Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
10. sija tallien mestaruudesta on miljoonien arvoinen, 11. sija taas ei tuo euroakaan.
Näinköhän tämäkään pitää paikkaansa? Itse olin käsityksessä, että rahan saaminen edellyttää MM-pisteitä (näin ainakin joskus oli). Systeemit muuttuivat sen verran täksi vuodeksi, että veikkaan rahanjaonkin muuttuneen.

No, ei tuo piste-edellytys kyllä Lotusta yhtään sen enempää lohduta. 10. sija tallikategoriassa on todennäköisempi.
Kovalainen mielestäni kuitenkin johtaa kisaa Trulliin sata nolla tällä hetkellä, joten toivotaan, että se olis sit Trullin auto jota kisassa kuljettais tämä Fairuz jos jotain...
Ei kannata keulia. En usko, että Fauzy korvaa kumpaakaan kuskia tällä kaudella, ellei tule loukkaantumisia. Tulevaisuutta on paha ennustaa, mutta jotain pitää selkeästi muuttua, jotta Lotus rikkoisi sopimuksensa nykyisten kisakuskiensa kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuo oli varmaan sikälikin hyvä veto ottaa tiimin nimeksi Lotus, että nimikin vetänee tukijoita puoleensa :)
Vaikka moni ei siitä pitänytkään. Lisäksi Colin Chapmanin perhe on antanut positiivisen hyväksyntänsä :thumbup:
Ajan myötä ihmiset vaihtuu väkisinkin :tongue:
Näin on. Esimerkiksi Mercedes GP, moniko tallin työntekijä oli "Mersun mies" vain puoli vuotta sitten? Tai Mercedes emoyhtiö, eiköhän sielläkin ole porukka vaihtunut jo aika moneen kertaan firman perustamisen jälkeen.
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Näinköhän tämäkään pitää paikkaansa? Itse olin käsityksessä, että rahan saaminen edellyttää MM-pisteitä (näin ainakin joskus oli). Systeemit muuttuivat sen verran täksi vuodeksi, että veikkaan rahanjaonkin muuttuneen.

No, ei tuo piste-edellytys kyllä Lotusta yhtään sen enempää lohduta. 10. sija tallikategoriassa on todennäköisempi.

Ei kannata keulia. En usko, että Fauzy korvaa kumpaakaan kuskia tällä kaudella, ellei tule loukkaantumisia. Tulevaisuutta on paha ennustaa, mutta jotain pitää selkeästi muuttua, jotta Lotus rikkoisi sopimuksensa nykyisten kisakuskiensa kanssa.
Tässä kisassa ainakin ajoi Trullin tilalla mikäli on MTV3 tulospalvelua uskominen
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mike Gascoyne on kertonut Autosportille, että hän odottaa Barcelonan osakilpailuun suunnitellun päivityspaketin lisäävän Lotuksen vauhtia yli sekunnin verran kisakierrosta kohti.
There will be some small updates for China, a tenth or two. But the big stuff is for Barcelona - and it is a struggle to get everything on in time. We think it will be between one and two seconds quicker in Spain. It's a pretty good step - certainly more than one second just in aero.
Monet muutkin tallit tuovat tavallista isompia päivityspaketteja Barcelonaan, mutta jos Gascoynen arvelut pitävät kutinsa, niin Lotuksen vauhdinlisäys tulee taatusti olemaan muita suurempi. Toisaalta kiinnikurottavaakin on Lotuksella paljon, sillä kauden ensimmäisissä aika-ajoissa ero Red Bulliin on ollut yli viittä sekuntia kierroksella ja ero Toro Rossoonkin yli kolme sekuntia.

Pari päivää sitten Gascoyne antoi Autosportille toisenkin haastattelun, jonka mukaan Lotukseen on tulossa isoja päivityksiä vielä Barcelonan jälkeenkin.
We always said that the big updates will be for Barcelona – and they still will be. But now it is not just looking like Barcelona, it is over the next two or three races after that. There is so much stuff coming through that we cannot physically make it in time. We are very, very happy with where we are.
Heikki Kovalainen on aiemmin kertonut, että kesän puoliväliin (Silverstonen osakilpailuun?) mennessä Lotukseen pitäisi tulla tallin itse suunnittelema hydrauliikkajärjestelmä ja auton uuteen aerodynaamiseen muotoiluun sovitettu vaihdelaatikko. Toivottavasti työ tuottaa tulosta ja Lotuksen vauhti paranee koko ajan kauden edistyessä. :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Yli sekunnin parannus on kyllä melkonen hyppy, mutta toisaalta kun ero edes seuraavaan ryhmään on se kaks kolme sekkaa, niin on se mahdollista kait. Ja hienoahan se olisi! Mä ainakin vielä luotan Lotukseen!

Ja jos autoa kattelee ja Heikinkin juttuja kuuntelee, niin kait sielä löysää toki onkin. Jäähdytyskin liian tehokas kuulemma, joten jo sen pienentäminen ja sitä kautta pienentynyt ilmanvastus tuottaa tulosta varmasti.

Malesiassa Heikin paras kierros oli paras uusista talleista, 1:42.701, ja Algesuharin, joka ajoi melko hyvän kisankin vielä, paras oli 1:39.489. Kurottavaa siis vielä on. Toki Alguersuari oli Malesissa pisteillä, joten sikäli vertailukohta on jopa melko korkeella tässä kohtaa...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Barselonan päivityksellä ero voisi parhaassa tapauksessa tippua niin pieneksi, että Lotus pystyy hyödyntämään muiden tallien ongelmia sijoituksensa parantamisessa. Tällä hetkellä, kun muista jäädään useampi kierros ei mikään keskeytystä pienempi ongelma tiputa ketään Lotuksen taakse.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Barselonan päivityksellä ero voisi parhaassa tapauksessa tippua niin pieneksi, että Lotus pystyy hyödyntämään muiden tallien ongelmia sijoituksensa parantamisessa. Tällä hetkellä, kun muista jäädään useampi kierros ei mikään keskeytystä pienempi ongelma tiputa ketään Lotuksen taakse.
Yhden sekunnin luokkaa oleva ero seuraavaan ryhmään voisi riittää tuohon...
Pieni ongelma ennen kisan puoliväliä ja ylimääräinen stoppi (noin 30 sekuntia ainakin) tiputtaa auton Koviksen taakse. :thumbup:

:rolleyes:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Yhden sekunnin luokkaa oleva ero seuraavaan ryhmään voisi riittää tuohon...
Pieni ongelma ennen kisan puoliväliä ja ylimääräinen stoppi (noin 30 sekuntia ainakin) tiputtaa auton Koviksen taakse. :thumbup:

:rolleyes:
Ongelmana noissa "sekunnin parannus"-jutuissa on se että kaikki tallit (lähes) tuovat Barcelonaan kunnon päivityksen, joten mittatikku siirtyy koko ajan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ongelmana noissa "sekunnin parannus"-jutuissa on se että kaikki tallit (lähes) tuovat Barcelonaan kunnon päivityksen, joten mittatikku siirtyy koko ajan.
Kyllä kyllä. Ja "sekunnin parannus" ei edes riitä Lotarille vaikka edellä olevat jäis paikalleen. ;)
Luotan silti siihen, että jos Lotus parantaa 1-2 sekkaa niin muut ei paranna puolta sekuntia enempää. Kärjessä tuskin niinkään paljoa. Eli ajan kanssa peräpää saa aina kärjen eroa kiinni. On sitten eri asia saada edellä oleva kokonaan kiinni tai mennä ohi, mutta eron pienentäminen lienee helpompaa kuin sen kasvattaminen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sekuntien eroja on huomattavasti helpompi ja halvempi kuroa umpeen kuin kymmenysten.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
MTV3: "Lotus-tallipäällikkö Tony Fernandes kertoo tallin keskittyvän kehitystyössään ensi kauden autoon jo hyvissä ajoin." Lotukselle on tulossa Barcelonaan iso aerodynamiikkapäivitys ja vielä lisää päivitysosia Monacoon ja Turkkiin. Sen jälkeen Lotuksella keskitytään kauden 2011 kehitystyöhön.

Tämä on varmaankin järkevä ratkaisu, koska Lotus on tällä hetkellä kahdesta kolmeen sekuntia hitaimpia vakiintuneita talleja jäljessä kierrosta kohti, eikä niin suurta hajurakoa voi kuroa umpeen yhdellä päivityspaketilla. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä paraneeko Lotuksen kilpailukyky päivitysten myötä suhteessa muihin talleihin. Jos näin käy, niin sehän lupaisi hyvää Gascoynen taidoista kehittää Lotuksesta oikeasti kilpailukykyinen F1-auto ensi kaudeksi.
 

diffukimi

Member
Liittynyt
14.3.2010
Viestit
24
Sijainti
finland
järkevä ratkasu .. toki lotuksel löytyy asian tuntevaa porukkaa gascoignest lähtien ... mut toki näyttää silt et lotus on menny eteenpäi jo alku kaudest tänää ero oli kärkee vaa 4 sekunttii ... mut oikeesee suuntaa ollaa menos ..
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
mut toki näyttää silt et lotus on menny eteenpäi jo alku kaudest tänää ero oli kärkee vaa 4 sekunttii ... mut oikeesee suuntaa ollaa menos ..
Tätä on vaikea verrata, sillä kierroksella kertyvä ero riippuu kierroksen pituudesta. Esim. Bahrainin kahden minuutin kierroksella n. 5,6 sek ero vastaa täysin Malesian 4,6 sek eroa, molemmat ovat 105% nopeimmasta kierroksesta.

Tein hiukan laskentaa siitä miten Lotus on kehittynyt Q1:ssä suhteessa nopeimpaan kuljettajaan, Malesiassa käytin FP3 aikoja Q1 sadesotkun takia.

Koodi:
         Bahrain    Australia  Malesia   Kiina
Nopein:  1:54.652   1:24.774   1:33.542   1:35.641
           
Heikki:  2:00.313   1:28.797   1:38.161   1:39.520
Ero:       +5.661     +4.023     +4.619     +3.879
Ero%:      +4,94%     +4,75%     +4,94%     +4,06%

Jarno:   1:59.852   1:29.111   1:37.369   1:39.399
Ero:       +5,200     +4,337     +3,827     +3,758
Ero%:      +4,54%     +5,12%     +4,09%     +3,93%
Mitään suurta nousevaa trendiä ei ole havaittavissa, tosin vaikea tätä on tässä vaiheessa kautta arvioida ja Malesian FP3 ajat eivät ole suoraan vertailukelpoisia.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tätä on vaikea verrata, sillä kierroksella kertyvä ero riippuu kierroksen pituudesta. Esim. Bahrainin kahden minuutin kierroksella n. 5,6 sek ero vastaa täysin Malesian 4,6 sek eroa, molemmat ovat 105% nopeimmasta kierroksesta.

Tein hiukan laskentaa siitä miten Lotus on kehittynyt Q1:ssä suhteessa nopeimpaan kuljettajaan, Malesiassa käytin FP3 aikoja Q1 sadesotkun takia.

Koodi:
         Bahrain    Australia  Malesia   Kiina
Nopein:  1:54.652   1:24.774   1:33.542   1:35.641
           
Heikki:  2:00.313   1:28.797   1:38.161   1:39.520
Ero:       +5.661     +4.023     +4.619     +3.879
Ero%:      +4,94%     +4,75%     +4,94%     +4,06%

Jarno:   1:59.852   1:29.111   1:37.369   1:39.399
Ero:       +5,200     +4,337     +3,827     +3,758
Ero%:      +4,54%     +5,12%     +4,09%     +3,93%
Mitään suurta nousevaa trendiä ei ole havaittavissa, tosin vaikea tätä on tässä vaiheessa kautta arvioida ja Malesian FP3 ajat eivät ole suoraan vertailukelpoisia.
Siis mitä? Jos kauden alussa ollaan oltu luokkaa 5% jäljessä, nyt 4%. Onhan tämä jo suhteellisen suuri eron kirintä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis mitä? Jos kauden alussa ollaan oltu luokkaa 5% jäljessä, nyt 4%. Onhan tämä jo suhteellisen suuri eron kirintä.
Jos Lotus ottaisi samalla tahdilla kärkeä kiinni jatkossakin, niin viimeisissä kisoissa se olisi jo samassa vauhdissa. ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Minäkin vertailin aikani kuluksi Lotuksen, Toro Rosson ja Red Bullin nopeimpia aika-ajokierroksia. Koska ratojen pituudet vaihtelevat osakilpailusta toiseen, niin laskin keskimääräiset erot kilometriä kohden.

Koodi:
[B]Bahrainin GP[/B]
Lotuksen (Q1, Trulli) keskimääräinen ero Red Bulliin (Q2, Vettel) per kilometri: 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) keskimääräinen ero Toro Rossoon (Q1, Buemi) per kilometri: 0,581s

[B]Australian GP[/B]
Lotuksen (Q1, Kovalainen) keskimääräinen ero Red Bulliin (Q3, Vettel) per kilometri: 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) keskimääräinen ero Toro Rossoon (Q2, Buemi) per kilometri: 0,596s

[B]Malesian GP[/B]
Lotuksen (Q2, Kovalainen) keskimääräinen ero Red Bulliin (Q2, Vettel) per kilometri: 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) keskimääräinen ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari) per kilometri: 0,652s

[B]Kiinan GP[/B]
Lotuksen (Q1, Trulli) keskimääräinen ero Red Bulliin (Q3, Vettel) per kilometri: 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) keskimääräinen ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari) per kilometri: 0,615s
Ei noihin tallien välisiin eroihin tosiaankaan ole isoja muutoksia alkukauden kuluessa ilmaantunut. Lotus ei ole hirveästi tavoittanut muita, mutta eivätpä ole isommin jääneet jälkeenkään.

Sitähän tässä lähinnä odotellan, että tuovatko Barcelonan päivitykset Lotukselle lisää vauhtia muihin talleihin verrattuna.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se, ettei jää jälkeen on ihan hyvä tulos. Muut tallit puskevat kehitysosia ulos varsin kovaan tahtiin ja Lotus on pystynyt omilla päivityksillään pysymään tässä tahdissa. Vaikka Barcelonaan tulee muiltakin isoja juttuja, niin pitää huomioida sekin, että Lotuksella on paljon kehitettävää joka osa-alueella. Jos paketti on todella on kokonaisvaltainen setti kuten Gascoyne väittää, pitäisi sen täten kyllä pystyä kuromaan eroa tämänhetkisen sinnittelyn sijaan.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Mukava nähdä, että ainakin taktiikat Lotuksella pelaavat. Heikki taisi yhdessä vaiheessa käväistä jopa kuudentena. Virginistä ei oikein ole vastusta, kun eivät saa edes autojaan liikkeelle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös