FIA tutkii Singaporen GP:n 2008 tapahtumia

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ei niin, mutta oli kuitenkin hyötyjä.
Niin, mutta kun Renault hylätään, hylätään koko sen suoritus kaikkine työntekijöineen. Ei siinä mitään poikkeusta Alonson kohdalla tehdä mitenkään. Siitä vaan Alonso haastamaan Rellua oikeuteen vaatimaan korvausta, jos on syytön ja voitto viedään työnantajan takia kädestä.
 

Riku

Well-known member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
113
Pankkirosvo ja pankkirosvo.. Piquethan oli kuitenkin Renaultin kuljettaja, jolla oli sopimus. Kuljettajia on vain kaksi, ja ovat mukana kaikessa ja edustavat tallia. Koska Briatore ja Symonds eivät voineet itse ajaa kolaria, pistettiin Piquet tekemään se.

En tiedä meneekö taas ns. mauttomiin vertauksiin, mutta "eihän Hitlerkään ketään tappanut". Järjestäytyneessä rikollisuudessa on johtajia, kuten myös Renaultilla. ;)

Eiköhän Alonsokin kuulu huijareihin, vai olisiko Alonson kaltainen kuljettaja vain mukisematta ottanut aivan typerän bensataktiikan ja ollut tietämätön suunitelmissa tallissa, joka pyörii hänen ympärillään? Lisäksi Alonsokihan oli vain Symondsin "enkä, en halua vastata"-linjalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Itse pyyhkisin koko Singaporen GP:n viime vuoden tuloksista, kenellekään ei mitään tulosta ko. kisasta.
+ Renault maksamaan kaikkien tallien bensa- ym. kisakulut siitä tapahtumasta :)
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Itse pyyhkisin koko Singaporen GP:n viime vuoden tuloksista, kenellekään ei mitään tulosta ko. kisasta.
Samalla myös Hamiltonilta 6 pistettä pois siltä kaudelta, koska kisan tulokset pyyhittiin pois, jotta Massasta kruunattaisiin maailmanmestari. Jos tulokset pyyhitään niin todellakin olisi reilua myös pyyhkiä pisteet siitä kisasta.

Eiköhän ole parasta, että tulokset pysyy samana. Jokainen tietää kuitenkin pienessä mielessään, että tuo voitto oli Alonson uran häpeän tahra ja samalla kyseenalaistaa koko miehen uskottavuuden taitavana kuljettajana.
 

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
Samalla myös Hamiltonilta 6 pistettä pois siltä kaudelta, koska kisan tulokset pyyhittiin pois, jotta Massasta kruunattaisiin maailmanmestari. Jos tulokset pyyhitään niin todellakin olisi reilua myös pyyhkiä pisteet siitä kisasta.

Eiköhän ole parasta, että tulokset pysyy samana. Jokainen tietää kuitenkin pienessä mielessään, että tuo voitto oli Alonson uran häpeän tahra ja samalla kyseenalaistaa koko miehen uskottavuuden taitavana kuljettajana.
Yhdyn edelliseen, tai no ainakin tuohon mielipiteeseen. :alppu:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Joku voisi laskea mille kierroksille olisi turva-auton täytynyt osua, että siitä olisi ollut vielä alonsolle hyötyä. Kaiken todennäköisyyden mukaan luulisi, että se turva-autoa tarvitsave kolari olisi tullut katuradalla ruuhkassa kisan ensimmäisien kierroksien aikana ja näin vesittäen Alonson taktiikan..? Radalla muutenkin oli nostureita kaikissa mahdollisissa kolaripaikoissa. Kisaan oli myös sateenuhka päällä.
Juu ei se hirveän iso kierroshaarukka turva-autolle voinut olla, mutta se mahdollisuus oli silti olemassa. Jos olisi lähtenyt samalla taktiikalla kuin edessä olevat niin mahdollisuutta ei olisi ollut senkään vertaa. Sitä yritän sanoa.. en puolustaakseni Alonsoa, vaan taktiikkaa...
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
MM-pisteisiin ei (Rellua lukuun ottamatta) saa enää koskea, koska (kuten joku jo mainitsikin), Singaporen jälkeen vallitseva pistetilanne vaikutti kauden jäljellä oleviin kisoihin. MM-sarjan tulos on epäilemättä deterministinen, mutta samalla myös kaoottinen. Lopputuloksia ei voida luotettavasti laskea vain muuttamalla yksittäisen kilpailun lopputulosta.

Reiluin ratkaisu olisi mielestäni Renault'n hylkääminen (siis Alonson, koska Piquet'hän oli jo keskeyttänyt) - mutta siten, että muiden sijoituksia ei nosteta. Alonso ei saisi epäreilua voittoa, eikä MM-tilanne muuttuisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos tuolla tulosten hylkäämisellä spekuloidaan, niin onhan meillä jonkinlainen ennakkotapaus Schumin diskaamisesta 1997. MM-sijoitus hylättiin, mutta mitkään kisatulokset eivät muuttuneet.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
- Aiemmin jokainen talli oli valmis tekemään mitä tahansa voittaakseen. Oli huijausta, sääntöjen kiertämistä ja suoranaista rikkomista, ja vastustajien sabotointia, Irvine kertoi.

Kuulisimme varmasti kaikki mielellämme hieman lisää. Puhuuko tunnetusti suuripuheinen irlantilainen pikkujutuista suulla suuremmalla langettaen varjon Jordanin, Ferrarin ja Jaguarin päälle vai onko herralla oikeasti jotakin takataskussaan.

Pientä vilunkia ja sääntöjen venyttämistä/rajoilla seilaamista ovat varmasti harrastaneet kautta historian kaikki merkittävät tahot, koska lajissa nimeltä Formula 1 kysymys on kymmenyksistä, ja pientä extraa muihin nähden tottakai etsitään niin pitkälle kuin mahdollista ja kaikki mitä ei ole erikseen kielletty on myöskin sallittu, mutta Renault meni Singaporessa kaikkien aikaisempien rajojen yli.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
- Aiemmin jokainen talli oli valmis tekemään mitä tahansa voittaakseen. Oli huijausta, sääntöjen kiertämistä ja suoranaista rikkomista, ja vastustajien sabotointia, Irvine kertoi.

Kuulisimme varmasti kaikki mielellämme hieman lisää. Puhuuko tunnetusti suuripuheinen irlantilainen pikkujutuista suulla suuremmalla langettaen varjon Jordanin, Ferrarin ja Jaguarin päälle vai onko herralla oikeasti jotakin takataskussaan.

Pientä vilunkia ja sääntöjen venyttämistä/rajoilla seilaamista ovat varmasti harrastaneet kautta historian kaikki merkittävät tahot, koska lajissa nimeltä Formula 1 kysymys on kymmenyksistä, ja pientä extraa muihin nähden tottakai etsitään niin pitkälle kuin mahdollista ja kaikki mitä ei ole erikseen kielletty on myöskin sallittu, mutta Renault meni Singaporessa kaikkien aikaisempien rajojen yli.
Vaikken olekaan yhtään Irvinen ja Salon linjoilla siitä että likainen peli on ok ja tuo jännää lisäväriä kisoihin, niin eipä tuo Piquetin kolari nyt ole niin kovin erilaista ole verrattuna siihen että kakkoskuski härskisti blokkailee kilpailijoita auttaakseen ykköskuskin voittoon, tai että mestaruudesta ajava kuski kolaroi kilpailijansa ulos kisasta.

Likaista peliä kaikki tyynni, ja mielestäni hyvä jos siitä päästään eroon.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vaikken olekaan yhtään Irvinen ja Salon linjoilla siitä että likainen peli on ok ja tuo jännää lisäväriä kisoihin, niin eipä tuo Piquetin kolari nyt ole niin kovin erilaista ole verrattuna siihen että kakkoskuski härskisti blokkailee kilpailijoita auttaakseen ykköskuskin voittoon, tai että mestaruudesta ajava kuski kolaroi kilpailijansa ulos kisasta.

Likaista peliä kaikki tyynni, ja mielestäni hyvä jos siitä päästään eroon.
No jaa, mielestäni esim. Irvinen ajo Suzukassa 1997 oli loistavaa työtä oman tallin auttamisessa mestaruustaistelussa eikä niin millään tavalla vertailtavissa Renaultin nyt esille tulleeseen toimintaan.

Tarkoituksellisia kolareita/ulosajoja taas ei pitäisi koskaan hyväksyä ilman kovia rangaistuksia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Likaista peliä kaikki tyynni, ja mielestäni hyvä jos siitä päästään eroon.
Olen samaa mieltä.

Senna tai Schumi aikoina kun olisi törmäyksistä tullut vaikka kolmen kisan kilpailukielto niin olisi varmaan jäänyt molemmilla ne blockit vähemmälle. Sillähän tuohaa seuraavan kauden mahdollisuudet...

Eiköhän kaikki likainen peli häipyisi horisonttiin ku joka vilpistä tulisi kunnolla kilpailukieltoa. Tosin vaarana voi olla kilpailuinnon hyytyminen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pientä vilunkia ja sääntöjen venyttämistä/rajoilla seilaamista ovat varmasti harrastaneet kautta historian kaikki merkittävät tahot, koska lajissa nimeltä Formula 1 kysymys on kymmenyksistä, ja pientä extraa muihin nähden tottakai etsitään niin pitkälle kuin mahdollista ja kaikki mitä ei ole erikseen kielletty on myöskin sallittu, mutta Renault meni Singaporessa kaikkien aikaisempien rajojen yli.
F1:ssä kyllä, Amerikassa? Ei niinkään.

Haluaisin tuoda tähän keskusteluun näkökulmaa rapakon takaa ja miettiä tallikavereiden merkitystä moottoriurheilussa.

Palataan vuoteen 2006 ja Sonoman ensimmäiseen IRL-kilpailuun. Andretti Green Racing tarvitsee turva-auton, jossa heidän kuljettajansa Marco Andrettin polttoaine riittää loppuun asti. Tallipäällikkö Micheal Andretti käy keskustelua äänekästä keskustelua radiossa ja vähän myöhemmin kyseisessä kilpailuissa heikoimmalla sijalla ajanut AGR:n kuljettaja Bryan Herta pyörähtää vaarattoman näköisesti. Radalle tulee turva-auto, jonka perässä Marco saa säästettyä polttoainetta ja voittaa kilpailun. Herta jatkoi pyörähdyksen jälkeen matkaa ja pääsi myös maaliin. Kisan jälkeen lähes kaikille oli selvää, että Herta pyörähti tarkoituksella. Harva kuitenkaan sanoo sitä ääneen, sillä sarjan kannalta on hyvä, että nuori Andretti voitti rookiekaudellaan osakilpailun. Tapahtuma vaipuu unholaan, paikalla ei ollut kuin IRL-väkeä, Robin Miller, joka ehkä kirjoitti tai oli kirjoittamatta kolumnin. CCWS-väki kuuli tapahtuneesta, nauroi sille, ei välittänyt, elämä jatkui.

Yleisesti Hertan uhrausta ei pidetty epäurheilijamaisena, vaan miehestä, josta on aina puhuttu tiimipelaajana, puhuttiin yhä enemmän tiimipelaajana. Tämän yksittäisen tempun uskottiin vaikuttaneen siihen, että Michael Andretti kauden päätteeksi palkkasi Hertan ALMS-tiimin veturiksi, kun Danica Patrcik otti hänen paikkansa IRL-puolella.

AGR:llä oli jo tuolloin IRL:ssä neljä autoa ja monessa NASCAR-tiimissä on myös neljä autoa, eli yhdellä kuljettajalla on kolme tallitoveria. Joten mitä siellä kuljettajat ajattelevat tallin kuljettajan "uhraamisesta" tiimin yhteisen tuloksen puolesta:
Carl Edwards sanoi:
I've already thought about that in regards to my teammates and if there's anything I can do to help my teammates, I'd do it.

This is a team sport and especially at this point in the year, having more of your teammates in the Chase is good.

You can't take somebody out because you're not just taking that person out, you're taking out their team and their sponsors and all that stuff, so I don't think it'll come to that.
Edwards ei usko tilanteen menevän siihen, että kuljettaja tarkoituksella poistettaisiin kilpailusta, mutta sitten muistamme kuinka mm. Intimitator Dale Earnhardt työnsi kilpakumppaneitaan viimeisellä kierroksella ulos radalta voittaakseen kilpailun.

NASCARissa usealla tiimillä on teknistä yhteistyötä toisen tallin kanssa ja mm. Hendrick Motorsportin neljän auton lisäksi saman pajan moottoreita käyttää Stewart-Haas Racing, jonka kuljettaja Ryan Newman kommentoi kisojen manipulointia näin:
Ryan Newman sanoi:
It's been going on ever since the first teammate back in the day. Absolutely there are always teams manipulating things.
NASCAR-kilpailun manipulointi ei ole edes kovin vaikeaa. Vain muutama vuosi sitten Robby Gordon järjesti radalle turva-auton heitettämällä auton ikkunasta palan vaahtomuovia.

Ja kuka saa manipuloida kilpailua? Onko se jotain, jota kilpailija ei saa tehdä, mutta esimerkiksi kattojärjestö saa? Kaikkien tiedossahan luulisi olevan, että NASCAR rytmittää ja järjestää tapahtumia laittamalla turva-auton radalle milloin "track inspectionin" milloin "competetion cautionin" nimikkeellä, vaikkei radalla olisikaan mitään näkyvää syytä tai onnettomuutta.

Tiimipelaaminen, joka vaikuttaa kilpailun lopputulokseen on aina kaksi teräinen miekka. Toisaalta, jos tiimi ei tee kaikkea saadakseen voiton, niin miksi tiimin kannattaa olla edes mukana? Kuitenkin, mihin vedetään moraalinen tai urheiluhenkinen raja, jonka yli tiimi ei voi kuljettajiaan viedä? Eikö työntekijän kuulu tehdä kuten työnantaja käskee tai sitten hankkia toinen työpaikka? Mitä sitten kun näyttää siltä, että työnantaja toimii sääntöjen ja asetusten vastaisesti? Toimiko Renault sääntöjen vastaisesti? Kilpailuhengen vastaisesti? Toimiko Renault lopulta edes kyseenalaisesti?
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Tiimipelaaminen, joka vaikuttaa kilpailun lopputulokseen on aina kaksi teräinen miekka. Toisaalta, jos tiimi ei tee kaikkea saadakseen voiton, niin miksi tiimin kannattaa olla edes mukana? Kuitenkin, mihin vedetään moraalinen tai urheiluhenkinen raja, jonka yli tiimi ei voi kuljettajiaan viedä?
Mielenkiintoinen postaus! Olen aina miettinyt, että minä kun pelaan tiimipelejä, teemme kaikkemme voittaaksemme ja taktiikat on mietitty just eikä melkeen. Jos kerran meillä näin, niin miksi ei myös megabisnes formuloissa?

No, ehkä minulla on väärä mentaliteetti, kun tuntuu että lähes kaikki ovat sitämieltä että tallikaveri on "se pahin vastustaja", kun taas minun järkeeni hän ja sinä olette yhdessä niitä muita vastaan. Olen jo pitkään odottanut röyhkeitä blokkailuja, hidasteluja, yms. tallikaverin auttamista. No, ehkä seuraan väärää lajia.

En tietenkään hyväksy hengenvaaraa kuljettajalle / ratatoimitsijoille / katsojille, mutta tiimipelin noin muuten soisin lisääntyvän.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tiimipelaaminen, joka vaikuttaa kilpailun lopputulokseen on aina kaksi teräinen miekka. Toisaalta, jos tiimi ei tee kaikkea saadakseen voiton, niin miksi tiimin kannattaa olla edes mukana? Kuitenkin, mihin vedetään moraalinen tai urheiluhenkinen raja, jonka yli tiimi ei voi kuljettajiaan viedä? Eikö työntekijän kuulu tehdä kuten työnantaja käskee tai sitten hankkia toinen työpaikka? Mitä sitten kun näyttää siltä, että työnantaja toimii sääntöjen ja asetusten vastaisesti? Toimiko Renault sääntöjen vastaisesti? Kilpailuhengen vastaisesti? Toimiko Renault lopulta edes kyseenalaisesti?
Okei, tehdään sitten seuraavasti: It's a whole new ball game in Singapore.

Kierros 12: Alonso käy varikolla, kierros 14: Grosjean kolaroi. Turva-auto tulee radalle.

Whitmarsh tähän: "Hähää, taas ne yrittää vanhanaikasta, mutta mepä ollaan viksumpia."

Kierros 20: Hamilton käy varikolla, kierros 22: Heikki ajaa seinään, turva-auto radalle.

Domenicali tähän: "Voi jumaleissön pojat, nyt tuli teille turpiin."

Kierros 27: Kimi käy varikolla, kierros 29: Fisi ajaa seinään, turva-auto radalle.

Patrick Head polttaa päreensä. "Nokitan, pataässä. Mitäs siihen sanotte?"

Kierros 35: Rosberg käy varikolla, kierros 37: Nakajima vetää seinään vieden Hamiltonin mukanaan. Turva-autoa tarvitaan taas.

Kierros 46, Trulli käy varikolla. Tadashi Yamashina antaa käskyn ja Glock vetää railakkaasti kaiteeseen, Kimi ajaa romuihin radalla ja renkaat on tohjona.

Franz Tost on kuitenkin viksuin ja on pelannut Buemin juuri oikeille sijoille, kierros 55: Alguersuhari törmää spektaakkelinomaisesti seinään, autosta lentää kuitenkin renkaita ja osia sinne sun tänne ja muuan muassa Alonso ja pari katsojaa saavat renkaita päähänsä, ruumiita tulee, joku halvaantuu loppuiäkseen.

Buemi voittaa ja tuulettaa maalissa. Tiimissä juhlitaan, historiallinen voitto, kaikkemme tehtiin voiton hyväksi, eihän täällä muuten edes kannattaisi olla mukana. Kaikkihan on sallittua. Alguersuhari totteli vain työnantajaansa kun ei halunnut potkuja, rapatessa roiskuu.

Kansa tykkää, olipa tapahtumia ja vaarallisia tilanteita, ruumiitakin tuli, ihan livenä. Ei taidettu kyllä paljon kilpaa ajaa mutta kyllähän siellä paljon romua tuli. Tullaan toistekin.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Toimiko Renault sääntöjen vastaisesti? Kilpailuhengen vastaisesti? Toimiko Renault lopulta edes kyseenalaisesti?
Jep, miksi ihmiset kyseenalaistaa Rellun toiminnan? Mitä väärää on asettaa vaaraan Piquetin, muiden kuskien, ratavirkailijoiden ja jopa katsojien henget, sekä rikkoja sääntöjä muutenkin pahasti?
 

diitsi

Active member
Liittynyt
23.1.2004
Viestit
36
Sijainti
espoo
Mielenkiintoinen postaus! Olen aina miettinyt, että minä kun pelaan tiimipelejä, teemme kaikkemme voittaaksemme ja taktiikat on mietitty just eikä melkeen. Jos kerran meillä näin, niin miksi ei myös megabisnes formuloissa?

No, ehkä minulla on väärä mentaliteetti, kun tuntuu että lähes kaikki ovat sitämieltä että tallikaveri on "se pahin vastustaja", kun taas minun järkeeni hän ja sinä olette yhdessä niitä muita vastaan. Olen jo pitkään odottanut röyhkeitä blokkailuja, hidasteluja, yms. tallikaverin auttamista. No, ehkä seuraan väärää lajia.

En tietenkään hyväksy hengenvaaraa kuljettajalle / ratatoimitsijoille / katsojille, mutta tiimipelin noin muuten soisin lisääntyvän.
Kaikki on sallittua kunhan et jää kiinni.
 

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
F1:ssä kyllä, Amerikassa? Ei niinkään.

Haluaisin tuoda tähän keskusteluun näkökulmaa rapakon takaa ja miettiä tallikavereiden merkitystä moottoriurheilussa...jne

Toimiko Renault lopulta edes kyseenalaisesti?

Oletko oikeasti sitä mieltä, että radalla tahallinen törmäily on tiimipelaamista ja kaikkensa antamista voiton eteen (kun kerran ameriikassa niin tehdään), mutta Fykkösissä KERSiä käyttävät tallit taas ovat epäreiluja ja huijaavat? Niinkuin tuolla toisessa toikissa väitit.

Kyllä täytyy vain ihmetellä tyypin ajatusmaailmaa.
 
Ylös