Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jotenkin vaikea uskoa, että voisivat löytää tuon 1,5-2 sekkaa jostakin.
Veikkaan että 0,5s on realistista. Mutta pianhan tuo nähdään.
Mä taas pidän varsin todennäköisenä noin 1,5 sekan löytymistä. Kun on suhteellisen paljon perässä on helpompaa ottaa merkittäviä kehitysaskelia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Toisaalta Kovalainen on vaikuttanut yleensä tyytyväiseltä Lotuksen käyttäytymiseen, kun taas Trulli on vaikuttanut tyytymättömämmältä, joten Jarnolla on saattanut olla enemmän syytäkin antaa mahdollisimman yksityiskohtaista palautetta saadakseen tyytymättömyytensä syyt korjattua. Muistelen myös Kovalaisen maininneen jossain haastattelussa, että hän haluaa autoonsa erilaiset säädöt kuin Trulli, joten Jarnon kommenttien perusteella tehdyt muutokset autoon eivät välttämättä auta Heikkiä.
No voiko olla tyytyväinen autoon, joka on noin hidas? Lähes samaa vauhtia pääsee jollain GP2 kärryllä :eek: Se, että auto kulkee tasaisesti ja "hyvin", ei tarkoita, että säädöt olisi kohillaan ja homma rokkaa, kunhan saadaan uusi etusiipi joka vie puoli sekunttia kierrosajasta(tämäkin on vähä niin, että muut tuo samaan aikaan omat kehityspaketit, jotka vie vielä enemmän ajasta, jotta).

Ja siis, jos Heikki haluaa erilaiset säädöt ku Trulli, niin syytä olis tuoda kyllä niitä toiveita esille tarkkaan ja ahkerasti, jos meinaa pysyä Trullin perässä. Ettei vaan vetäis Heikki jo lonkkaa, ku siirtyi Lotukselle? Kerää kolmen vuoden ajan vähä käteistä ja huristelee joutessaan. Tyyliin, samapa tuo, tulipahan nähtyä :D
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Taisi Heikki ennen Kiinan kisaa puhella Maikkarille jotain siihen suuntaan, että Lotuksen vauhtiin ei vielä voi olla tyytyväinen, mutta ajettavuus autossa on kohtalaisen hyvä, erityisesti raskaammalla bensalastilla. Jarno taas on ollut haastatteluissaan tyytymätön sekä Lotuksen vauhtiin että sen ajettavuuteen.

Tämä mainostettu 1,5 sekuntia pitää muuten varmaankin laskea suhteessa Lotuksen aiempaan vauhtiin. Koska monet tallit saavat merkittäviä päivityksiä Barcelonaan, on Lotuksen vauhdin paraneminen suhteessa muihin talleihin mahdollisesti lähempänä yhtä sekuntia. Toisaalta useimmilla muilla talleilla autot ovat jo niin pitkälle kehiteltyjä, että puolen sekunnin kertaharppaus olisi niille huima edistysaskel, joten Lotus saattaa kuitenkin loppujen lopuksi tavoittaa edellä olevia talleja yli sekunnilla kierrosta kohti. Näin siis, mikäli laskelmat Lotuksen vauhdin lisäyksestä pitävät kutinsa ja vauhti paranee odotusten mukaisesti myös todellisuudessa.

Muistelen myös Lotus-pomojen puhelleen Kiinan kisan jälkeen, ettei kaikkia valmistuneita päivitysosia saataisi asennettua autoon Barcelonassa, vaan uusia osia olisi tulossa vielä pariin seuraavaankin kisaan. Minulle on kuitenkin jäänyt sellainen vaikutelma, että leijonan osa odotetusta vauhdinlisäyksestä pitäisi tulla uudesta aerodynamiikkapaketista, jonka Lotus tuntuu Gascoynen puheiden perusteella saaneen asennettua autoihin jo Barcelonaa varten. Saattaahan se olla niinkin, että niillä myöhemmissä kisoissa asennettavilla osilla pyritään etupäässä ratkaisemaan auton luotettavuusongelmia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Mulla on sellainen muistikuva noista päivitysosista, että se varsinainen aero-päivitys tulee kokonaisuudessaan Espanjan kisaan. Mut esim. hydrauliikan osalta menevät vielä vanhalla parin kisan ajan? Toki niitä pieniä päivityksiä varmasti tulee kauden mittaan mutta että nyt tulee se jättipäivitys, mille periaatteessa päästään sille tasolle millä loppukausi mennään.

Sehän ei tietty auta juurikaan, jos ei hydrauliikka puoli vieläkään kestä kunnon runttausta.

Joten Heikki rauhallisesti körötellen tuo kärryn maaliin ja Trulli kiroaa kun vehkeet hajoaa alta :eek:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Jopa Heikki vaikuttaa pettyneeltä auton ulkoisen muutoksen tai sen puuttumisen johdosta:

mtv3.fi sanoi:
Onko teidän autonne nyt eri näköinen kuin aikaisemmin?

