihin valuu vuolaasti kansaa tuijottamaan uutta ihmetystä, mutta tasaisesti katsojaluvut sitten laskevat pohjalukemiin seuraavina vuosina.

Odotukset alhaalla, onneksi Japanissa sentään ajetaan kiinnostavampia kuvioita viikonloppuna.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kritiikkiä radasta... alkaa oikeastaan tulla mieleen Caesars Palacen parkkipaikkahirvitys. Ilmeisesti tässä on nyt sitten kaikki, mitä ykköset haluavat - hienot puitteet ja jotain ökyhotelleja. :dunno:

Taisi olla F1 Racingissä joskus 2000/2001 USA:n kisojen vertailu ja toimittajalle tuli Las Vegasin muistelemisesta sama fiilis.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Umpitylsä rata. Nuo videot pelkästään vahvistaa käsitystä. Jos singapore oli tylsää niin tämä voi viedä jopa voiton. Bernien ahneudelle ei ole rajaa vaan on pakko aina tarjota showta näissä uusissa ja entistä hienoimmissa ratapuiteissa. Kyllähän nämä lyö 100-0 imolan kaltaiset muinaisjäännökset tiloissa ja kaikissa muissa mitkä ei liity mitenkään siihen itse kilpailuun. On hienoa katsomoa ja varikkopalatsia jne. Näkihän sen jo kuinka pelkästään Brasilian GP tarjosi jännitettävää kun oli ns. oldschool rata. On tämä surullista kun vanhat legendat putoaa tämmösten tilkehöörin luomusten takia pois.

Se peruskonsepti formuloille (niiden mielestä jotka eivät moottoriurheilua seuraa) senkun vahvistuu eli autot ajelee jonossa ympyri rataa, mitään ei tapahdu. Melko kaukana ollaan siitä kilvanajon glamourista.

Vaikka onkin hieman epärealistista sanoa niin kokeilkaapa jotain peliä missä on mahdollisuus ajaa näillä uusilla tilkehöörin radoilla ja vanhoilla F1 radoilla (esim. imola, spa, silverstone, suzuka ja vaikka magny cours) niin huomaa sen eron miten tylsiä nämä uudet on. Pelit ovat parin vuoden ajan olleen kuitenkin jo melkosen hienon ja aidon näkösiä että jotain käsitystä saa.
Puhut kaiketi asiaa.

Itse vain en ollenkaan tiedä ketä tästä pitäisi syyttää. Berniekö on se joka kaikessa huonssa tarkoituksessaan vie kisat uusiin paikkoihin? Vai onko sittenkin radan suunnittelija perseestä? Vai meneekö säädökset FIA:n piikkiin? Vai onko radan rakennuttajalla typerät vaatimukset? Ketä syyttäisit, vai onko tarvetta syyttää ketään?

Suunnittelijat: Tekevät radan vallitsevissa olosuhteissa, eli ei mahdollisuuksia mittaviin korkeuseroihin, typerät ratavaatimukset ja typerät FIA:n turvallisuusvaatimukset. Ei voi syyttää suunnittelijaa (Tilkeä tms).

Ratavaatimukset: Rataa halutaan käyttää jokaisessa mahdollisessa luokassa, on kiihdytyssuoraa, shikaanit pitää pystyä ajamaan suoraa jotta rekoillakin rataa voidaan kiertää, radasta pitää saada monta versiota jotta pikkuluokatkin jaksaa kiertää koko radan ympäri. Ei voida tehdä kuin sokkeiloinen asfalttikenttä johon lisätään FIA:n turvallisuusvaatimukset.

Turvallisuusvaatimukset: Betoni tai asfaltti kenttää oltava se hehtaari tiukan jarrutuksen jälkeen. Tämä sekä edellinen kohta pakottaa suunnittelijan tekemään radasta tyystin asfalttikentän. Radan profiili ei ole ongelma vaan ne turva-alueet. Olisi se Brasiliakin ollut tylsä jos ei olisi Jarnon tarvinnut nurmikolle väistää vaan turva-alueelle (asfaltille), mitään ei olisi tapahtunut.

Bernie: Hänen näkökannan ymmärtää, mutta pieleen mennään nykyisissä vaatimuksissa radan suhteen, kyllä turkki pystyttiin tekemään hyvin kun oli vähän miedommat vaatimukset ja paremmat mahdollisuudet suunnittelijalla.

Eli kaiken kaikkiaan nykyään ei "voida" tehdä sellaista rataa joka edustaisi oldschool meininkiä, eli pomppune ja paskane rata jonka reunoilla on nurmikkoa ja hiekkaa. Korkeuseroista puhumattakaan, ratoja kun ei tehdä maastoon. Tässä voisi ehkä Bernietä moittia.

Tylsää tästä saattaa tulla, mutta itse en lähtökohtaisesti ajattele niin koska rata on uusi (suorituskykyerojen vaihtelu) ja on vapaa kilpailu (mestaruustaistelut ohi). Toivottavasti saadaan vähän äksöniä myös joidenkin kuljettajien taholta (näytön paikat).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Umpitylsä rata. Nuo videot pelkästään vahvistaa käsitystä. Jos singapore oli tylsää niin tämä voi viedä jopa voiton. Bernien ahneudelle ei ole rajaa vaan on pakko aina tarjota showta näissä uusissa ja entistä hienoimmissa ratapuiteissa. Kyllähän nämä lyö 100-0 imolan kaltaiset muinaisjäännökset tiloissa ja kaikissa muissa mitkä ei liity mitenkään siihen itse kilpailuun.
Toisin sanoen hienot puitteet eivät ole huonokaan asia, koska eivät liity itse asiaan. Miksi niistä hienoista puitteista kuitenkin jatkuvasti valitetaan? Jopa siinä määrin, ettei huomata, että radalla on oikeasti nähty hyvää kilvanajoa. Se vain ei kelpaa, kun "tunnelma" on väärä.
On tämä surullista kun vanhat legendat putoaa tämmösten tilkehöörin luomusten takia pois.
Vanhoja ratoja poistuu "luonnollisesti" joka tapauksessa jos ne eivät ylläpidä riittävää tasoa. Brittien GP on poistumassa ihan brittien omien taloussekoilujen takia. Bernien kalenterissa se kyllä oli. Jotain tarvitaan katoavien tilalle. Syy-seurausketju on siis päinvastainen kuin oletat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kritiikkiä radasta... alkaa oikeastaan tulla mieleen Caesars Palacen parkkipaikkahirvitys.
Eihän tuo kritiikkiä ollut, vaan ratayhtiön edustajan puolustus tuhlaussyytöksiä vastaan.

Miten saat mielessäsi yhdistettyä parkkipaikalle ahdetun syherön ja F1-kalenterin pisimmän suoran?

Couthard ja Brundle ovat sitä mieltä, että Abu Dhabi on kuskille muita uusia moottoriratoja rankaisevampi, koska muurit ovat lähempänä rataa.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/79773
 
Ylös