Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Nämä kaikki uudet tallit voisivat moottorin ollessa loppusuoralla ottaa suht huoletta käyttöön uuden ylimääräisen koneen viimeiseen kisaan. Lähtöpaikka kun on joka tapauksessa siellä häntäpäässä, niin moottorinvaihdon etu voisi olla huomattava.
Mootorit mak$avat.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
David Hunt kertoo oman näkemyksensä Lotus sotkuista
http://www.theracedriver.com/2010/11/david-hunt-exclusive-on-team-lotus/

David Hunt sanoi:
If Team Lotus was under common ownership and control, how come the Chapman family sold it to Peter Collins in 1991? Why were Group Lotus a third-party sponsor of the Lotus F1 cars during Collins’s tenure? And why did they stand by while the Administrators then sold it to me and my partner in a sale that was completely under the jurisdiction of the British High Court?
At no point did Group say that they felt they themselves had any claim on any Team Lotus property, and as far as I’m aware from that date until the day after the Singapore Grand Prix this year they have never suggested that we did not own Team Lotus. So for Group now to claim that they’ve always owned Team Lotus is pure fantasy.

Beyond that, we did two races at the end of 1994 – Japan and Australia – under our own ownership and control, so that part of the Group statement is completely untrue as well.

The truth is that Group Lotus has never competed in F1, never built an F1 car and never owned Team Lotus. They’ve always been separate companies
Tässä vain pari pätkää. Haastattelu on pitkä, mutta täynnä asiaa mieheltä joka oikeasti tietää asioista jotakin. Kannattaa lukea.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Itse olen sitä mieltä että, jos todellakin Lotus Cars ostaa Renaultin se on iso taloudellinen riski. Sanon siksi koska Lotusta isommatkin autovalmistajat ovat vetäytyneet sarjasta menestymättömyyden ja talousvaikeuksien takia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
The truth is that Group Lotus has never competed in F1, never built an F1 car and never owned Team Lotus. They’ve always been separate companies
Hyvin sanottu, ja pitäisi olla näin jatkossakin.
Haluaisinko itse nähdä Renaultin muuttuvan Lotus-Renaultiksi? En.
Mun mielestä Fernanzesin tiimi on saanut puolelleen Chapmanin perheen ja edellisen Team Lotuksen omistajan, jotenka se on ansainnut käyttää Team Lotuksen nimeä jatkossakin...
Mike Gascoyne saattaa kuitenkin yllättää jatkossa monet, eikä RedBullin & Renaultin kanssa tehdyt sopimukset varmastikaan heikennä tiimin tulevaisuutta.

Sen sijaan Dany Baharin tapa ilmoitella asioita on saanut ainakin meikäläisen vähän varpailleen, en tykkää yhtään sen miehen hosumisesta, toivon mukaan järki siis voittaa tässäkin kohtaa...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Saksankielisessä Auto, Motor und Sport-lehdessä on myös artikkeli Lotuksen nimikiistasta. (Google-englanninnos.) Gascoyne (joka edustanee myös Fernandesin näkökantaa) pitää Group Lotuksen mahdollista F1-osallistumista Renault-tallin kautta Malesian veronmaksajien rahojen tuhlauksena, koska Group Lotus saisi autoteollisuudelleen saman mainoshyödyn ilmaiseksi antamalla Fernandesin tiimin edustaa Lotusta F1-sarjassa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Joe Saward toisintaa David Huntin haastattelun blogissaan ja lisää, että sopimus Group Lotuksen tulosta Renaultin F1-tiimin uudeksi sponsoriksi julkistetaan mahdollisesti tänä viikonloppuna.

Tony Fernandesille on siis tiedossa lisää päänkivistystä, etenkin kun Hunt vihjaa haastattelussaan Fernandesin lakimiesten alkaneen epäillä Huntin oikeuksia Team Lotus -nimeen. Hunt mainitsee neuvotelleensa Protonin kanssa Team Lotus -nimen myymisestä ennen kuin solmi sopimuksen Fernandesin kanssa, ja nämä neuvottelut näyttäisivät nyt hiertävän Fernandesin ja Huntin välejä.

"PW: So Proton did try to negotiate with you during that time?

DH: Yes, I exchanged similar undertakings with them at the outset but they had quickly amounted to nothing. That’s now at the root of the difficulties that currently lie between Tony and his partners and me: their lawyers have recently threatened legal action against me based on what appear to be nonsensical and unsupported allegations from third parties. I completely refute the allegations and will naturally defend them if they were to proceed. I’m sure it’s all a misunderstanding and will be cleared up quickly but I remain completely confused as to why it’s happened."


Hunt väittää kivenkovaan, ettei Protonilla ole mitään laillisia oikeuksia Team Lotus -nimeen. Näin ollen Tonylla ei Huntin käsityksen mukaan ole mitään lainopillista syytä peräytyä nimikiistassa, ellei Fernandes yksinkertaisesti taivu Protonin ja Malesian mahtimiesten poliittisen ja taloudellisen painostuksen alla.

Tony Fernandesin viimeviikkoisen Twitter-viestin mukaan Lotus-nimikiistan selvittely jatkuu vielä lähikuukausina, joten todellinen tilanne saattaa olla vieläkin mutkikkaampi kuin miltä se päälle päin näyttää. Lotus Racing on aiemmin ilmoittanut pidättäytyvänsä kommentoimasta keskeneräistä nimikiistaa, ja Lotuksen aika-ajojen tiedotteessa Brasiliassa Fernandes mainitsi selvittävänsä kyllä viimeaikaisia radan ulkopuolisia tapahtumia aikanaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Fernandes saa kyllä mennä nurkkaan häpeämään, jos hän tässä kiistassa taipuu. Niinkuin Hunt toteaa, niin Fernandes on Team Lotuksen laillinen omistaja, eikä siihen ole Protonilla mitään sanomista. Piste.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Saward vastasi blogissaan Lonin kysymykseen Fernandezin ja Baharin eroista ja tiivistää oman näkemyksensä siitä, miksi Fernandez on suosittu:

Tony go there first… and he is by nature an enthusiast. Yes, he wants to make a buck, but he is a racer and that is why he is popular. People see Bahar as someone who is just in it for money and ego. W don’t see any passion for racing. And racing is all about the passion…
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Ja Hrt voisi ottaa nimekseen Serla niin olisi peräpään kilpailussa uutta meininkiä..Virginille jäisi sitten sen halvan Xtran paprun rooli.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Juu sattana tuota Baharia, pelkkää kiusantekoa. Sympatiat jo mukana olevan Lotarin puolella :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
http://www.ts.fi/f1/uutiset/172903.html

Kaikkien aikojen nimiriita poikii ensi vuoden formula 1 -autoiluun kaksi Lotus-tallia, jotka molemmat käyttävät Renaultin moottoria.


mitä? :D
Lotus-Renault voi pitää nykyisen vihreän värityksensä samalla kun valmiiksi kelta-musta Renault-Lotus voisi laajentaa mustan päävärikseen ja jättää keltaisen kapeiksi rannuiksi.

Niin meillä olisi BRG-Lotus ja JPS-Lotus. ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
http://www.ts.fi/f1/uutiset/172903.html

Kaikkien aikojen nimiriita poikii ensi vuoden formula 1 -autoiluun kaksi Lotus-tallia, jotka molemmat käyttävät Renaultin moottoria.


mitä? :D
Aika odottamaton käänne, jos Malesiassa on todellakin laitettu riita puoliksi ja määrätty Proton myöntämään Tony Fernandesin tiimille lisenssi Lotus-nimen käyttöön ensi kaudellekin. Muutenhan ei varmaankaan olisi mahdollista, että Fernandesin tiimi käyttäisi 2011 tallinsa nimessä Lotus-sanaa muutoin kuin Fernandesin ostaman Team Lotus -brändin kautta.

Olisihan se tavallaan urheilullinen ratkaisu, jos Malesian vallanpitäjät olisivat päättäneet, että kisatkaa nyt riitapukarit radalla ja voittaja saakoon Team Lotus -nimen itselleen. ;)
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Taitaa olla riitaa periaatteesta ja rahasta.


Eikö muuten Fernandes keshuskellut tuossa alkukaudella tiimin rakentavan Malesiaan Sepangin radan lähistölle uutta tehdasta? Nyt ne puheet on vaihtuneet tuulitunnelin rakentamiseen Englantiin?? Onko tuo Sepangin radan likelle tulossa oleva tehdas Protonin vai kenen?????

edit: tällänen vanha uutinen löytyi:

Lotus siirtämässsä kotinsa Malesiaan

Heikki Kovalaisen työnantaja Lotus-talli on ilmoittanut The Star-lehdelle suunnittelevansa uusia toimitiloja Malesiaan Sepangin moottoriradan viereen. Lotus on rakentamassa Sepangille tehtaan sekä tuulitunnelin. Jos suunnitelmat onnistuvat saadaan tilat rakennettua vielä tämän vuoden aikana.

Tällä hetkellä Lotuksen tehdas sijaitsee Englannin Norfolkissa, jossa talli on yhä säilyttämässä osan toiminnoistaan, koska puolet F1-kauden kisoista ajetaan Euroopassa.

Lotuksen omistaa malesialainen autonvalmistaja Proton. Lotus on saanut Malesiasta paljon tukea, mutta tallipomo Tony Fernandes kertoo The Starille tallin tarvitsevan vielä lisää sponsoritukea.

Lähde: Sportti.com
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyvin sanottu, ja pitäisi olla näin jatkossakin.
Huntin näkökanta on sikäli ymmärrettävä, että hän mielestään (ja varmaan yleisön ja oikeudenkin mielestä) sai aikanaan haltuunsa oikeudet Team Lotus brändiin, ja kokee Group Lotuksen toimet sitä vastaan ryöstönä.

Ei minulla sinällään mitään sitä vastaan että ykkösissä olisi kaksi Lotus-tallia, kunhan molemmat kisaavat nimillä joihin niillä on oikeus. Varmaan selventäisi sitä tohinaa, että onko tai miksi tämä malesialaistalli on oikea Team Lotus.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Autosportin maksullisessa artikkelissa (kopioitu mm. tänne) Dieter Rencken huhuilee, että Malesian päättäjät olisivat tarjoamassa Tony Fernandesille merkittävää osuutta Proton-yhtiöstä, joka omistaa Group Lotuksen. Tämähän tietysti selittäisi Turun Sanomien oudolta kuulostanutta uutista, että Tonyn tiimi voisi käyttää tallinsa nimessä 2011 muunkinlaista Lotus-nimeä kuin "Team Lotus". Samoin Tonyn Twitter-viesti "makes sense for racing team and group to be reunited" saisi lisävalaistusta.

Mutta huhut ovat vain huhuja. Seurataan edelleen tilanteen kehittymistä. :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Autosportin maksullisessa artikkelissa (kopioitu mm. tänne) Dieter Rencken huhuilee, että Malesian päättäjät olisivat tarjoamassa Tony Fernandesille merkittävää osuutta Proton-yhtiöstä, joka omistaa Group Lotuksen. Tämähän tietysti selittäisi Turun Sanomien oudolta kuulostanutta uutista, että Tonyn tiimi voisi käyttää tallinsa nimessä 2011 muunkinlaista Lotus-nimeä kuin "Team Lotus". Samoin Tonyn Twitter-viesti "makes sense for racing team and group to be reunited" saisi lisävalaistusta.

Mutta huhut ovat vain huhuja. Seurataan edelleen tilanteen kehittymistä. :)
Fernandes voisi sitten Group Lotuksen omistajana potkia yli-innokkaan Baharin pihalle, jotta touhuun saataisiin jotain järkeäkin. :rolleyes:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös