Pientä vilunkia ja sääntöjen venyttämistä/rajoilla seilaamista ovat varmasti harrastaneet kautta historian kaikki merkittävät tahot, koska lajissa nimeltä Formula 1 kysymys on kymmenyksistä, ja pientä extraa muihin nähden tottakai etsitään niin pitkälle kuin mahdollista ja kaikki mitä ei ole erikseen kielletty on myöskin sallittu, mutta Renault meni Singaporessa kaikkien aikaisempien rajojen yli.
F1:ssä kyllä, Amerikassa? Ei niinkään.
Haluaisin tuoda tähän keskusteluun näkökulmaa rapakon takaa ja miettiä tallikavereiden merkitystä moottoriurheilussa.
Palataan vuoteen 2006 ja Sonoman ensimmäiseen IRL-kilpailuun. Andretti Green Racing tarvitsee turva-auton, jossa heidän kuljettajansa Marco Andrettin polttoaine riittää loppuun asti. Tallipäällikkö Micheal Andretti käy keskustelua äänekästä keskustelua radiossa ja vähän myöhemmin kyseisessä kilpailuissa heikoimmalla sijalla ajanut AGR:n kuljettaja Bryan Herta pyörähtää vaarattoman näköisesti. Radalle tulee turva-auto, jonka perässä Marco saa säästettyä polttoainetta ja voittaa kilpailun. Herta jatkoi pyörähdyksen jälkeen matkaa ja pääsi myös maaliin. Kisan jälkeen lähes kaikille oli selvää, että Herta pyörähti tarkoituksella. Harva kuitenkaan sanoo sitä ääneen, sillä sarjan kannalta on hyvä, että nuori Andretti voitti rookiekaudellaan osakilpailun. Tapahtuma vaipuu unholaan, paikalla ei ollut kuin IRL-väkeä, Robin Miller, joka ehkä kirjoitti tai oli kirjoittamatta kolumnin. CCWS-väki kuuli tapahtuneesta, nauroi sille, ei välittänyt, elämä jatkui.
Yleisesti Hertan uhrausta ei pidetty epäurheilijamaisena, vaan miehestä, josta on aina puhuttu tiimipelaajana, puhuttiin yhä enemmän tiimipelaajana. Tämän yksittäisen tempun uskottiin vaikuttaneen siihen, että Michael Andretti kauden päätteeksi palkkasi Hertan ALMS-tiimin veturiksi, kun Danica Patrcik otti hänen paikkansa IRL-puolella.
AGR:llä oli jo tuolloin IRL:ssä neljä autoa ja monessa NASCAR-tiimissä on myös neljä autoa, eli yhdellä kuljettajalla on kolme tallitoveria. Joten mitä siellä kuljettajat ajattelevat tallin kuljettajan "uhraamisesta" tiimin yhteisen tuloksen puolesta:
Carl Edwards sanoi:
I've already thought about that in regards to my teammates and if there's anything I can do to help my teammates, I'd do it.
This is a team sport and especially at this point in the year, having more of your teammates in the Chase is good.
You can't take somebody out because you're not just taking that person out, you're taking out their team and their sponsors and all that stuff, so I don't think it'll come to that.
Edwards ei usko tilanteen menevän siihen, että kuljettaja tarkoituksella poistettaisiin kilpailusta, mutta sitten muistamme kuinka mm. Intimitator Dale Earnhardt työnsi kilpakumppaneitaan viimeisellä kierroksella ulos radalta voittaakseen kilpailun.
NASCARissa usealla tiimillä on teknistä yhteistyötä toisen tallin kanssa ja mm. Hendrick Motorsportin neljän auton lisäksi saman pajan moottoreita käyttää Stewart-Haas Racing, jonka kuljettaja Ryan Newman kommentoi kisojen manipulointia näin:
Ryan Newman sanoi:
It's been going on ever since the first teammate back in the day. Absolutely there are always teams manipulating things.
NASCAR-kilpailun manipulointi ei ole edes kovin vaikeaa. Vain muutama vuosi sitten Robby Gordon järjesti radalle turva-auton heitettämällä auton ikkunasta palan vaahtomuovia.
Ja kuka saa manipuloida kilpailua? Onko se jotain, jota kilpailija ei saa tehdä, mutta esimerkiksi kattojärjestö saa? Kaikkien tiedossahan luulisi olevan, että NASCAR rytmittää ja järjestää tapahtumia laittamalla turva-auton radalle milloin "track inspectionin" milloin "competetion cautionin" nimikkeellä, vaikkei radalla olisikaan mitään näkyvää syytä tai onnettomuutta.
Tiimipelaaminen, joka vaikuttaa kilpailun lopputulokseen on aina kaksi teräinen miekka. Toisaalta, jos tiimi ei tee kaikkea saadakseen voiton, niin miksi tiimin kannattaa olla edes mukana? Kuitenkin, mihin vedetään moraalinen tai urheiluhenkinen raja, jonka yli tiimi ei voi kuljettajiaan viedä? Eikö työntekijän kuulu tehdä kuten työnantaja käskee tai sitten hankkia toinen työpaikka? Mitä sitten kun näyttää siltä, että työnantaja toimii sääntöjen ja asetusten vastaisesti? Toimiko Renault sääntöjen vastaisesti? Kilpailuhengen vastaisesti? Toimiko Renault lopulta edes kyseenalaisesti?