- Ei se niin paljon ole muuttunut kuin mitä odotin. Sivuponttoneille ja moottorin katteelle ei ole paljoakaan tehty, mutta etusiipi on täysin erilainen. Se on se suurin ulkoinen eroavaisuus vanhaan autoomme. Pelkän aerodynamiikan muutosten perusteella auton pitäisi olla sekunnin verran kierroksella nopeampi kuin ennen. Täällä emme lähde ajamaan vanhalla paketilla lainkaan. Siinä on uusittu iskunvaimentimia ja jousitusta jonkin verran ja ne kaikki vaikuttavat auton nopeuteen.
Just noiden ponttoonien osaltahan kärry näyttää 10 vuotta ajastansa jääneeltä. Harmi sinänsä, että Mike jatkaa näillä hyväksi havaitsemillaan "näkymättömillä" linjoilla ja keskittää tarmonsa auton ainoaan härpäke osaan, eli etusiipeen. Just sillä tiellä Mike ei mielestäni parhaimmillaan ole ollut. Se on Neweyn alaa tehdä joku mini-ohjain johonkin kulmaan ja ohjata virtaukset tiettyyn suuntaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Lotuksen pojilla uudet ajohaalarit, vaalea väri vaihtunut haalareissakin vihreäksi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Oma veikkaus, että Lotus saa kärkeä kiinni keskimäärin 0,3 sekunttia. Eikö nuo muut tallit voisi vähän auttaa tietotaidollaan noita uusia talleja? Olis pitänyt säätää sellanen sääntö rikkaille.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eikö nuo muut tallit voisi vähän auttaa tietotaidollaan noita uusia talleja?
Olisi mahtava sääntö. Viime kaudella olisi koko sarjan jokainen insinööri ollut miettimässä miten Brawn saataisiin toisenkin sekunnin muita nopeammaksi. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oma veikkaus, että Lotus saa kärkeä kiinni keskimäärin 0,3 sekunttia. Eikö nuo muut tallit voisi vähän auttaa tietotaidollaan noita uusia talleja? Olis pitänyt säätää sellanen sääntö rikkaille.
Jostain tällaisesta tietotaidollisesta avustamisesta oli kesällä puhettakin. Käytännön toteutumisesta en tiedä.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Oma veikkaus, että Lotus saa kärkeä kiinni keskimäärin 0,3 sekunttia. Eikö nuo muut tallit voisi vähän auttaa tietotaidollaan noita uusia talleja? Olis pitänyt säätää sellanen sääntö rikkaille.
:D TAi jos muiden tallien kuskit suostuisivat ajamaan vaikka yhden mutkan puolivauhdilla jotta Hispaniat ja Espanjat pysyisivät paremmin kyydissä...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Tuolla vieressä muuten taitaa näkyäkkin se vanha siipi?
Sillehän tuo näyttäis. Heikki tosin totesi haastattelussa, ettei vanhoja osia edes tuoda paikalle. Vähänpä Heikki tiesi :D

No mut hämmästyttävää tuossa on se, että päinvastoin ku oletin, siipi näyttääkin ihan järkevälle. Odotin sellaista Mike tyylistä härpäkeviidakkosiipeä mut tuohan vaikuttaa suorastaan linjakkaalle. Toivottavasti toimii :)
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Olihan se arvattavissa kun Mike Gascoine asialla...kun kehittelee raakileautoa niin ei saa mies mitään aikaiseksi...päinvastoin...takapakkiahan tuossa uudessa Lotuksessa ollaan menty. Ymmärrän hyvin että Gascoine on saanut kenkää niin monesta paikasta että pakarat jo ihan mustelmilla..Saamaton inssi.
Sopisi hyvin Nokialle töihin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olihan se arvattavissa kun Mike Gascoine asialla...kun kehittelee raakileautoa niin ei saa mies mitään aikaiseksi...päinvastoin...takapakkiahan tuossa uudessa Lotuksessa ollaan menty. Ymmärrän hyvin että Gascoine on saanut kenkää niin monesta paikasta että pakarat jo ihan mustelmilla..Saamaton inssi.
Sopisi hyvin Nokialle töihin.
Ai... mun mielestä Gascoyne on juuri parhaimmillaan nostaessaan talleja huipulle. Ei välttämättä ihan kärkeen, mutta korkeammalle.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No ei välttämättä tullut ihan sellasta parannusta vauhtiin, mitä etukäteen odotettiin. Di Grassi vanhalla Virginillä sekunnin päässä. Ehkäpä siinä kestää hetki ennen kuin kaikki potentiaali saadaan säätöjen puolesta käyttöön. Tällaista ongelmaa oli ainakin Glockilla uuden Virginin kanssa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomat kertoo Kovalaisen todenneen, että päivitysten ansiosta Lotusta voi nyt ajaa mutkiin vauhdikkaammin, mutta jostain syystä Lotuksen suoranopeus ei riittänyt perjantaina parempiin kierrosaikoihin. Luulisi kuitenkin, että juuri se "downforce" eli aerodynaaminen pito, jota Lotuksen päivitykset ovat ilmeisesti tuoneet nopeisiin mutkiin, olisi se vaikeimmin saavutettava ominaisuus. Nyt Lotuksen tarvitsee siis vain löytää jostain lisää suoravauhtia, niin eiköhän ne kierrosajatkin ala siitä paranemaan.

Ja kyllähän se Gascoyne on Twitterissä ja perjantaiharjoitusten yhteenvedossaan lupaillut Lotukselle lisää kehitysosia ja vauhtia huomiseksi, joten tutkitaan nyt ensin aika-ajot ja hutkitaan Lotuksen päivityksiä vasta jos vauhtia ei löydy siihen mennessä. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös