Insinööreiltä ylistykset
Turun Sanomat 30.8 2009 23:18:31
Vuosi sitten Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä toimi Chris Dyer. Nyt tärkeimpänä työkaverina suomalaistähdellä on Andrea Stella.
Dyerin kanssa Räikkönen voitti yhteensä kahdeksan GP:tä. Stellan kanssa Belgia toi ensimmäisen täysosuman.
– Kolmen viimeisen kisan hyvät tuloksemme ovat tulleet ennen kaikkea Kimin loistavalla ajamisella, pääinsinööri Dyer kiitteli Turun Sanomille.
Stella oli onnesta mykkyrällä.
Mitä Kimi sanoi tiimiradioon, kun oli ylittänyt maalilinjan?
– Kiitos kaikille. Hieno päivä, Stella muisti helposti.
Entä oliko tämä täydellinen päivä Räikkösen tiimiltä?
– Jotta päivä olisi täydellinen, meillä pitäisi olla myös nopein auto käytössä radalla. Onnistuimme voittamaan, vaikka sitä nopeinta autoa ei olekaan ja olemme onnistuneet saavuttamaan muutenkin hyviä tuloksia viime kisoissa ilman sitä.
– Me pystymme olemaan palkinnoilla nopeampia vastaan vain jos me onnistumme kaikessa ja kärkiautoilla on jotain ongelmia. Mielestäni se on nimenomaan Kimi, joka on tehnyt eron näissä viime kisoissa meidän hyväksemme.
Miten yllättävää oli ajaa voitosta Force Indiaa vastaan?
– Ei se ollut yllätys sen jälkeen, mitä näimme aika-ajossa. Suurin yllätys oli se, mitä he esittivät jo perjantain harjoituksissa. Mutta vaikeaa on kaikilla päästä ohitse, kun Kimi pääsee ajamaan kärjessä, Stella totesi.
Mikä oli sitten kisan kriittisin vaihe?
– Kun Kimi oli päässyt Fisichellan ohitse, pistimme hänelle varikkokäynnillä kovat renkaat, jotka näyttivät toimivan muilla. Se ei sopinutkaan meille ja sen jälkeen pyrimme vain minimoimaan pulman. Suurin huoli oli Sebastian Vettel, mutta sitten hän tulikin sisään aiemmin kuin luulimme. Jos hän olisi pystynyt jatkamaan vielä ne kolme kierrosta lisää, joita laskimme, se olisi ollut suurin uhka voitollemme.
– Kimi antoi kaikkensa, kun auto liukui niin paljon. Oli vähän pitoa, mutta pystyimme minimoimaan vahingot.
Jatkuuko palkintoputki myös Monzassa?
– Siellä on vielä vaikeampaa, kun automme esitystaso ei ole kärjessä. Podiumille pääsemme vain, jos muut eivät saa parasta irti.
Turun Sanomat, Spa
HEIKKI KULTA
Turun Sanomat 30.8 2009 23:18:31
Vuosi sitten Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä toimi Chris Dyer. Nyt tärkeimpänä työkaverina suomalaistähdellä on Andrea Stella.
Dyerin kanssa Räikkönen voitti yhteensä kahdeksan GP:tä. Stellan kanssa Belgia toi ensimmäisen täysosuman.
– Kolmen viimeisen kisan hyvät tuloksemme ovat tulleet ennen kaikkea Kimin loistavalla ajamisella, pääinsinööri Dyer kiitteli Turun Sanomille.
Stella oli onnesta mykkyrällä.
Mitä Kimi sanoi tiimiradioon, kun oli ylittänyt maalilinjan?
– Kiitos kaikille. Hieno päivä, Stella muisti helposti.
Entä oliko tämä täydellinen päivä Räikkösen tiimiltä?
– Jotta päivä olisi täydellinen, meillä pitäisi olla myös nopein auto käytössä radalla. Onnistuimme voittamaan, vaikka sitä nopeinta autoa ei olekaan ja olemme onnistuneet saavuttamaan muutenkin hyviä tuloksia viime kisoissa ilman sitä.
– Me pystymme olemaan palkinnoilla nopeampia vastaan vain jos me onnistumme kaikessa ja kärkiautoilla on jotain ongelmia. Mielestäni se on nimenomaan Kimi, joka on tehnyt eron näissä viime kisoissa meidän hyväksemme.
Miten yllättävää oli ajaa voitosta Force Indiaa vastaan?
– Ei se ollut yllätys sen jälkeen, mitä näimme aika-ajossa. Suurin yllätys oli se, mitä he esittivät jo perjantain harjoituksissa. Mutta vaikeaa on kaikilla päästä ohitse, kun Kimi pääsee ajamaan kärjessä, Stella totesi.
Mikä oli sitten kisan kriittisin vaihe?
– Kun Kimi oli päässyt Fisichellan ohitse, pistimme hänelle varikkokäynnillä kovat renkaat, jotka näyttivät toimivan muilla. Se ei sopinutkaan meille ja sen jälkeen pyrimme vain minimoimaan pulman. Suurin huoli oli Sebastian Vettel, mutta sitten hän tulikin sisään aiemmin kuin luulimme. Jos hän olisi pystynyt jatkamaan vielä ne kolme kierrosta lisää, joita laskimme, se olisi ollut suurin uhka voitollemme.
– Kimi antoi kaikkensa, kun auto liukui niin paljon. Oli vähän pitoa, mutta pystyimme minimoimaan vahingot.
Jatkuuko palkintoputki myös Monzassa?
– Siellä on vielä vaikeampaa, kun automme esitystaso ei ole kärjessä. Podiumille pääsemme vain, jos muut eivät saa parasta irti.
Turun Sanomat, Spa
HEIKKI KULTA