Belgian GP 2009, Spa-Francorchamps - Kilpailu ja jälkipuinti

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Insinööreiltä ylistykset

Turun Sanomat 30.8 2009 23:18:31

Vuosi sitten Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä toimi Chris Dyer. Nyt tärkeimpänä työkaverina suomalaistähdellä on Andrea Stella.

Dyerin kanssa Räikkönen voitti yhteensä kahdeksan GP:tä. Stellan kanssa Belgia toi ensimmäisen täysosuman.

– Kolmen viimeisen kisan hyvät tuloksemme ovat tulleet ennen kaikkea Kimin loistavalla ajamisella, pääinsinööri Dyer kiitteli Turun Sanomille.

Stella oli onnesta mykkyrällä.

Mitä Kimi sanoi tiimiradioon, kun oli ylittänyt maalilinjan?

– Kiitos kaikille. Hieno päivä, Stella muisti helposti.

Entä oliko tämä täydellinen päivä Räikkösen tiimiltä?

– Jotta päivä olisi täydellinen, meillä pitäisi olla myös nopein auto käytössä radalla. Onnistuimme voittamaan, vaikka sitä nopeinta autoa ei olekaan ja olemme onnistuneet saavuttamaan muutenkin hyviä tuloksia viime kisoissa ilman sitä.

– Me pystymme olemaan palkinnoilla nopeampia vastaan vain jos me onnistumme kaikessa ja kärkiautoilla on jotain ongelmia. Mielestäni se on nimenomaan Kimi, joka on tehnyt eron näissä viime kisoissa meidän hyväksemme.

Miten yllättävää oli ajaa voitosta Force Indiaa vastaan?

– Ei se ollut yllätys sen jälkeen, mitä näimme aika-ajossa. Suurin yllätys oli se, mitä he esittivät jo perjantain harjoituksissa. Mutta vaikeaa on kaikilla päästä ohitse, kun Kimi pääsee ajamaan kärjessä, Stella totesi.

Mikä oli sitten kisan kriittisin vaihe?

– Kun Kimi oli päässyt Fisichellan ohitse, pistimme hänelle varikkokäynnillä kovat renkaat, jotka näyttivät toimivan muilla. Se ei sopinutkaan meille ja sen jälkeen pyrimme vain minimoimaan pulman. Suurin huoli oli Sebastian Vettel, mutta sitten hän tulikin sisään aiemmin kuin luulimme. Jos hän olisi pystynyt jatkamaan vielä ne kolme kierrosta lisää, joita laskimme, se olisi ollut suurin uhka voitollemme.

– Kimi antoi kaikkensa, kun auto liukui niin paljon. Oli vähän pitoa, mutta pystyimme minimoimaan vahingot.

Jatkuuko palkintoputki myös Monzassa?

– Siellä on vielä vaikeampaa, kun automme esitystaso ei ole kärjessä. Podiumille pääsemme vain, jos muut eivät saa parasta irti.

Turun Sanomat, Spa

HEIKKI KULTA
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jarrutestauksella viitattaneen Spa 2002 aika-ajon tapahtumaan, jossa Kimi oli palaamassa varikolle hitaasti, ja samaan aikaan Montoya oli tulossa viimeiseen shikaaniin ja joutui väistämään Kimiä kiroillen tiimiradioon "f*king, f*king Raikkonen, what a f*cking idiot" .

En ole hirveän tarkkaan seurannut tapahtumia tuolla forumilla, mutta käsittääkseni siellä on joku jpm-fani jo aika monella nikillä trollannut vuosia. Olisko tämä sama.
Se pitää kimiä juudaksena,koska kimi meni ferkulle.Entinen fani:yuck:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Sitten vielä kysymykseen olisiko Kimi voinut toimia toisin? Totta kai olisi, ei olisi tarvinnut hyökätä niin agressiivisesti ykkösmutkaan. Legendaarinen :)D) "niin mutta jos siinä olisi ollut seinä"-argumentti muistuttaa, että toisinkin voi ajaa. Mutta valinnat tehdään olemassaoleviin olosuhteisiin. Varmasti jo riski joutua hiekalle muuttaisi ajoa ykkösmutkassa hieman varovaisemmaksi. Valtaosa sen varovasti joutuu muutenkin ottamaan, kun autoa on ympärillä kuin pipoa.
Jep, ei se etukäteen mikään itsestäänselvyys saisi olla että KERSiä pystyy hyödyntämään tehokkaasti kun kerran välittömästi lähdön jälkeen radalla on monta autoa lähekkäin. Samaa mieltä tuosta Kimin viime vuoden shikaanilausahduksesta. Silloin vain metrimäärä ratkaisi Hamiltonin rankaisuun.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Jatkuuko palkintoputki myös Monzassa?

– Siellä on vielä vaikeampaa, kun automme esitystaso ei ole kärjessä. Podiumille pääsemme vain, jos muut eivät saa parasta irti.

Turun Sanomat, Spa

HEIKKI KULTA
Monza hmm... ei erityinen downforce-rata ja KERSiä joka kierros 3,5 sekkaa ekan shikaanin jälkeen, sekä sitten vielä 3,17 sekkaa jälkimmäisen Lesmon mutkan jälkeen. Voisin kuvitella että kulkee.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jep, ei se etukäteen mikään itsestäänselvyys saisi olla että KERSiä pystyy hyödyntämään tehokkaasti kun kerran välittömästi lähdön jälkeen radalla on monta autoa lähekkäin. Samaa mieltä tuosta Kimin viime vuoden shikaanilausahduksesta. Silloin vain metrimäärä ratkaisi Hamiltonin rankaisuun.
Oikaisu ja siitä hyötyminen on säännöissä kielletty :tongue:
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
OFF TOPIC, mutta on hirveän kuuloista tuo miten luistonesto rallattaa taustalla jokaisessa kiihdytyksessä :yuck:

Mutta aiheeseen, kyllä tuossa sopisi olla mieluummin hiekkaa tuon asfaltin sijaan noin järkevyyden kannalta, MUTTA mitä väliä sillä on jos tuolla saa aikaan noin agressiivista ajoa mitä Kimiltä tänään nähtiin? Ei olisi Kimi päässyt samanlailla painamaan ilman tuota tilaa. Eriasia ovat sitten nämä uudet radat, joilla ei tunnu muuta olevankaan kuin tuota asfalttia...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Oikaisu ja siitä hyötyminen on säännöissä kielletty :tongue:
Siksi mainitsinkin metrimäärät :) Lopputuloksena sivukentillä voi myös hyötyä samoin tyhjän tilan ja loivempien linjojen muodossa. Se vain katsojana ei ole ikinä sopinut oikeustajuun varsinkin kun oikojakin on välillä painettu ulos.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siksi mainitsinkin metrimäärät :) Lopputuloksena sivukentillä voi myös hyötyä samoin tyhjän tilan ja loivempien linjojen muodossa. Se vain katsojana ei ole ikinä sopinut oikeustajuun varsinkin kun oikojakin on välillä painettu ulos.
Siitä vaan likaisia linjoja kiertämään jos ne niin hyviltä tuntuu. Mitäs ovat laittaneet niitä ajelualueita sinne. Monet niistä hyötyvät kisan kuluessa, kun ei ole upottavaa hiekkaa siellä.

Sikaanin oikominen on ihan eri asia kun siinä lyhennetään ajolinjaa eikä kierretä koko kurvia. Tokihan leveäksi menemälläkin voi jotain voittaa joskus, mutta se ei ole mielestäni samalla lailla paheksuttava asia kuin oikominen.

Tosi rasittavaa on ajaa kilpaa simulaattoriliigoissa, joissa ei hyväksytä leveäksi ajoa. Ei sitä kurviin mennessä voi tietää miten leveästi sieltä tullaan ulos, kun täysillä vedetään.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Siitä vaan likaisia linjoja kiertämään jos ne niin hyviltä tuntuu. Mitäs ovat laittaneet niitä ajelualueita sinne. Monet niistä hyötyvät kisan kuluessa, kun ei ole upottavaa hiekkaa siellä.
Liekö ne niin "likaisia" sateella... Ulkopuoliset ajelualueet juuri kuuluisivatkin olla kilpailemisen ulkopuolelle jääviä.

Sikaanin oikominen on ihan eri asia kun siinä lyhennetään ajolinjaa eikä kierretä koko kurvia. Tokihan leveäksi menemälläkin voi jotain voittaa joskus, mutta se ei ole mielestäni samalla lailla paheksuttava asia kuin oikominen.
Mielestäni ulosmenemisestä hyötyminen on aina paheksuttavaa.

Tosi rasittavaa on ajaa kilpaa simulaattoriliigoissa, joissa ei hyväksytä leveäksi ajoa. Ei sitä kurviin mennessä voi tietää miten leveästi sieltä tullaan ulos.
Mielenkiinnosta: Hylätäänkö jos menee leveäksi tms? Kun ei kai siinä hyödy?
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Monza hmm... ei erityinen downforce-rata ja KERSiä joka kierros 3,5 sekkaa ekan shikaanin jälkeen, sekä sitten vielä 3,17 sekkaa jälkimmäisen Lesmon mutkan jälkeen. Voisin kuvitella että kulkee.
Monzan erikoisuus on rajut kanttarien ylitykset, joita täytyy tehdä ollakseen nopea. Ferrari ei ole vahva tässä kohtaa, joten sitä lienee kisainssi tarkoittanut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mielestäni ulosmenemisestä hyötyminen on aina paheksuttavaa.


Mielenkiinnosta: Hylätäänkö jos menee leveäksi tms? Kun ei kai siinä hyödy?
Kyllä jossain hylättiin. Se on sikäli rasittavaa, kun joutuu ulosmennessä miettimään millimetrin tarkkaa linjaa, eikä voi vaan antaa huoletta hanaa balanssin rajoissa, meni sitten kanttarin yli tai pysyi radalla.

Eihän siinä yleensä mitään voita jos sinne kanttarin yli ajautuu, mutta säännön kannattajien mielestä voitat siinä, että ajat lähempää radan reunoja kuin muut. Ihan totta sinänsä, mutta eikö se kanttarin päältä ajo itsessään sisällä riskejä, ja siinä onnistumisen pitäisi olla palkittavaa....
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Joo Rubens jarrutti oikeastaa ihan hyvin siihen mutkaan, Hamilton teki jotain ihmeellistä ja jarrutti satoja metrejä liian aikasin. Mun mielestä Rubens olisi pitäny auton vielä radalla tuossa tilanteessa, mutta näki edessä kolarin ja teki saman tien oikean päätöksen eli nurtsin kautta ohi.

En kyllä tiedä mikä Hamiltonia vaivas kisassa.. jotenki ylivarovainen oli heti lähdöstä lähtien. Sitten tuo outo jarrutus mutkaan ja mutkassa pisti vielä liinat ihan kiinni ja Roman tuli päin. Toki Hamilton huomas kanssa että edessä kolisee, mutta olis mielestäni pystyny pujotteleen melko helposti läpi. :confused:

e: toinen mikä pisti silmään oli se Eau Rouge missä Hamiltoni nosti ihan liikaa kaasua ja Rubens pääs suoralla heti ottamaan kiinni.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Kyllä jossain hylättiin. Se on sikäli rasittavaa, kun joutuu ulosmennessä miettimään millimetrin tarkkaa linjaa, eikä voi vaan antaa huoletta hanaa balanssin rajoissa, meni sitten kanttarin yli tai pysyi radalla.

Eihän siinä yleensä mitään voita jos sinne kanttarin yli ajautuu, mutta säännön kannattajien mielestä voitat siinä, että ajat lähempää radan reunoja kuin muut. Ihan totta sinänsä, mutta eikö se kanttarin päältä ajo itsessään sisällä riskejä, ja siinä onnistumisen pitäisi olla palkittavaa....
No joo, kilvanajossahan haetaan äärirajoja, en itekään tykkäisi mistään lähestymiskielloista kanttareihin...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei ju**##"&"%"! Uskaltauduin tuonne Atlaksen puolelle ja herranjestas mikä villi länsi koko paikka. Siellä nyt tutkaillaan kuva kuvalta videota ja varmaan juurikin mittaillaan pikseleitä että josko se ferrari olisi siihen kanttarille sopinut.

Vaikuttaa niin fanaattiselta paikalta etten jaksa edes kirjoittaa sinne, mutta sanompa vaan ettei tuossa ensimmäisessä mutkassa ole aikaa katsella ympärilleen ja harkita mitä tekee. Ratkaisut täytyy tehdä välittömästi, ja Kimille tyypillisesti tämä ei suinkaan lähtenyt nostamaan jalkaa kaasulta, vaan lähti kiertämään ulkokautta. Onhan tuo jossain määrin härski tapa ohittaa, mutta oikaisemisesta tuossa ei missään nimessä ollut kyse. Sai kuitenkin kierrettyä kuhnailevan Heidfeld-Trulli kaksikon. Ja kun yksikään talli tai kuljettaja tai FIA ei ole tuosta älähtänyt niin oliko tuossa jotain väärää?

Siitä voidaankin olla sitten montaa mieltä että kuuluuko tuommoiset asfalttialueet moottoriradoille. Voisihan niitä vähemmänkin olla. Toisaalta 80-luvun malliin juoksuhiekasta tehdyt turva-alueet ovat myös ihan p*****stä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ei ju**##"&"%"! Uskaltauduin tuonne Atlaksen puolelle ja herranjestas mikä villi länsi koko paikka. Siellä nyt tutkaillaan kuva kuvalta videota ja varmaan juurikin mittaillaan pikseleitä että josko se ferrari olisi siihen kanttarille sopinut.
Semmoisia pätijöitä siellä (mikä osoite tarkemmin, sama kuin autosportin foorumi?). Kimi teki kaiken järkevästi maksimoidakseen menestymismahdollisuutensa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
En kyllä tiedä mikä Hamiltonia vaivas kisassa.. jotenki ylivarovainen oli heti lähdöstä lähtien. Sitten tuo outo jarrutus mutkaan ja mutkassa pisti vielä liinat ihan kiinni ja Roman tuli päin. Toki Hamilton huomas kanssa että edessä kolisee, mutta olis mielestäni pystyny pujotteleen melko helposti läpi. :confused:

e: toinen mikä pisti silmään oli se Eau Rouge missä Hamiltoni nosti ihan liikaa kaasua ja Rubens pääs suoralla heti ottamaan kiinni.
Startissa Hamiltonia niistettiin kummaltakin puolelta, ei kovin varovaista menoa.

Eau Rougeen ei Hamilton muista autoista johtuen päässyt kääntämään oikealla linjalla joten fysiikan lakien mukaisesti oli pakko normaalinopeuteen nähden hieman hidastaa jotta pysyy radalla.

Kolaritilanteessa Hamilton taisi aiheuttaa itse keskeytyksensä. Näki Buttonin poikittain radalla ja väisti vaistomaisesti hieman vasempaan päin ja siellä oli Toro Rosso. Näitä sattuu jos on tilanteessa jossa on vain sadasosasekunteja aikaa päätöksentekoon.

Ei olisi kyllä ihme jos auto olisi Hamiltonilla mennyt pois normaalikunnosta siinä ensimmäisen mutkan osumassa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Juu autosportin foorumi. Melkoista menoa. En oikein tiedä ketä edes kannattavat, mutta ilmassa suuren Kimi-vihan tuntua :p
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Juu autosportin foorumi. Melkoista menoa. En oikein tiedä ketä edes kannattavat, mutta ilmassa suuren Kimi-vihan tuntua :p
Sain päivän bannin kun sanoin modeille siellä,että voisi tehdä työnsä,mutta siellä ne trollit riehuu edelleen:nope: Ne tuntuu nauttivan tilanteesta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sain päivän bannin kun sanoin modeille siellä,että voisi tehdä työnsä,mutta siellä ne trollit riehuu edelleen:nope: Ne tuntuu nauttivan tilanteesta.
Britti-sikaa ottaa päähän kun omat starat eivät osaa ajaa ensimmäistä kierrosta loppuun :wink:
 
Ylös