Belgian GP 2009, Spa-Francorchamps - Kilpailu ja jälkipuinti

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Kimi näytti taas että huippukuski osaa voittaa heikommallakin autolla. Toki KERS:llä oli oma osansa mutta ei moni muu tuohon olisi pystynyt ei ainakaan ruuhka Massa. :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Atlaksen forumin satoa. Tuo viimeinen kappale on aika hauska vertaus :D
maxworth sanoi:
It's an advantage against Trulli and Heidfeld because they sucked. Like I said, look at Kubica, he was right there with Nick/Jarno and was a lot further when Kimi entered the track.

Going wide in the corner is NOT an advantage. It just happened to be this time because of the circumstances. That's why they don't penalize for going wide there.

Let's say there's woman and two guys who want to have sex with her. The other guy has a tiny penis, the other a big one, and both know the situation and are naked with her. Having a tiny penis is not an advantage, but this time the bigger guy can't get it up, so the tiny penis guy has suddenly an advantage smile.gif the tiny penis guy, knowing there would be a big penis guy there, still showed up and tried his best, and ended up getting the victory smile.gif
Lisää pukkaa:
tifosi sanoi:
craftwerk sanoi:
unlike kimi, nick actually BRAKED to take the la source LEGALLY

Yes, Kimi never used the brakes at all. Went through La Source at 230 mph.

For that reason alone he deserves the victory lol.gif
 
Viimeksi muokattu:

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Originally Posted by tifosi
Quote:Originally Posted by craftwerk
unlike kimi, nick actually BRAKED to take the la source LEGALLY
Yes, Kimi never used the brakes at all. Went through La Source at 230 mph.

For that reason alone he deserves the victory lol.gif
reps :rolleyes:
Hienoa porukkaa selkeästi ko. foorumilla, siitä en tiedä enempää ko en ole sinne koskaan eksyny.
Tännekki nyt eka posti.

Mutta olihan tuo hienoa näin Räikkös fanina nähdä 1) Kimin(oikeasti-) taistelevan voitosta ekaa kertaa vuoteen ja 2) ottavan sen voiton ekaa kertaa puoleentoista vuoteen!

Nyt vaan tuo Badoer tuolta Ferrarilta helvettiin että saatas molemmat autot pisteille, ottasivat sen nuoren Italialaisen F2 lupauksen sinne, vaikka spinnaileen mutta kuhan olis jotain järkeä tossa kakkosautonki ajattamisessa, varmasti pystys parempaan mitä Luca.

PS: Hyvät tagit :D
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen vielä jotenkin ymmärsin, että joku kommentoi reaktioita ulkomaisilla foorumeilla (joskin niitäkin kommentteja tuli jo turhan monta), mutta että pitää muiden tavisten juttuja kopioida yhdeltä foorumilta toiselle, niin se ei enää mene jakeluun. Linkki riittää, jos haluaa ohjata ihmisiä lukemaan erikielisten vertaisääliöiden juttuja. ;)

Tiedostan toki, että itsekin kopioin ohitustilastoja rasf1:sta, mutta se on eri asia kuin taivastella ja kopioida muilla foorumilla esiintyviä mielipiteitä. Niitä on meillä riittävästi ihan omasta takaa, ei tästä tarvitse tehdä Atlaksen tai Autosportin foorumien etäispäätettä.

Höpiskööt he siellä, me täällä. Hauskat jutut on sitten erikseen, mutta ne menee enempi tuonne F1-vapaan puolelle vitsiketjuun.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Muistaako kukaan miten Massa ohitti Kubican Fujissa 07 radan ulkopuolelta viimeisessä mutkassa? Silloin tilannetta pidettiin hienona rehtinä kamppailuna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistaako kukaan miten Massa ohitti Kubican Fujissa 07 radan ulkopuolelta viimeisessä mutkassa? Silloin tilannetta pidettiin hienona rehtinä kamppailuna.
Toki. Siinä molemmat työntelivät toisiaan pihalle useampaan kertaan. Ei sitä nyt ihan "rehtinä" voi pitää (eikä taidettu pitää silloinkaan), mutta olosuhteet olivat aika kaameat. Huimaa menoa joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tuli vaan tässä mieleen, että paremmalla taktikoinnilla Fisi ois voinu kenties päästä Kimin ohi. Ois voinu ainakin yrittää.

Herrathan tulivat varikolle aivan perätysten, ja Ferrarin pilttuu oli ihan varikon alussa, kun taas Force Indialla aivan loppupäässä. Force Indialla olisi voitu laskea kellosta paljonko Kimille pistettiin löpöä, ja pistää sitten hiukka enemmän Fisille. Tai ihan ilman kelloa kattelematta pistetty sen verran reilusti että ois ollu varmasti pitempi keskistintti kuin Kimillä. Sitten kun Kimi ois tullu edestä toisen kerran varikolle, Fisille ois varmaan riittäny muutama hassu kierros tehdä sen verran rakoa että olis päässy edelle. Aika-ajon perusteella Force India oli ainakin 3-4 kymmenystä nopeampi, eli jo 5 kierrosta olis riittäny reilusti.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
5 kierrosta olis riittäny?
Jos olis niin pitkään meinannu jatkaa, olis autonki pitäny olla paljon painavampi stintin alussa+pehmeät kumit (mitkä keskistintillä oli..) olis menny huonompaan kuntoon nopeammin->ero olis voinu olla ihan toista luokkaa Räikkösen tullessa varikolle toisen kerran.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Heillä oli kuitenkin nopeampi auto, mutta radalla ei päässyt ohi. Joten ainoa mahdollisuus olisi ollut taktiikan muuttaminen. Renkaat olis sitten joko kestänyt tai ei. Todennäkösesti olis Fisi kuitenkin pysynyt Kimin peesissä. Ihan 2-3 kierrostakin olis voinut olla jo tarpeeksi.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
"Kimi cutting corner and gaining advantage."
Näin siis Atlaksella. 26(!) sivua samaa jarnaa. Otsikko jo kertoo paljon asiantuntijuudesta kyseisellä foorumilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
"Kimi cutting corner and gaining advantage."
Näin siis Atlaksella. 26(!) sivua samaa jarnaa. Otsikko jo kertoo paljon asiantuntijuudesta kyseisellä foorumilla.
Sis toikin perustaja määrittelee koko forumin asiantuntemuksen.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Heillä oli kuitenkin nopeampi auto, mutta radalla ei päässyt ohi. Joten ainoa mahdollisuus olisi ollut taktiikan muuttaminen. Renkaat olis sitten joko kestänyt tai ei. Todennäkösesti olis Fisi kuitenkin pysynyt Kimin peesissä. Ihan 2-3 kierrostakin olis voinut olla jo tarpeeksi.
Kyllähän kimi alussa pääsi paukuttaa 0.3-0.4 sek nopeempaa ja eroa oli 2sek kimin hyväksi missä se pysyikin kun miehet paukuttelivat samoja aikoja. En usko että fisichella oli pahemmin nopeampi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
5 kierrosta olis riittäny?
Jos olis niin pitkään meinannu jatkaa, olis autonki pitäny olla paljon painavampi stintin alussa+pehmeät kumit (mitkä keskistintillä oli..) olis menny huonompaan kuntoon nopeammin->ero olis voinu olla ihan toista luokkaa Räikkösen tullessa varikolle toisen kerran.
Oma mielipide on, että pari kolme kierrosta olisi riittänyt jo Räikkösen lyömiseen. Fisicolla oli vauhtia Räikkösen perässä pysymiseen. Ero hiukan raskaammalakin autolla olisi ollut uskoakseni luokkaa 1-2s.

Kun Kimi olisi mennyt varikolle, Fisi olisi paukuttanut pari nopeaa kierrosta, jolloin Kimi olisi jäänyt taakse juuri ja juuri. Kyllä parissa kolmessa kierroksessa voi 3s eroa repiä. Kimi raskaalla autolla/kylmillä uusilla renkailla vs Fisi tyhjällä tankilla / kuluneilla, mutta riittävän ehjillä renkailla.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Sis toikin perustaja määrittelee koko forumin asiantuntemuksen.
Mitä eilen muutamaa ekaa sivua lueskelin, niin tuo leikkaaminen vs. mutkan pitkäksi ajaminen ei mennyt suurimmalla osalla jakeluun. Muutama yritti selittää eroa, tuloksetta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kyllähän kimi alussa pääsi paukuttaa 0.3-0.4 sek nopeempaa ja eroa oli 2sek kimin hyväksi missä se pysyikin kun miehet paukuttelivat samoja aikoja. En usko että fisichella oli pahemmin nopeampi.
Sepä tais olla silloin kun lähdettiin turva-auton jälkeen. Silloin vaikuttaa esimerkisi renkaiden lämmöt vauhtiin. Kimi pääsi alussa repimään sen eron. Itse luulen, että se ero johtui siinä vaiheessa renkaista.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Sepä tais olla silloin kun lähdettiin turva-auton jälkeen. Silloin vaikuttaa esimerkisi renkaiden lämmöt vauhtiin. Kimi pääsi alussa repimään sen eron. Itse luulen, että se ero johtui siinä vaiheessa renkaista.
Hyvin mahdollista, pointti olikin siinä että fisichella ei ennen ekoja varikkostoppeja saanut kurottua sitä 2sek kiinni? Vai muistanko väärin kun oli niin kova jännitys päällä. :D
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Sen vielä jotenkin ymmärsin, että joku kommentoi reaktioita ulkomaisilla foorumeilla (joskin niitäkin kommentteja tuli jo turhan monta), mutta että pitää muiden tavisten juttuja kopioida yhdeltä foorumilta toiselle, niin se ei enää mene jakeluun. Linkki riittää, jos haluaa ohjata ihmisiä lukemaan erikielisten vertaisääliöiden juttuja. ;)

Tiedostan toki, että itsekin kopioin ohitustilastoja rasf1:sta, mutta se on eri asia kuin taivastella ja kopioida muilla foorumilla esiintyviä mielipiteitä. Niitä on meillä riittävästi ihan omasta takaa, ei tästä tarvitse tehdä Atlaksen tai Autosportin foorumien etäispäätettä.

Höpiskööt he siellä, me täällä. Hauskat jutut on sitten erikseen, mutta ne menee enempi tuonne F1-vapaan puolelle vitsiketjuun.
No kyllä minusta ihan mielenkiintoista. Tiedetään vaikkapa että missä ulkomailla tämän kisan suhteen mennään ja minkälaisia mietteitä se kirvoittaa täkäläisen sisäpiirin ulkopuolella. Ja aina se nämä viime aikaiset samat mutuspekulaatiolainaukset sieltä sun täältä voittaa. Sellaista aitoa virtuaalielämää.:eek:

Ja eikö nämä kisaketjut kuitenkin viskata aina huishemmettiin, joten ei ole niin tarkkaa mitä tässä höpistään. Muutenkinhan tämän on enemmän, chattiketju kuin varsinaista harkittua keskustelua.

Eihän tämäkään viesti nyt liity varsinaisesti mitenkään itse ketjun aiheeseen, mutta minusta se on silti ihan paikallaan.:)


Tässä sitten seuraava väännön aihe.
Tuota videoa uudelleen katsellessa näyttäisi kyllä siltä että, Button kääntää itse Grosjeanin päälle. Ainakin kohdassa 0:40-> Barichellon incar kuvasta kun katselee. Grosjeanin pyörät lukittuvat vasta kun Button kääntää päälle. Sinänsä ihan normaali kilpailutilanne.
Aivan totta. Näyttäisi siltä, että Button itse hölmöilee siinä ja jostakin syystä kääntää rajusti oikealle vaikka ei olisi mitään syytä edes. Mutta on tällä herralla vaan melkoinen tuuri sen suhteen ollut koko kauden, että muutkin epäonnistuvat kisassa sitten yhtä lailla. Barrichellon puolesta harmittaa. Miksi näitä starttiongelmia ei satu Buttonille? En ihmettelisi, vaikka asiaan liittyisi jotain kyseenalaista.

Tuon kisan ratkaisun suhteen väitän, että yksi kierroskin enemmän bensaa olisi kyllä siivittänyt Fisichellan voittoon. Eli myös viimeisen aika-ajokierroksen jättäminen kesken olisi auttanut. Koska ohitusmahdollisuus olisi ollut siinä ensimmäisellä stopilla, olisi pitänyt rohkeammin vain bensamäärä päättää. Ilmeisesti Kimi oli erityisen hidas kuitenkin vasta niillä kovilla, joten F. India ei tajunnut, että Fisico pysyisi kisan toisen vedon Kimin perässä huomattavasti painavemmallakin autolla. Kyllä se tankkaus toimii vähän eri tavalla kuin itse autoa tankatessa litra-/euromäärien raksutusta katsellessa ja sitten kun kukkaroa kirpaisee liikaa lopetetaan.:) Kaiketi ohjelmoinnin muuttaminenkaan ei ole kuin muutaman napin painallus, mutta varikkoruljanssi on kuitenkin melkoinen ja asiat pitää hoitaa järjestyksessä joka on sovittu ja opeteltu. Hienosti kyllä Ferrarin koneet kesti kontissa kiinni ajamisenkin! Ja Heikiltä varma ajo.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuli vaan tässä mieleen, että paremmalla taktikoinnilla Fisi ois voinu kenties päästä Kimin ohi. Ois voinu ainakin yrittää.

Herrathan tulivat varikolle aivan perätysten, ja Ferrarin pilttuu oli ihan varikon alussa, kun taas Force Indialla aivan loppupäässä. Force Indialla olisi voitu laskea kellosta paljonko Kimille pistettiin löpöä, ja pistää sitten hiukka enemmän Fisille. Tai ihan ilman kelloa kattelematta pistetty sen verran reilusti että ois ollu varmasti pitempi keskistintti kuin Kimillä. Sitten kun Kimi ois tullu edestä toisen kerran varikolle, Fisille ois varmaan riittäny muutama hassu kierros tehdä sen verran rakoa että olis päässy edelle. Aika-ajon perusteella Force India oli ainakin 3-4 kymmenystä nopeampi, eli jo 5 kierrosta olis riittäny reilusti.
Tästä en mene 100% varmuuteen, mutta mielestäni Keke sanoi ollessaan maikkarilla kommentoimassa, että tankkauslaitteeseen naputetaan syötettävä bensamäärä ennen tankkauksen aloittamista, eli taktiikan muuttaminen stopin aikana on jo myöhäistä.
 
Ylös