Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä taas veikkaan, että Fernandesin Lotus on tavoittanut Toro Rosson ensi kauden alkuun mennessä ja jättää sen taakseen kauden edetessä. :p
Mielestäni realistinen tavoite Lotukselle ensi kaudella on sama kilpailukykyisyys, mihin Force India pystyi ennen Mersulta ostettuja tekniikkapaketteja. Oliskohan se jotain 2.5 sekuntia kärkeä perässä. Toro Rosson ja Sauberin ohittaminen on vaikeaa, mutta lähemmäksi pitäisi päästä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni realistinen tavoite Lotukselle ensi kaudella on sama kilpailukykyisyys, mihin Force India pystyi ennen Mersulta ostettuja tekniikkapaketteja. Oliskohan se jotain 2.5 sekuntia kärkeä perässä. Toro Rosson ja Sauberin ohittaminen on vaikeaa, mutta lähemmäksi pitäisi päästä.
Lotuksen saama paketti ei täysin vertaudu Force Indian tilanteeseen. FI:n yhteistyösopimus on aikanaan tehty McLarenin, ei Mercedesin kanssa ja Mersun koneiden ja McLarenin käyttämän voimansiirron lisäksi siihen kuuluu yhteistyötä myös auton suunnittelun suhteen. McLarenhan sijoitti jopa oman miehensä vastaamaan tallin teknisestä osastosta vuodeksi. Siitä huolimatta Lotuksen pitäisi ehdottomasti kyetä kuromaan kiinni ero vanhojen tallien häntäpäähän.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä nimisotkuun tulee, niin Lotus Racing kertoo tallin kolmosmiehen Kamarudin Meranunin neuvottelevan asiasta Proton-johdon kanssa. Tuloksena asiaa ei enää käsitellä julkisesti ennen kuin sen suhteen todella tapahtuu jotain.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
hippi: siis kaikki kunnia Fernandesille ja Gascoynelle. Todella lyhyessä ajassa ovat polkaisseet käyntiin ammattimaisen ja taloudeltaan vakaan F1-tallin. Yritin vaan sitä tuoda ilmi, että hyvistä suorituksista huolimatta, tallia tuskin olisi näin paljon noteerattu jos sen nimi olisi ollut jotain muuta kuin Lotus.

Lienee ihan realistista odottaa Lotuksen parantavan ensi kaudella. Säännöt tosin menee taas uusiksi, joten yllätyksiäkin voi olla luvassa. Sauber on taloudellisissa vaikeuksissa, Force India on menettänyt avainhenkilökuntaa ja Toro Rosso joutuu ensi kertaa suunnittelemaan oman autonsa. Kaikki nämä pelaa Lotuksen pussiin.

Tuohon Virginin tilanteeseen, niin CFD:llä kahden auton rinnakkainen kehitys ei ole lainkaan niin kallista kuin tuulitunnelia käyttämällä olisi. Toisaalta tämän kauden auton kehitys palvelee näin kokematonta tallia myös ensi kauden auton suhteen. Valmistajien mm-sarjan kymmenennestä sijasta saa sen n.20milj, mutta Atlaksen puolella on ollut liikkeellä huhua että ne rahat saa vasta parin vuoden päästä, jos on yhä siinä top10:ssä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuohon Virginin tilanteeseen, niin CFD:llä kahden auton rinnakkainen kehitys ei ole lainkaan niin kallista kuin tuulitunnelia käyttämällä olisi. Toisaalta tämän kauden auton kehitys palvelee näin kokematonta tallia myös ensi kauden auton suhteen. Valmistajien mm-sarjan kymmenennestä sijasta saa sen n.20milj, mutta Atlaksen puolella on ollut liikkeellä huhua että ne rahat saa vasta parin vuoden päästä, jos on yhä siinä top10:ssä.
Autosportin juttujen mukaan uusien tallien rahoitus on vähän monimutkaisempi sotku. Joku nettilehden artikkeleista tiesi kertoa, että niille on olemassa tukiraha, jonka jakoperusteet taas eivät ole kovinkaan selvät ja voi olla, että sijat 11 ja 12 saavat lyhyellä tähtäimellä enemmän rahaa. Kymmenennestä sijasta saatavat rahat ja muut etuudet taas tulevat tosiaan vasta, kun sinne on selviytynyt kaksi vuotta putkeen. Näin kertoi Nick Wirth.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yritin vaan sitä tuoda ilmi, että hyvistä suorituksista huolimatta, tallia tuskin olisi näin paljon noteerattu jos sen nimi olisi ollut jotain muuta kuin Lotus.
Olen kyllä hieman eri mieltä. Fernandesin tallin on ollut uusista talleista mediaystävällisin ihan riippumatta tallin nimestä. Minusta talli on valloittanut yleisön asenteellaan, ei nimellään.

Suomessa noteeraamiselle on lisäksi tietenkin muita syitä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Lienee ihan realistista odottaa Lotuksen parantavan ensi kaudella. Säännöt tosin menee taas uusiksi, joten yllätyksiäkin voi olla luvassa. Sauber on taloudellisissa vaikeuksissa, Force India on menettänyt avainhenkilökuntaa ja Toro Rosso joutuu ensi kertaa suunnittelemaan oman autonsa. Kaikki nämä pelaa Lotuksen pussiin.
Tuo sääntöjen uusiminen seka renkaiden vaihtuminen voi helpottaa keskikastin kiinniottamista hyvinkin paljon.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Minusta talli on valloittanut yleisön asenteellaan, ei nimellään.
Samaa mieltä.
Vaikka talli ei olekaan Chapmanin tiimin jälkeläinen suoranaisesti, on siellä ihailtavasti otettu haltuun tuo Lotuksen nimen tuoma perintö.
Nimeä osataan vaalia ja selkeästi koko porukka on ylpeä siitä että kuuluvat Lotuksen porukkaan.
Tuo asenne on muhun tehnyt ison vaikutuksen, mutta myöskin se että Lotus tuntuu olevan uusista tiimeistä selkeästi ainoa jolla on pitkän tähtäimen suunnitelmaa mukana...
(palkattu 2 kokenutta kuskia, 1 menestynyt pääsuunnittelija koordinoimaan touhua pitkällä jänteellä = asia joita ei muilta löydy)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
viimeiset vuodet lotus aiemmin f1:sissä koheloi niin tämä vaikuttaa huomattavasti lupaavammalta kuin 90 luvun sähellykset . Jos joku pilasi lotuksen maineen ykkösissä niin se , eikä tämä fernandesin viritelmä. Arvostan perinteitä mutta arvostan myös tätä yritystä tuoda nimi takaisin :alppu:
Jos mennään vielä menneisiin vuosiin 92-94 Lotus aikoihin niin silloin yksi suurimmista syistä Lotuksen poissa menoon saattoi olla mies nimeltä Guy Edwards, hän oli brittitallin sponsorimetsästäjä kaudesta 92 lähtien ja Lotus kaatui kahdessa vuodessa talouden kaatumiseen kun Edwards hylkäsi mahdollisia sponsoreita toisensa perään.

Pitää mainita sellainenkin maininta että huhtikuussa 1995 Benetton oli aikeissaan ostaa Lotus tallin, mutta en tiedä sitten mihin se tyssäsi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
hippi: siis kaikki kunnia Fernandesille ja Gascoynelle. Todella lyhyessä ajassa ovat polkaisseet käyntiin ammattimaisen ja taloudeltaan vakaan F1-tallin. Yritin vaan sitä tuoda ilmi, että hyvistä suorituksista huolimatta, tallia tuskin olisi näin paljon noteerattu jos sen nimi olisi ollut jotain muuta kuin Lotus.
O.K. Sori, jos rakentelin retorista vastakkainasettelua, vaikka olemmekin periaatteessa samoilla linjoilla. :)

Käytin ehkä kommenttejasi keppihevosena purkaakseni ihmetystäni enemmän muilla foorumeilla esitettyihin näkemyksiin, että käyttämällä Lotus-brändiä Tony Fernandesin F1-tiimi olisi ikään kuin ryöstämässä pyhäinjäännöstä. Itse näen asian pikemmin samankaltaisena kuin piirtäjä Don Rosan Aku Ankka -sarjakuvien suhde on Carl Barksin Ankka-sarjakuviin. Molemmat piirsivät taitavasti Aku Ankka -sarjakuvia, mutta Don Rosa ei teeskennellyt olevansa Carl Barks, vaikka piirretyt henkilöhahmot olivatkin samoja ja piirrostyyleissä oli yhtäläisyyksiä. Don Rosan piirrokset eivät myöskään vähentäneet Barksin klassikkosarjakuvien arvoa, vaan niitä arvioidaan niiden omien ansioiden perusteella. Voisipa jopa väittää Don Rosan piirrosten tuoneen Aku Ankalle, ja siten myös Barksin nerokkaille klassikoille, uusia ihailijoita.

Samoin Fernandesin F1-Lotusta pitää arvioida sen omien saavutusten perusteella, vaikka auton väritys onkin perinteinen. Tämä nykyinen F1-Lotus ei voi missään tapauksessa tahrata tai pyyhkiä pois Lotuksen maineikasta F1-historiaa, yhtään sen enempää kuin nykyiset tusinasarjakuva Aku Ankat voivat himmentää Carl Barksin klassikkosarjakuvien arvoa. Parhaimmillaan Fernandesin Lotus-tiimi voi joskus tulevaisuudessa kohota Don Rosan kaltaiseksi uudeksi klassikoksi jatkamaan omalla tavallaan ja omalla tyylillään klassisen Lotus-tallin luomia perinteitä.

Tuohon Virginin tilanteeseen, niin CFD:llä kahden auton rinnakkainen kehitys ei ole lainkaan niin kallista kuin tuulitunnelia käyttämällä olisi. Toisaalta tämän kauden auton kehitys palvelee näin kokematonta tallia myös ensi kauden auton suhteen.
Näiden autonkehityspuheiden perusteella Virginillä näyttäisi olevan suunnitelmissa rakentaa ensi vuoden autoansa tämänvuotisen pohjalta. Lotuksella taas tuntuu meininki olevan enemmän sellainen, että heitetään tämänvuotinen auto kauden päätteeksi romukoppaan ja väsätään ensi vuoden auto kokonaan uusien piirustusten mukaan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Seurailen parasta aikaa livefeediä missä lotus esittelee uusia automallejaan :p uusi Esprit ja Elan jo julkistettu ..
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Seurailen parasta aikaa livefeediä missä lotus esittelee uusia automallejaan :p uusi Esprit ja Elan jo julkistettu ..
Hienoa, että Lotus on toden teolla ryhdistymässä automerkkinä. Vielä kun Fernandesin kanssa saataisiin sopu aikaiseksi ja Team Lotuksen kotimaaksi Iso-Britannia niin...:alppu:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Oma veikkaus: Lotus Racingista tulee Team Lotus. Moottoreiksi ilmaantuu Toyotat, Cossun avustuksella (selittäisi sopparin purkamisen ja tuon Toyota yhteistyön siviilipuolella)
Coswort vahvisti tänään Lotus-yhteistyön loppuvan marraskuun 30. päivänä ja tallin mukaan päätös lopettaa yhteistyö ennen aikojaan johtui tallin halusta selvittää auton Cosworthin moottoreista riippumattomia luotettavuus- ja suoritusongelmia.

Sopimuksen osapuolet ilmoittivat päässeensä yhteisymmärrykseen sopimuksen päättämisen ehdoista.

Tänään myös Lotus-talli on sopinut käyvänsä neuvottelut Team Lotus -nimen käytöstä suljettujen ovien takana Malesian ex-pääministerin pyynnöstä.

Malesian entinen pääministeri ja Protonin neuvonantajan roolissa toimiva Tun Mahathir laittoi nyt pisteen julkiselle riitelylle. Kaksikko setvii nimen käyttöoikeutta tästä eteenpäin piilossa julkisuudelta.

- Talli pidättäytyy kommentoimasta asiaa enää tämän jälkeen Tun Mahathirin antaman neuvon mukaisesti. Hän on tukenut talliamme sen synnystä lähtien, joten haluamme kunnioittaa hänen toivettaan, kommentoi Lotus-talli tiedotteessaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tony Fernandes visertää Lotus Racingin julkaisevan ensi viikolla kolme tiedotusta, joiden on tarkoitus näyttää miten vahvalle perustalle tiimi rakentaa tulevaisuuttaan.

Eli eiköhän ensi viikolla saada lopulta virallistakin tietoa Lotuksen ensi kauden kuljettajista ja huhutusta Renault-yhteistyöstä. Olisikohan Lotuksella vielä jotain muutakin tiedotettavaa?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ilmeisesti kolmas tiedote koskee uutta sponsoria tietokone valmistaja Dell.
Jep. Tuosta Dell-diilistä näyttääkin jo olevan maininta Fernandesin twitterissä, mutta isoista sopimuksista kannattaa tietysti aina tiedottaa mahdollisimman näkyvästi. Sponsorit saavat silloin rahoilleen vastinetta (eli julkisuutta) ja sponsoroitava tallikin lisää uskottavuuttaan, jos joku isompi firma on pitänyt heitä rahallisen sijoituksen arvoisena.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eivätpä osanneet F1-median juorukellotkaan ennustaa Lotuksen siirtymistä Red Bullin vaihdelaatikkoon ja hydrauliikkaan. :D

Gascoynehan on jo aiemmin tunnustautunut Adrian Neweyn suunnittelutaitojen ihailijaksi, joten Lotus huomioi tässä hankinnassaan myös vaihdelaatikon vaikutukset ensi kauden autonsa aerodynamiikkaan. Gascoyne perustelee sopimusta Autosportin uutisessa näin:

"The removal of the double diffusers in 2011 will allow the whole grid to tighten up the rear bodywork and mechanical structures around the gearbox, and this supply deal will allow us to capitalise on that with our 2011 car."
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös