FIA tutkii Singaporen GP:n 2008 tapahtumia

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Hyvä postaus, joka tiivistää loistavasti sen, mistä en Amerikkalaisessa urheilussa pidä. Välillä tuntuu, että jenkkien autokisat ovat kuin Mario Kart, jossa koko pakka saatetaan laittaa täysin uusiksi puoli kierrosta ennen maalia "että saadaan väriä". Eli jenkkien kilpa-autoluokkiin tuollainen istuu, koska ne ovat muutenkin ennen kaikkea urheiluviihdettä ja vasta sen jälkeen kilpaurheilua.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Hyvä postaus, joka tiivistää loistavasti sen, mistä en Amerikkalaisessa urheilussa pidä. Välillä tuntuu, että jenkkien autokisat ovat kuin Mario Kart, jossa koko pakka saatetaan laittaa täysin uusiksi puoli kierrosta ennen maalia "että saadaan väriä". Eli jenkkien kilpa-autoluokkiin tuollainen istuu, koska ne ovat muutenkin ennen kaikkea urheiluviihdettä ja vasta sen jälkeen kilpaurheilua.
Carterin postaus tosiaan tiivisti hyvin sen, mikä ero jenkkien show-autourheilulla ja F1:lla on. F1:ssä ei tarvitse miettiä sitä, onko Renaultin toiminta ollut tuomittavaa voimassa olevien sääntöjen mukaan, kun tallin johto eroaa omatoimisesti ennen asian käsittelyä ja koko tallin tulevaisuus on vaakalaudalla.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Okei, tehdään sitten seuraavasti: It's a whole new ball game in Singapore.

Kierros 12: Alonso käy varikolla, kierros 14: Grosjean kolaroi. Turva-auto tulee radalle.

Whitmarsh tähän: "Hähää, taas ne yrittää vanhanaikasta, mutta mepä ollaan viksumpia."

Kierros 20: Hamilton käy varikolla, kierros 22: Heikki ajaa seinään, turva-auto radalle.

Domenicali tähän: "Voi jumaleissön pojat, nyt tuli teille turpiin."

Kierros 27: Kimi käy varikolla, kierros 29: Fisi ajaa seinään, turva-auto radalle.

Patrick Head polttaa päreensä. "Nokitan, pataässä. Mitäs siihen sanotte?"

Kierros 35: Rosberg käy varikolla, kierros 37: Nakajima vetää seinään vieden Hamiltonin mukanaan. Turva-autoa tarvitaan taas.

Kierros 46, Trulli käy varikolla. Tadashi Yamashina antaa käskyn ja Glock vetää railakkaasti kaiteeseen, Kimi ajaa romuihin radalla ja renkaat on tohjona.

Franz Tost on kuitenkin viksuin ja on pelannut Buemin juuri oikeille sijoille, kierros 55: Alguersuhari törmää spektaakkelinomaisesti seinään, autosta lentää kuitenkin renkaita ja osia sinne sun tänne ja muuan muassa Alonso ja pari katsojaa saavat renkaita päähänsä, ruumiita tulee, joku halvaantuu loppuiäkseen.

Buemi voittaa ja tuulettaa maalissa. Tiimissä juhlitaan, historiallinen voitto, kaikkemme tehtiin voiton hyväksi, eihän täällä muuten edes kannattaisi olla mukana. Kaikkihan on sallittua. Alguersuhari totteli vain työnantajaansa kun ei halunnut potkuja, rapatessa roiskuu.

Kansa tykkää, olipa tapahtumia ja vaarallisia tilanteita, ruumiitakin tuli, ihan livenä. Ei taidettu kyllä paljon kilpaa ajaa mutta kyllähän siellä paljon romua tuli. Tullaan toistekin.
:D:D

ehkä kisa tultaisiin katkaisemaan tänä vuonna jos tällainen rumba pistettäisiin pystyyn :p
_
ihan tosissaan, tässä postauksessa tulee hyvin ilmi miksei renoon kaltaista käyttäytymistä lajissa voida suvaita.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuo varikon sulkemissääntöhän oli otettu Amerikasta. Siellä tosin eri tallien/kuskien taktiikat ovat paljon lähempänä toisiaan, koska polttoainetankit ovat käsittääkseni pienempiä. Esimerkiksi normaalimittaisenkin katu-/moottoriratakisan ajaminen yhdellä stopilla taitaa olla mahdotonta.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Joo tässä ei sen kummempaa tarvita kuin maalaisjärki, jonka myötä voidaan kohtuu vaivatta vastata näihin hurjan filosofisiin "toimiko Renault kyseenalaisesti" -tasoisiin pohdintoihin. :rolleyes:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Carterin postaus tosiaan tiivisti hyvin sen, mikä ero jenkkien show-autourheilulla ja F1:lla on. F1:ssä ei tarvitse miettiä sitä, onko Renaultin toiminta ollut tuomittavaa voimassa olevien sääntöjen mukaan, kun tallin johto eroaa omatoimisesti ennen asian käsittelyä ja koko tallin tulevaisuus on vaakalaudalla.
Tuosta tuli mieleen hieman se paini homma jota myös Amerikassa harrastellaan, eli jossa näyttävästi heitellään kaveria tartaniin erilaisilla näyttävillä hyppykomboilla. Ja välillä joku ulkopuolinenkin pomppaa kehään ja alkaa läpsiä poskille. Mutta kyllä silti tykkään enemmän Marko Asellin painista.

Oikeastaan tuo Veidtin hauska kuvaelma sopisi myös tuohon sekopainiin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Veidt sanoi:
Okei, tehdään sitten seuraavasti: It's a whole new ball game in Singapore.
[--]
Kansa tykkää, olipa tapahtumia ja vaarallisia tilanteita, ruumiitakin tuli, ihan livenä. Ei taidettu kyllä paljon kilpaa ajaa mutta kyllähän siellä paljon romua tuli. Tullaan toistekin.
Vaikka tuo tosiaan sopisi paremmin WWE:n sääntöihin ja toimintaan, niin näyttäkää minulle Kansainvälisen autoliiton sporting codesta pätkä, joka kieltää tuollaisen toiminnan autokilpailussa. Ja jotain konkreettista tällä kertaa, eikä sitä surullisen kuuluisaa 151c:tä, jonka varjolla tallia voisi rangaista mekaanikon jäätelön syönnistä. Jotain sellaista, joka ei perustu "musta tuntuu - periaatteelle."

Ja vaarallisista tilanteista ja hengenvaarasta; Eihän tässä puhuta siitä, että Piquet'tä pyydettiin Monzassa kääntämään auto ja lähteä ajamaan vastakkaiseen suuntaan pääsuoralla ja törmäämään kilpailua johtavaan autoon. Jos Piquet ajoi ulos tarkoituksella, niin riski jonkun loukkaantumisesta kyseisessä paikassa ja sillä toteutuksella (niin hyvin kuin ulosajon voi toteuttaa suunnitelmallisesti) oli suhteellisen pieni. Mahdollisuus siitä, että jokin menee pieleen oli kuitenkin olemassa, mutta ongelma tässä on juurikin se linjanveto, ei hengenvaaran tuottaminen.

Tässä ollaan siitä ongelmallisessa tilanteessa, että FIA joutuu jälleen tilkitsemään sääntöjään, koska Mosleyn seikkailujen jälkeen olisi aika paksua rangaista Renault'ta 151c:n rikkomisesta. Tällä kertaa tämä muutos vaikuttaa kuitenkin suoraan siihen, miten F1 nähdään joukkuepelinä, jota se on aina ollut. Eddie Irvinellä on pointtinsa, jota kannattaisi miettiä suuremmassa kontekstissa kuin yksistään tämän tapahtuman vuoksi.

Oikeastaan, samalla kun haet tämän vuoden sääntökirjasta kohtaa, joka määrittelee mitä käskyjä talli voi kuljettajalleen antaa, niin hae samalla vuoden 2006 urheilusäännöistä kohta, joka kieltää ulosajon aika-ajon aikana.

Ja odotin vähän parempia argumenttejä esim. Hertan ja Gordonin toimintaan kuin "F1 on urheilua ja jenkit lihavia ja tyhmiä." :yuck:
Carterin postaus tosiaan tiivisti hyvin sen, mikä ero jenkkien show-autourheilulla ja F1:lla on.
Mielenkiintoinen lähestymistapa, ottaen huomioon, että viimeisen kolmen vuoden aikana F1 on myös liittynyt tähän "moottoriviihteen" kategoriaan. Tänä vuonna jopa niin paljon, että autot piti rakentaa uudestaan, ei vauhdin, vaan katsojien viihtyvyyden lisäämiseksi. Puhtaampi ja rajoitetumpi aerodynamiikka vapaan aerosodan sijaan, KERS, sliksit, vaihtoehtorengastus ja kolmiosainen pudotusjärjestelmä aika-ajoon. Aikaisemmin yksi kerrallaan aika-ajot, kaksi päiväiset aika-ajot ja esim. turva-auto. Mistä luulet näiden olevan peräisin?

FW08:n vertaus Mario Kartiin on sikäli osuva, että mistäköhän Power-2-Pass oikeasti mahtaakaan olla peräisin? ;)
Digru sanoi:
Oletko oikeasti sitä mieltä, että radalla tahallinen törmäily on tiimipelaamista ja kaikkensa antamista voiton eteen (kun kerran ameriikassa niin tehdään), mutta Fykkösissä KERSiä käyttävät tallit taas ovat epäreiluja ja huijaavat? Niinkuin tuolla toisessa toikissa väitit.

Kyllä täytyy vain ihmetellä tyypin ajatusmaailmaa.
Et ole ymmärtänyt KERS-keskustelun pointtia. Huomasin tosin sen keskustelun aikana itsekin kuinka radikaalisti erilainen suhtautuminen P2P-toimintoon ja sen käyttöön on niillä, jotka ovat tutustuneet siihen F1:n KERSin kautta, kuin niillä, jotka ovat nähneet sen jossakin toisessa sarjassa. En ole yhtään KERSiä käyttävää tiimiä huijareiksi sanonut, eiväthän he sääntöjä riko. Ymmärrän, mitä Sutil sanoi, koska F1:n omaksuma käytäntö ei minustakaan ole yhtä tasapuolinen ja reilu, kuin se on F2:ssa, Champ Carissa, Superleague Formulassa ja jopa IRL:ssä, jossa P2P-mahdollisuus on kaikille sama.
Bleu sanoi:
Tuo varikon sulkemissääntöhän oli otettu Amerikasta.
Onneksi huomasit mainita asiasta. Epäilen kovin monen tätäkään muistaneen tässä yhteydessä. Pitäisiköhän oikein tehdä lista kaikista niistä asioista, jotka F1 on apinoinut Amerikasta ja lisännyt niihin oman "vängän" kierteensä, joka sitten myöhemmin on osoittautunut sudeksi lampaan vaatteissa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin, onneksi tuohon Veidtin päätelmään ei tarvita enää mennä kun tuo täysin älytön varikon kiinniolemissääntö on poistettu.

Itse mietin vielä viime vuonna seuraavanlaista skenaariota:

Hamilton on pyörähtänyt kisan alussa, kolaroinut ja ylimääräisten varikkostoppien jälkeen jäänyt koko kisan viimeiseksi. Hän tekee viimeisen stoppinsa hieman muita aikaisemmin ja tulee suoraan johtajan Massan eteen lähes kierroksen jääneenä.

Tuolloin Kovalainen ajaa seinään, turva-auto radalle ja letka kasaan. Kaikkien muiden tehdessä stoppinsa Hamilton nousee kärkeen, voittaa kisan ja mestaruuden. Mitähän urheilupiireissä sitten puhuttaisiin. :cool:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jos tämä showmainen tuloksienjärjestely on kerran sallittua, niin kertokaa nyt helvetissä kun seuraavan kerran tämmösiä tulee. Ja etukäteen, että saadaan vedonlyönnit kohilleen riittävällä panoksella...ei mulla muuten asialle kiinnostusta olekaan :idea:

Ja mielenkiintoista olisi toki päästä katsomaan vedonlyöntien voittajia/taustoja ko. kisassa. Onko yllättäen Alonson mummo voittanut muutaman donan... tai Flavion poikakaveri. Eli jos tähän ei puutututa kovalla kädellä, niin vedonlyöntifirmat vetää herneen nenään, uskokaa tai älkää. Ja tällä rintamalla ollaan helposti jo rikollisilla teillä.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Vaikka tuo tosiaan sopisi paremmin WWE:n sääntöihin ja toimintaan, niin näyttäkää minulle Kansainvälisen autoliiton sporting codesta pätkä, joka kieltää tuollaisen toiminnan autokilpailussa. Ja jotain konkreettista tällä kertaa, eikä sitä surullisen kuuluisaa 151c:tä, jonka varjolla tallia voisi rangaista mekaanikon jäätelön syönnistä. Jotain sellaista, joka ei perustu "musta tuntuu - periaatteelle."
2009 F1 Sporting Regulations (julkaistu 24.3.09)
39.1 Team orders which interfere with a race result are prohibited.
Eihän tuo kovin monimutkaisesti ole muotoiltu? :idea:

Ja jos nyt katsotaan pahamaineista 151 c:tä, ei sekään ole tässä tapauksessa kovin vaikeaselkoinen.
151. c) Any fraudulent conduct or any act prejudicial to the
interests of any competition or to the interests of motor
sport generally.

Mitäköhän tuo 'fraudulent conduct' tuossa mahtaisi tarkoittaa? Ehkä Flaviokin tiesi, mitä se tarkoittaa, kun ei kisan jälkeen ruvennut kehuskelemaan tiimin taktisella neronleimauksella... :rolleyes:

e: 39.1 löytynee varmaan myös 2008 säännöistä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
2009 F1 Sporting Regulations (julkaistu 24.3.09)
39.1 Team orders which interfere with a race result are prohibited.
Eihän tuo kovin monimutkaisesti ole muotoiltu? :idea:
Osoitat kuinka kömpelöitä tällaiset hätäisesti kyhätyt paikkaussäännöt ovat. Tuohan voi periaatteessa tarkoittaa sitäkin, että mikäli talli määrää toisen kuljettajista kilpailun aikana käyttämään vaihtoehtorengasta ja sen setin aikana toinen kuljettaja, joka käyttää toista ohittaa hänet, niin silloin tallimääräyksellä on vaikutettu kilpailun lopputulokseen. Tai jos tiimi määrää kuljettajan tulemaan varikolle muutama kierros aikaisemmin kuin alunperin on ajateltu ja tankissa on polttoainetta. Huijasiko Brawn Barcelonassa? Tämä avaa suunnattoman Pandoran lippaan, koska F1:ssä, kuten muissakin moottoriurheilusarjoissa, tuollainen on ollut hyväksyttyä. Mihin se raja vedetään? Ja miksei sitä ole vedetty aikaisemmin, kun näin on toimittu ennenkin?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tämä avaa suunnattoman Pandoran lippaan, koska F1:ssä, kuten muissakin moottoriurheilusarjoissa, tuollainen on ollut hyväksyttyä. Mihin se raja vedetään? Ja miksei sitä ole vedetty aikaisemmin, kun näin on toimittu ennenkin?
Totta viserrät. Jos tallin autot lähtevät eturivistä ja tallipäällikkö kertoo ennen kisaa miten tallin autojen välinen keskinäinen kolarointi vältetään ensimmäisessä mutkassa, on kyseessä kilpailun lopputulokseen vaikuttava tallimääräys. Ja jos ei ole, niin miksi ihmeessä ei muka ole?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Tässä ollaan siitä ongelmallisessa tilanteessa, että FIA joutuu jälleen tilkitsemään sääntöjään, koska Mosleyn seikkailujen jälkeen olisi aika paksua rangaista Renault'ta 151c:n rikkomisesta. Tällä kertaa tämä muutos vaikuttaa kuitenkin suoraan siihen, miten F1 nähdään joukkuepelinä, jota se on aina ollut. Eddie Irvinellä on pointtinsa, jota kannattaisi miettiä suuremmassa kontekstissa kuin yksistään tämän tapahtuman vuoksi.
Sääntöjen hiominen ja kehittäminen on yksinomaan hyvä asia. Lain yhteydessä puhutaan yleisesti lakipykälistä ja lain hengestä l. siitä kuinka pykäliä tulkitaan. Uskallan väittää, että lajin sääntöjen on hyvä elää muuttuvien tilanteiden ja kehittyvän ymmärryksen mukaisesti.

Sääntöpykälien tulkinnassa soisin myös muistettavan, että puhumme yhä moottoriurheilusta. Lajin muuttuessa puhtaasti moottoriviihteeksi, pykälät voivat tietysti olla sen mukaisia. Silloinkin pelin henki on selvä.

Sinällään sääntöjen ja lakipykälien perimmäisenä tarkoituksena on yrittää turvata harmoninen, turvallinen ja tasapuolinen kohtelu niin herroille kuin narreillekin, enkä näe mitään syytä siihen, että jossain moottoriurheilussa käyttäydyttäisiin eri tavoin.

Eddie Irvinen pointti on samassa kategoriassa kuin Mika Salon lausahdus eilisessä tv-haastattelussa ("Oli Flavio huijari tai ei, on suuri menetys ettei häntä enää näy varikolla" ja jotain muuta sinnepäin hän lausahti). Jos tarkoitat laajemmalla viitekehyksellä sitä, että kautta aikain on yritetty huijata ja tehdä hämyisiä järjestelyjä oman kilpailukyvyn parantamiseksi ja muiden heikentämiseksi, niin en minä näe siinä mitään erityistä miettimistä tai uutista.

Virtuoosimaiset urheilusuoritukset ovat moninverroin ihmismieltä ilahduttavempia, etenkin jälkikäteen, kuin jotkut myöhemmin filunkipelin ansiosta saavutetuiksi osoittautuneet voitot. Ei tarvinne esimerkkejä tässä tuoda esiin?

Palaankin takaisin tuohon ensimmäisenä mainitsemaani. Säännöt ja lakipykälät ovat kukaties loputtomassa kilpajuoksussa irvineläistä koulukuntaa vastaan, mutta mieluummin niin kuin ei.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Osoitat kuinka kömpelöitä tällaiset hätäisesti kyhätyt paikkaussäännöt ovat. Tuohan voi periaatteessa tarkoittaa sitäkin, että mikäli talli määrää toisen kuljettajista kilpailun aikana käyttämään vaihtoehtorengasta ja sen setin aikana toinen kuljettaja, joka käyttää toista ohittaa hänet, niin silloin tallimääräyksellä on vaikutettu kilpailun lopputulokseen. Tai jos tiimi määrää kuljettajan tulemaan varikolle muutama kierros aikaisemmin kuin alunperin on ajateltu ja tankissa on polttoainetta. Huijasiko Brawn Barcelonassa? Tämä avaa suunnattoman Pandoran lippaan, koska F1:ssä, kuten muissakin moottoriurheilusarjoissa, tuollainen on ollut hyväksyttyä. Mihin se raja vedetään? Ja miksei sitä ole vedetty aikaisemmin, kun näin on toimittu ennenkin?
Olet toki oikeassa siinä, että kirjaimellisesti toimeenpantuna tämäkin pykälä johtaisi järisyttäviin seurauksiin. Siksipä FIA onkin tulkinnut sitä aina erittäin lievästi, ja kattojärjestön valitsema linja on ollut kaikkien tiedossa. Pykälä lisättiin käsittääkseni joskus Itävallan -02 farssin jälkeen, ja sen tarkoitus, 'lain henki' oli nimen omaan estää samanlainen pelleily. Sen sijaan esimerkiksi Ferrari tiesi viime vuonna Kiinassa tai -07 Brasiliassa, että FIA ei tule rankaisemaan tallimääräyksistä MM-taistelun ollessa kiivaimmillaan. Periaatteellisesti on tietysti huono asia, että kirjoittamaton laki ohittaa kirjoitetut pykälät, mutta tässä suhteessa lienee kaikille osanottajille selvää, mikä on sallittua ja mikä ei.

Myönnän, että otin pykälän esille lähinnä sen takia, ettei mikään FIA:n sääntö 151c:tä lukuun ottamatta muka kieltäisi Renault'n toimintaa. Omasta mielestäni nimen omaan 151c on kuitenkin se sääntö, joka kieltää crashgaten; kyseessähän oli kuitenkin selkeän epärehellinen toiminta. Yleisemminkin on tuomittavaa yrittää käyttää hyväkseen turva-autosääntöä, jonka tarkoitus on nimen omaan taata kilpailijoiden turvallisuus.

Se, että näin tehdään, ja se on hyväksyttävää Amerikassa, ei saisi tarkoittaa, että sen tulisi olla okei Euroopassa. En menisi niin pitkälle, että väittäisin amerikkalaista urheilua show'ksi (vapaapainia lukuun ottamatta, joskin Nascarissakin on vähän liikaa show-elementtejä). Amerikkalaiseen urheilukulttuuriin kuuluu kuitenkin monia asioita, joita en itse voi hyväksyä. Mainitsemasi Herta-insidentti on yksi niistä. Samaten männä talvena nosti eräs NHL-kohu hienoisia WTF-tunteita. Joku venäläinen tähti muistaakseni piti käsiään mailansa päällä maalattuaan jälleen kerran, ja tätä amerikkalainen urheiluväki piti jostain arkaanisesta syystä erittäin loukkaavana.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin täällä ei tainnut olla vielä keskustelua tästä (en ainakaan hoksannut):

http://www.autosport.com/news/report.php/id/78704

Piquet Sr. oli kertonut asiasta Charlie Whitingille jo Interlagosissa 2008. Ja Whiting oli sitten kertonut Mosleylle. Ja Ecclestonehan tiesi myös viimeistään jo toukokuussa juteltuaan juniorin kanssa. Eli ei tätä ainakaan kauheasti ole yritetty salata Piquettien toimesta, mutta ei myöskään ilmeisesti kauheana ole FIA yrittänyt painostaa junioria kertomaan totuutta, vaikka kaikki jo asiasta tiesivätkin. Lähinnä ilmeisesti ooteltu että "tuu kertomaan sitten kun jaksat, eihän tässä silleen kiirettä."
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Niin täällä ei tainnut olla vielä keskustelua tästä (en ainakaan hoksannut):

http://www.autosport.com/news/report.php/id/78704

Piquet Sr. oli kertonut asiasta Charlie Whitingille jo Interlagosissa 2008. Ja Whiting oli sitten kertonut Mosleylle. Ja Ecclestonehan tiesi myös viimeistään jo toukokuussa juteltuaan juniorin kanssa. Eli ei tätä ainakaan kauheasti ole yritetty salata Piquettien toimesta, mutta ei myöskään ilmeisesti kauheana ole FIA yrittänyt painostaa junioria kertomaan totuutta, vaikka kaikki jo asiasta tiesivätkin. Lähinnä ilmeisesti ooteltu että "tuu kertomaan sitten kun jaksat, eihän tässä silleen kiirettä."
Niin näin on menetelty. FIA vastasi että jos Nelson Jr. ei tuo asiaa esille, asialle ei oiken voi mitään tehdä. (rekisteröitiin kuten nähtiin jatkotoimenpiteitä varten)

Kun kuunteli Briatoren puheita oli täysi yllätys että Nelson jatkoi 2009.

Syyt on sittemmin löytynyt mutta Briatore oli alkanut leijua omissa ylhäisissä sfääreissä eikä tajunnut pelin muuttuneen. Potkiessaan Pikeen pois puukottajia oli jokapuolella jonossa.

Riitti pikku Pikeen suun avaaminen niin narri molskahti peesaaviin.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sirkus on sirkusta ja vakavasti otettava moottoriurheilu vakavasti otettavaa moottoriurheilua. Jos F1-kisoissa turva-autoja alettaisiin laittamaan radalle ilman ainuttakaan merkittävää syytä tai esim. tarkoituksellinen ulosajaminen, kolarointi tai edes taktinen spinnailu tulisi täysin hyväksyttäväksi ja normaaliksi toiminnaksi, niin homma olisi hyvin äkkiä paketissa. Halpahintaista törmäilyä ja loputonta käsikirjoitettua pelaamista ei kukaan jaksaisi kovin pitkään seurata.

Jenkit voivat vapaasti tehdä moottoriurheilusarjoistaan vaikka täysin puhdasta pelleshowta jos niin haluavat (sääli niitä vakavasti otettavampia moottoriurheilufaneja), mutta vanhalla mantereella pidettäköön rima mahdollisimman korkealla.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ja vaarallisista tilanteista ja hengenvaarasta; Eihän tässä puhuta siitä, että Piquet'tä pyydettiin Monzassa kääntämään auto ja lähteä ajamaan vastakkaiseen suuntaan pääsuoralla ja törmäämään kilpailua johtavaan autoon. Jos Piquet ajoi ulos tarkoituksella, niin riski jonkun loukkaantumisesta kyseisessä paikassa ja sillä toteutuksella (niin hyvin kuin ulosajon voi toteuttaa suunnitelmallisesti) oli suhteellisen pieni.
Uusi haaste tallien insinööreille: laskettavana on kuljettajan, hänen kilpakumppaniensa, ratatoimitsijoiden ja katsojien loukkaantumisriskit järjestetyssa ulosajossa. Haussa olisi "täydellinen sovittu ulosajo". Parhaasta, näyttävimmästä ja loukkaantumisvapaasta palkittaisiin kauden jälkeen :rolleyes:
 
Ylös