hippi: siis kaikki kunnia Fernandesille ja Gascoynelle. Todella lyhyessä ajassa ovat polkaisseet käyntiin ammattimaisen ja taloudeltaan vakaan F1-tallin. Yritin vaan sitä tuoda ilmi, että hyvistä suorituksista huolimatta, tallia tuskin olisi näin paljon noteerattu jos sen nimi olisi ollut jotain muuta kuin Lotus.
O.K. Sori, jos rakentelin retorista vastakkainasettelua, vaikka olemmekin periaatteessa samoilla linjoilla.
Käytin ehkä kommenttejasi keppihevosena purkaakseni ihmetystäni enemmän muilla foorumeilla esitettyihin näkemyksiin, että käyttämällä Lotus-brändiä Tony Fernandesin F1-tiimi olisi ikään kuin ryöstämässä pyhäinjäännöstä. Itse näen asian pikemmin samankaltaisena kuin piirtäjä Don Rosan Aku Ankka -sarjakuvien suhde on Carl Barksin Ankka-sarjakuviin. Molemmat piirsivät taitavasti Aku Ankka -sarjakuvia, mutta Don Rosa ei teeskennellyt olevansa Carl Barks, vaikka piirretyt henkilöhahmot olivatkin samoja ja piirrostyyleissä oli yhtäläisyyksiä. Don Rosan piirrokset eivät myöskään vähentäneet Barksin klassikkosarjakuvien arvoa, vaan niitä arvioidaan niiden omien ansioiden perusteella. Voisipa jopa väittää Don Rosan piirrosten tuoneen Aku Ankalle, ja siten myös Barksin nerokkaille klassikoille, uusia ihailijoita.
Samoin Fernandesin F1-Lotusta pitää arvioida sen omien saavutusten perusteella, vaikka auton väritys onkin perinteinen. Tämä nykyinen F1-Lotus ei voi missään tapauksessa tahrata tai pyyhkiä pois Lotuksen maineikasta F1-historiaa, yhtään sen enempää kuin nykyiset tusinasarjakuva Aku Ankat voivat himmentää Carl Barksin klassikkosarjakuvien arvoa. Parhaimmillaan Fernandesin Lotus-tiimi voi joskus tulevaisuudessa kohota Don Rosan kaltaiseksi uudeksi klassikoksi jatkamaan omalla tavallaan ja omalla tyylillään klassisen Lotus-tallin luomia perinteitä.
Tuohon Virginin tilanteeseen, niin CFD:llä kahden auton rinnakkainen kehitys ei ole lainkaan niin kallista kuin tuulitunnelia käyttämällä olisi. Toisaalta tämän kauden auton kehitys palvelee näin kokematonta tallia myös ensi kauden auton suhteen.
Näiden autonkehityspuheiden perusteella Virginillä näyttäisi olevan suunnitelmissa rakentaa ensi vuoden autoansa tämänvuotisen pohjalta. Lotuksella taas tuntuu meininki olevan enemmän sellainen, että heitetään tämänvuotinen auto kauden päätteeksi romukoppaan ja väsätään ensi vuoden auto kokonaan uusien piirustusten mukaan.